Zajíci a divočáci? Ne, tady se loví porcelán a český cibulák! Zakladatelka Lovden Zuzana Dvořáčková ví, kde najít ten nejkrásnější s puncem nostalgie

Přinášíme vám rozhovor se zakladatelkou značky Lovden Zuzanou Dvořáčkovou. I Zdroj: Archiv autora Přinášíme vám rozhovor se zakladatelkou značky Lovden Zuzanou Dvořáčkovou. I Zdroj: Archiv autora

Také milujete popíjení svěží kávy ze starožitného porcelánového hrnečku na zahrádce vaší chalupy? Zuzka Dvořáčková ano a svou vášeň pro porcelán sdílí skrze svůj blog a značku Lovden již pět let. Prozradila nám, jak porcelán shání, jak bychom se o něj měli starat a jakým způsobem ho kombinovat. 

Od blogu k značce 

Jak Lovecký deník a později Lovden e-shop vznikl?

ZUZANA: Zhruba okolo roku 2011 jsem si všimla, že se začíná otevírat spousta cool kaváren a zajímavých bister, a mě bavilo do nich chodit a ochutnávat. Chtěla jsem se o zážitky dělit s přáteli, tak jsem je psala do statusů na Facebooku. Časem jsem si ale založila food blog, protože pak bylo celé to lovení na gastro scéně přehlednější a dostupné širší veřejnosti. V roce 2012 jsem dostala příležitost pracovat jako dekorstylistka pro Ditu P. Náplní mé práce bylo shánět nádobí, textil a další rekvizity, ze kterých jsem pak spoluvytvářela určitý look jednotlivých rubrik ve food časopisech a kuchařkách. Pracovala jsem ale také na Ditině TV show, na různých reklamách nebo na kuchařkách pro Zdeňka Pohlreicha. Byla to skvělá a velice zábavná práce, u které jsem přišla do styku nejen se zajímavými lidmi, ale také s obrovským množstvím vintage i moderního porcelánu.

Na svůj blog jsem kromě recenzí dávala též recepty a jídlo fotila na nádobí, které jsem postupně nakupovala a hromadila. Čtenáři blogu se stále častěji ptali, kde to krásné nádobí beru a jestli se dá koupit. Tak jsem nejdříve v roce 2019 začala prodávat své přebytky, a posléze lovit věci čistě na prodej. Lovden je zkratka slov „lovecký“ a „deník“. Změnou názvu se postupně snažím dále posouvat od blogu ke značce. Logo mi dělala Yveta Kroupová.

Měla jste k procelánu blízko i jinak než jen přes gastro scénu? 

ZUZANA: Jsem z Karlových Varů, což je město s porcelánem úzce spjaté. Historicky byla v Karlovarském kraji spousta prvotřídních porcelánek (Pirkenhammer, Kysibl, Knoll, Haas & Czjzek, Puls, Thun atd.). Rodiče chvíli vlastnili dům v Březové, kde sídlila právě továrna Pirkenhammer. Tehdy jsme uvnitř domu objevili spoustu starého porcelánu této značky, což si pamatuji dodnes, přestože mi tehdy bylo jen pět let. Porcelán byl totiž ukrytý v malém temném sklepě, kam mě rodiče nepustili. Celé to bylo takové tajemné. Jistý vliv bude mít i fakt, že jsem studovala střední školu se zaměřením na estetiku a posléze obor Evropská kulturní studia na FF ZČU v Plzni se zaměřením na dějiny umění. Kromě porcelánu jako takového mě prostě baví celá ta historie za ním.

Kurátorský výběr porcelánu nabízí Zuzana každou sobotu v 10 hodin na svém Instagramu. I Zdroj: Archiv autoraKurátorský výběr porcelánu nabízí Zuzana každou sobotu v 10 hodin na svém Instagramu. I Zdroj: Archiv autora

Lov i za hranicemi Česka

Jakým způsobem sháníte vaše jedinečné úlovky?

ZUZANA: Zaměřuji se hlavně na německý a skandinávský porcelán. Ve Švédsku mám svou prodlouženou ruku – kamarádku a také velkou milovnici porcelánu Hanku. Ta pro mě shání jedinečné úlovky severských značek. Já lovím hlavně v Německu, ale i v Česku. Dřív jsem vždy přivezla nějaký porcelán ze svých zahraničních cest (např. z Portugalska, Itálie či Francie), ale od chvíle, co mám děti, tolik necestuji. Každopádně když už někam jedu, hned si zjišťuji, kde jsou tam antiky, bazary a bleší trhy, abych pro své zákazníky přivezla něco originálního.

Na Lovden shopu můžete narazit na porcelán jak z Česka, tak i z Německa nebo Skandinávie. I Zdroj: Archiv autoraNa Lovden shopu můžete narazit na porcelán jak z Česka, tak i z Německa nebo Skandinávie. I Zdroj: Archiv autora

Starý porcelán je kousek historie na vašem stole

Jaký mají podle vás Češi vztah k porcelánu?

ZUZANA: Pokud mám hodnotit na základě svých zákazníků, tak musím říci, že hodně vřelý. Obzvláště k těm starším věcem. Připomínají jim dětství u babičky na chalupě, návštěvy u tetičky a podobně. Nostalgie je hřejivý pocit, který všichni rádi zažíváme. Mám zákazníky, kteří se neustále vracejí, ale stále přibývají i noví. Myslím si, že lidem také dělá radost, že mohou pít čaj ze sedmdesát nebo klidně sto let starého hrníčku. Starý porcelán je prostě dostupný a přitom pořádný kousek historie přímo na vašem stole.

Jak poznat, že se jedná o kvalitní český porcelán?

ZUZANA: Na to nedokáži jednoduše odpovědět. Nejzásadnější je ale určitě zkušenost, tak jako v každém oboru. Za ty roky, co se okolo porcelánu pohybuji, jsem si „vytrénovala oko“. Prošla jsem mnoho českých i zahraničních antiků, navštívila slavné porcelánky, nastudovala spoustu webových stránek a knih. Také jsem si udělala pár dobrých známých mezi starožitníky a sdílím vášeň pro porcelán s dalšími milovníky porcelánu a stolování. Ale také občas tápu. Člověk se pořád učí. Naštěstí je na trhu dostatek kvalitních knih a na internetu hromada informací o porcelánu českém i zahraničním. Kdo hledá, najde.

Švédský kameninový talíř s modrým dekorem a ručně vyšívaný ubrousek. I Zdroj: Archiv autoraŠvédský kameninový talíř s modrým dekorem a ručně vyšívaný ubrousek. I Zdroj: Archiv autora

S jakými porcelánovými dekory se nejčastěji můžeme setkat a čím se vyznačuje ten český?

ZUZANA: Na svém lovu se setkávám se širokou škálou dekorů, nedokáži vyzdvihnout jeden jediný, na který bych narážela více než na jiné. Někdy mi přijde, jako by to chodilo ve vlnách. Všude se objevuje cibulák, červené linky nebo třeba tzv. Brusel, který je mimochodem proslulý nejen u nás, ale též ve světě. Co se porcelánu týče, Češi v čele s Jaroslavem Ježkem v roce 1958 na výstavě EXPO v Bruselu získali prestižní ocenění. A úspěch sklidili umělci napříč výtvarným uměním. V důsledku toho pak vznikl samostatný styl zvaný bruselský.

Jinak mě ale nenapadá, že by Češi měli nějaký „svůj“ dekor. Až do roku 1918 jsme byli součástí Rakouska-Uherska a vkus podléhal tomu germánskému. Ostatně drtivá většina porcelánek byla německá, vlastnili ji Němci nebo Češi německého původu. A to vlastně až do konce 2. světové války. Dokonce i za doby normalizace frčel cibulák, který je původem německý. Mnoho Čechů ho ale považuje za „náš“.

Lze i podle nich určit dataci? 

ZUZANA: : Podle dekorů se datace určit dá, ale to už tomu musíte opravdu hodně rozumět. Kunsthistorici nebo zkušení starožitníci rozeznají určitá období podle konkrétních malířů a jejich stylu. Pro začínajícího sběratele je určitě přesnější určovat stáří porcelánu dle továrních značek, které se měnily v čase, a tak moc hezky dohledáte, která značka patří do jaké doby.

Konvička z luxusní kolekce Aurelie od Jaroslava Ježka a ubrus ze 100% bavlny se slaměnkovým motivem. I Zdroj: Archiv autoraKonvička z luxusní kolekce Aurelie od Jaroslava Ježka a ubrus ze 100% bavlny se slaměnkovým motivem. I Zdroj: Archiv autora

Není tu proto, aby stál ve vitrínce

Jak bychom ideálně měli o náš porcelán pečovat?

ZUZANA: Ten starý nemýt v myčce – obzvlášť porcelán, co je dekorován na glazuře nebo ten, který má glazuru popraskanou. Zacházet s ním opatrně, ale zároveň si užívat jeho funkci každý den. Mít celý život ve vitrínce šálky po babičce nebo od slavného designéra, ale bát se dát si do nich kávu, mi přijde škoda. Na druhou stranu věřím, že někomu může dělat ten pohled větší radost než samotné užívání.

Jak se vyvíjí cena těchto výrobků?

ZUZANA: Před pěti, deseti lety se dal sehnat o dost levněji. Teď je vintage porcelán na svém vrcholu. Poptávka roste a ceny tím pádem také.

Kreativitě se meze nekladou

Co byste poradila milovníkům porcelánu jako dekorstylistka? 

ZUZANA: Nebojte se kombinovat věci, co k sobě nepatří. Párujte šálky s úplně jinak dekorovanými podšálky. Hluboké talíře můžou mít jiný dekor než mělké. Kombinujte různé značky. Vznikne vám unikátní servis, který nikdo jiný nemá. Zároveň je ale podle mě prima se držet alespoň nějakého stylu či barvy, aby to bylo koukatelné. 

Mimo jiné pod svou značkou nabízíte i autorsky vyšívané ubrusy.

ZUZANA: Už když jsem s e-shopem začínala, měla jsem v hlavě další nápady, jak ho rozšiřovat. Textil do kuchyně patřil mezi jeden z hlavních. Chtěla jsem dělat prostírání s notoricky známými motivy z porcelánu, jako je slaměnka, házenka nebo cibulák. Potištění látky mi ale nepřišlo dostačující. Chtěla jsem něco řemeslnějšího, co by se starým porcelánem lépe ladilo. A protože moje máma ovládá většinu technik ruční práce a celý život něco pletla, háčkovala nebo vyšívala, napadlo mě ty porcelánové motivy začít vyšívat. Pak jsem na internetu narazila na nápad vyšít samotný tvar talířů a porcelánové dekory jsem začala umisťovat na ně. Inspirují mě porcelánové dekory a v případě použití starých kusů prostírání či ubrusů i ty látky samotné.

V rámci Lovden shopu je nabízen i ručně vyšívaný textil s motivy slaměnky, házenky a cibuláků. I Zdroj: Archiv autoraV rámci Lovden shopu je nabízen i ručně vyšívaný textil s motivy slaměnky, házenky a cibuláků. I Zdroj: Archiv autora

Co jsou vaše osobně nejoblíbenější kousky? Sbíráte i nějaké další věci?

ZUZANA: Já miluji dekory v kobaltové modři. Mou největší vášní je tzv. slaměnka dánské značky Royal Copenhagen. Můj vlastní jídelní servis je mix cibuláku, slaměnky a jiných podobných motivů vyvedených kobaltovou modří pod glazurou. Dále sbírám různé porcelánové dózičky a starožitné talíře. Na chalupě se nebojím mít lehce otlučené věci, které jsou ale i dvě stě let staré. Mimo porcelán sbírám pohledy, které mi posílají přátelé.

Zmínila jste autorku loga Lovden Yvetu Kroupovou. Plánujete navázat spolupráci i s dalšími českými designéry? 

ZUZANA:  Ve spolupráci s Yvetou Kroupovou vznikly také pohledy s realistickými ilustracemi čajového servisu, které si na mém e-shopu můžete koupit. Iva Mlynářová pro mě vloni vytočila a ručně pomalovala nádherné vánoční ozdoby ve tvaru talířků. Také na Vánoce nabízím vykrajovátka ve tvaru šálku a konvičky. Na léto chystám spolupráci s další designérkou porcelánu a keramiky. V neposlední řadě jsme s Martinou Lapkovou začaly dělat kvalitní zástěry, které ona šije a já vyšívám. Do budoucna bych si přála mít e-shop s různými věcmi pro milovníky porcelánové estetiky. Nápadů mám mnoho. Jen si najít čas. Upřímně řečeno jsem ráda, že se dvěma stále ještě vcelku malými dětmi stíhám shánět a prodávat porcelán a občas něco vyšít. Protože jsem ale nezmar, už pomalu začínám rozpracovávat další věc, která opět souvisí s notoricky známými porcelánovými dekory. Kromě toho občas vyjdu ven s nějakými limitkami.

Vyšívaná zástěra a pohled s házenkou. I Zdroj: Archiv autoraVyšívaná zástěra a pohled s házenkou. I Zdroj: Archiv autora

Související

Čekání na zázrak. Kniha o modrotisku přibližuje vzácnou a mizející techniku nejmenším dětem i díky kouzelným ilustracím
Ilustrace

Čekání na zázrak. Kniha o modrotisku přibližuje vzácnou a mizející techniku nejmenším dětem i díky kouzelným ilustracím

Tereza Urban - 20. 8. 2020 - 11 min.

Oprášit tradici. Cibulák v současném designu ukazuje možnost, jak aktualizovat tradiční vzor
Produktový design

Oprášit tradici. Cibulák v současném designu ukazuje možnost, jak aktualizovat tradiční vzor

Veronika Soukupová - 10. 7. 2019 - 5 min.

Češi na olympiádě obléknou modrotisk. Kolekci navrhne designérka, která hledá inspiraci v Japonsku i místním folklóru
Móda a šperk

Češi na olympiádě obléknou modrotisk. Kolekci navrhne designérka, která hledá inspiraci v Japonsku i místním folklóru

Magdaléna Rosůlková - 19. 2. 2019 - 6 min.

jelínek
MYP 2024
botanická zahrada
SHOP Snoubení