Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Zuzana Lednická a její plakát Zdeněk Ziegler: For Eyes Only, zdroj: najbrt.cz Zuzana Lednická a její plakát Zdeněk Ziegler: For Eyes Only, zdroj: najbrt.cz

Zuzana Lednická: Nemám ráda knihy plné efektů, na kterých se designér předvádí

Grafická designérka a umělecká ředitelka Studia Najbrt Zuzana Lednická má široký záběr. Vytváří vizuální podobu knih, plakáty, loga a corporate identity i hračky. Letos si vyzkoušela také roli umělecké šéfky 1. ročníku festivalu mini, který představoval originální a krásné výrobky pro děti. Jak to všechno zvládá? To se dozvíte ve 2. díle našeho rozhovoru.

* Baví vás přepínat mezi věcmi, na kterých pracujete?

Ano, ale je to pro mě stále náročnější. Běžně pracuji na čtyřech až pěti projektech zároveň, a udržet pozornost ke všem detailům je někdy velmi těžké. Já si to ještě sama komplikuji tím, že neustále své přístupy reviduji a neguji. Můj cíl je mít vždy dostatek času, abych mohla odevzdat kvalitní práci a nemusela se u toho hroutit. Je pro mě hodně důležité mít prostor na prozkoumání různých cest a získat díky času i nadhled.

 

Jak to vlastně bylo s Typo 9010? Vy jste na publikaci pracovala od začátku, nebo jste do projektu naskočila v jeho průběhu?

Na knize jsem začala pracovat asi před třemi lety. Muselo to dozrát, to neuděláte za tři měsíce. Původně měl vzniknout vzorník s jednou abecedou na každé stránce. Jenže to by ta kniha byla příliš tlustá, těžká a monotónní. Snažila jsem se najít způsob, jak to celé propojit, udělat to poutavější a přístupnější i pro ostatní, nejenom pro typografy. Napadlo mě, že připravené texty budou vysázeny přímo v daných písmech. Potom logicky abecedy, které jsou spíš titulkové, použijete na titulky a ty sazební na větší texty. Tenhle koncept ale znamenal docela složitou matematiku. Texty bylo potřeba rozdělit a přitom rozmyslet, jak je rozprostřete po knize, aby vám to vyšlo. Jaké abecedy použijete a jakým způsobem to budete řadit. Každá stránka je tak samozřejmě úplně jiná.

Ukázka z publikace Typo 9010, zdroj: najbrt.czUkázka z publikace Typo 9010, zdroj: najbrt.cz

Souvisejí texty obsahově s dobou vzniku použitých abeced?

Texty jsou vysázené písmy, která víceméně odpovídají dané době. Nešlo to úplně všude, ale snažila jsem se, aby to tyhle souvislosti mělo. Tím jsem si to ještě víc zkomplikovala. Nastal moment, kdy uděláte prvních 30 stran a říkáte si, to je super, to musí fungovat. Jenomže ta knížka má 300 stran. A já někdy před polovinou propadla zoufalství, že to nebude držet pohromadě, že je to příliš složité. Přitom jsem od začátku počítala s tím, že kniha musí být především vizuálně zajímavá. A to, že knihu můžete začít číst odkudkoliv a ještě se něco dozvíte o tématu, je jen další přidaná hodnota.

Ukázka z publikace Typo 9010, zdroj: najbrt.czUkázka z publikace Typo 9010, zdroj: najbrt.cz

Byla tam písma, která se na text nehodila?

O výběru fontů, kterými se sázel text, jsme samozřejmě diskutovali. Většinou jsme spíš počet použitých fontů rozšiřovali. Snažili jsme se upřednostnit fonty, které měly kompletní sadu (především pro sazbu delších textů). Ale i tak Petra Dočekalová strávila opravdu hodně času tím, aby dodělala znaky a akcenty pro abecedy, kterým chyběly. Taky se dlouho řešilo, jestli má být kniha anglicko-česká, nebo jestli má mít anglickou mutaci, co má být preferovaný jazyk atd. Celý proces byl dost komplikovaný, ale kniha má díky tomu několik úrovní, ve kterých s ní můžete pracovat.

Tým Typo 9010, zleva: Petra Dočekalová, Radek Sidun, Zuzana Lednická, Tomáš Brousil. Foto: Dušan Tománek pro Czech Grand DesignTým Typo 9010, zleva: Petra Dočekalová, Radek Sidun, Zuzana Lednická, Tomáš Brousil. Foto: Dušan Tománek pro Czech Grand Design

Pozorovala jste nějaké trendy v písmech v průběhu 20 let?

Když jsem viděla ten materiál, tak jsem byla nadšená. Na začátku 90. let je to výbuch energie. Jsou tam různé typy abeced, každá je jiná, je to takové hledání včetně slepých cest. A jedná se spíš o titulkové a plakátové abecedy. Postupně se zájem přenáší na sazební a klasické abecedy vycházející převážně z historie písmové tvorby. A na konci se to energicky vrací na začátek. Je tam víc experimentů a tento vývojový oblouk knihu dobře uzavírá.

Ukázka z publikace Typo 9010, zdroj: najbrt.czUkázka z publikace Typo 9010, zdroj: najbrt.cz

To jste pak měla určitě radost z různých ocenění pro Typo 9010…

To ano. Já se totiž často bojím čerstvě vytištěnou knihu vůbec otevřít, aby to nebylo zklamání. Poprvé totiž vnímáte knihu tak, jak skutečně vypadá. Když je tam něco špatně, tak už se s tím nedá nic dělat.

Z monografie Libuše Niklové, zdroj: najbrt.czZ monografie Libuše Niklové, zdroj: najbrt.cz

V jaké fázi vůbec vstupujete do přípravy knihy?

Nejradši hned na začátku. Třeba u Czech 100 Design Icons i u Libuše Niklové vznikaly texty souběžně s grafikou. S autorkou Terezou Bruthansovou jsme si říkaly, jak by mohly být texty dlouhé. Některé psala Tereza už přímo do zrcadla sazby. Jsem ráda, když můžu ovlivnit i skladbu knihy a její podobu. To se stalo například v případě monografie Evy Fukové. Autor knihy Aleš Kisil napsal text, který prokládal úryvky z jejích deníků. A já jsem je v rámci konceptu knihy hodně zvýraznila. Aby první, co si přečtete, byly její intimní zápisky, které jsou většinou i emotivní. To nebylo zadání od autora knihy, to přišlo až s grafickou úpravou. Pro monografii Zdeňka Zieglera jsem navrhla název knihy „For Eyes Only“. Když mám možnost, tak mě baví do koncepce výrazně vstupovat.

Ukázka z monografie Evy Fukové, zdroj: najbrt.czUkázka z monografie Evy Fukové, zdroj: najbrt.cz

Vyhráváte ceny za nejkrásnější knihy roku. Jaké knihy se vám osobně líbí? Co byste posuzovala vy?

Líbí se mi různé knihy, různé přístupy. Jen nemám ráda knihy plné efektů, na kterých chce designér předvádět, co všechno umí. Osobně se snažím, aby úprava vycházela z obsahu a ještě ho umocnila a zpřístupnila. Blízký je mi styl knihy „Příliš pozdě zemřít mladý“, která má naprosto jednoduchou a údernou úpravu. Je to v zásadě obyčejná knížka, ale perfektní. Čte se dobře, vypadá dobře… Takže třeba knihy od Petra Bosáka a Roberta Jansy mám dost ráda.

Ukázka z Příliš pozdě zemřít mladý. Grafická úprava: Petr Bosák, Robert Jansa, 2015 Designers, zdroj: biggboss.cz Ukázka z Příliš pozdě zemřít mladý. Grafická úprava: Petr Bosák, Robert Jansa, 2015 Designers, zdroj: biggboss.cz

A jakou knížku jste měla ráda jako malá?

Zahradu Jiřího Trnky. A pak mám ráda knihy ilustrované Květou Pacovskou, třeba Hodinu modrých slonů. Obecně bývala kvalita dětských knih a animovaných filmů na vysoké úrovni a myslím, že tato estetika naši generaci výrazně ovlivnila.

Z Hodiny modrých slonů s ilustracemi Květy Pacovské, zdroj: Google BooksZ Hodiny modrých slonů s ilustracemi Květy Pacovské, zdroj: Google Books

Když zabrousíme ještě do historie, tak jaká byla vaše první práce ve Studiu Najbrt?

Časopis Raut. To byla myslím první spolupráce, kdy jsem připravila některé dvojstránky do 5. čísla. Byla to samozřejmě práce snů. Raut byl zásadní.

Obálka 5. čísla časopisu Raut, zdroj: najbrt.czObálka 5. čísla časopisu Raut, zdroj: najbrt.cz

Ve studiu Najbrt už pracujete celkem dlouho. Netoužila jste někdy po změně?

Samozřejmě. Dokonce jsem uvažovala, že založím vlastní studio, kde budou samé holky, že to bude taková dívčí kapela grafického designu, ale zatím jsem to neudělala. Stále mě baví a naplňuje, jak studio funguje. Zároveň mi umožňuje občasné výlety jinam, i vlastní aktivity, jako byl třeba dětský festival mini.

Vizuál festivalu mini, zdroj: najbrt.czVizuál festivalu mini, zdroj: najbrt.cz

Obecně práce v týmu, kde musíte dělat kompromisy, vám nevadí?

Já to tak nevnímám. Potřebuji zpětnou vazbu, kterou mám tady ve studiu okamžitě. Jsme zvyklí si říkat všechno včetně kritiky. A svoje řešení si obhájit a vysvětlit. Vlastně ty diskuze a dohadování se nad tím, co je a není důležité, nad významy obrazů, které používáme, patří v práci k těm nejzajímavějším.

Skládací čepice festival mini, zdroj: najbrt.czSkládací čepice festival mini, zdroj: najbrt.cz

Co vás osobně při práci ovlivňuje?

Osobně pracuji hodně intuitivně, inspiraci nasávám všude možně, často nevědomě. Funguji jako citlivé médium, reagující na všechny vnější i vnitřní vlivy, včetně zadavatele, současného vizuálního jazyka, vlastních ambicí atd. 

Vizuální styl pražské francouzské cukrárny, zdroj: najbrt.czVizuální styl pražské francouzské cukrárny, zdroj: najbrt.cz

A nemáte pocit, že vám to klient někdy „zkazil“?

Spíš někdy víte, že kdyby tam byla ještě větší důvěra, tak by mohl být výsledek 100%. Náš obor je ale užitá grafika, takže výsledek je především zrcadlem spolupráce mezi grafikem a klientem.

Děkuji za rozhovor. 

Galerie

Další články