LASVIT letos opět rozšířil svoji spolupráci s nejlepšími světovými designéry a architekty a poprvé v České republice, v rámci Designbloku, představil nové kolekce vytvořené Kengo Kumou a studiem Zaha Hadid Design.
Designéři Eda Ng & Terence Ngan a Yabu Pushelberg, kteří s LASVITEM v minulosti již úzce spolupracovali na projektech zakázkových instalací, vytvořili pro letošní rok svítidla, která jsou další novinkou. Nové kolekce ctí a dále kultivují českou sklářskou řemeslnou tradici, ale zároveň přicházejí s inovativními a neotřelými řešeními.
Kengo Kuma je japonský architekt a mimo jiné také známý jako spisovatel. Doposud se architektonická kancelář Kengo Kuma & Associates, kterou architekt založil v roce 1990, zaměřovala především na architekturu a design nábytku. Spoluprací s LASVITem rozšiřuje své portfolio také o sklo.
Kolekce Yakisugi je inspirována tradiční japonskou technikou konzervování dřevěných trámů ožehnutím jejich povrchu. „Yakisugi je jakýmsi experimentováním s materiálností skla a přírodní dřevěnou texturou.” vysvětluje Kengo Kuma. Místo tradičních, předem namočených forem, je použito suché dřevo, které je pak spalováno rozžhaveným sklem. Na povrchu skla zanechává spalovaná forma autentický otisk dřevěné textury a činí tak z každého kusu jedinečný originál. Tato adaptace stovky let staré techniky dala vzniknout moderní minimalistické kolekci kombinující jednoduché geometrické tvary s neobvyklými organickými texturami.
Yakisugi, Kengo Kuma, zdroj: LASVIT
Práce designérky Zahy Hadid zahrnuje celou škálu prostorových konceptů – od designu měst až k jednotlivým produktům – šperky, limitované edice nábytku, doplňky pro domácnost a módní doplňky, stejně jako nejrůznější interiéry. Pro LASVIT designérka navrhla svítidla Eve a Duna.
Eve se skládá z patnácti skleněných kusů složených v jeden celek a je tak unikátním příkladem propojení tradiční sklářské techniky a parametrického designu. Skleněná tělesa zavěšená v různých výškách se ladně vznáší v prostoru a vytváří tak jedinečnou hru světla a stínu.
Eve, Zaha Hadid, zdroj: LASVIT
Duna byla inspirována abstraktní logikou vymykající se tradiční karteziánské geometrii. Příčně pruhovanýpovrch křišťálového skla vytváří neustále se měnící efekty lomu a odrazu světla. Paprsky zdroje světla pronikají skrze masu skla celého objektu a podtrhují tak jeho geometrii.
Duna, Zaha Hadid, zdroj: LASVIT
Dalším designérem, který pro LASVIT navrhl jednu z novinek, je designérské duo jsou AB Concept za kterým stojí Ed Ng a Terence Ngan. Duo proslulo svým mnohovrstevnatým stylem, architektonickým využitím prostoru a důrazem na dokonalé detaily. Ed and Terence čerpají ze širokého spektra kulturních vlivů a vytvářejí neobyčejné interiéry světových hotelů, restaurací, klubů a privátních residencí s narativním přesahem.
Kolekce Flux byla inspirována odrazem světla v mělkých vodách oceánu a stopami, které zanechává ustupující příliv. Unikátního vzhledu je docíleno tím, že každá lampa je ručně foukaná do kovové formy.
Flux, AB Concept Ed Ng, Terence Ngan, zdroj: LASVIT
Designerské duo George Yabu a Glenn Pushelberg, kteří působí pod designovou společností Yabu Pushelberg, v současné době participují na projektech v šestnácti zemích světa. Jedním z jejich projektů je i kolekce Cipher, navržená pro LASVIT. Vznik kolekce Cipher je pokračováním předchozí úspěšné spolupráce s LASVITem na diamantovém svítidle navrženém pro Four Seasons Kuwait.
Kolekce Cipher srovnává tradiční techniky s moderní formou. Svítidlo je inspirováno všestranností a texturou povrchového vzorování a způsobu, jakým zachycuje světlo. Jemné, ručně foukané křišťálové válce uspořádané do sérií, se vyznačují precizně čistými liniemi.
Cipher, Yabu Pushelberg, zdroj: LASVIT
V rámci Designbloku, LASVIT prezentoval v Lapidáriu instalaci s názvem Štěstí od kreativního ředitele společnosti, Maxima Velčovského. Název odkazuje na lidové rčení „střepy přinášejí štěstí“. Velčovského instalace je mnohovýznamová. Během výroby skla bývá kvůli defektnosti nebo optickým vadám vyřazeno a zničeno až sedmdesát procent produktů, aby přežily jen ty nejkvalitnější a nejdokonalejší.
„Sousoší, uprostřed kterých je instalace umístěna, byla svědky válek, konfliktů a katastrof. V Lapidáriu přežívají pro další generace, tentokrát chráněny před vandaly a kyselým deštěm.“ říká Maxim Velčovský
Štěstí, Maxim Velčovský, zdroj: LASVIT
Veškeré informace, novinky a články k letošnímu Designbloku čtěte zde: Designblok 2017