Zná je málokdo, přesto tvořily dějiny designu. Představujeme 5 žen, které se v minulosti dokázaly prosadit a zazářit

Jaroslava Brychtová v ateliéru, Inez Tuschnerová na výstavě v MG a Libuše Niklová s hračkou kocoura | Zdroj: Jan Tachezy ČTK, Archiv Moravské galerie v Brně a monografie Libuše Niklová od Terezy Bruthansové Jaroslava Brychtová v ateliéru, Inez Tuschnerová na výstavě v MG a Libuše Niklová s hračkou kocoura | Zdroj: Jan Tachezy ČTK, Archiv Moravské galerie v Brně a monografie Libuše Niklová od Terezy Bruthansové

Jsou považovány za klíčové osobnosti 20. století v oblasti skla, textilní tvorby, interiérového designu, kovu a šperku i designu hraček. Přesto si jejich jména většina lidí nevybaví (ačkoliv o nich už možná slyšeli, nebo dokonce znají jejich tvorbu). To bychom chtěli změnit – představujeme proto 5 významných žen, které se nesmazatelně podepsaly na stavu československé designové scény minulého století a stojí za to je znát.

Jaroslava Brychtová

Jaroslava Brychtová (1924–⁠2020) je celosvětově známá pro své monumentální tavené skleněné plastiky. Zasadila se o znovuoživení techniky skla taveného do formy. Od roku 1954 tvořila uměleckou dvojici se Stanislavem Libenským, svým druhým manželem. Po jeho smrti v roce 2002 se ale sklu přestala věnovat. Prezentovali společně československé sklo na Světových výstavách (Expo) v Bruselu, Montrealu a Ósace. I díky nim bylo české sklo v poválečných letech na špičce a udávalo směr.

Jaroslava Brychtová a Stanislav Libenský –⁠ plastiky Prostor II (1992) a Prostor VI (1994–1995) | Zdroj: artnet.comJaroslava Brychtová a Stanislav Libenský –⁠ plastiky Prostor II (1992) a Prostor VI (1994–1995) | Zdroj: artnet.com

Ke sklu Jaroslavu přivedl otec –⁠ sochař a sklář Jaroslav Brychta, který spoluzaložil sklářskou školu v Železném Brodě a od 40. let minulého století experimentoval s tavenou skleněnou plastikou. Studovala ale na pražské VŠUP a AVU, přičemž pokračovala v experimentech svého otce. Dokázala prosadit sklo jako materiál vhodný pro velké sochařské úkoly a založila i oddělení taveného skla a pracoviště Sklo v architektuře v rámci Železnobrodských skláren –⁠ dodnes se jedná o jedno z největších a nejlepších studií tavené skleněné plastiky na světě.

Pohled do expozice tavené plastiky Městského muzea v Železném Brodě s pracemi Jaroslavy Brychtové a Stanislava Libenského | Zdroj: muzeumzb.czPohled do expozice tavené plastiky Městského muzea v Železném Brodě s pracemi Jaroslavy Brychtové a Stanislava Libenského | Zdroj: muzeumzb.cz

Spolu se Stanislavem Libenským vytvořili například trojici reliéfů Pták, Holubice a Meteor, které byly původně umístěny ve vstupní hale Muzea skla v americkém Corningu, i bezpočet realizací v architektuře. Nejvýznamnějšími z nich jsou dvě okna kaple sv. Václava v Katedrále sv. Víta, vitráže Královské hradní kaple na Špilberku, výzdoba českých ambasád ve Stockholmu a Brazílii nebo plastika Spad meteoritů pro vysílač na Ještědu.

Královská kaple na Špilberku s okenními vitrážemi od Jaroslavy Brychtové a Stanislava Libenského | Zdroj: upm.czKrálovská kaple na Špilberku s okenními vitrážemi od Jaroslavy Brychtové a Stanislava Libenského | Zdroj: upm.cz

Libuše Niklová (Kyseláková)

Její práce se nacházejí ve sbírkách muzeí po celém světě. S návrhy hraček začínala v padesátých letech, v době, kdy se u nás začínalo pracovat s novým materiálem –⁠ plastem. Za svůj život (1934–⁠1981) poté navrhla přes 230 autorských hraček, připsáno jí je také devět patentů (např. na rozebíratelné plastové hračky) a tři národní průmyslové vzory. Zajímavostí je, že Libuše Niklová navrhovala také obaly, ve kterých se rozložené hračky prodávaly.

Libuše Niklová navrhovala i obalový design svých hraček. Zde např. harmoniková hračka lva z roku 1964. | Zdroj: retro-muzeum.czLibuše Niklová navrhovala i obalový design svých hraček. Zde např. harmoniková hračka lva z roku 1964. | Zdroj: retro-muzeum.cz

Tvarování plastických hmot vystudovala ve Zlíně a Uherském Hradišti mezi lety 1949 a 1953. Po studiích nastoupila do Gumotexu v Břeclavi, odkud známe její pískací gumové hračky (Kočička s míčem, Pes Alík, Hanka, Barborka) a suvenýry v podobě postav cvičenců a cvičenek pro druhou celostátní spartakiádu, konanou v roce 1960 na Strahově.

Mezi její nejznámější hračky patří nafukovací sedací zvířátka ze 70. let, která vyráběl závod Fatra Napajedla. O obnovení jejich výroby se v roce 2013 zasadili Petr Nikl, Tereza Bruthansová a Zuzana Lednická. | Zdroj: shop.czechdesign.czMezi její nejznámější hračky patří nafukovací sedací zvířátka ze 70. let, která vyráběl závod Fatra Napajedla. O obnovení jejich výroby se v roce 2013 zasadili Petr Nikl, Tereza Bruthansová a Zuzana Lednická. | Zdroj: shop.czechdesign.cz

Po narození syna pracovala ve Fatře Napajedla, kde vznikly její ikonické harmonikové figurky zvířat i sedací nafukovací hračky v podobě Buvola, Slona a Žirafy, které se začaly sériově vyrábět roku 1973. Pro výstavní účely byly vytvářené v transparentním provedení. Na Světové výstavě 1967 v Montrealu prezentovala imaginární dopravní prostředky, inspirované texty Julese Verna –⁠ vyhrála s nimi dokonce cenu Expa o nejlepší hračku, přestože jí bylo vytýkáno, že z nich málo dýchá češství.

O díle Libuše Niklové vyšla i publikace –⁠ připravila ji Tereza Bruthansová, o design se postarala Zuzana Lednická ze Studia Najbrt. | Zdroj: najbrt.czO díle Libuše Niklové vyšla i publikace –⁠ připravila ji Tereza Bruthansová, o design se postarala Zuzana Lednická ze Studia Najbrt. | Zdroj: najbrt.cz

Alena Nováková (Drážská)

Jedna z našich nejvýznamnějších zlatnic a restaurátorek kovu žila v letech 1929–⁠1997. Vyučila se u svého dědečka a díky bohaté praxi získané u firmy H. Grünfeld byla rovnou přijata na Vysokou školu uměleckoprůmyslovou (UMPRUM). Studovala u profesora Jana Nušla, později se stala jeho asistentkou, a dokonce založila vlastní obor restaurování zlatnických prací, který byl jediný v republice. Podle jejího návrhu byl vytvořen Relikviář svaté Anežky České, restaurovala také Relikviář Svatého Maura –⁠ významnou románskou památku pocházející z první třetiny 13. století. 

Relikviář svatého Maura s ostatky sv. Jana Křtitele, sv. Maura, sv. Apolináře a sv. Timoteje byl restaurován mezi lety 1991 a 2002 Alenou Novákovou a jejím žákem Andrejem Šumberou. | Zdroj: zamek-becov.czRelikviář svatého Maura s ostatky sv. Jana Křtitele, sv. Maura, sv. Apolináře a sv. Timoteje byl restaurován mezi lety 1991 a 2002 Alenou Novákovou a jejím žákem Andrejem Šumberou. | Zdroj: zamek-becov.cz

Dlouhodobě se věnovala také tvorbě šperků, které se postupně tvarově proměňovaly od jednoduchých forem, které prezentovala na Expu 1967, až po robustní lité šperky se vsazenými úlomky slonoviny a růženínů. Využívala také pro šperk netradiční materiály jako polychromované dřevo, pergamen nebo email na stříbrném podkladu. Její šperkařské práce byly oblíbené zejména v Mnichově a Pforzheimu.

Její šperky se nacházejí ve sbírkách UPM v Praze, Moravské galerie v Brně, Muzea Českého ráje v Turnově, Muzea skla a bižuterie v Jablonci nad Nisou, Severočeského muzea v Liberci nebo Schmuckmusea v Pforzheimu.

Alena Nováková (Drážská) –⁠ stříbrné prsteny ze sbírky Moravské galerie v Brně, 1964 a 1983 | Zdroj: sbirky.moravska-galerie.czAlena Nováková (Drážská) –⁠ stříbrné prsteny ze sbírky Moravské galerie v Brně, 1964 a 1983 | Zdroj: sbirky.moravska-galerie.cz

Růžena Žertová

Známá je především její architektonická tvorba, Růžena Žertová (1932–⁠2019) ale navrhovala také titanové šperky a svítidla, díky nimž se řadí mezi naše přední designérky 70. a 80. let minulého století.

Chtěla studovat textilní výtvarnictví a scénografii, ale kvůli politickému tlaku nakonec vystudovala Fakultu architektury a pozemního stavitelství VUT v Brně u Bedřicha Rozehnala. Po absolutoriu v roce 1957 pracovala v Potravinoprojektu a Státním projektovém ústavu obchodu Brno, kde dostala možnost podílet se na projektech obchodních domů. Právě ty ji proslavily, přestože nejsou kvůli svému vzhledu vždy společností přijímány –⁠ jedná se o OD Prior v Pardubicích, OD Prior v Košicích a OD Labe v Ústí nad Labem. 

Mezi její realizace patří i soubor svítidel pro interiér hotelu Patria na Štrbském plesu, který vznikl v roce 1975 (vlevo). | Zdroj: Muzeum města Brna a kniha Růžena Žertová –⁠ Architektka domů i věcíMezi její realizace patří i soubor svítidel pro interiér hotelu Patria na Štrbském plesu, který vznikl v roce 1975 (vlevo). | Zdroj: Muzeum města Brna a kniha Růžena Žertová –⁠ Architektka domů i věcí

Po roce 1972 se začala věnovat návrhům bižuterie, o další tři roky později se přidaly i návrhy svítidel z hliníku (pro Hotel Patria na Štrbském plesu, výpočetní středisko České spořitelny v Brně, masokombinát v Olomouci atd.). Na sklonku života se věnovala studii komunitního souboru domů v brněnských Kohoutovicích, ten měl být určen osamělým seniorům i mladým rodinám. O její architektonické, šperkařské i interiérové tvorbě pojednává kniha od Petra Klímy s názvem Růžena Žertová –⁠ Architektka domů i věcí.

Kolekce titanových šperků Růženy Žertové, které vznikaly mezi 90. lety 20. století až do roku 2007. | Zdroj: Muzeum města BrnaKolekce titanových šperků Růženy Žertové, které vznikaly mezi 90. lety 20. století až do roku 2007. | Zdroj: Muzeum města Brna

Inez Tuschnerová

Textilní výtvarnice, akademická malířka a jedna z nejlepších kostýmních výtvarnic druhé poloviny 20. století –⁠ to byla Inez Tuschnerová (1932–⁠2015), která se nejvíce proslavila svými expresivními díly z barevné netkané textilie. Byla vždy velmi koncentrovaná na práci: vyučovala na oddělení scénografického kostýmu Střední průmyslové školy textilní v Brně, scénografii na JAMU a navrhovala kostýmy pro Národní divadlo v Brně.

Studovala oděvnictví a dekorativní malbu v Brně a na pražské VŠUP. Během studia absolvovala stáž u Oskara Kokoschky v Salcburku a sama tvrdila, že z těchto zkušeností a z jeho tvorby poté po celý život čerpala.

Náhled do výstavy Inez Tuschnerová: art protis v umění, Moravská galerie v Brně, 2018 | Foto: Kamil Till | Zdroj: moravska-galerie.czNáhled do výstavy Inez Tuschnerová: art protis v umění, Moravská galerie v Brně, 2018 | Foto: Kamil Till | Zdroj: moravska-galerie.cz

Jako jedna z prvních začala pracovat s technikou art protis určenou pro textilní díla v architektuře. Technika dovoluje volně umisťovat barvená mohérová vlákna na podklad (jako v případě malby) a snadnou změnu jejich kompozice. Poté se vlákna zatíží, zažehlí a řadami stehů spojí s podkladem. Inez Tuschnerová ji využila v monumentálních interiérových realizacích i při tvorbě materiálově bohatých a expresivních divadelních kostýmů. Práce s expresivitou, texturami a hmotou se odráží i v jejích prostorových asamblážích.

Kostýmy Inez Tuschnerové na výstavě v Paláci šlechtičen Moravského zemského muzea, 2012 | Foto: Lubomír Stehlík | Zdroj: brnensky.denik.czKostýmy Inez Tuschnerové na výstavě v Paláci šlechtičen Moravského zemského muzea, 2012 | Foto: Lubomír Stehlík | Zdroj: brnensky.denik.cz

Související

Made by Fire
 

Made by Fire

Výstava
17. 4. 2023 - 23. 4. 2023

Český design za všechny prachy. Je práce lokálních tvůrců drahá, a pokud ano, proč?
Design služeb

Český design za všechny prachy. Je práce lokálních tvůrců drahá, a pokud ano, proč?

Kateřina Tobišková - 19. 1. 2022 - 10 min.

Milované i nenáviděné. Brutalistické budovy stále čekají na respekt široké veřejnosti
Interiér a architektura

Milované i nenáviděné. Brutalistické budovy stále čekají na respekt široké veřejnosti

Zoran Boškovič - 23. 9. 2021 - 15 min.

Měly podpořit pracovní morálku i šířit politickou propagandu. Výkladní skříně v Československu přibližuje obsáhlá výstava v Chebu
Kritika a teorie

Měly podpořit pracovní morálku i šířit politickou propagandu. Výkladní skříně v Československu přibližuje obsáhlá výstava v Chebu

Sabina Ježková - 7. 7. 2021 - 4 min.

PULSE 2024
Design do uší
Fotograf 2024
Štěpí soutěž