Zelené inovace. Pět českých eko-vynálezů, které hýbou světem

Ekologický sáček na ovoce jde na odbyt. Foto: Frusack.com Ekologický sáček na ovoce jde na odbyt. Foto: Frusack.com

Stále více Čechů se aktivně zajímá o životní prostředí. Dokládá to rostoucí množství prodejců specializujících se na ekologicky šetrné výrobky i jejich rostoucí tržby. A stále více Čechů se snaží přijít s nápaditým a k přírodě šetrným výrobkem, který by mohl mít přesah i mimo naši kotlinu. Přinášíme vám ochutnávku, pozoruhodnou pětici inovací, které v nedávné době brnkly na „zelenou strunu“ nejen u nás.

Do celosvětového boje s plasty se před několika málo lety pustily dvě studentky medicíny Hanka NěmcováTereza Dvořáková. Podobně jako většinu z nás je štvaly stohy igelitových pytlíků, které pravidelně vypadávají z kuchyňských skříněk. Začaly přemýšlet o alternativě. Netrvalo dlouho a dnes už téměř legendární pytlík Frusack byl na světě. Právě včas, aby ho nikdo moc nepředběhl a mohl zaujmout pevné místo na trhu doma a brzy i v zahraničí.

Základní surovinou pro bioplasty je kukuřičná celulóza, která se nadále zpracovává na stejných strojích jako klasické plasty. Výroba je však oproti nim o 65 procent méně energeticky náročná. Výhodou bioplastu je rozložitelnost, ať už v kompostárně či ve volné přírodě. Barevný sáček o objemu pět litrů unese až 1,5 kg, dá se prát a podle autorek navíc vydrží až dva roky. "Máme velkou radost, že při výrobě Frusacku spolupracujeme především s českými dodavateli. Designová průsvitná látka i komponenty se vyrábějí v českých továrnách,“ říká Tereza Dvořáková.

Aby zaujal uživatele, vyrábí se v různých barvách, zdroj: FrusackAby zaujal uživatele, vyrábí se v různých barvách, zdroj: Frusack

Frusack, pilotní produkt vznikající designérské značky Infiberry, představily i na přehlídce Prague Design Week, kde sklidil velký úspěch. Sáček je kompostovatelný, plně rozložitelný v přírodě a přitom má vlastnosti stejné jako mikrotenový.

Dalšího úspěchu dosáhl Frusack i na evropské úrovni. Před dvěma lety se dostal mezi výběr inovativních projektů, které podpořila Evropská komise v rámci Evropského fondu pro strategické investice, známého jako Junckerův balíček.

Kromě tuzemského trhu a Slovenska postupně chytrý pytlík z Česka expandoval do obchodů v Norsku i ve Španělsku. Frusacky se začaly prodávat i na Amazonu například ve Velké Británii. Hanka s Terezou už také přestaly samy šít a využívají dílnu v Nové Pace. 

Frusacky se pak balí v chráněné dílně ve Staré Pace, zdroj: FrusackFrusacky se pak balí v chráněné dílně ve Staré Pace, zdroj: Frusack

Záchrana pro brambory

Bydlíte v teplém bytě a nemáte chladný sklep? Máte rádi brambory, ale nevíte, jak je správně skladovat? Chytré české hlavy na to před nedávnem přišly. A na světě byl další pytlík, tedy v tomto případě spíš pytel. Designový pytel ZEMBAG není jen tak ledajaký. Ekologickou cestou zabraňuje klíčení brambor a jejich zelenání. Jeho kouzlo se skrývá uvnitř pytle, kde se nachází malý pytlíček s ekologicky připravenou směsí z kmínové silice, která efektivně působí proti klíčení a zelenání brambor až po dobu tří měsíců. Tento speciálně navržený pytel z jutoviny je kompletně zhotoven v chráněné dílně v České republice.

Vynález vznikl na půdě České zemědělské univerzity v Praze, jeho autorem je docent Pavel Klouček. Inspirací byly metody starých Inků. „Pro Inky byly brambory mnohem zásadnější potravinou než pro nás, a proto také museli vymyslet, jak je dobře uskladnit,“ osvětluje docent Klouček. Používali k tomu místní rostliny, které obsahovaly podobné látky jako náš kmín.

Skladování brambor v teplém bytě nic nebrání, zdroj: Zembag.czSkladování brambor v teplém bytě nic nebrání, zdroj: Zembag.cz

Kosmetika bez mikroplastů

České inovace bodují i v oblasti kosmetiky. Na sklonku minulého roku byla poprvé představena kosmetika, která znamená cirkulární revoluci v kosmetickém průmyslu. Jde o celosvětově první kosmetiku, která zcela biodegraduje, předchází vzniku odpadu a nezatěžuje tak životní prostředí problémovými mikroplasty a mikropolutanty. Za jejím vývojem a výrobou stojí české firmy NAFIGATE Corporation a NAFIGATE Cosmetics.

Nová kosmetika dostala jméno „Věnováno Vám a přírodě“ a neobsahuje žádnou látku, která by negativně působila na životní prostředí či jej jakýmkoli způsobem zatěžovala. 

Revoluční kosmetika nezatěžuje planetu, zdroj: Nafigate CosmeticsRevoluční kosmetika nezatěžuje planetu, zdroj: Nafigate Cosmetics

Prvním startovacím produktem nové značky „Věnováno Vám a přírodě“ byl Coconut Peeling Milk  a mikroplastové částice jsou v něm nahrazeny přírodním polymerem P3HB. Ten byl vyvinut unikátní českou biotechnologií HYDAL a je vyroben bakteriemi, které jsou součástí našeho ekosystému už miliony let. Bakterie umí tento biopolymer nejen vyrobit, ale i zrecyklovat, a to tak, že pokud jej nespotřebují sami, slouží jako potrava pro další mikroorganismy. Polymer typu P3HB je tak 100% odbouratelný v přírodě, tzv. biodegradabilní.

„Spotřebitel si málokdy klade otázku, jaký vliv má výroba kosmetické látky na životní prostředí. Výrobce, pokud chce být opravdu odpovědný, si tyto otázky klást musí,“ zdůraznila Lenka Mynářová, členka představenstva NAFIGATE Corporation.

Mana: jídlo budoucnosti

Zapomeňte na řízek, knedlo vepřo zelo i guláš se šesti. Jídlo budoucnosti se jmenuje Mana. Ano, přesně jako ta biblická. Tvůrce české náhražky jídla a spoluzakladatel potravinářského startupu Heaven Labs Jakub Krejčík přišel s výhradně českou variantu alternativního stravování, které dobývá svět.

Alternativní strava má zelenou, zdroj: ManaAlternativní strava má zelenou, zdroj: Mana

„Mana je hlavně vize, která v sobě zahrnuje změnu potravinového řetězce. Tedy to, jaké suroviny pěstujeme, jak je pěstujeme, jak je zpracováváme, jak je balíme, aby byly trvanlivé. Výsledkem je produkt, jídlo, které je nutričně kompletní, obsahuje minerály, vitamíny, bílkoviny, tuky, sacharidy, vlákninu, prostě vše a nic navíc v efektivní formě,“ vysvětluje Krejčík.

Mana je navržena v laboratoři, založena na více než 44 klinických studiích a vyrobena high-tech postupy. Díky použití nejmodernějších technologií vydrží nápoj čerstvý celý rok bez potřeby chlazení a stabilizátorů. Neobsahuje laktózu ani produkty ze zvířat, je proto vhodná i pro vegany.

Novinka s příchutěmi, zdroj: ManaNovinka s příchutěmi, zdroj: Mana

Manu si oblíbili lidé po celé Evropě. Prodává se i přes Amazon. „Také máme již vlastní pobočku v Německu s lokálním e-shopem. V Česku lze Manu zakoupit na našem eshopu mojemana.cz, ale také u řady dalších prodejců, v online prostředí například na Alza.cz, na Mall.cz či Rohlik.cz.,“ doplnil Krejčík. V kamenných prodejnách je pak Mana k dostání na více než tisíci pobočkách Tesca, Billy, Globusu, drogerií DM, trafik Relay, či na některých čerpacích stanicích Shell nebo Benzina. Každým týdnem je Mana k dostání v dalších a dalších prodejnách.

Kapsle pro rybičku

Spojit ochranu přírody s módní retro vlnou? Proč ne. Globální značka prémiové kávy Nespresso a česká nožířská společnost Mikov společně vytvořily zajímavou limitovanou edici ikonického kapesního nože Rybička. Tentokrát vyrobeného z recyklovaných hliníkových kapslí Nespresso.

Střenky Rybičky jsou vyrobeny z 35 použitých hliníkových kapslí Nespresso, zdroj: NespressoStřenky Rybičky jsou vyrobeny z 35 použitých hliníkových kapslí Nespresso, zdroj: Nespresso

Moderní čisté linie kapesního nože Rybička v limitované edici z hliníkových kapslí navrhlo studio Olgoj Chorchoj. Design podtrhuje vlastnosti použitého materiálu a silueta nože jasně prozrazuje, podle jaké předlohy je nůž navržen. Limitovanou edici v počtu 1 300 kusů vyrobila česká firma Mikov s.r.o., která již více než sto let tento ikonický nožík vyrábí, a to jak v různých inovovaných variantách, tak i v jeho tradiční podobě.

Nespresso prodejem limitované edice kapesního nože Rybička podpoří Nadaci Terezy Maxové dětem. Výtěžek z prodeje ve 100% výši poputuje na pomoc ženám s dětmi v azylových domech, aby mohly začít nový život. 

Zažívá legendární Rybička návrat?, zdroj: NespressoZažívá legendární Rybička návrat?, zdroj: Nespresso

Související

Lhostejný český design. Duben pohledem šéfredaktorky
Kritika a teorie

Lhostejný český design. Duben pohledem šéfredaktorky

Veronika Pařízková - 1. 5. 2019

Na Letné vznikl Textile Mountain. Koncept, který nemá obdoby v Česku ani v zahraničí
Móda a šperk

Na Letné vznikl Textile Mountain. Koncept, který nemá obdoby v Česku ani v zahraničí

Magdaléna Rosůlková - 28. 3. 2019

Ohleduplnost k přírodě na prvním místě. Češka, která se prosadila v Holandsku, šije z recyklovaných plastů
Móda a šperk

Ohleduplnost k přírodě na prvním místě. Češka, která se prosadila v Holandsku, šije z recyklovaných plastů

Petra Boháčová - 7. 2. 2019

V roce 2030 chce LEGO vyrábět kostičky už jen z bioplastu. Dnes nabízí ekologickou kolekci rostlin
Produktový design

V roce 2030 chce LEGO vyrábět kostičky už jen z bioplastu. Dnes nabízí ekologickou kolekci rostlin

Diana Elfmarková - 21. 9. 2018

Být v kontaktu s přírodou. Živý mrtvý lišejník ze severu Evropy dobývá interiéry
Interiér a architektura

Být v kontaktu s přírodou. Živý mrtvý lišejník ze severu Evropy dobývá interiéry

Material Times - 8. 10. 2018

SHOP 2023
lab job archi
KRUH 2023/12
GG 2023