Všichni jsou výrobci, pojí je přátelství, řemeslná kvalita a nyní i společný showroom. Do nové sezóny vstupují s optimismem, energií a jasnou vizí. Myšlenku vlastního reprezentativního prostoru v sobě nosili dlouho. Čas na jeho otevření ale přišel až letos v září. Najdete ho v ulici Na Zátorách v dolní části Holešovic, která má obchodní potenciál i dobrou dopravní dostupnost z centra města. Kromě toho tu v budoucnu vyroste nová městská čtvrť s parkem, která propojí Holešovice s Letnou.
„Ulice na Zátorách má zvláštní neobjevenou atmosféru. Je to zatím trochu zapomenutá část jinak rušné čtvrti, spojka mezi hip dolními Holešovicemi a trendy Letnou. Trochu periferie v centru. Miluji taková místa,“ objasňuje volbu lokality Ondřej Zita z Master & Master. „Hledali jsme asi čtyři roky, ale pořád to nebylo ono. Tím, že fungujeme na Praze 7, kde i bydlíme, věděli jsme, že bychom byli rádi blízko. Zdejší lokalita nám vyhovuje. Když jsme sem přišli, zamilovali jsme se,“ udává důvody designérka Michaela Tomišková ze studia DECHEM. „Bavil jsem s Ondrou o tom, že by bylo fajn mít nějaký prostor. Povídal, že se dívá, a že bychom ho mohli mít společně i s DECHEM. Celé to vzniklo hodně spontánně,“ doplňuje Pavel Kollárovits, vedoucí obchodu značky Todus.
Přímá komunikace jako benefit
Rodinná výrobní firma z Opavy, pod kterou Todus patnáct let spadá, krášlí venkovním nábytkem soukromé i hotelové zahrady za mořem i v tuzemsku víc jak tři desetiletí. Vlastní showroom nikdy neměla. Své výrobky prodávala přes zprostředkovatele. Zuzana a Pavel Kollárovitsovi se však po expanzi a úspěchu značky Todus v zahraničí chtěli systematičtěji soustředit i na domácí trh. Věděli, že vhodné působiště, které kromě osobního setkání nabídne i možnost podívat se na aktuální trendy, bude potřeba a zákazníci ho ocení. Největší jeho přínos pak vidí v přímé komunikaci koncových zákazníků, odběratelů z řad developerů i architektů s výrobcem na jednom místě.
Koncept, v němž se prolnou tři různé obory – sklo, venkovní nábytek a nábytek do interiéru – se všem třem jevil jako dobrý nápad. Jako výrobci si nekonkurují, každá značka má vlastní rukopis, ale základ, na kterém staví, je společný. Ctí lokální výrobu a řemeslo v moderním pojetí, zaměřují se na detail a fungující celek. „I přes odlišnosti vnímáme, že kvalitní design vyrobený v naší republice je dost silným pojítkem. Každý máme trochu jiné ambice v tvorbě a prezentaci našich značek, ale i to může zpestřit náš společný prostor. Tento koncept není u nás až tak obvyklý a my ho rádi představíme českým zákazníkům,“ zdůrazňuje Michaela Tomišková, která si showroom nadělila k desátému výročí studia. Kromě něj zde DECHEM plánují mít i část výroby, sklad a zázemí pro finalizaci zakázek.
Stejné výročí slaví také Master & Master. „Konečně máme možnost představit produkty tak, jak bychom si přáli, a s péčí, kterou si zaslouží. Novinky i starší produkty budou mít své místo a zákazníci dostanou možnost vnímat naši kolekci v souvislostech i s patřičným odstupem. Za těch pár let jsme se posunuli a tento posun bylo třeba přetransformovat i do odpovídajícího prostoru,“ dodává Ondřej. Mini showroom na Letné si ponechávají, změnou časem ale projde i ten.
„Myslím, že spojeným prostorem získávají všichni, a těším se na to, jak se budeme navzájem inspirovat a doplňovat. Je to jako v životě, když starší předávají moudrost mladším. Starší od těch služebně mladších zase nasávají energii a jiný pohled na svět. Myslím, že u nás v showroomu bude vesmír v rovnováze,“ odpovídá Ondřej Zita na otázku, jak vnímá pozici své firmy ve vztahu k opavské firmě, která na trhu působí o dvě dekády déle.
Vzájemná synergie
„Je jasné, že showroom nemůžete sdílet jen tak s někým. Musíte si sednout i lidsky. Z čehož automaticky vyplyne i to, že spolu fungují i naše výrobky. Dáváme do nich kus sebe a jsou naším odrazem,“ říká o vzájemné spolupráci Zita. Jeho slova potvrzuje i Zuzana Kollárovitsová, kreativní manažerka značky Todus: „Když fotíme novou kolekci, vozíme si vázy od DECHEM.“ Produktové spojení je ostatně i součástí designu společného showroomu. V části, kterou obývá TODUS, zákazníci uvidí svítidla DECHEM. Studio DECHEM se zase vybavilo nábytkem Master & Master a TODUS.
Centrální plocha je rozdělena na tři úseky, které na sebe vzájemně navazují, přesto každé značce dopřává jistou míru soukromí a zázemí. Zákazník v showroomu může libovolně přecházet z jedné části do druhé a s jednotlivými produkty a kolekcemi se pozvolna seznamovat, osahat i vyzkoušet si je. Za návrhem části, v níž své produkty reprezentuje Todus, stojí belgické studio Segers. S nimi Pavel a Zuzana spolupracují již sedm let a designéři Wim a Bob Segersovi jsou i autoři návrhů většiny kolekcí značky.
Jednotlivé kolekce značky Todus jsou prezentované tak, aby evokovaly útulné pokojíčky. | Foto: Todus
„Kompletně jsme to nechali na nich. Známe se dobře. Vytvořili pro nás útulná zákoutí, v nichž jednotlivé kolekce připomínají pokojíčky. Molo uprostřed prostor opticky rozděluje. Zakomponovali jsme sem i houpačku, ať je nějaká legrace. Své místo tu má i modulární sedačka z kolekce Baza, která je nejprodávanějším kouskem. V říjnu zde také budeme prezentovat novou kolekci, která vznikla ve spolupráci s Lucií Koldovou,“ přibližuje Pavel Kollárovits. Studio Segers jim ostatně navrhuje i stánky na veletrzích, pomáhá jim s focením kolekcí včetně produkce. „Spolupracujeme na mnoha úrovních. Nejsme jen ve vztahu výrobce a designér,“ doplňuje Zuzana.
Sázka na architektku Lenku Míkovou
Studio DECHEM a značka Master & Master se zase rozhodly využít zkušenosti architektky Lenky Míkové. Ta nabídku přijala na Ondrovo pozvání i na základě jejich úspěšné spolupráce během loňského Designbloku. S Michaelou ji rovněž pojí přátelství, a tak konzultace ohledně návrhu probíhala i s ní. Podstatné bylo, aby se udržela určitá jednotící linka celého showroomu, včetně části, kterou pro Todus navrhlo studio Segers.
Podle Míkové je prostor velmi specifický a silný půvab mu dává pohledový beton na stropech, sloupech a některých stěnách. Toho se architektka snažila držet a je ráda, že zůstal odkrytý. Jeho vrozená hrubost přináší pěkný kontrast k precizním produktům všech tří značek, stejně jako je dobře propojuje. V části prostoru, který byl již na míru navržen pro značku Master & Master, například použila různé druhy materiálů a vsadila na eklektickou kombinaci odrazivých / neutrálních povrchů, a naopak těch velmi intenzivních s výraznou barvou a haptickým efektem.
Největší výzvu pak pro ni představoval fakt, že jde o komerční pronájem už částečně hotových prostor od developera. „Na začátku to byla jen hrubá stavba, měla určité obrysy, ale jeho podoba existovala jen v projektu, a to ještě ne úplně kompletním a přehledném. Výhoda, že si ho můžeme při dokončování navrhnout a upravit dle vlastních představ, trochu vázla na složité struktuře vazeb developer-dodavatel-projektant, takže hodně energie vzalo řešení věcí, které skoro ani nejsou vidět nebo si jich člověk běžně nevšímá. Třeba přiznané rozvody pod stropem byly celkem oříšek, snažili jsme se aspoň učesat jejich průběh a ukotvení, aby nezabraly celý strop, ale nebylo vůbec snadné to zkoordinovat,“ přidává svou zkušenost během proměny architektka.
Architektka také řešila schodiště do spodního patra a prostory zázemí. Výsledek se sice podle jejích slov neobešel bez kompromisů, zákazníkovu pozornost však upoutají hlavně krásné produkty všech tří značek, kterým to s lehce hrubým pozadím sluší.
Podzimní novinky a optimismus na závěr
Nový showroom si přirozeně žádá představení aktuálních novinek pro nadcházející sezónu. A všechny tři zastoupené značky mají co nabídnout. Todus představí první spolupráci s Lucií Koldovou. „Vznikla náhodně. Lucie řešila rekonstrukci zahrady a restaurace hotelu Miura v Čeladné, na kterou navrhla použít naše výrobky. Pak se přijela podívat do výrobny a ukázala nám svou kolekci, u níž se domnívala, že by nás mohla zajímat. A nám se líbila. Studio Segers, které navrhuje naše kolekce, má pěkný, čistý design a Lucka do ní vnesla jemnost a ženskost. Vzájemně se to doplňuje. Součástí kolekce jsou jídelní židle, sedačka a dvojsedačka,“ prozrazuje Pavel Kollárovits.
Studio DECHEM kromě téměř dvoumetrového Coffee table z taveného skla připravilo i cenově dostupnější lampu s názvem Tropos, která je z ručně foukaného přejímaného skla s charakteristickým barevným gradientem. Na Designblok chystají novinku v podobě skleněné vázy Konfeta foukané v pastelových barvách, na niž umístili roztříštěné kusy skleněných rubínů.
Master & Master mají letos také nabito. Představí nové židle a barovky od Jiřího Pelcla vyrobené z ohýbaného roxoru, což je drát, který se používá jako výztuž do betonu. S Lucií Koldovou připravili rozšíření kolekce Mistra o barovky a lounge křeslo, čímž podle Ondřeje vzniká ucelená rodina, kterou lze dobře využívat v restauračních a hotelových provozech. A kromě jiného vylepšili i úložný systém One od Tomáše Vargy. Do sdíleného prostoru jdou všichni s optimismem. Věří, že pozitiva převáží. „Rizika jsme probírali a jsme si jich vědomi. Každý musel udělat nějaký kompromis. Za to ale získá benefity, které by v samostatném prostoru neměl,“ shrnuje Ondřej.
„Je nám jasné, že budeme společně narážet i na určité rozpory a protichůdné názory. S tím počítáme. Koneckonců i u nás v DECHEM to někdy pěkně vře a ke společnému výsledku docházíme postupně,“ doplňuje jeho slova Míša. Nezbývá proto než všem do nadcházející sezóny popřát úspěšný start a do budoucna i pořádnou dávku štěstí.
Článek vznikl v rámci placené spolupráce.