Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Publikace Geneze designu nábytku je k dostání na našem e-shopu a v kamenné prodejně, foto: Lenka Šulcová Publikace Geneze designu nábytku je k dostání na našem e-shopu a v kamenné prodejně, foto: Lenka Šulcová

Židle Thonet a křeslo od Corbusiera. Publikace Geneze designu nábytku povede čtenáře po stopách stylů a ikonických kusů

„Věci, které se snadno používají, přetrvají,“ jsou slova japonského designéra ikonické stoličky Butterfly. Potvrzuje je monografie Geneze designu nábytku z pera teoretičky designu Daniely Karasové. Průřez historií nábytkové tvorby v českých zemích ukazuje, že i nábytek vypráví příběhy a přetrvá v naší historii jako legitimní otisk doby. Ať už jste na stopě původu svého oblíbeného kusu nábytku po vašich předcích či se chcete dozvědět víc o historii nábytkového umění za doprovodu kvalitních fotografií, jste na správném místě. Kniha Geneze designu nábytku potěší svým obsahem i designem.

Publikace Geneze designu nábytku je k dostání na našem e-shopu a v Galerii CZECHDESIGN ve Vojtěšské ulici. 

Geneze designu nábytku u nás v Galerii CZECHDESIGN ve Vojtěšské ulici, foto: Lenka ŠulcováGeneze designu nábytku u nás v Galerii CZECHDESIGN ve Vojtěšské ulici, foto: Lenka Šulcová

Monografická publikace z vydavatelství Uměleckoprůmyslového muzea a Arbor Vitae v sobě ukrývá 320 stran podávajících ucelený pohled na historii nábytkové tvorby v českých zemích ve světovém kontextu. Vznikla na myšlence průvodce po unikátní expozici studijního depozitáře nábytku Uměleckoprůmyslového muzea, kterou je možné navštívit na zámku v Kamenici nad Lipou. Autorce Daniele Karasové se však podařilo překročit hranice běžné katalogové prezentace sbírky a vytvořila dílo překvapivé koncepce. Čtenář se tak vydává po stopách geneze nábytku v podobě stylů a jejich vzájemných vztahů s přesahem do uměleckohistorického kontextu. Otevírají se před ním příběhy sériové i autorské tvorby a osudy jednotlivých designérů.

Publikace obsahuje množství fotografií z expozice nábytku v Kamenici nad Lipou, pobočce UPM, zdroj: UPMPublikace obsahuje množství fotografií z expozice nábytku v Kamenici nad Lipou, pobočce UPM, zdroj: UPM

Křeslo od Gočára, Halabaly a Loose

Materiál zkoumaný v knize se odvíjí od položek sbírky nábytku UPM, která však představuje bezpochyby nejrozsáhlejší sbírku nábytku u nás. Kromě českých tvůrců pokrývá i řadu světových ikon, například Adolfa Loose, Le Corbusiera, Alvara Aalta či Charlese Eamese, což umožnilo přesáhnout tuzemský vývoj do zahraničního designu. 

Kapitoly jsou členěny přehledně podle tendencí a stylů, zdroj: UPMKapitoly jsou členěny přehledně podle tendencí a stylů, zdroj: UPM

Od biedermeieru k otázkám současného designu

Kniha je členěna do několika kapitol, které ilustrují vývoj nábytkové tvorby posledních dvou století. 19. století je obdobím formování pojmu nábytkový design a je vymezeno biedermeierem a obdobím návratu k historickým slohům v jeho 2. polovině. Na jeho konci se setkáme s rozvojem průmyslové výroby, která vyústí do vzniku několika paralelních uměleckých stylů na počátku 20. století.

Ukázka z kapitoly publikace, zdroj: UPMUkázka z kapitoly publikace, zdroj: UPM

Vývoj ve 20. století je zpočátku formován geometrickou secesí a modernou s Janem Kotěrou jako nejvýznamnějším zástupcem této epochy. Dekorativismus brzy najde svůj protipól ve střídmém funkcionalismu, jemuž je věnována značná část knihy. Počátek 20. století je zastoupen také úspěšnou kapitolou kubismu, který se na našem území uplatnil zcela svérazně a vytvořil ojedinělý fenomén kubistické architektury a užitého umění. V těchto odvětvích se ve 20. letech transformoval do rondokubismu nesoucího několik dalších označení, například české art-deco či národní styl. Po druhé světové válce nastupuje éra nových materiálů a technologií s kořeny v italském a skandinávském designu, která na našem území nachází uplatnění v bruselském stylu i v individuální tvorbě. Závěr 20. století je charakteristický reakcemi na světovou postmodernu a novou situací vzniklou v důsledku politických a ekonomických změn.

Součástí knihy jsou také medailonky českých a světových designérů nábytku s vyobrazením příkladu z jejich tvorby.

Ukázka z kapitoly publikace, zdroj: UPMUkázka z kapitoly publikace, zdroj: UPM

Čtivý a věcný text je doplněn množstvím fotografií od fotografů UPM Ondřeje Kocourka a Gabriela Urbánka. Zachycují podobu expozice, jednotlivé kusy i historické snímky nábytku v dobových interiérech. O střízlivou a přehlednou grafickou úpravu se postaral Štěpán Malovec, přední grafik UPM a autor grafické podoby Bible designu či Šíleného hedvábníka

Studijní expozice nábytku 19. a 20. století ze sbírky UPM, foto: Ondřej KocourekStudijní expozice nábytku 19. a 20. století ze sbírky UPM, foto: Ondřej Kocourek

Potěšte knihovnu svou či svých blízkých novým přírůstkem a mějte vždy po ruce přehled designu nábytku posledních dvou století.

Další články