Malá vesnička Spišská Belá je sídlem Javoriny už od roku 1947. Právě zde došlo pár let po válce k založení družstva, které sdružovalo místní řezbáře. Tomu odpovídal i charakter tvorby – zaměřovala se především na v té době populární styl slovenské izby. Ornamentální, folklorní a horské motivy spojovaly většinu výrobků, které si zákazníci v té době v Javorině pořizovali. Když si prohlížíte aktuální katalog firmy, je jasné, že nostalgií v Javorině netrpí. Dnes jde o jednu z neprogresivnějších značek nejen na Slovensku, ale v celé východní Evropě.
„Pracujeme s citem pro detaily, protože právě na nich nejvíc záleží.“ | Zdroj: Javorina
Dokonalá synergie
Naše prohlídka začíná v na první pohled nijak atraktivní, ale o to důležitější části výroby. Místo, kam kamiony přivážejí kvalitní dřevo z východního Slovenska, je venku před budovou. Ač se značka jmenuje Javorina, k výrobě nábytku se nepoužívá javor, ale skoro vždy dub. Dubové dřevo má pro výrobu nábytku nejlepší vlastnosti a Javorina jej všechen dováží z lesů na hranicích s Ukrajinou a Polskem. Klády musí v průměru 9 měsíců schnout a když je obsah vlhkosti jen 30 %, přesunují se do sušárny. Pak se dřevo opracuje, aby z něj vznikl ideální materiál pro výrobu postelí a stolů. Dvou hlavních produktů, na kterých je značka Javorina postavená.
Jednotlivé části, ze kterých se fortelné výrobky montují, jsou v továrně vyskládány v každém volném místě a před návštěvníkem se otevírá kouzelný pohled. S každými pár metry chůze se obyčejný kus dřeva blíží víc a víc dokonalé realitě, kterou běžný člověk zná jen vystavenou v showroomech. Funguje tu dokonalá synergie. Kvalitní materiál, zkušení a zruční řemeslníci, nadčasové návrhy designérů a sofistikovaný marketingový tým. Ti všichni míchají ony zázračné ingredience, díky kterým jsou výrobky Javoriny na první pohled jiné a lákavé. Nadčasové.
Vzhledem ke kvalitě a dlouhé životnosti jejich výrobků je orientace na postele a stoly pochopitelná. Jsou to předměty, kolem kterých se točí náš rodinný život, materiální středobody našeho bytí, které s námi putují z bytu do bytu a podědí je i naše děti. Díky této filosofii návrháři Javoriny velmi dbají na to, aby tvarosloví nepodléhalo momentálním trendům, ale zůstávalo univerzální a vizuálně nesmrtelné. Ale samozřejmě se v Javorině nebojí ani koketérie s extravagancí. Zásluhu na tom má designer in-house Leo Cellar, i především spolupráce s externími designéry, jako je dvojice Vrtiška a Žák nebo Lucie Koldová, která pro značku navrhla kolekci stolů XX. Židle Tuba a Lupa od pražských designérů zase vynesla Javorině cenu za nejlepší nábytek na Designbloku.
Netlačit na pilu
Javorina ale není o cenách. Když procházíme jednotlivými částmi továrny, ve které pracuje asi 50 místních, nelze si nevšimnout, jak zásadní jsou zde vztahy. Slávo Alžbetkin, který nás továrnou provází a podnik vede, s každým prohodí vstřícné a milé slovo, zná detailně všechny fáze výroby a je vidět, že na „ty nahoře“ a „ty dole“ se tu nehraje. A možná právě to je ta zázračná ingredience, která z relativně malého slovenského výrobce dělá na trhu velmi silného hráče, který například v Čechách, kromě TONu, nemá jasného vyzyvatele. Javorina netlačí na pilu (bez které se neobejde), nemá přehnanou ambici růst, ale naopak se soustředí na to, aby těch 1000 postelí a 1000 stolů, co každoročně zabalené opustí vrata fabriky ve Spišské Belé, bylo dokonalých. A to se jí daří dokonale!
Článek vznikl v rámci placené spolupráce.