Zdeňkovi Rykrovi bylo 23 let, když vymyslel její obal. Čokoládová tyčinka Kofila v ikonické žluté slaví letos 100 let

Designových edicí je symbolicky sedm, stejně jako je sedm dní v týdnu. Každý den si tak
milovníci tyčinky KOFILA mohou vychutnat originální kousek čokoládového umění. | Zdroj: KOFILA Designových edicí je symbolicky sedm, stejně jako je sedm dní v týdnu. Každý den si tak milovníci tyčinky KOFILA mohou vychutnat originální kousek čokoládového umění. | Zdroj: KOFILA

KOFILA míří do nového století v obalech talentovaných studentů grafického designu. Ti v návrzích představují svůj pohled na ikonické designové prvky v novodobém pojetí. Originální kombinaci jemné kávové náplně s mléčnou čokoládou lidé milují již 100 let. Nadčasová ikona patří mezi 5 nejprodávanějších tyčinek na trhu. V roce 2022 se jí v závodě Nestlé Zora Olomouc vyrobilo více než 20 milionů kusů. Od roku 2021 je navíc výhradně z udržitelně získávaného kakaa.

KOFILA inspiruje mladé umělce

Příběh o nadčasové chuti se začal psát v roce 1923. KOFILA okouzlila své příznivce nejen svou výjimečnou chutí kombinující čokoládu s jemnou kávovou náplní, ale také unikátním, typicky žlutým obalem z pera dvorního ilustrátora Orionu, tehdy 23letého Zdeňka Rykra, který se stal ikonickým. Stejně jako před 100 lety i nyní dává KOFILA šanci mladým umělcům. Ke 100. výročí uvádí KOFILA designovou edici, která vznikla ve spolupráci s ateliérem Grafický design Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně. Studenti zlínské univerzity navrhli téměř 80 unikátních designů, z nichž bylo vybráno 7 nejzajímavějších splňujících stanovená kritéria.

KOFILA obal z roku 1935 | Zdroj: KOFILAKOFILA obal z roku 1935 | Zdroj: KOFILA

Designy byly vybrány odbornou porotou ve složení:

  • Pavel Noga, vedoucí ateliéru Grafický design na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně
  • Štěpánka Koutná, kreativní ředitelka grafického studia Yellow Shapes
  • Lumír Kajnar, grafický designér a absolvent Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně
  • Stanislava Růžičková, business manažerka divize cukrovinek Nestlé
  • Eliška Soukupová, manažerka značky KOFILA

Jako nejlepší byl vyhodnocen design Ivana Večerka, který jasně komunikuje značku KOFILA společně s hvězdou Orion a číslovkou 100 odkazující na výročí a byl realizován formou linorytu. | Zdroj: KOFILAJako nejlepší byl vyhodnocen design Ivana Večerka, který jasně komunikuje značku KOFILA společně s hvězdou Orion a číslovkou 100 odkazující na výročí a byl realizován formou linorytu. | Zdroj: KOFILA

Studenti se ve svých návrzích inspirovali nejen spojením typického prvku tyčinky, kterým je káva a čokoláda, ale také původním designem od Zdeňka Rykra nebo vzory, jež byly v době jejího vzniku populární. KOFILA se navíc od podzimu roku 2021 vyrábí ze 100% udržitelně získávaného kakaa splňujícího standardy ekologické udržitelnosti, férového obchodu a dodržování lidských práv. Vyrábí se v olomoucké továrně Zora, která pro svůj provoz využívá zelenou energii a kde se jí v minulém roce vyrobilo více než 20 milionů kusů.

Druhým nejlepším návrhem se stal ručně ilustrovaný návrh Lucie Nguyenové, který zobrazuje různé asociace k tyčince a dohromady tvoří jednoduchý grafický celek, jemuž vévodí ilustrovaný nápis KOFILA. | Zdroj: KOFILADruhým nejlepším návrhem se stal ručně ilustrovaný návrh Lucie Nguyenové, který zobrazuje různé asociace k tyčince a dohromady tvoří jednoduchý grafický celek, jemuž vévodí ilustrovaný nápis KOFILA. | Zdroj: KOFILA

KOFILA je krásným příkladem tradice, která přetrvává po generace. Do nového století vstupuje KOFILA v obalech vytvořených mladými designéry, kteří se ve svých návrzích inspirovali ikonickým obalem a dodali mu moderní nádech. Nadčasovost tyčinky symbolizuje její minimalistický tvar, stejně tak unikátní receptura spojující kávu a čokoládu, která je navíc od roku 2021 vyráběná ze 100% udržitelného kakaa,“ dodává Eliška Soukupová, manažerka značky KOFILA.

Třetím nejlepším návrhem je geometrická ilustrace od Izabely Princové, ve které jsou zakomponovány hrnečky s kávou a číslice 100 je tvořena z kávových zrn. | Zdroj: KOFILATřetím nejlepším návrhem je geometrická ilustrace od Izabely Princové, ve které jsou zakomponovány hrnečky s kávou a číslice 100 je tvořena z kávových zrn. | Zdroj: KOFILA

Související

Granko, Kofila a Kofola. Příběhy obalů, které nikdy nezestárnou
Produktový design

Granko, Kofila a Kofola. Příběhy obalů, které nikdy nezestárnou

Michala Dlapová - 7. 7. 2020 - 6 min.

výstava czd
SHOP 2025
SHOP Snoubení
job lab 2024