Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Portrét Svatopluka Kasalého 1977 | Foto: Taras Kuščynskyj / Šperk pro lýtko, 1973 | Foto: Gabriel Urbánek Portrét Svatopluka Kasalého 1977 | Foto: Taras Kuščynskyj / Šperk pro lýtko, 1973 | Foto: Gabriel Urbánek

Ztělesňoval symbol českého sklářského umění a nadčasového organického designu. Zemřel šperkař Svatopluk Kasalý

11. května 2021 zemřel Svatopluk Kasalý, šperkař a sklářský výtvarník. Uměleckým pojetím a ryze autentickým přístupem ke skleněnému šperku inspiroval mnohé koncepty současných šperkařů. Jeho díla byla prezentována v předních světových galeriích i před rokem 1989, je držitelem mnoha prestižních cen za svou tvorbu a je také jediným Čechem, jehož tvorbu odborníci zařadili do almanachu pětadvaceti nejlepších světových šperkařů 20. století.

Svatopluk Kasalý se narodil 26. května 1944 v Pelhřimově. Po vyučení v oboru uměleckého zasklívání do olova (1958–1961) strávil čtyři roky středoškolským studiem v železnobrodské sklářské škole (1961–1965, obor malování a leptání skla pod vedením Stanislava Libenského a Jana Novotného). Počátek profesní dráhy i svého rodinného života spojil s Železným Brodem. Pracoval pro podnik Železnobrodské sklo, kde si prohluboval dovednosti v broušeném, leptaném a pískovaném skle a také ve skleněné mozaice. Od roku 1983 žil a tvořil ve vlastním ateliéru v Třešti u Jihlavy.

Portrét Svatopluka Kasalého, 2014 | Zdroj: archiv Jany KasalovéPortrét Svatopluka Kasalého, 2014 | Zdroj: archiv Jany Kasalové

Přestože Kasalý nepokračoval ve studiu na vysoké škole, dosáhl svou uměleckou intuicí a bohatými praktickými zkušenostmi mimořádného postavení mezi šperkaři a patří mezi výrazné osobnosti tohoto oboru. Doménou jeho šperkařské tvorby byla práce se sklem, k jehož optickým vlastnostem choval hluboký respekt. V jeho dílech se potkává originalita, nápaditost a cit pro tvar spolu se špičkově odvedeným uměleckým řemeslem. Ve svých špercích prosadil sochařský, někdy až architektonický přístup při tvarování skleněných komponentů, které zasazoval do zušlechtěných kovových konstrukcí. Sklo se stalo dominantní součástí jeho náhrdelníků, závěsů a náramků, kterými se v některých polohách blíží až k body artu. Jeho šperky broušené do organických a minimalistických tvarů, jsou charakteristické vypjatými liniemi zvýrazňujícími kontrast a světlo, dynamikou odkazující na křivky ženského těla. Originalitu svých šperků dokázal umocnit také kvalitními fotografiemi – úzce spolupracoval například s legendárním fotografem Tarasem Kuščynským.

Portrét Svatopluka Kasalého, 2015 | Zdroj: archiv Jany KasalovéPortrét Svatopluka Kasalého, 2015 | Zdroj: archiv Jany Kasalové

Kasalý se dokázal etablovat i v mezinárodním kontextu, což potvrdil jednak sérií samostatných výstav v USA, Velké Británii, Rakousku a Německu, dále v Nizozemí a Finsku, ale také početnými účastmi na společných výstavách šperků ve více než patnácti zemích světa (např. Victoria and Albert Museum London). Také zastoupení jeho šperků v respektovaných sbírkách – v americkém Corning Museum of Glass, v německém Schmuckmuseum Pforzheim nebo v jihokorejském World Jewellery Museum – vypovídá o uznání kvality jeho tvorby. Od poloviny 60. let se také zaměřil na realizace skleněných stěn, vitráží a mozaik v architektuře.

Šperk pro paži (nápažník; součást soupravy), 1972 rhodiovaná mosaz, broušené sklo, Uměleckoprůmyslové museum v Praze | Foto: Gabriel UrbánekŠperk pro paži (nápažník; součást soupravy), 1972 rhodiovaná mosaz, broušené sklo, Uměleckoprůmyslové museum v Praze | Foto: Gabriel Urbánek

Šperk pro rameno (náhrdelník), 1992 rhodiovaná mosaz, broušené sklo Uměleckoprůmyslové museum v Praze | Foto: Gabriel UrbánekŠperk pro rameno (náhrdelník), 1992 rhodiovaná mosaz, broušené sklo Uměleckoprůmyslové museum v Praze | Foto: Gabriel Urbánek

Svatopluk Kasalý v oboru autorského skleněného šperku zanechal výraznou a nesmazatelnou stopu. Ten, kdo měl příležitost se s ním poznat i osobně, mohl zaznamenat jeho laskavý humor a jiskřící nadhled při komentování života a dění kolem sebe.

MgA. Jana Kasalová
MgA. Martin Hlubuček 

Kateřina Nora Nováková

Kurátorka sbírky šperku Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou

PhDr. Kateřina Nora Nováková, Ph.D. | Zdroj: Ft.Tul.czPhDr. Kateřina Nora Nováková, Ph.D. | Zdroj: Ft.Tul.cz

Svatopluk Kasalý a jeho přínos pro současný autorský šperk

Není mnoho autorů, kteří by v oboru autorského šperku od 2. poloviny 20. století v celosvětovém měřítku vynikli tak jako Svatopluk Kasalý. Jeho práce jsou pojaty s nepřehlédnutelnou velkorysostí, grácií a nadhledem. Jsou svým výrazem unikátně nadčasové, jejich vytříbeně vybrané tvary v sobě snoubí křehkost, brilanci a hluboký vnitřní prostor skloviny s přirozeně se vlnícími exaktními liniemi lesklého kovu. Kasalého šperky nejsou ale jen exkluzivní ozdobou, nýbrž také komorní plastikou, která se ve spojení s ženským tělem stává dokonalým body artem. Výtvarný výraz formou drobných, ale obsahem velkorysých skleněných „plastik“ na tělo je naprosto unikátní. Díky hluboké plasticitě skleněných prvků a měkce organickému tvarosloví do nich navíc dokázal vtělit i vyšší principy univerza. Právě proto jsou práce tohoto výjimečného šperkaře, skláře a sochaře jak u nás, tak i ve světovém měřítku vysoce oceňovány. Ztělesňují symbol českého sklářského umění a nadčasového organického designu, který není díky géniovi autora zastaralý ani po půl století.

Svatopluk Kasalý, náhrdelník, 1982 – 1990, sklo, zlacená mosaz | Zdroj: Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad NisouSvatopluk Kasalý, náhrdelník, 1982 – 1990, sklo, zlacená mosaz | Zdroj: Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou

Muzeum skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou má ve své sbírce průřezově zastoupeny Kasalého šperky, z nichž vyzdvihněme alespoň jeden náhrdelník, který nejlépe vystihuje podstatu autorovy práce.

Další články