Ze sbírání umění se stane posedlost, říká Barbora Půlpánová, která učí odkrývat hodnotu umění v emocionální i finanční rovině. Do čeho investuje?

Barbora Půlpánová nabyla v londýnském aukčním domě Christie’s rozsáhlé praxe s fungováním uměleckého trhu. | Foto: Kateřina Šípková Barbora Půlpánová nabyla v londýnském aukčním domě Christie’s rozsáhlé praxe s fungováním uměleckého trhu. | Foto: Kateřina Šípková

Umělecká díla si začala pořizovat před čtyřmi lety. Dnes průvodkyně světem umění Barbora Pulpánová pomáhá zorientovat se ve světě umění všem fanouškům z celého Česka i Slovenska. Se svou platformou EduArt Experience, pod níž nabízí vzdělávací kurzy, klubové akce a výlety po Česku i do zahraničí, buduje komunitu zapálených srdcařů. „Spojovat umění jen s investičním cílem mě nebaví. Dřív nebo později stejně pochopíte, že je to láska. Ke každému vlastněnému dílu si vytvoříte vztah, unikátní vzpomínku a emoci,“ říká přesvědčivě energická brunetka. „Nejednou jsme s EduArtíky, jak absolventům nebo účastníkům programu s nadsázkou říkám, odcházeli z galerie nebo ateliéru umělce s plnýma rukama děl. Když je dobrá atmosféra, dokážeme se i navzájem pošťouchnout ke koupi,“ směje se.

Svět umění je pro každého

Proč se stát v dnešní době sběratelem umění?

BARBORA: Protože vám umění poskytne novou perspektivu a obohatí váš každodenní život. Při poučené koupi vás mohou umělecká díla obohatit i finančně.

Váš půlroční program EduArt Start, který začíná v září 2024, slibuje, že nováčky zasvětíte do světa umění. Proč nestačí zkrátka koupit to, co se nám osobně líbí?

BARBORA: To samozřejmě může stačit, každý má jinou motivaci ke koupi uměleckého díla. V EduArt odkrýváme hodnotu umění v emocionální i finanční rovině. Je tedy možné dozvědět se, jak funguje trh s uměním i jaké jsou možnosti potenciálního zhodnocení, a současně pěstovat sběratelskou vášeň skrze setkávání se s podobně naladěnými lidmi a diskuze o tom, jak mohou umělecká díla působit na lidskou psychiku. V programu uslyšíte názory předních odborníků z galerií i aukčních síní, získáte tipy od kurátorů, ale dozvíte se také, jak o své tvorbě přemýšlejí sami umělci. Rozvíjíte si tak svůj individuální vkus.

Dílo „Ručička“ pochází od Natalie Perkof, vizuální umělkyně a designérky s africkými kořeny, pocházející z malé moravské vesničky u Vlčnova, která žije a tvoří v Brně. | Foto: Kateřina ŠípkováDílo „Ručička“ pochází od Natalie Perkof, vizuální umělkyně a designérky s africkými kořeny, pocházející z malé moravské vesničky u Vlčnova, která žije a tvoří v Brně. | Foto: Kateřina Šípková

Čím je český trh a art scéna specifická? Jak obtížné je do ní jako fanoušek umění proniknout?

BARBORA: Obtížné to určitě není, existuje ale stále řada stereotypů, které v tom lidem brání. Například ten, že umění je jen pro milionáře, nebo to, že je svět umění nepřehledný. Je také jednodušší a příjemnější absolvovat tuto cestu s někým, kdo vám pomůže se rychleji zorientovat a bude klást všechny nepříjemné otázky za vás.

Český trh je malý a poměrně uzavřený, s čímž se pojí určité nevýhody jako horší konkurenceschopnost vůči západu či nedostatečné vazby na zahraniční galerie. Nedílnou součástí EduArt programů je proto poskytování širších kontextů skrze online lekce se světovými odborníky či návštěvy zahraničních veletrhů.

EduArt Experience sdružuje nadšence a sběratele umění. | Zdroj: Archiv autoraEduArt Experience sdružuje nadšence a sběratele umění. | Zdroj: Archiv autora

Sama máte letité zkušenosti z londýnského aukčního domu Christie’s. Co třeba aukce a sběratelství, vyplatí se sledovat v Česku aukce? A na jaké jsou úrovni v porovnání s vaší zahraniční zkušeností?

BARBORA: Vyplatí se sledovat aukce v Česku i zahraničí, každý trh má svá specifika a je dobré udělat si komplexní obrázek. S tímto také umíme pomoci, jelikož jedna z online lekcí je s Annou Povejšilovou, dlouholetou specialistkou Christie’s na impresionismus a modernu, která představí terminologii i to, jak číst aukční katalog. Zákulisí fungování české aukční síně přibližuje Matyáš Kodl, s účastníky programu se pak jdeme podívat na živou dražbu na Žofíně.

Emocionální rovina

Racionálního sběratele koneckonců zajímá především zhodnocení díla. Jsou určití čeští současní autoři, jejichž práce s jistotou narostou na ceně?

BARBORA: Jsou ukazatele, jež vám napoví, který autor má větší šance na zhodnocení. Těmi je dobré se při investování do umění řídit. Neopomíjela bych ale ten okamžitý efekt umění. Když jíte dobré jídlo nebo pijete dobré víno, je to vaše investice do jedinečného zážitku. Pokud žijete s uměleckým dílem, jak vyčíslíte emoce, které ve vás každý den vyvolává? Není to také určitá forma „zhodnocení“? Věřím, že umění má moc kultivovat osobnost i prostředí, ve kterém žijeme.

Dílo Plavuník alpínský od Adama Kašpara je posledním přírůstkem, který zdobí zdi domova Barbory. | Foto: Kateřina ŠípkováDílo Plavuník alpínský od Adama Kašpara je posledním přírůstkem, který zdobí zdi domova Barbory. | Foto: Kateřina Šípková

S kým se mohou kurzisté seznámit v programu EduArt Start

BARBORA: Program vám pomůže se ve světě umění vyznat natolik, že pak budete schopni sami udělat poučené rozhodnutí o koupi uměleckého díla dle svého vlastního vkusu. Poznáte tedy odlišné přístupy k umělecké tvorbě, pestré názory na sběratelství i různé byznys modely vedení galerií a reprezentace umělců. Je to zábavné poznávání, které může a nemusí končit koupí uměleckého díla. Většinou tomu tak ale je a člověk má radost, že si dokázal vybrat sám podle sebe, protože koneckonců každý jsme jiný a stejně tak různorodé je umění. EduArt funguje jako jakýsi kurátor kvality.

Mimo půlročního kurzu nabízíte pod platformou EduArt také RoadshowTrips, které jsou určené už pro zasvěcené fajnšmekry. Překvapilo mě, že se v rámci vzdělávacích přednášek nezaměřujete na cyklus z dějin umění, proč?

BARBORA: Takové znalosti lze získat na vysoké škole či jiných kurzech, zatímco fungování trhu s uměním se tu nikdo nevěnuje nebo na to nemá dostatečnou kvalifikaci. Každý si může doplnit znalosti o období, které ho zajímá, a to více podrobně, než by tomu bylo na skupinových lekcích. To je skoro nevyhnutelné, pokud chce někdo ke sběratelství přistupovat odpovědně.

Dílo Hynka Martince a dva menší formáty od Radky Bodzewicz. Zatímco první řeší vanitas a pomíjivost, díla od Radky Bodzewicz ztvárňují mnohdy zrod života. | Foto: Kateřina ŠípkováDílo Hynka Martince a dva menší formáty od Radky Bodzewicz. Zatímco první řeší vanitas a pomíjivost, díla od Radky Bodzewicz ztvárňují mnohdy zrod života. | Foto: Kateřina Šípková

Kde vidíte za pět let platformu EduArt? Plánujete galerii, ať už internetovou, nebo fyzickou?

BARBORA: Na začátku roku jsme otevřeli EduArt v Bratislavě a zanedlouho budou absolvovat první účastníci programu pro začínající sběratele. Pro ně připravujeme další možnosti, jak znalosti o umělecké scéně prohlubovat. Usnadnění vstupu do světa umění a propojování co největšího počtu relevantních hráčů na trhu v Evropě je směr, ve kterém chceme pokračovat a se kterým budou souviset i naše další aktivity, jež představíme na podzim.

Jak se stanovuje cena uměleckého díla?

BARBORA: Někteří umělci a galeristé používají k určení ceny obrazu výpočet. Jde o součet výšky a šířky díla vynásobený o takzvaný faktor umělce. Ten ovlivňuje jeho výstavní činnost, galerijní zastoupení a další. Na trhu jsou příznivci i odpůrci tohoto modelu, který například nezohledňuje význam díla v autorově tvorbě nehledě na rozměry.

Obraz od Adély Janské, která se věnuje figuralistice se smyslem pro barvu. V černém rámu je dílo od Ivana Pinkavy. | Foto: Kateřina ŠípkováObraz od Adély Janské, která se věnuje figuralistice se smyslem pro barvu. V černém rámu je dílo od Ivana Pinkavy. | Foto: Kateřina Šípková

Udává cenu, jako jsou technikálie v podobě kvality plátna nebo rámu? Někteří umělci malují nebo malovali na malířské desky, které se rámovat musí. Má tento fakt vliv?

BARBORA: Jsou techniky, které jsou obecně dražší, jelikož jsou nákladnější z hlediska použitého materiálu, jsou lépe udržovatelné a sběrateli více vyhledávané. Například malba versus práce na papíře. To ale neznamená, že by nutně nemusely mít stejnou hodnotu – u současného umění hraje roli také myšlenka, nejen perfektní řemeslné zpracování.  

Sběratelský design

A jak je to se sběratelským designem v českém prostředí?

BARBORA: Zejména pro začínající sběratele může být art design přístupnější, a to jak cenově, tak vizuálně. Pokud si dáte pozor na to, aby dílo bylo z limitované edice, aby umělec přistupoval k tvorbě inovativně a měl kvalitní výstavní historii, může být sběratelský design zajímavý i investičně.

Jaké umělce nebo kanály byste doporučila začínajícím sběratelům umění potažmo designu sledovat?

BARBORA: Doporučila bych jim chodit na co největší počet výstav to jde, na aukce, klauzury na uměleckých školách, a to nejen v Praze, do ateliérů umělců. Bavit se s co nejvíce odborníky. Pročítat si katalogy, sledovat dění v zahraničí. Je pravda, že informací je hodně, proto například členům EduArt Klubu posíláme každý měsíc přehled toho nejdůležitějšího, co se na trhu děje. Případně se zájemci mohou zapsat k odběru našeho online magazínu, kde si mohou přečíst rozhovory se sběrateli i články o trendech ve světě umění.

Jak byste popsala komunitu EduArt, kterou se vám daří kolem projektu budovat?

BARBORA: Jsou to lidé převážně z byznysu, kteří chtějí svými aktivitami podporovat uměleckou scénu. Nejen nákupy děl, ale například i vymýšlením a realizací projektů k jejich zviditelnění. Ať už jde o pořádání výstav ve firemních prostorách, obdarování partnerů limitovanými edicemi grafik či další drobné filantropické počiny. Uvědomují si, že sběratel může hrát velmi zásadní roli v rozvoji umělcovy kariéry. Také mě těší, že někteří lidé se po absolvování EduArt rozhodli věnovat umění i v pracovní rovině.

Artefakt – Sběratelovy hodiny od Anny Jožové – vznikl na míru právě pro EduArt. Obdrží ho každý člen klubu v rámci programu Mecenáš. | Foto: Kateřina ŠípkováArtefakt – Sběratelovy hodiny od Anny Jožové – vznikl na míru právě pro EduArt. Obdrží ho každý člen klubu v rámci programu Mecenáš. | Foto: Kateřina Šípková

Sbírka odhalí vaši osobnost

Co vás tato zkušenost s vaším zcela autorským projektem naučila nového o sobě samotné?

BARBORA: Dříve jsem byla vždy více na té byznysové a korporátní straně, a to včetně mého působení v Christie’s. Kromě toho, že mi tedy můj projekt umožnil vyzkoušet si, jaké to je rozjíždět úplně něco nového, od čeho vás na začátku velká část lidí zrazuje, dalo mi to také bližší interakce se samotnými umělci. Jejich perspektiva nahlížení na svět je často úplně jiná a neřídí se nutně logickými postupy. Naučilo mě to – a stále učí – větší vnímavosti a ohleduplnosti vůči lidem v mém okolí i mně samotné.

Který úlovek byl váš poslední?

BARBORA: Větší malba od Adama Kašpara, kterého sleduji již dlouho, ale až nyní se objevil ten pravý obraz pro mě. Bylo to velmi intuitivní rozhodnutí hned, jak jsem jej viděla v ateliéru. Takže byť byl můj rozpočet na umění vyčerpaný, musela jsem nalézt cestu, aby obraz mohl být můj. To je bohužel úskalí sběratelství, stane se z toho trochu posedlost… Na obraze je malá rostlinka, plavuník alpínský, která mi vůbec nic neříká, ale způsob jejího zobrazení ve mně vyvolává extrémně pozitivní emoce, asi nejvíce radost ze života. Když jsme se o obraze s Adamem bavili, shodli jsme se na tom, že pro nás znamená určitý přerod. U mě je to posun k pozitivněji laděným obrazům, dříve mě měla možnost zaujmout spíš temnější témata.

Adam Kašpar žije a tvoří v Jeseníkách. Patří k výrazným představitelům nejmladší generace českých malířů. | Foto: Kateřina ŠípkováAdam Kašpar žije a tvoří v Jeseníkách. Patří k výrazným představitelům nejmladší generace českých malířů. | Foto: Kateřina Šípková

Jak vás ostatní sběratelé ovlivňují a je to vůbec dobré? Slýchám, že by každá sbírka měla mít určitý koncept, třeba dle námětu, datace, generace…

BARBORA: Moje volba je ovlivněna zejména mými prožitky a osobním vývojem, je to tudíž poměrně intimní záležitost. Přístupy ale mohou být různé, záleží, co od toho očekáváte. Sbírku lze vymezit tematicky, obdobím, technikou. Se sběrateli se o jejich přístupu k budování sbírky bavíme hodně, tyto příběhy jsou často velmi inspirativní. Naposledy jsme zpovídali mega sběratele Craiga Hollingwortha, který si začal pořizovat díla Banksyho v době, kdy ho ještě nikdo neznal. Nyní má skvosty od nejvýznamnějších současných umělců, z nichž někteří se stali i jeho přáteli. Tento a podobné rozhovory chceme zprostředkovávat i široké veřejnosti právě prostřednictvím EduArt online magazínu.

Kurzisté EduArt v galerii. | Zdroj: Archiv autorkyKurzisté EduArt v galerii. | Zdroj: Archiv autorky

A jak vypadá vaše sbírka, do čeho investujete?

BARBORA: Při koupi je pro mě podstatné, aby dílo splňovalo více či méně tři kritéria. Nejdůležitější je, aby ve mně něco silného vyvolalo, a to poznám okamžitě. Dále, aby obsahovalo nějakou silnou výpověď, mělo jedinečný obsah. No a za třetí, aby minimálně drželo hodnotu. Takže kromě zmíněného Adama Kašpara mám například obraz od Hynka Martince, Adély Janské, Radky Bodzewicz, Martina Matouška, fotky od Ivana Pinkavy či sochy od Ondry Filípka a Sabiny Knetlové. Ze slovenských autorů mě zaujal Michal Mráz a mám slíbenou malou kresbu od Andreje Dúbravského.

Andrej Dúbravský je jedním z nejvýraznějších představitelů současné slovenské umělecké scény. | Zdroj: Andrej DúbravskýAndrej Dúbravský je jedním z nejvýraznějších představitelů současné slovenské umělecké scény. | Zdroj: Andrej Dúbravský

Od čtvrtka 6. 6. představíte ve spolupráci s Happy Hearts online aukci, do které váš tým vybral deset děl současných českých umělců. Kam výtěžek poputuje a na jaká díla se můžeme těšit?

BARBORA: Všechna díla spojují témata, jako je dětství, naděje, láska, a mají podle nás velkou šanci oslovit právě partnery Nadace, která dlouhodobě přispívá na obnovu škol v lokalitách postižených přírodními katastrofami. Vítězní dražitelé tedy jednak přispějí na dobrou věc, a doma jim pak bude dílo jejich dobrý skutek neustále připomínat. Zastoupena je například kresba Veroniky Holcové, malba Jakuba Tytykala, socha Magdaleny Roztočilové nebo třeba tapiserie Kristýny Šarochové. V aukci je opravdu něco pro každého, takže doporučuji navštívit webové stránky a na některé z děl přihodit.

Barbora se také podílela na vzniku a řízení Christie’s klubu mladých sběratelů. Je držitelkou mezinárodně uznávaného Art Business certifikátu. Obraz je od slovenského výtvarníka Michala Mráze. | Foto: Kateřina ŠípkováBarbora se také podílela na vzniku a řízení Christie’s klubu mladých sběratelů. Je držitelkou mezinárodně uznávaného Art Business certifikátu. Obraz je od slovenského výtvarníka Michala Mráze. | Foto: Kateřina Šípková

O EduArt Start

EudArt Start potěší všechny nováčky ve světě umění a budoucí sběratele. Během šesti měsíců se v rámci vzdělávacího programu seznámíte s výtvarnou scénou a fungováním uměleckého trhu. A to jde nejlépe skrz bezprostřední zkušenost. Proto poznáte umění na vlastní kůži a dostanete se mezi experty, sběratele a výtvarníky, kteří vám osobně odhalí zákulisí umělecké scény. Odnesete si pěknou řádku insiderských tipů. EduArt Start je sice odborný program, ale nese se v uvolněné atmosféře. Svoji sběratelskou cestu zahájíte nenuceně a přátelsky. I proto od organizátorů dostanete dárek v podobě sítotisku z limitované edice coby první kousek do vaší sbírky. Přihlásit se můžete zde

Související

Nezkušení zákazníci se u ní stanou sběrateli. Jana Laštovka, zakladatelka galerie Young Real Art, učí Čechy milovat umění
Umění

Nezkušení zákazníci se u ní stanou sběrateli. Jana Laštovka, zakladatelka galerie Young Real Art, učí Čechy milovat umění

Tereza Urban - 24. 1. 2024 - 16 min.

Vyrábějí hračky, které jednou budou sběratelské unikáty. Studio MY DVĚ boří hranice mezi dětskou tvorbou a uměním
Produktový design

Vyrábějí hračky, které jednou budou sběratelské unikáty. Studio MY DVĚ boří hranice mezi dětskou tvorbou a uměním

Veronika Pařízková - 2. 12. 2021 - 6 min.

Proč utrácet za umění tisíce, když jde půjčit? Moravská galerie nově spolupracuje s VUT a skrze Artotéku nabízí díla místních studentů
Umění

Proč utrácet za umění tisíce, když jde půjčit? Moravská galerie nově spolupracuje s VUT a skrze Artotéku nabízí díla místních studentů

Lucie Tranová - 21. 7. 2021 - 3 min.

jelínek
MYP 2024
botanická zahrada
SHOP Snoubení