Babeta Ondrová je ženou mnoha tváří, alespoň těch profesních! Nyní se naplno věnuje svému projektu LAVMI. Jaké zakázky si v minulosti nejvíce užila?
Grafickou designérku Babetu Ondrovou si zřejmě nejčastěji spojíte s proslulou českou značkou tapet a interiérových doplňků LAVMI, kterou před jedenácti lety založila a v současnosti se jí naplno věnuje. Babeta je ale ženou mnoha tváří, alespoň těch profesních. Ve své mnohaleté kariéře prošla od neziskových projektů přes časopisy a dětské knihy až po velké reklamní a politické kampaně. „Často je to v mém životě takové forestogumpovské...,“ říká Babeta. Jaké nejzajímavější komerční i neziskové projekty ji v životě potkaly, na co ráda vzpomíná a které momenty zformovaly její současný pohled na grafický design?
Většina lidí zná vaši práci především v rámci značky interiérových doplňků LAVMI, kterou jste založila a sama ji vedete. Vy jste ale mimo to pracovala na spoustě dalších zajímavých projektů. Kterými jste začínala?
BABETA: Řekla bych, že na začátku to byl časopis o designu, kultuře a stylu Blok, který jsme dělali s Jirkou Mackem a dalšími lidmi. Byli jsme mladí a nadšení ze všeho, dělali jsme to téměř zadarmo – odměnou byla kreativita samotná. Taková hra na velký svět.
Z časopisové tvorby nemůžu zapomenout ani na černobílý časopis Taneční zóna o českém a zahraničním tanci. Společně s Janou Návratovou jsme pokaždé dokázaly udělat z nemožného možné, trvalo to asi 7 let. Taky časopis Kouzelná školka, to bylo zase pro prcky…
Grafika pro časopis Taneční zóna patřila mezi její první práce | Foto: archiv Babeta Ondrová
To jsou takové krásné zájmové, spíše neziskové projekty… Paralelně s nimi jste ale dělala i v reklamě. Jak se vám tyto dva světy povedly sloučit do jednoho?
BABETA: Ano, to máte pravdu. Souběžně s Blokem jsem pracovala na Škodovce a následně na Paegas Twistu (Nevaž se, odvaž se). Dva odlišné světy, pro mě však rovnocenná zábava. Někteří moji spolužáci z UMPRUM reklamou pohrdali, mě to naopak bavilo. Člověk se dostane k realizacím, ke kterým by se jako samostatná jednotka dostal jen těžko. Taky mě to naučilo pracovat v týmu.
Co nějaké další zajímavé velké kampaně?
BABETA: Nějakou dobu jsem dělala art directorku pro Baťu. To byla opravdu krásná spolupráce. Mělo to přesah a kromě grafiky, jsem se taky více učila vnímat značku a celkovou koncepci: od loga pro jednotlivé trendy přes focení módy, produktů, časopisu i komunikaci v obchodech. Když to tak zpětně vidím, tenkrát to v podstatě byla taková příprava pro LAVMI. Tady jsem dokonce potkala svého dnes už expartnera Jana Slováka, se kterým jsme LAVMI založili. To jsme ještě netušili, co nás doopravdy čeká. :)
LAVMI si vypěstovalo jasný a osobitý styl | Foto: Babeta Ondrová
Baví vás spíše pracovat solitérně na svých věcech od začátku do konce, nebo ráda spolupracujete, konzultujete a nacházíte kompromisy?
BABETA: Nejraději dělám projekty od A až do Z. Ráda pracuji v týmu, ale i sama, záleží na okolnostech a typu projektu. Baví mě poznávat nové lidi, kteří mě inspirují a vnášejí do práce zase jiný pohled. Konzultace vnímám jako nedílnou součást – jedině tak dokážete naplnit vizi klienta.
Lze zcela akceptovat a podřídit se potřebám zadavatele, nebo se občas neudržíte?
BABETA: Věřím, že zakázka by měla uspokojit potřeby a touhy klienta, nejen mé, jakožto designéra. Je to ale alchymie a někdy se to nepodaří vůbec. Někde uvnitř vím už na začátku, že ta spolupráce nepůjde, přesto se chvíli snažím. Pak toho lituju a říkám si, že se já už nepoučím.
Dokázala byste vypíchnout nějaké prvky charakterizující vaši tvorbu?
BABETA: Mám ráda jednoduchost ve sdělení i v designu. Funkčnost především. Rychlou a jasnou informaci… Zároveň ale neříkám, že se mi to vždy povede.
Mimo zakázky se Babeta ráda pustí i do volné grafiky | Foto: archiv Babeta Ondrová
Časopisy jsme již naťukli. Co vaše knižní tvorba? Mě zaujala především vaše první dětská kniha Vidět vlky, kterou jste před dvěma lety vydala ve spolupráci s autorem Richardem Pechou. Z vašich ilustrací je cítit, že jste si proces tvorby opravdu užila…
BABETA: Nápad přinesl Richard Pecha, právník, spisovatel, malíř a především dlouholetý kamarád, se kterým jsme pár knížek už udělali. Vlky Richard napsal, já ilustrovala a dělala grafiku. Ano, tato práce mě ohromně bavila, zároveň jsem ze začátku byla na nervy, protože jsem knižní ilustraci takto komplexně nikdy předtím nedělala. Neměla jsem zkušenosti, nevěděla jsem, jak se do toho pustit, ale byla to velká výzva. Věřím, že zas přijde další taková krásná příležitost.
Z profesního hlediska máte opravdu široký rozsah… Od pohádek až po kampaně pro vládu či konkrétní politické strany. Takové zakázky mi teprve přijdou jako velká výzva!
BABETA: Jasně, politika je tenký led. Vždy jsem ale dělala práci, které jsem věřila, že má smysl a pro lidi, které bych sama volila. Konkrétně jsem nejvíc pracovala pro TOP 09, skvělého Karla ve výborném týmu s Davidem Bradou a Janem Slovákem.
Následovaly zakázky pro Ministerstvo informatiky, pak pro vnitro, a pak přímo projekty pro Mirka Topolánka. Schůzky s ním byly nezapomenutelné, byl můj oblíbenec. Často je to v mém životě až takové forestogumpovské, najednou je přede mnou Topolánek nebo Kníže...
Ohlednutí 2008 – brožura pro ODS | Zdroj: archiv Babety Ondrové
Forestogumpovské, pěkně řečeno… Máte v hlavě nějaký moment, na který ráda vzpomínáte?
BABETA: Mám takovou hezkou vzpomínku: bylo před volbami, léto 1. červenec, porodila jsem ráno syna a odpoledne přede mne Honza přisunul počítač se slovy: „Mohla bys jenom těchto pár billbordů...?“ a co já bych pro vítězství ve volbách neudělala. Podobné situace jistě grafici zažívají často, dnes bych už ten počítač odstrčila.
Máte nějakou vysněnou spolupráci či projekt, na kterém byste v budoucnu ráda pracovala?
BABETA: Ano mám, zatím tajný. Přijde čas.
Tak alespoň naznačte, na co se v roce 2021 chystáte.
BABETA: Profesně bych ráda po jedenácti letech opustila zodpovědné křeslo jednatelky LAVMI a více se věnovala navrhování a dalším projektům bez této mentální zátěže. Plánů mám dost, ale nerada mluvím o věcech předem, jsem pověrčivá.
Další práce Babety Ondrové najdete zde.