Merchandise, neboli upomínkové či reklamní předměty obsahující logo nebo vyobrazení kapely, jsou kromě nákupu samotného alba ten nejčastější způsob, jakým se lidé rozhodnou svého oblíbeného interpreta podpořit. Naštěstí se v záplavě placek, klíčenek, gumových náramků a triček s nevkusným fontem najde i pár interpretů, kteří si na podobě svého „merche“ dají opravdu záležet a osloví profesionály v oboru.
Mydy Rabycad
Tato mladá úspěšná kapela s velmi výraznou vizuální prezentací už delší dobu spolupracuje s grafickým designérem a ilustrátorem Pavlem Fuksou, který má s hudebním průmyslem již mnoho zkušeností. Vizuální podobu vtiskl například hudebním albům pro písničkářku Radůzu a skupiny Android Asteroid či Nèro Scartche.
Taška s artworkem k singlu Yellow, design: Pavlem Fuksa, zdroj: shop.mydyrabycad.cz
Pavel Fuksa byl podle Lürzer's Archive už třikrát vyhlášen jako jeden z 200 nejlepších ilustrátorů světa. V minulosti pracoval například pro Google, Twitter, Greenpeace či Nike. S Mydy Rabycad spolupracoval mimo jiné na limitované edici plakátů, sérii pohlednic pro singl Be true či limitovanou edici tašek k singlu Yellow. Kvalitní vizuál v tomto případě ukazuje, jak krásně se může doplňovat s hudební tvorbou a stylem dané skupiny.
Limitovaná série dámských a pánských triček WHAT IS MYDY RABYCAD?, zdroj: shop.mydyrabycad.cz
Barbora Poláková
Za nápaditou kolekcí oblečení a doplňků, která je inspirována Bářiným novým albem ZE.MĚ, stojí stylistka Tereza Kytková. Ilustrace obstarala Lucie Tomišková a střihy navrhoval Vojtěch Novotný. V nabídce je dámské, pánské i dětské oblečení, které je ozdobeno pouze texty písní z nového alba. Celá kolekce je unikátní tím, že byla kompletně vyrobená v České republice.
Tričko z kolekce k novému albu ZE.MĚ, zdroj: barborapolakova.com
V nabídce je i gramofon od českého výrobce Pro-Ject, který vychází v limitované edici. Za ilustrací stojí Lucie Tomišková, která se podílela na grafické úpravě oblečení a doplňků. V této kolekci bylo zatím vyrobeno jen deset kusů.
Gramofon Barbory Polákové, zdroj: www.barborapolakova.com
Lake Malawi
Minimalistická kolekce kapely Lake Malawi je dílem grafické designérky Katky Kvardové a Karolíny Černé, studentky oděvního designu na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně. Karolína, mimo jiné sestra frontmana kapely Alberta Černého, stojí za pečlivě vybranými střihy a materiály triček.
Vlnovka v logu Lake Malawi, která se objevuje na všech reklamních předmětech, symbolizuje ženský princip a jezero, které Albert zvolil podle písničky Bon Ivera, jež mu pomohla překonat těžké životní období. Uvnitř najdete ukrytou myšlenku, která oba sourozence nadchla, když Albert po jednom koncertě dostal tričko s vlastnoručně vyrobeným nápisem "When a wave comes, go deep" jako dárek od fanynky.
Zrní
Kladenská kapela Zrní si ke své již šesté desce „Spící“ připravila zajímavý merchandise, na kterém spolupracovala s českým výtvarníkem, grafickým designérem a ilustrátorem Alešem Fulínem. Přebal EP vinilu k této desce byl posléze oceněn i jako „Nejlepší Cover design 2018“ v soutěži Megaton Fashion Show. S kapelou poprvé spolupracoval na jejich albu „Následuj kojota“, kterému navrhl přebal alba. Jeho grafický design a ilustrace zdobí ale i další reklamní předměty, jako jsou například tašky, trička a plakáty.
Přebal alba obsahuje booklet ve formě leporela s texty písní a originální grafikou. „Do přebalu jsem chtěl promítnout nějakou esenci té nahrávky. Volba holografické fólie přišla až v pozdní fázi celého tvůrčího procesu, když jsem se od kapely dozvěděl favorizované názvy alba. Ty navrhované tituly spojovalo cosi, co mi použití holografického materiálu opodstatňovalo. Nechtěl jsem tou aplikací vyrobit pouze laciný samoúčelný efekt, potřeboval jsem v té volbě vidět smysl, prodat to v prospěch názvu alba. Finální titul „Jiskřící“ byl jedním z nich,“ vysvětluje Aleš Fulín.
Aleš Fulín, přebal EP vinilu k desce „Spící“ pro kapelu Zrní, zdroj: obchod.zrni.cz
Lazer Viking
Přebal k novému albu Lazer Viking - Drag, design: Martin T. Pecina, zdroj: www.book-design.eu
Za přebalem ke třetí sólové desce „Drag“ Jakuba Kafosze, alias Lazer Vikinga, stojí oceňovaný typograf Martin T. Pecina, autor publikace Knihy a typografie. Fotografie na obalu se ujala rumunsko-americká režisérka Nona Catusanu-Popp, která v minulosti spolupracovala i s jinými muzikanty, např. Adrienem T. Bellem. V e-shopu najdete i kolekci mikin vyrobenou v limitovaném nákladu 50 kusů s designem Ondřeje Blažka, autora loga tohoto excentrického interpreta.
Limitovaná kolekce mikin k albu Drag, design: Ondřej Blažek, zdroj: shop.biggboss.cz
Kryštof
Úspěšnost rozhodně není synonymem pro kvalitu. Kapela Kryštof bohužel, hřeší na to, že díky své vysoké popularitě nemusí řešit prodejnost svých reklamních předmětů. Takto mainstreamová kapela má možnost zapůsobit na vkus širokého spektra posluchačů a je veliká škoda, že si na své prezentaci nedala ani trochu záležet a tuto příležitost promrhala.
Plecháček a sluneční brýle Kryštof, zdroj: eshop.krystof.net
Jejich nabídku tvoří rozsáhlý sortiment reklamních předmětů od hrnečků až po dětská body. Jedno mají ale všechny tyto věci společné. Nevkus, který se v tomto případě odráží jak ve výběru fontu, tak i v nudných skupinových fotografiích prohnaných programem na zvláštní efekty. Celý dojem podtrhují fotky, které mají k přízvisku „profesionální“ hodně daleko.
Maskáčové tílko Kryštof, zdroj: eshop.krystof.net
Chinaski
Z nabídky produktů další neméně populární české kapely hýří nuda. Reklamní předměty připomínají nepovedený pokus amatérského grafika zaujmout zářivými barvami a výrazným fontem. V nabídce najdeme trička, čepice, placky nebo klíčenky. I tady vyhrává kvantita nad kvalitou a chybí jakákoli snaha o vytvoření jednotného stylu.
Tričko Chinaski, zdroj: www.bandsmarket.cz/chinaski
Marek Ztracený
U Marka Ztraceného sice vidíme pokus o sjednocení stylu všeho nabízeného zboží, ale tento fakt rozhodně nezachraňuje hrozivé grafické provedení. Oslovení profesionála by v tomto případě rozhodně nebylo na škodu, naopak. U takto populárních interpretů by kvalitní vizuál nejen pomohl podpořit celkový dojem, ale měl by i šanci ovlivnit vkus jejich posluchačů. Škoda, že si tento fakt uvědomují povětšinou jen hudebníci alternativní, méně mainstreamové hudební scény, jejichž dopad na veřejnost není tak široký.
Náramek Ztracená, zdroj: marekztraceny.cz/obchod/
Už desátý rok se u nás předávají ceny za nejlepší hudební design pod názvem Megaton Fashion Show. Cílem tohoto ocenění je snaha otevřít oči hudebníkům, aby o vizuálu své kapely více přemýšleli a zároveň upozornit na grafiky, kteří se hudebnímu designu věnují. V soutěži hlasují jak diváci, tak i odborná porota. Oproti zahraničí máme sice pořád co dohánět, pozitivní zprávou však je, že i v našem malém českém hudebním rybníčku se najde někdo, kdo se rozhodne do kvalitního hudebního designu investovat.

















