Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Petr Stanický, uznávaný umělec, designér i pedagog | Zdroj: Petr Stanický Petr Stanický, uznávaný umělec, designér i pedagog | Zdroj: Petr Stanický

Ze Zlína až do celého světa. Sklář Petr Stanický je jediným Čechem, který nás bude prezentovat na prestižním London Design Biennale

Petr Stanický je mezinárodně uznávaný umělec, vedoucí ateliéru Design skla na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně, bývalý stipendista prestižního Fulbrightova programu a mimo jiné také náš jediný nominovaný zástupce na letošním London Design Biennale. Jak začínal, co nebo kdo ho dovedl k materiálu skla, jaké výstavy v současné době chystá a kde po světě najdete jeho díla zastoupená ve sbírkách kulturních institucí?

Časem si cestu najdeš

Počátky tvorby Petra Stanického vedou na UMPRUM do tehdejšího Ateliéru veškerého sochařství vedeného Kurtem Gebauerem. Od původní myšlenky a zájmu věnovat se figurám přes inspiraci Jiřím Beránkem, který byl dle slov Petra Stanického ,,duch mému srdci blízký“, přešel na ateliér Sklo v architektuře pod vedením Mariana Karla. Paradoxem je, že se ani tam sklu téměř nevěnoval. Čekal, slovy svého mistra, až si k němu „časem cestu najde“.

Křižovatka | Zdroj: Petr Stanický, foto: Jan Jindra & Michal BuráňKřižovatka | Zdroj: Petr Stanický, foto: Jan Jindra & Michal Buráň

Tady bych chtěl jednou žít

Koncem devadesátých let se díky studiu u Mariana Karla a kontaktům Dany Zámečníkové vydal na roční výměnný pobyt do USA. Své brány mu tak otevřela proslulá Rhode Island School of Design, kde se mimo jiné potkal se sochařem Brucem Chao.

Petr Stanický - designér, umělec i pedagog | Zdroj: Petr Stanický, foto: Radim VaňousPetr Stanický - designér, umělec i pedagog | Zdroj: Petr Stanický, foto: Radim Vaňous

,,Tam existoval takový předmět, který se jmenoval New York New York a na ten jsem se zapsal. Pamatuju si, že jsme si vzali dvě školní dodávky a normálně jsme je tenkrát jako studenti řídili do New Yorku z Rhode Islandu. Což bylo dobrodružné, sranda, děcka v dodávce. V New Yorku na nás čekal náš učitel a společně jsme procházeli různé galerie a výstavy. To byl skvělý předmět. Dodnes si pamatuju, jak jsme se blížili z Connecticutu a já viděl siluetu Manhattanu a Empire State Building. A tak jsem si říkal, že tady v tom městě bych chtěl jednou žít, a proto jsem si po letech napsal ten Fulbright.“

New York New York

Netrvalo dlouho a Petr Stanický se opravdu do New Yorku v roce 2005 díky Fulbrightovu stipendiu přestěhoval. Jako doktorand působil rok na New York Academy of Art, následně v sochařském studiu v Brooklynu a poté v roli trainee přímo u Jeffa Koonse.

Fotka zachycující studentská léta Petra Stanického | Zdroj: Petr Stanický, foto: Radim VaňousFotka zachycující studentská léta Petra Stanického | Zdroj: Petr Stanický, foto: Radim Vaňous

,,V roce 2008 jsem dostal pozvánku od ředitelky Českého centra Moniky Koblerové, abych se přišel podíval na výstavu ZLíNY, která se tenkrát v New Yorku konala na několika místech a představovala mimo jiné také práce studentů a pedagogů právě Fakulty multimediálních komunikací UTB ve Zlíně. Tam jsem se poprvé dozvěděl o tom, že ve Zlíně nějaká univerzita existuje a že tam zrovna vzniká ateliér Design skla. Byl jsem osloven, abych se přihlásil do výběrového řízení na vedoucího tohoto ateliéru a po návratu z USA jsem v listopadu 2008 na fakultu nastoupil.“

Dílo Another Space umístěné v National Glass Centre | Zdroj: Petr Stanický, foto: Colin DavidsonDílo Another Space umístěné v National Glass Centre | Zdroj: Petr Stanický, foto: Colin Davidson

Mám ateliér tam, kde zrovna jsem

Petr Stanický je dodnes vedoucím ateliéru Design skla a je zároveň nejmladším profesorem na Fakultě multimediálních komunikací Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. O svém ateliérů říká, že ho chtěl vždycky vést jinak, aby byl více alternativní. Jeho studenti a absolventi dnes sklízí úspěchy po celém světě. Vedle práce se studenty se věnuje stále intenzivně vlastní tvorbě. Ta je poměrně rozmanitá, zahrnuje samostatné plastiky, intervence do veřejného prostoru, instalace v přírodě. Kombinuje různé materiály, ale nejčastěji pracuje právě se sklem.

Model of #21, kombinace skla a železa | Zdroj: Petr Stanický, foto: Dalibor NovotnýModel of #21, kombinace skla a železa | Zdroj: Petr Stanický, foto: Dalibor Novotný

V současné době se věnuje například unikátní sérii skleněných objektů na pomezí grafiky a kresby zatavených ve skle, které jsou od dubna 2021 vystaveny v Evangelickém kostele ve Zlíně. V červenci 2021 pak chystá velkou výstavu s designérem Jakubem Berdychem v Rosenfeldově paláci v Žilině.

Aktuální tvorba objektů na pomezí grafiky a kresby zatavených ve skle | Zdroj: Petr Stanický, foto: Radim VaňousAktuální tvorba objektů na pomezí grafiky a kresby zatavených ve skle | Zdroj: Petr Stanický, foto: Radim Vaňous

Ze Zlína se ale jeho práce letos rozletí do světa. V červnu jej čeká prestižní London Design Biennale. Petr byl vybrán kurátory bienále jako jediný český zástupce, který má možnost se na letošní londýnské přehlídce prezentovat. Svou instalaci navrženou přímo na konkrétní místo v Somerset House v srdci Londýna vystaví od 1. do 27. června tohoto roku. Na rok 2022 se přesouvá jeho účast na štrasburském festivalu L'industrie magnifique.

Space boundaries, 2017, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně | Zdroj: Petr Stanický, foto: Dalibor NovotnýSpace boundaries, 2017, Krajská galerie výtvarného umění ve Zlíně | Zdroj: Petr Stanický, foto: Dalibor Novotný

,,Vydal jsem se do Londýna podívat, abych zjistil, kde bude má site-specific instalace umístěna. Vystavovat v Somerset Housu podléhá přísným podmínkám a opatřením, musel jsem vše rozkreslit, staticky vyřešit a naplánovat spoustu detailů. Svůj návrh jsem poslal a konzultoval s šéfkurátorkou Es Devlin, která jej přijala v podstatě beze změn. Teď jen přemýšlím, jak tam v této době všechno dopravit, včetně sebe. Mám obavy z toho, že skrze aktuální situaci nastane ještě spousta komplikací. Tento projekt jsem začal připravovat ještě před pandemií, původní akce měla proběhnout loni. Tak doufám, že teď už to dobře dopadne.“

V září bude Českou republiku prezentovat v rámci The Venice Glass Week v italských Benátkách či ve skotském Latheronwheel na výstavě s názvem TBD, kam připravuje site-specific objekt pro americkou firmu Bullseye. Ve spolupráci s galerií Kuzebauch také v září chystá výstavu v Paříži. Společně s Martinem Hlubučkem byl vybrán na výstavu European Glass Context v Dánsku.

Pylon, V&A Londýn, rok 2017 | Zdroj: Petr Stanický, foto: Edmund SumnerPylon, V&A Londýn, rok 2017 | Zdroj: Petr Stanický, foto: Edmund Sumner

Za sebou má Petr Stanický prestižní výstavy ve Victoria and Albert Museum v Londýně, National Glass Museum v Leerdam v Holandsku, ve Francii, Belgii či Norsku. Při otázce, co považuje za největší úspěch skromně odpovídá: ,,Každá výstava je něčím nová, vždycky si chci něco vyzkoušet. Do každé z nich dávám energii, ale také jsou s každou výstavou spjaty další pochybnosti a otázky.“

Penetration, V&A Londýn, rok 2017 | Zdroj: Petr Stanický, foto:Edmund SumnerPenetration, V&A Londýn, rok 2017 | Zdroj: Petr Stanický, foto:Edmund Sumner

A jak sám vnímá své rozkročení mezi design a umění? „Ta hranice tam určitě je. Pro mě je ta hranice mezi designem a volným uměním ale lehce rozostřená a myslím, že je potřeba ji častěji redefinovat. Tak například jedna nominace mého díla s názvem Hlava váza na Ceny Czech Grand Design. Nešlo totiž vůbec o vázu ani přímo o design (smích).“

Nominované dílo na Ceny Czech Grand Design s názvem Hlava | Zdroj: Petr StanickýNominované dílo na Ceny Czech Grand Design s názvem Hlava | Zdroj: Petr Stanický

Petr Stanický a syn Josífek | Zdroj: Petr StanickýPetr Stanický a syn Josífek | Zdroj: Petr Stanický

Další články