Celý projekt nového značení vznikl jen během několika dní. „Šlo především o čas, grafika vznikla ala hackathon během víkendu. Snahou bylo pomoci okamžitě, funkčně a důstojněji, než to zvládne fixka na kusu papíru,“ dodává Štěpán Holič. Byl požádán Jiřím Sekerou (spoluzakladatel Česko Digital) o vytvoření vizuálního systému, který bude aplikovatelný pro každého i v těžkých polních podmínkách. Smyslem je především pomoct všem lidem z krajů, nemocnic, očkovacích center s přehlednou navigací a tím co nejrychleji vyřešit pandemickou situaci.
Nový návrh značení má především reagovat na zoufalou situaci, kdy doktoři píší navigaci po centru na kus papíru. Proto je hlavní pointou, že k aplikaci designu stačí klasická tiskárna a barevné papíry za pár korun. Samotný vizuální styl i písmo Signika, které obsahuje potřebné piktogramy, si můžete kompletně stáhnout zdarma. Očkovací centra tak dostanou přístup k PDF s prvky jednotného orientačního systému na A4.
Zelená barva vyznačuje cestu klienta a místa, která jsou mu přístupná. | Zdroj: designportal.cz
Doufáte, že se nová vizuální podoba rozšíří i do dalších krajů? Máte nějaké konkrétní očekávání?
ŠTĚPÁN: Žádná konkrétní očekávání vzhledem k chaotickému řízení pandemické situace nemám. Nicméně v upravené verzi používá systém Jihomoravský kraj, zájem projevil kraj Středočeský, vybrané kliniky v Praze a iniciativa Lékaři pomáhají Česku. A abych nezapomněl – Ministerstvo zdravotnictví na své homepage prezentuje očkovací kolečko doplněné špatným fontem.
Bylo pro vás složité propojit vkusný vizuální design s poměrně levnými prostředky na jeho následnou propagaci?
ŠTĚPÁN: Záměrně jsem se vzdal osobního vkladu při tvorbě piktogramů a většinu systému nechal na kvalitním free fontu s nadstandardním množstvím symbolů. Situace je kritická a představa, že bych měl po vytížených pracovištích chtít cokoli víc, než strčit zelený papír do černobílé tiskárny, je naprosto mimo realitu. Spolu s A4 podklady v PDF dávám k dispozici i obyčejnou šablonu ve Wordu na doplnění nebo dopsání potřebných informací vycházejících z místních potřeb. Pokud dojde i na „vnější vizuální slupku“, to znamená nějakou online a offline propagaci zaštítěnou značkou, tím lépe. Každopádně dle mých informací je od konce roku 2020 na cestě jiná, vizuálně nekompatibilní kampaň zaštítěná velkými reklamními agenturami.
Z vytisklých papírů si pak jednotlivé centra mohou vytvořit vlastní systém, který přesně pasuje na daný prostor. Vznikne tak jednoduchá skládačka, kdy lze z jednotlivých A4 vytvářet logické řady a potřebné kombinace. S hlavním symbolem lze pracovat odděleně – umí být kapkou séra, navigačním bodem, šipkou nebo třeba květinou. Stačí už jen, aby stát využil nabídnutou pomoc.