Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Takhle ano, prosím! Catering Foodmasters 3000, design: Nikola Wilde; Long story short, design: studio Kosatko; Vinohradský pivovar, design: Petr Šabach; skupina Together, design: Petr Štěpán | Zdroj: Nikola Wilde, studio Kosatko, Petr Šabach, tgthr.cz Takhle ano, prosím! Catering Foodmasters 3000, design: Nikola Wilde; Long story short, design: studio Kosatko; Vinohradský pivovar, design: Petr Šabach; skupina Together, design: Petr Štěpán | Zdroj: Nikola Wilde, studio Kosatko, Petr Šabach, tgthr.cz

Zdéňo, promiň! Jde u nás dobrá gastronomie ruku v ruce s dobrým designem?

Vedle otázky migrantů, fotbalu, a nově i sazeb DPH na pivo se, jak známo, každý Čech dokonale vyzná ještě ve dvou věcech – v grafickém designu a ve vaření. Vzpomeňme na diskuze pod články o nedávno ukončené soutěži na nové logo Prahy 3. „Já bych to po třech pivech namaloval líp“, myslí si půlka národa. Druhá půlka, ač nepolíbena kuchařským vzděláním, zase nevydrží nekibicovat výkony soutěžících v pořadu Masterchef. V ideálním světě by se osvícení majitelé restaurací a profesionální designéři spojili, a vytvářeli chrámy gastronomie, kde bude každý humr nejen dokonale uvařený, ale i vysázený. Ve skutečnosti to tak bohužel moc často nefunguje.

Pokud je smyslem loga pizzerie sdělit, že pizza je kulatá, krájí se na trojúhelníky, pochází z Itálie a peče jí tam kuchař, který vypadá jako Ital, pak většina log českých restaurací dosáhla dokonalosti. | Zdroj: weby restauracíPokud je smyslem loga pizzerie sdělit, že pizza je kulatá, krájí se na trojúhelníky, pochází z Itálie a peče jí tam kuchař, který vypadá jako Ital, pak většina log českých restaurací dosáhla dokonalosti. | Zdroj: weby restaurací

0,01%

V roce 2019 bylo v ČR 21 tisíc restaurací a zhruba tisíc každý další rok přibude. Při vší snaze navštívit všechny alespoň na jeden drink jsem patrně některé zanedbala, za což se jim omlouvám. Následující výčet tedy nepovažuji za svůj (už vůbec ne obecně platný) top 7, ale za v každém případě následováníhodné příklady grafického designu v gastronomii.

 

Pizzerie v bleděmodrém – loga steakových restaurací nám zase sdělují, z čeho se steak vyrábí. Kdo chce logo osvěžit, vysází ho do tvaru razítka na maso. | Zdroje: weby restauracíPizzerie v bleděmodrém – loga steakových restaurací nám zase sdělují, z čeho se steak vyrábí. Kdo chce logo osvěžit, vysází ho do tvaru razítka na maso. | Zdroje: weby restaurací

Většina českých podniků (i když je od sebe nerozpoznáme) nás kromě tu a tam chybějícího českého znaku nahrazeného jiným fontem v jejich webové šabloně netýrá nějakým zásadním prohřeškem. Potom je tu skupina – stejně jako v jakémkoliv jiném oboru, která kvalitu svého vizuálního stylu hodnotí podle počtu informací obsažených v logu. Těmito příklady se pokochejte hned na začátku, protože další výčet patří skupině, do které u nás patří jen menší promile podniků – ty, které to dělají skvěle.

Dvě varianty loga, zjednodušená verze pro pivní tácky, etikety na plastové láhve a piktogramy do interiéru. Design: Petr Šabach | Zdroj: Petr ŠabachDvě varianty loga, zjednodušená verze pro pivní tácky, etikety na plastové láhve a piktogramy do interiéru. Design: Petr Šabach | Zdroj: Petr Šabach

1. Vinohradský pivovar

Nádhernou rekonstrukci budovy pivovaru doplňuje vizuální styl od Petra Šabacha, který vás nenechá odejít, aniž byste tam alespoň neukradli tácek. Po počátečním několikaměsíčním tápání tam dokonce vaří i nejlepší pivo v Praze. Ukázkový příklad ideální spolupráce restauratéra s designérem.

Část grafického manuálu pro Vinohradský pivovar – pattern sloužící jako podklad pro web a tištěné materiály. Design: Petr Šabach | Zdroj: Petr ŠabachČást grafického manuálu pro Vinohradský pivovar – pattern sloužící jako podklad pro web a tištěné materiály. Design: Petr Šabach | Zdroj: Petr Šabach

2. Long Story Short

Původně vizuální identita hostelu otevřeného v roce 2017 v zrekonstruované části barokního opevnění v centru Olomouce se nyní rozšiřuje o restauraci ve spodní části objektu. 

Logo Long Story Short. Design: Jan Košátko, Jonáš Nobile | Zdroj: studio KosatkoLogo Long Story Short. Design: Jan Košátko, Jonáš Nobile | Zdroj: studio Kosatko

„Long story short je anglická fráze oznamující zkrácení příběhu na hlavní pointu bez dalších detailů. Hlavní motiv loga je protažené písmeno O, které je zároveň také zkratkou a symbolem v jednom,“ říká o vizuálu jeden z autorů Jan Košátko.

Aplikace loga v interiéru a na zástěře. | Foto: Josef Kubíček | Zdroj: studio KosatkoAplikace loga v interiéru a na zástěře. | Foto: Josef Kubíček | Zdroj: studio Kosatko

3. Ambiente group

Nebýt skupiny Ambiente, počet českých podniků s dobrou grafikou by se snížil asi na polovinu. Za vizuály jednotlivých podniků (Lokál, Eska, Kantýna, La Degustation Bohême Burgeouise, Pasta Fresca, Hospoda, Bokovka, Café Savoy, Brasileiro a další), samotné skupiny Ambiente a jejího časopisu A stojí studio Najbrt a jeden je úžasnější než druhý. 

Červená symbolizuje var při výrobě piva, modrá chlazení při jeho čepování. Design: Marek Pistora | Zdroj: Najbrt.czČervená symbolizuje var při výrobě piva, modrá chlazení při jeho čepování. Design: Marek Pistora | Zdroj: Najbrt.cz

4. 4 pokoje

Koncept cenové politiky brněnských 4 pokojů je ještě komplikovanější než do nich dojet po D1. „Když si dáte omeletu ráno, uvidíte vedle ní v menu označení A, což znamená, že její cena je právě teď úplně nejvýhodnější. (...) Samozřejmě, pokud u nás budete od rána do večera a překročíte víc pásem, dáme vám vždy tu nejlepší cenu, píše se v jedné ze 6 menu karet, které se mění během dne s časovými pásmy. V praxi to nepochybně funguje, protože v podniku je pořád plno a grafika od Jana Křeménka je stejně hravá a divoká jako tento koncept.

Část ze 6 druhů menu, které se ve 4 pokojích střídají podle denní doby. Design: Jan Křemének | Zdroj: 4 pokojeČást ze 6 druhů menu, které se ve 4 pokojích střídají podle denní doby. Design: Jan Křemének | Zdroj: 4 pokoje

5. Café Imperial

V mém oblíbeném díle pořadu Ano, šéfe! odehrávajícím se na pražské AVU říká Zdeněk Pohlreich kuchaři: „Tohle jídlo chutná, jako by ho vařil produktový designér.“ Jako své skalní fanynce mi ale vráží nůž do srdce tím, že loga dvou jeho restaurací zase vypadají, jako by je navrhoval odborník na výdej minutek.

 

Méně šťastné vizuály dvou z restaurací Zdeňka Pohlreicha | Zdroj: next-door.cz, divinis.czMéně šťastné vizuály dvou z restaurací Zdeňka Pohlreicha | Zdroj: next-door.cz, divinis.cz

Třetí z jeho restaurací, Café Imperial, to naštěstí zachraňuje. Vizuál pochází z roku 2007 od agentury Graffiti Networks pod vedením Petra Jaška a skvěle ladí jak s interiérem, tak se zaměřením restaurace, a ani 13 let fungování se na něm nijak nepodepsalo.

Logo inspirované dělením sloupů a barvami interiéru – zlatou a imperiální modří – od agentury Graffiti Networks pod vedením Roberta Jaška | Zdroj: Graffiti NetworksLogo inspirované dělením sloupů a barvami interiéru – zlatou a imperiální modří – od agentury Graffiti Networks pod vedením Roberta Jaška | Zdroj: Graffiti Networks

6. skupina Together

Grafický designer Petr Štěpán do projektu Together nastoupil za chodu a první dvě provozovny (Vinohradský parlament a Bruxx) realizoval jako redesign, stejně jako již existující Foodway Catering.

Vizuál restaurace bruxx po redesignu od Petra Štěpána | Zdroj: Petr ŠtěpánVizuál restaurace bruxx po redesignu od Petra Štěpána | Zdroj: Petr Štěpán

Jak skupina rostla, bylo třeba vytvořit mateřský brand Together a vznikly nové restaurace a Skálova cukrárna.

„Chtěl jsem se vyhnout zažitým vizuálům cukráren, které často používají skripty nebo jinak mile působící písma.“ – autor vizuálu Petr Štěpán  | Foto: Kubo Křížo | Zdroj: Petr Štěpán„Chtěl jsem se vyhnout zažitým vizuálům cukráren, které často používají skripty nebo jinak mile působící písma.“ – autor vizuálu Petr Štěpán | Foto: Kubo Křížo | Zdroj: Petr Štěpán

7. Cobra

Letenský podnik Cobra, který se o vás postará od snídaně až po negroni, oplývá vizuálem od studia Les kanců ve spolupráci s EDIT architekti, Jiřím Šebestou a Matějem Kočím. Logo C odkazuje na otevřenou tlamu se zubem a podle Michala Kukačky ze studia Les kanců podtrhuje okultní náladu podniku. V interiéru se objevuje minimálně, ale s velkým důrazem na zpracování – například jako zapékaný potisk na dlaždičkách.

Menu a vizitky pro Cobru. Design: studio Les kanců, EDIT achitekti, Jiří Šebesta, Matěj Kočí | Zdroj: Les kancůMenu a vizitky pro Cobru. Design: studio Les kanců, EDIT achitekti, Jiří Šebesta, Matěj Kočí | Zdroj: Les kanců

I přes nejčastější nešvar českého restauratéra – rozhodnutí, že si vizuál zvládne udělat sám, případně to svěří synovci, který loni úspěšně absolvoval lidušku – se (bohužel zatím hlavně v Praze) kvalitní vlaštovky spolupráce s designérem objevují čím dál častěji. Slušelo by se na oplátku zjistit, zda si většina grafických designérů zase nedává k obědu katův šleh vařený v kýbli zavěšeném na řidítku motocyklu, ale pro podrobnější analýzu nemáme dostatek dat.

Další články