Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

Zlatá éra českého skla je zpět. Kterým značkám můžeme poděkovat?

Čechy a sklo, to jsou téměř synonyma. Sklárny v severních Čechách - a nejen tam - byly v minulosti v Evropě považovány za jedny z nejlepších. Období rozmachu přerušilo 40 let komunismu a po revoluci zpustošené značky těžko chytaly druhý dech. V posledních letech se naštěstí situace obrátila k lepšímu a české firmy hrají v oboru opět první ligu. My vám teď představíme šestici těch nejambicióznějších.

Bomma sází na mladé vedení

Projekt Bomma sklízí úspěchy u odborné veřejnosti i zákazníků. Firma, založená v roce 2012, je divizí firmy Bohemia Machine. Tu vede Martin Wichterle, osvícený zachránce českého skla, stojící i za vzkříšením značky Rückl. Bomma sídlí ve Světlé nad Sázavou a léta ji udávala tvář dvojice Olgoj Chorchoj. Jejich čistá, sofistikovaná svítidla představují to nejlepší z lokální nabídky designu světla. Letos kreativní vedení značky převzalo jiné duo, Jakub Pollág a Václav Mlynář, shodou okolností absolventi Ateliéru produktového designu. Tedy toho, který Olgojové vedou na pražské UMPRUM. Pollág a Mlynář ještě na škole založili studio deFORM a dnes jsou považováni za velké naděje českého designu. Zaujali svítidlem Transmission, korálkovými stolečky Beads nebo policovým systémem Zig – Zag. Pro Bommu v tuto chvíli navrhli první produkt, a to „vesmírná“ světla Orbital. Věříme, že se jim podaří udržet Bommu na oběžné dráze úspěchu co nejdéle.

Bomma, kolekce svítidel Orbital. Autor: studio deForm. Zdroj: BommaBomma, kolekce svítidel Orbital. Autor: studio deForm. Zdroj: Bomma

Punk a romantika v podání sklárny Rückl

Nováčkem mezi aktuálními lídry trhu je sklárna z Nižboru Rückl. I když žádným začátečníkem ve skutečnosti není, její historie je poměrně dlouhá. Zároveň však strastiplná – v nedávné době původní firma zkrachovala, což byl impuls pro již zmiňovaného Martina Wichterleho. Značce dodal nejen finanční injekci, ale i potřebné nadšení a energii, jako hlavního šéfdesignéra povolal respektovaného Ronyho Plesla a krasojízda mohla začít. Jen letos firma za svou novou kolekci získala několik ocenění (například Czech Grand Design nebo Edida Awards). A nutno říct, že oprávněně. Romantikou prodchnutá Pleslova kolekce je vítaným osvěžením v minimalistickém sortimentu podobných značek. Růžová barva a drzý rukopis brusu slibují, že se máme ještě na co těšit.

Rückl. Šperkovnice St. Nicolas. Foto: Anna PleslováRückl. Šperkovnice St. Nicolas. Foto: Anna Pleslová

Zářivá hvězda jménem Lasvit

Jestli se dnes nějaká značka může pyšnit celosvětovým úspěchem, je to Lasvit. Firma, kterou od píky vystavěl ambiciózní Leon Jakimič, je stvrzením toho, že neexistují malé cíle. Jakimič využil v Lasvitu své zkušenosti z práce v Preciose, sklářském obrovi, který dnes také cílí vysoko. Liberecký podnikatel do dnešního dne vybavil skleněnými plastikami a světly ty nejlepší hotely světa především v Asii a Arábii. Spolupracuje se jmény jako Maxim Velčovský nebo Arik Levy. Na letošním veletrhu v Miláně pozici silného hráče stvrdil definitivně, když vyhrál pomyslného Oskara designu za prezentaci v Teatro Gerolamo . Sázka na tu nejvyšší kvalitu a opulenci se zkrátka vyplácí.

Changi Airport. Zdroj, LasvitChangi Airport. Zdroj, Lasvit

Vnímat sklo Dechem

Poněkud odlišnou filosofii vyznávají milovníci čistých a jednoduchých tvarů, dvojice Dechem. Jejími zakladateli, kteří tvoří pár i v osobním životě, jsou Michaela Tomišková a Jakub Janďourek. Ona je absolventka pražské UMPRUM, on sklář se znalostí všech technických postupů. Dohromady tvoří ideální tvůrčí kombinaci. Jejich jednoduché krásné vázy „Bandasky“ okouzlují nevinností a křehkostí a jsou jako dělané pro sofistikované kytice. Pozornost vzbudila i kolekce svítidel Phenomena, která svým netradičním tvaroslovím odkazuje k tomu nejlepšímu z historie českého skla, přesto zůstává absolutně nadčasová. Dechem se nebojí barev, nezvyklých tvarů, ani netradičních prolnutí. Zjevné je, že sklo dvojice absolutně respektuje, ale ráda ho podrobuje zkoumání a revizi. Pokud máte rádi rafinované doplňky, sklo od Dechem je zkrátka správná volba.

Bandaska, DECHEM studio. Foto: Kristina HrabětováBandaska, DECHEM studio. Foto: Kristina Hrabětová

Lídr

Rony Plesl, vedoucí ateliéru skla na pražské UMPRUM, je již delší dobu vnímán jako jedna z osobností, která ve světě skla přerostla rybníček jménem Česko. Jeho tvorba osciluje mezi několika různými rovinami. Je schopný navrhnout funkční, průmyslově vyráběné pivní sklo, které denně používají tisíce Čechů, na druhé straně je ale podepsaný pod objekty připomínající sochy plné hlubokých přesahů. Plesl rozhodně nelpí na minimalismu, jeho rukopis je občas velmi divoký a živelný, o to víc nás ale baví. Svými vázami, mísami nebo světly vybavil nejednu českou luxusní vilu. Mít doma jeho věc je dnes již otázka prestiže. Navštívit ho můžete v jeho příjemném ateliéru v Karlíně a s prázdnou rozhodně neodejdete.

Návrh Českého lva od Ronyho Plesla. Foto. Anna PleslováNávrh Českého lva od Ronyho Plesla. Foto. Anna Pleslová

Silná nová generace

Tadeáš Podracký je absolventem Pleslova sklářského ateliéru. Upozornil na sebe už jako student, když dokázal originálně a vtipně nabourávat zažitá klišé, která o skle panují. Jeho skleněné objekty jsou zdravě drzé a přesto dokonale promyšlené. Skleněné vázy Dioscuri nebo váza Elementaria jsou netradičním holdem technice i estetice zároveň. I díky své zálibě v cestování a poznávaní jiných kultur se Tadeášovi daří obohacovat svoji práci o mimoevropské principy a pohledy. Takovým případem jsou vázy z bambusu, které vznikly díky zážitkům během jeho pobytu v Číně. Podracký je představitelem nové generace sklářů, která není nijak svázaná s minulostí a letitými konvencemi. Spolu se svými spolužáky, jako je například Lukáš Novák nebo Sebastian Kitzberger, definují, jak vypadá nové české sklo. A odpověď je naštěstí optimistická. Vypadá sebevědomě, originálně a světově!

Tadeáš Podracký, kolekce Pineapples. Zdroj: Tadeáš PodrackýTadeáš Podracký, kolekce Pineapples. Zdroj: Tadeáš Podracký

Letitá tradice v novém stylu

Historie firmy Preciosa je spjatá se samotnými počátky sklářské výroby v Čechách. Ačkoliv byla oficiálně založena až v roce 1948, stojí na základech továren, které v oblasti kolem Jablonce nad Nisou zpracovávaly sklo již od 14. století. Dnes se ale značce podařilo vybudovat moderní a konkurenceschopné portfolio, díky kterému je jednou z nejúspěšnějších jmen na trhu. Pozornost budí zejména svými variacemi na typický tereziánský lustr. Svítidlo se skleněnými závěsy, které viselo v zámcích i nejednom panelovém bytě, je díky Preciose dnes opět synonymem luxusu a moderny. Zásluhu na tom mají také například designy lustrů Merkur, které navrhnul pro Preciosu Rony Plesl. Respekt odborné veřejnosti si pak vysloužila díky instalacím na veletrhu v Miláně. Letošní interaktivní instalace byla oprávněně jedním z vrcholů celé přehlídky.

Preciosa. Instalace Breath of Life na veletrhu Salone del Mobile v Miláně. Zdroj: PreciosaPreciosa. Instalace Breath of Life na veletrhu Salone del Mobile v Miláně. Zdroj: Preciosa

Vybrat si dnes do bytu osvětlení, vázu, skleničky nebo dokonce umělecký objekt od českého skláře není vůbec problém. Silná generace, která zde vyrostla, dokázala jednak čerpat ze zdejší úctyhodné tradice, ale zároveň se jí nenechala svázat a deformovat. Nezbývá než firmám držet palce, aby dokázaly oslovit ty správné zákazníky, protože bez osvícených a velkorysých kupců může aktuální zlatý boom také brzy skončit. A to by byla veliká škoda.

Další články