Zářez pro Civilizovanou ženu. Toman Design získali prestižní evropskou cenu za zpracování publikace o meziválečné situaci žen

Přebal knihy Civilizovaná žena, navržený studiem Toman Design | Zdroj: Toman Design Přebal knihy Civilizovaná žena, navržený studiem Toman Design | Zdroj: Toman Design

Co znamenalo být moderní ženou v meziválečném Československu? Tuto otázku si ve své nové knize Civilizovaná žena: Ideál i paradox prvorepublikové vizuální kultury položila umělecká kritička a historička Martina Pachmanová. Kniha, která byla letos nominovaná na cenu Magnesia Litera, je zajímavá nejen svým obsahem, ale také originálním výtvarným zpracováním, které jí zajistilo stříbrnou medaili na prestižní designérské ceně ED-Awards.

Žena – nezávislá, pracující a bojující

Uznávaná historička umění, kurátorka, kritička a docentka na pražské UMPRUM Martina Pachmanová se ve svých textech dlouhodobě zaměřuje na pozici žen v umění a výtvarném průmyslu. Ve své poslední knize se rozhodla odkrýt fenomén nové moderní ženy, který se ve dvacátém století objevil, a způsob, jakým s ním pracovali umělci v meziválečném Československu. Kniha vznikla společně se stejnojmennou výstavou v brněnské Moravské galerii po téměř tříletém zkoumání a analyzování různých typů vizuálních médií – plakátů, obálek časopisů, filmů či televize.

Fotografie z knihy Civilizovaná žena | Zdroj: UMPRUMFotografie z knihy Civilizovaná žena | Zdroj: UMPRUM

Fotografie z knihy Civilizovaná žena | Zdroj: UMPRUMFotografie z knihy Civilizovaná žena | Zdroj: UMPRUM

Barbora Toman Tylová a Tibor Vizi

O tom, že kniha musí mít také promyšlené grafické zpracování, nebylo pochyb. Pachmanová se tedy rozhodla oslovit grafiky Barboru Toman Tylovou a Tibora Viziho. Oba autoři mají v oboru dlouholetou praxi, do jejich portfolia spadá například společná práce na grafické podobě souboru díla Josefa Čapka s názvem Pracoval jsem mnoho.

Barbora Toman Tylová a Tibor Vizi: Pracoval jsem mnoho. | Foto: Filip ŠachBarbora Toman Tylová a Tibor Vizi: Pracoval jsem mnoho. | Foto: Filip Šach

Autoři se s Martinou Pachmanovou v minulosti podíleli na designu knihy Zrození ženy z pěny limonády a na katalogu a designu výstavy Z Prahy do Buenos Aires, volba byla tedy jasná. I přesto se musel grafický tým společně s autorkou vypořádat s řadou výzev, které se v průběhu práce naskytly. Rozsah knihy měl být původně kratší, ve finální fázi se kniha dostala na 480 stran. Otázkou bylo také, jakým způsobem poskládat dohromady jednotlivé obrazové podklady, které se lišily stylem i kvalitou. Proces tvorby také výrazně komplikovala covidová situace. Ale dva roky pečlivého ladění jazykové i výtvarné stránky nakonec přinesly své ovoce.

Ilustrace knihy tvoří koláže z dobových periodik. | Zdroj: UMPRUMIlustrace knihy tvoří koláže z dobových periodik. | Zdroj: UMPRUM

Oba autoři jsou součástí grafického týmu pražského studia Toman Design. Studio, které založil grafik Jiří Toman roku 2005 v Londýně, má na svém kontě nespočet zajímavých projektů, od spolupráce s Lékaři bez hranic po redesign loga kultovní značky Favorit. Za svoji práci získal grafický tým řadu ocenění a nominací, mezi nimi například předloňské stříbro i bronz v soutěži Nejkrásnější česká kniha roku 2019.

Toman Design, zleva: Lukáš Müller, Tibor Vizi, Jiří Toman, Barbora Toman Tylová, foto: Toman DesignToman Design, zleva: Lukáš Müller, Tibor Vizi, Jiří Toman, Barbora Toman Tylová, foto: Toman Design

Výtvarné zpracování

Text knihy doprovázejí koláže z dobových fotografií, časopisů a knih, které dobovou atmosféru výborně dokreslují. V textu, pozadí koláží i na obálce se střídají tři barvy – černá, bílá a oranžová. Co se týče materiálu, podmínkou zpracování byla pevná vazba V8 a grafici se rozhodli ozvláštnit hřbet knihy plátýnkem. Pro samotnou knihu použili bezdřevý papír s hrubším povrchem Pergraphica. „Publikace ukazuje hodně různorodého materiálu, ale my jsme vsadili spíše na jednoduchost,“ doplňují.

Grafici se museli vypořádat s odlišnou kvalitou použitého materiálu. | Zdroj: UMPRUMGrafici se museli vypořádat s odlišnou kvalitou použitého materiálu. | Zdroj: UMPRUM

Civilizovaná žena ale není jedinou knihou, se kterou autoři v rámci ED-Awards slavili úspěch. Barbora Toman Tylová si v roce 2016 z festivalu ve Vídni odnesla zlato, a to za monografii o grafickém designérovi a typografovi Oldřichu Hlavsovi.

Ukázka z knihy Civilizovaná žena: Ideál i paradox prvorepublikové vizuální kultury (grafická úprava Toman Design) | Zdroj: Toman DesignUkázka z knihy Civilizovaná žena: Ideál i paradox prvorepublikové vizuální kultury (grafická úprava Toman Design) | Zdroj: Toman Design

European Design Awards

Prestižní ceny European Design Awards jsou udělovány od roku 2007. Porota složená z akademiků, novinářů, kritiků a vydavatelů z celé Evropy specializujících se na design, každoročně vybírá nejpovedenější designové práce ve více než 40 kategoriích, od obalového designu přes plakáty a ilustraci po webový design. Se svou prací se může přihlásit jakýkoliv designér žijící či pracující v Evropě.

Ukázka z knihy Civilizovaná žena: Ideál i paradox prvorepublikové vizuální kultury (grafická úprava Toman Design) | Zdroj: UMPRUMUkázka z knihy Civilizovaná žena: Ideál i paradox prvorepublikové vizuální kultury (grafická úprava Toman Design) | Zdroj: UMPRUM

Hlavním cílem soutěže je, kromě oficiálního ocenění kvalitních designérských prací, také propojovat a upevňovat vztahy v designérské komunitě a vytvořit prostor pro navazování nových spoluprací. ED-Awards poskytnou všem přihlášeným příležitost ke zviditelnění v médiích, která členové poroty zastupují. Vítězné práce jsou následně zveřejněné v katalogu ED-Awards. Evropský festival designu, na kterém se ceny European Design Awards každoročně vyhlašují, se letos v červnu vrátil po dvouleté covidové pauze do Tallinu. V minulých letech zavítal například do Osla, Varšavy nebo Istanbulu.

Ukázka z knihy Civilizovaná žena: Ideál i paradox prvorepublikové vizuální kultury (grafická úprava Toman Design) | Zdroj: Toman DesignUkázka z knihy Civilizovaná žena: Ideál i paradox prvorepublikové vizuální kultury (grafická úprava Toman Design) | Zdroj: Toman Design

Čeští designéři na evropské scéně rozhodně nestojí stranou a úspěchy z ED-Awards slaví téměř každý rok. První místo získal tuzemský design celkem čtrnáctkrát, za zmínku stojí například předloňský design ročenky Národního divadla od Milana Nedvěda, magazín Film a doba od studia Kolektiv nebo povedený návrh přebalu kompletního díla Jana Balabána, který navrhl Milan Pecina.

Barbora Toman Tylová získala v roce 2016 na EdAwards 1. místo za grafickou úpravu monografie o Oldřichu Hlavsovi. | Zdroj: EdAwardsBarbora Toman Tylová získala v roce 2016 na EdAwards 1. místo za grafickou úpravu monografie o Oldřichu Hlavsovi. | Zdroj: EdAwards

Související

Národní boduje. Ročenka první divadelní scény získala zlato na European Design Awards
Grafický design

Národní boduje. Ročenka první divadelní scény získala zlato na European Design Awards

Tereza Bíbová - 13. 5. 2020 - 7 min.

Jiří Toman: Měli jsme vždy tři tabu: politiku, zbraně a cigarety.
Grafický design

Jiří Toman: Měli jsme vždy tři tabu: politiku, zbraně a cigarety.

Lenka Kolářová - 6. 1. 2016 - 6 min.

Češi uspěli na European Design Award
Produktový design

Češi uspěli na European Design Award

Jindřich Oukropec - 14. 1. 2015 - 3 min.

Grafický design v knihách
 

Grafický design v knihách

Moravská galerie - 6. 1. 2011 - 4 min.

výstava czd
web expo
SHOP Snoubení
job lab 2024