Získaly jsme větší sebevědomí a respekt, už neslýchám „to umím taky“, říká Lída Jakubův, která plete snové produkty z ovčí vlny

Lída Jakubův a Iva Černá tvořící značku Thee..., Upcyklovaná bunda s vlněnými detaily | Foto: Alex Chudá Lída Jakubův a Iva Černá tvořící značku Thee..., Upcyklovaná bunda s vlněnými detaily | Foto: Alex Chudá

Nekončící zájem o tradiční zpracování vlny a jeho renesanci, unisex móda, svěží barvy i nové nápady a upcyklace. Za inspirací Lída i Iva z Thee… nechodí daleko. Pomocí své tvorby reagují na aktuální fenomény i každodenní činnosti a do procesu výroby zapojují všechny šikovné ruce z rodiny. Po více než roce od posledního rozhovoru jsme si o aktuálním směřování značky popovídali s Lídou Jakubův.

Ohlédnutí

Značku Thee… tvoříte spolu se svou kolegyní a kamarádkou Ivou Černou. Momentálně jste ale převzala celou péči o značku. Kdy se to stalo a proč?

LÍDA: Před pár měsíci. Iva je stále součástí Thee…, ale chci, aby se v klidu věnovala přicházejícímu mateřství, a tak jsem vše převedla na sebe. Zpočátku jsem si to užívala, bylo to naplňující. Ale je náročné najít balanc. Pracuji téměř pořád, nemám stopku. Navíc jsme nějakou dobu součástí Charaktery Design Store, kde jsme našly skvělé zázemí. I tam mám závazky a věnuji showroomu čas a energii. Touha dělat, co mě baví, mě neustále pohání, je ale potřeba umět i odpočívat. S tím teď momentálně trochu bojuji.

V Czechdesignu jsme s vámi měli rozhovor přibližně před rokem. Co se za tu dobu změnilo? 

LÍDA: Zásadní změnou je situace, ve které se obě s Ivou ocitáme. Je pro nás nová. Stojí před námi velká výzva. Ona bude pečovat o dítě a já o naše společné dílo. Máme o sebe vzájemně strach, ale náš smysl pro humor nás vždycky vytáhne i z největšího bahna. Co se týče tvorby, získaly jsme větší sebevědomí a respekt. Už neslýchám tak často „to umím taky“ nebo „nezkrátíš mi záclonu, když umíš šít“ apod. Některým lidem došlo, že to myslíme doopravdy vážně. Neustále se zdokonalujeme v řemesle a materiálech.

Vlna je dokonale multifunkční materiál. | Foto: Alex ChudáVlna je dokonale multifunkční materiál. | Foto: Alex Chudá

Vlna nad zlato

Je vlna pořád váš hlavní materiál?

LÍDA: Ano. Pro rok 2022 byla vlna nosným tématem. Mým velkým přáním bylo, být u procesu ručního zpracování vlny, od zvířete po pletací přízi. Být u toho, když vlna prochází rukama všech nezbytných řemeslníků.

Bylo těžké najít takové místo?

LÍDA: Trvalo mi dva roky, než jsem našla toho správného člověka. V rámci České republiky se tématu věnuje dost řemeslníků i designérů, kteří usilují o obnovu řemesla, a jsem ráda, že se jim daří. Pátrala jsem, kdo je schopen vlnu zpracovat ručně od začátku do konce a umí a chce tuto informaci předat dál. Napojila jsem se na fantastickou řemeslnici Alenu Motaninu. Alenka žije v Praze a částečně v Berlíně a vedle bylinek a naturopatie se už léta věnuje vlně. Je jednou ze zakladatelek Slovenská vlna Mokoša a členkou občanského sdružení „Naša vlna“, které bojuje za obnovu tradičního ručního zpracování vlny.

S Alenou jsme spojily síly a pustily se do spolupráce. A tak vznikl materiál, který byl určen pouze pro Thee... Vlna z ovcí suffolk je hrubší, ale má své přednosti. Vysoká výhřevnost, odolnost proti vlhku a oděru. Fascinuje mě i její struktura, povrch i tíha. Připomíná jakési válečné brnění. Není to měkké líbivé merino ani alpaka. O to větší výzva byla vytvořit z této vlny zajímavý, nositelný produkt. 

Límec a klobouček z dílny Thee... | Foto: Alex ChudáLímec a klobouček z dílny Thee... | Foto: Alex Chudá

Suffolk

Jaké produkty ze suffolku vyrábíte? 

LÍDA: Charakter materiálu určilo plemeno ovce, ale také předení a ruční barvení v bylinách. Můžete se zabalit do vlny barvené v kapradí, ořechu nebo topolovky. Vznikly fantastické struktury, které jsme zpracovaly do formy límců. Ty jsou nejen výhřevnými doplňky, ale také textilními šperky. Dále jsme vytvořily bundy a čepice, které jsme kombinovaly s ručně předeným merinem. 

Nákup a zpracování materiálů bylo nákladné. Respektovaly jsme stanovenou férovou cenu chovatele a řemeslníků. Například cena předení se kalkuluje prací od hodiny a od gramáže vzniklé vlněné příze. Byly jsme limitované množstvím i časem. I to byla výzva, odhadnout množství ke zpracování. Zprvu jsme zkoušely svetry, ale nefungovalo to. Nakonec mě zachránilo moje třídění šatníku. Napadlo mě zkombinovat nošený textil s vlnou. A ono to vyšlo! Okamžitě jsem všechny věci chtěla nosit a mít je jen pro sebe. I odezva na Designbloku 2022 byla víc než vřelá.

Unisex móda | Foto: Zuzana LazarováUnisex móda | Foto: Zuzana Lazarová

Správná velikost

Jaké produkty jste tam prezentovaly?

LÍDA: Daly jsme dohromady všechno, co vzniklo z těchto ručně předených vln. Dopletly jsme rolák z balkánské vlny předené strojově a také další kousky z běžně dostupných přízí, jako jsou alpaka, mohér a hedvábí. Zákazník si mohl všechny materiály osahat a vidět vzájemné rozdíly. Produkty jsme doplnily o pár šitých kousků a doplňků.

Kolekci jsme záměrně nafotily na modelovi, přišlo mi to zajímavější. Opět se ukázalo, že pokud se zvolí správná velikost a střih, je snadné nosit oblečení s partnerem na půl. Kupujete si ho do společného šatníku. Samotnou mě překvapil zájem ze strany mužů. Některé kousky se prodaly hned na místě.

Bylo součástí kolekce i vaše kimono?

LÍDA: Ano. Tenhle kus oblečení mě baví. Nosím ho skoro pořád, ke všemu a kamkoli. Doma ho nahradí župan nebo domácí kimono. Je to praktické a elegantní pohodlí. Mám i dvě nošená kimona z Japonska, ale ty si schovávám. Nedokážu je jen tak nosit. Dá se říct, že cítím respekt. Navíc jsem velkou obdivovatelkou tradičního japonského lidového umění Mingei. Pokora, s jakou vznikají tyto předměty, které prioritně slouží svému účelu, je obdivuhodná. Dokonalé, šetrné zpracování už od prvotní suroviny v kombinaci s tradiční ruční technikou. Některé principy uplatňuji ve své textilní tvorbě. Zkrátka i práce s oděvem vyžaduje svůj čas a prostor. V takovém klima je mi dobře.

Model prezentovaný na loňském Designbloku | Foto: Zuzana LazarováModel prezentovaný na loňském Designbloku | Foto: Zuzana Lazarová

Společný šatník

Chcete se i nadále držet konceptu unisex módy?

LÍDA: Baví mě, že je to praktické i udržitelné. Jsem ze tří dětí. U nás v rodině se oblečení dědilo a bylo jedno, po kom je nebo jakou má barvu. Spíš je pro mě zásadní materiál nebo námět, který chci vyjádřit, tím se nechám vést. Nemyslím tolik na to, jestli si to oblékne muž nebo žena. 

Límce najdete v Charaktery Design Store na Letné. | Foto: Alex ChudáLímce najdete v Charaktery Design Store na Letné. | Foto: Alex Chudá

Vlna a „Československo“

V rozhovoru z loňského roku jste zmiňovala, že trh s vlnou v roce 2008 padl a situace v České i Slovenské republice byla pořád zlá.

LÍDA: Československo bývalo územím, kde se vlna běžně zpracovávala. Byla tady řada továren, podniků. Mnoho jich po revoluci a během následujících divokých 90. let skončilo. Vlna by byla, ale není moc možností, kdo by vám zpracoval menší množství střižené vlny. Obchodní podmínky jsou pro řadu chovatelů a řemeslníků nedosažitelné. Ruční zpracování je časově náročné a vyžaduje zkušenosti a um. 

Změnila se nějak tato situace?

LÍDA: Rok od roku je to lepší. Vznikají nová občanská sdružení, řada chovatelů i designérů se vlně věnuje naplno. Stejně jako Alena Motanina, která je součástí už zmíněného občanského sdružení na Slovensku, kde se skutečně povedlo po letech otevřít malou manufakturu, která vám zpracuje menší množství střižené vlny. Je to malý zázrak. Je to drahé, ale je to konečně možné. 

Bylo vaším plánem podporovat někoho konkrétního?

LÍDA: Zákazníkovi jsme chtěly umožnit, aby se stal součástí systému, který podpoří chovatele ovcí, manufakturu, ruční práci přadleny a zároveň si koupí designový originál. Je dobré připomínat, že materiál nevzniká v obchodě, ale že je to technologie, surovina, rostlina nebo zvíře. My jsme designéry v tomto řetězci. Ale aktivně se zajímáme, jak materiál vzniká, a podílíme se na finálním vzhledu produktu. Řemeslníkem pracujícím s vlnou si být netroufám, to jsem díky vhledu do oboru rychle zjistila.

Nadčasová móda kimon a svetrů | Foto: Alex ChudáNadčasová móda kimon a svetrů | Foto: Alex Chudá

Zůstane to v rodině

Zpracování hotového materiálu do produktu pořád děláte vy spolu s pomocnicemi, babičkou? 

LÍDA: Stále držíme sestavu Iva, já a občas paní Maruška. Nedávno nám začaly pomáhat i naše mámy, které jsou čerstvě v důchodu. Moje mamka se do pletení musela po letech zase dostat. Trochu se vyplést. Je to fajn, celý život učila ona mě a teď učím zase něco já ji. Časem ale budu potřebovat mnohem víc rukou. 

Co se společenských témat týče, jste jako značka hodně aktivní. Jak se rozhodujete, jaký účel vyberete? 

LÍDA: Někdy zavelí téma, jindy materiál a způsob, jak ho použít. Často to bývá jen intuice. Čerpám z vlastních dojmů, vzpomínek i pocitů, pozitivních i negativních, taková duševní hygiena. Negativní vjemy jsou zásadní, protože mě donutí být víc aktivní, vyjádřit svůj názor. Někdo složí píseň, já navrhnu oblečení.

Stejně tak vznikl projekt Melancholie pro neziskovou organizaci Nevypusť duši, která se věnuje destigmatizaci tématu duševního zdraví. Prostřednictvím naší práce jsme podpořili něco, co má smysl. I mně ta spolupráce tenkrát hodně pomohla. Nebo téma catcalling a obtěžování. Setkávám se s ním často, a tak jsem si to chtěla nějak vtipně zpracovat. Ale i samotný pohyb může být podnět, tanec, chůze krajinou nebo i jízda na kole.

Límec a čepice z dílny Thee... | Foto: Alex ChudáLímec a čepice z dílny Thee... | Foto: Alex Chudá

Pomalá tvorba

Thee… tedy nefunguje na principu kolekcí. 

LÍDA:  Podstatná je pro mě myšlenka. Nechci se stát otrokem kolekcí jaro/léto, podzim/zima. Kolečko, které nikdy nekončí. Svetr i teplé ponožky můžete nosit kdykoliv. 

V jednom z rozhovorů jste zmiňovala přiznané nestíhání. Když na něco není čas, jde to do pozadí. Máte pocit, že prostředí, ve kterém tvoříte, je už na tento přístup zvyklé? Přeci jenom se jedná o konkurenční prostředí designu a módy v Praze.

LÍDA: Praha je malá a šikovných a nadaných lidí v rámci módy je hodně. Ale každý, kdo tvoří, má svůj rytmus, způsob práce a prezentace. Nechci se s nikým srovnávat. Chci dělat věci po svém, jinak to neumím. Nevidím před sebou jinou cestu než tvorbu dokonale zpracovaných unikátů. Ale s pokorou říkám, mám se ještě co učit.

Nejsme schopné vyprodukovat hromady oblečení a ani to tak nechceme. Důležité je, kam se dostane hotový produkt, kdo si ho koupil a jestli mu dobře slouží. Dost našeho zboží se prodá zahraničním zákazníkům. Mají úplně jiný vztah k ruční práci. V Česku je to dost často spojeno s nějakou negací nebo „mávnutím rukou“. Také ne všichni zákazníci visí na sítích, ne všichni jsou trendy, mladí, oblíbení a bohatí. Například Thee… kupují i dámy v pokročilém věku. Právě tyto zákaznice vypadají v našich produktech opravdu krásně. Jsou naprosto rozkošné, úplně se rozzáří. Je naplňující pozorovat, jak se zase samy sobě líbí. 

Aktuální kousky z tvorby značky | Foto: Alex ChudáAktuální kousky z tvorby značky | Foto: Alex Chudá

Hladce obrace? Perfekce

Podoba vašich produktů přitom působí mladistvě. 

LÍDA: Chci, aby to bylo šťavnaté. Ale slýchám i kritiku. Některé lidi dráždí i to, že nefotíme jen na sličných dívkách s pěkným make-upem nebo že pleteme „prý“ jen hladce obrace. Zdánlivá jednoduchost je často náročná disciplína. K tomu prvnímu se nemá smysl vyjadřovat.

Charaktery Design Store je jediné místo, kde máte vystavené produkty?

LÍDA: V rámci Prahy ano. Charaktery jsou náš domov. Prostor sdílíme spolu s dalšími výraznými jmény a designéry. Jak sám název vypovídá, najdete tam zboží, které je výjimečné. Ať už ruční výrobou, nebo použitím materiálů. Určitě jako designový showroom má co nabídnout. Thee… nabízíme i na e-shopu, ale dost často se stává, že nestihneme produkt ani nafotit a prodá se v obchodě. Proto je fajn navštívit nás na Letné. Narazíte tam na věci, které na webu nejsou. 

Kampaň Melancholie | Zdroj: Thee, foto: Aňa JakšKampaň Melancholie | Zdroj: Thee, foto: Aňa Jakš

Dopřát si

Jaké jsou vaše plány do budoucna, co chystáte?

LÍDA: Budu upřímná, v rámci startu nového roku bych si určitě přála dovolenou, která nepřišla během léta ani zimy. Ale už teď vím, že to nebude daleká cesta. Jsem netrpělivá, nerada odkládám nápady, chci je co nejdříve dát na papír. Ale ano, musím si najít čas na odpočinek. I kdyby jen za humna s batohem a jak počasí dovolí, vytáhnu kolo. Stejně si s sebou vezmu pletení a skicák.

A nějaká novinka?

LÍDA: Opět to bude zkouška odvahy. Upoutala mě jedna ruční technika, která byla nenápadnou součástí našich domovů. Často končí v kontejnerech a už nějakou dobu tyhle věci sbírám z různých pozůstalostí a bazarů. Ráda bych je konečně použila, ale víc neřeknu. Nevím, jestli to bude vůbec technicky možné zpracovat. Pokaždé je to risk. Ale vzrušující.

 

Související

Na škole je sblížila práce pro polskou fabriku. Nyní značka Thee skrz své kolekce pletenin varuje před šikanou nebo obtěžováním
Móda a šperk

Na škole je sblížila práce pro polskou fabriku. Nyní značka Thee skrz své kolekce pletenin varuje před šikanou nebo obtěžováním

Eliška Vrbová, Tereza Urban - 11. 11. 2021

Navrací slávu ovčí vlně. Textilní designérka Linda Havrlíková věří, že vlna z lokálních zdrojů má veliký potenciál a snaží se ho využít
Produktový design

Navrací slávu ovčí vlně. Textilní designérka Linda Havrlíková věří, že vlna z lokálních zdrojů má veliký potenciál a snaží se ho využít

Barbora Čápová - 16. 10. 2020

Kousavým svetrům odzvonilo. Nechte si hlavu poplést merino vlnou
Móda a šperk

Kousavým svetrům odzvonilo. Nechte si hlavu poplést merino vlnou

Lenka Kolářová - 12. 1. 2016

ujep 2024
zuz banner