Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Designér Petr Novague se dveřmi MUTEO od SAPELI v interiéru domu režiséra Jana Hřebejka. | Zdroj: archiv Petra Novagua  Designér Petr Novague se dveřmi MUTEO od SAPELI v interiéru domu režiséra Jana Hřebejka. | Zdroj: archiv Petra Novagua

Žádné zbytečnosti, jen čisté plochy. Petr Novague navrhl pro českou firmu SAPELI unikátní dveře bez kliky

S Petrem Novaguem, designérem masově vyráběných produktů, u nichž klade důraz především na to, aby byly odlišné svou funkčností spíš než prvoplánovou estetikou, jsme hovořili o pátrání v historii i o detailním studiu lidské ergonomie. Jak vzniká unikátní design, v čem nás může inspirovat Dieter Rams a proč nemá rád vázy, které nepočítají s květinami?

Jak podle vás vypadá dobře navržený („designovaný“) produkt? Jaké by měl mít vlastnosti, jak by měl vypadat?

PETR: To je poměrně složitá otázka. Nejsem příznivcem zobecňujících odpovědí, myslím, že design získává čím dál větší důležitost v našich životech i přesto, jak mladý je to obor. Musíme si uvědomit, že vznikl díky sériové výrobě, kdy začala být poptávka po sofistikovanější estetizaci výrobků, časem zcela vymizela nahodilost a osobní vkus jednotlivce. Také relativně nedávno definoval slavný německý designér Dieter Rams obecných deset pravidel dobrého designu, která platí dodnes. Produkt s dobře navrženým designem lze samozřejmě hodnotit pouze se znalostí zadání, jediným měřítkem úspěchu je totiž jeho splnění či nesplnění.

Hliníková židle Edge, Petr Novague | Zdroj: archiv designéraHliníková židle Edge, Petr Novague | Zdroj: archiv designéra

Package design pro Kapří paštiku, Petr Novague | Zdroj: archiv designéraPackage design pro Kapří paštiku, Petr Novague | Zdroj: archiv designéra

Pro mě osobně platí stará pravda, a tou je, že design dělá rozdíl. Je třeba definovat to, v čem přesně se u každého výrobku liší. Může se jednat o vizuální rozdíl na první pohled, nebo naopak rozdíl zjistíme až při samotném používání produktu, kdy vnímáme jeho skryté vlastnosti. Proto se z designu stává klíčové téma, vznikají jeho podkategorie, jako jsou „user experience design“ a mnoho dalších, a také proto se jednotlivé produkty více podobají jeden druhému než kdy dříve. Každý z nich je totiž tvořen velmi zodpovědně a lidé dochází při práci k podobným závěrům a výsledkům. Tvořit rozdíl bude čím dál těžší.

Jak ke každému návrhu přistupujete? Máte nějaký proces, kterým se řídíte?

PETR: Věnuji se designu od svých 15 let, je to můj život a s každou novou zakázkou přichází nové poučení, nová zkušenost. Velmi plasticky vnímám zodpovědnost za to, jaký výrobek spatří světlo světa a jaký bude mít vliv na zisk firmy, která si mě objednala, na jeho uživatele, ale také na ekologické a jiné souvislosti, které se na první pohled zdají, že s designem nesouvisí.

Škoda R200 skica, Petr Novague | Zdroj: archiv designéraŠkoda R200 skica, Petr Novague | Zdroj: archiv designéra

Za těch více jak dvacet let jsem si vypracoval sofistikovaný postup, jak tvořit design a aplikovat jej. Tento designérský proces je možné si představit jako spirálu, kterou lze několikrát opakovat a která vede od hledání souvislostí a kontroly definice zadání až po poučení se z reakcí uživatelů na hotový a prodávaný výrobek.

Dá se říct, že se specializujete na design utilitárních věcí – navrhoval jste žehličku, jízdní kolo, zubní kartáček anebo dveře. Jakým způsobem vznikaly třeba právě ty dveře?

PETR: Asi se to tak dá říct. Pamatuji si, jak v prvním ročníku na UMPRUM přišla Tescoma a v rámci semestru jsem pro ně navrhoval madla k pánvičkám. Tehdy mě docela šokovalo, jak těžký to byl úkol a jak mě ovlivnilo studování lidské ruky. A dá se říct, že dodnes je ergonomie v mojí práci velké téma. A design unikátních dveří MUTEO pro SAPELI byl jeden z těchto náročných úkolů, i když výsledek vypadá velmi jednoduše. Bylo zajímavé pátrat v historii, kdy vznikla klika tak, jak ji známe dnes, kdy vlastně vznikly moderní dveře. Bylo zajímavé se poučit ze všech historických bran, vrat a vchodů do lidských obydlí.

Štetce Spokar, Petr Novague | Zdroj: archiv designéraŠtetce Spokar, Petr Novague | Zdroj: archiv designéra

Dveře MUTEO pro SAPELI, Petr Novague | Zdroj: archiv designéraDveře MUTEO pro SAPELI, Petr Novague | Zdroj: archiv designéra

Detail zámku dveří MUTEO pro SAPELI, Petr Novague | Zdroj: archiv designéraDetail zámku dveří MUTEO pro SAPELI, Petr Novague | Zdroj: archiv designéra

V čem jsou pro vás dveře MUTEO výjimečné? Kde vnímáte jejich největší hodnotu?

PETR: Dveře MUTEO nemají žádnou kliku a mění zažité představy o tom, jak mají být dveře otevírány. Naším cílem bylo vyvinout něco nového, něco, co přinese náročným klientům možnost se odlišit. To se, myslím, povedlo a výsledek čeká jen na architekty, kteří mají další prostor, jak s dveřmi pracovat. Je na nich, jestli je použijí jako nenápadný prvek do stěny, nebo naopak zda je vypíchnou jako výrazný element. Obzvláště se těším na jejich prosklené varianty, které umožňují hru se světlem. Největší hodnotu vnímám ve vizuálním posunu do 21. století: žádné zbytečnosti, jen čisté plochy.

Showroom SAPELI s dveřmi MUTEO od Petra Novagua | Zdroj: archiv designéraShowroom SAPELI s dveřmi MUTEO od Petra Novagua | Zdroj: archiv designéra

Dveře MUTEO pro SAPELI, Petr Novague | Zdroj: archiv designéraDveře MUTEO pro SAPELI, Petr Novague | Zdroj: archiv designéra

Co byste si ještě přál navrhnout, ale zatím jste neměl tu příležitost?

PETR: Jé, toho bychom našli hodně, ale než vyjmenovávat jednotlivé věci, raději bych to shrnul do jediného tématu, a tím je ucelenost. Velmi mě láká vytvořit kompletní design language celého výrobkového portfolia, a tím přispět k úspěchu dané společnosti na trhu.

Sada klíčů Assa Abloy, Petr Novague | Zdroj: archiv designéraSada klíčů Assa Abloy, Petr Novague | Zdroj: archiv designéra

Dveře MUTEO pro SAPELI, Petr Novague | Zdroj: archiv designéraDveře MUTEO pro SAPELI, Petr Novague | Zdroj: archiv designéra

Velkou inspirací je mi v tomto ohledu Dieter Rams a v současné době je to samozřejmě společnost Apple, která jako první postavila na designu a uživatelské zkušenosti celou svoji filozofii. Miluji produkty založené na jednoduchosti a funkčnosti, nesnáším zbytečnosti, proto jsem také velký kritik dekorativního designu, různých těch zavěšených svítidel, která nesvítí, a váziček, které vlastně ani nepočítají s květinami. (smích)

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Další články