Začalo to s Muzikou. Jak se měnila vizuální identita festivalu Pražské jaro v průběhu let?

Oceňovaná grafika od studia Colmo pro letošní ročník | Zdroj: Colmo / Prvotní logo festivalu z roku 1946 od Františka Muziky | Zdroj: Pražské jaro Oceňovaná grafika od studia Colmo pro letošní ročník | Zdroj: Colmo / Prvotní logo festivalu z roku 1946 od Františka Muziky | Zdroj: Pražské jaro

Co má klasická hudba společného s designem? Mnohem víc, než by se mohlo na první pohled zdát. Až do 3. června se koná hudební festival Pražské jaro. Nabídne na padesátku koncertů od barokních recitálů po soudobou tvorbu. 

Roztančený vizuál 

Pražské jaro je pevně spjato také s českým výtvarným uměním a grafickým designem. Od ikonického loga z pera Františka Muziky přes zpívající najbrtovské vizuály až po oceňovanou grafiku studia Colmo. Přinášíme vám příběh Pražského jara psaný z nehudební perspektivy.

Vizuál letošního ročníku navrhlo studio Colmo, které vzešlo jako vítěz ze soutěže a bude tak připravovat vizuální podobu i následujících dvou ročníků. | Zdroj: ColmoVizuál letošního ročníku navrhlo studio Colmo, které vzešlo jako vítěz ze soutěže a bude tak připravovat vizuální podobu i následujících dvou ročníků. | Zdroj: Colmo

Ve formování vizuální identity mezinárodně uznávaného festivalu sehrál klíčovou roli František Muzika. Zásadní postava meziválečné avantgardy – člen spolku Devětsil a blízký přítel legendárního dirigenta Rafaela Kubelíka – studoval (a později také přednášel) na pražské UMPRUM. V rámci stipendia na pařížské École des Beaux-Arts chodil na soukromé lekce k Františku Kupkovi, později jako scénograf spolupracoval třeba s Národním divadlem.

Vlevo: Portrét Františka Muziky | Foto: Karel Kuklík / vpravo: Prvotní logo festivalu z roku 1946 od Františka Muziky | Zdroj: Pražské jaro Vlevo: Portrét Františka Muziky | Foto: Karel Kuklík / vpravo: Prvotní logo festivalu z roku 1946 od Františka Muziky | Zdroj: Pražské jaro

Jeho logo z roku 1946 je inspirované otvory na horní desce houslí. Stalo se ikonickým symbolem festivalu – a jeho neměnným prvkem zůstává dodnes. Nadčasový návrh reflektoval Muzikovu filozofii „méně je více“ a byl později zařazen mezi stovku českých ikon designu 20. století.

Pražské jaro 1968 | Foto: Ladislav RosíkPražské jaro 1968 | Foto: Ladislav Rosík

Bruselský styl

Muzika s festivalem spolupracoval i v dalších letech. V roce třeba 1959 vytvořil netradiční plakát, který svým výtvarným tvaroslovím odkazuje na abstraktní tendence op-artu a lze v něm vycítit i reflexi bruselského stylu. Jde o plakát vyvedený v růžové, červené a černé barvě s dominantní značkou f uprostřed.

Vlevo: Logo z roku 1959 svým výtvarným tvaroslovím odkazuje na abstraktní tendence op-artu a lze v něm vycítit i reflexi bruselského stylu. / vpravo: plakát na mezinárodní pěveckou soutěž Pražského jara od malíře Jaroslava Sůry | Zdroj: Pražské jaroVlevo: Logo z roku 1959 svým výtvarným tvaroslovím odkazuje na abstraktní tendence op-artu a lze v něm vycítit i reflexi bruselského stylu. / vpravo: plakát na mezinárodní pěveckou soutěž Pražského jara od malíře Jaroslava Sůry | Zdroj: Pražské jaro

Do roku 1989 významně přispěli k vizuálnímu stylu festivalu další designéři: významný grafik Jaroslav Sůra, Jiří Rathouský – mimochodem autor prvního jednotného vizuálního stylu pražského metra – nebo výtvarník a ilustrátor Osvald Špelina. I přes politická a kulturní omezení přinesli svůj osobitý přístup a experimenty s abstraktními motivy.

Pražské jaro z roku 1975 | Zdroj: Pražské jaroPražské jaro z roku 1975 | Zdroj: Pražské jaro

V průběhu let se typografie festivalu každoročně měnila v závislosti na dostupnosti písem a individuálních preferencích tiskařů. Ale ani rok 1989 s Muzikovým logem a modro-bílou barvou příliš nezamával. Přinesl nicméně možnost navázat partnerství s komerčními studii. Poměrně dlouho tak festival spolupracoval například s Romanem Wernerem, jehož dekonstruovaný vizuál brázdil pražské ulice tramvajemi MHD na začátku tohoto století.

 

Mediální kampaň Pražské jaro 2002 | Foto: Jiří SkupienMediální kampaň Pražské jaro 2002 | Foto: Jiří Skupien

Tendrové soutěže

Od roku 2010 se jednotný vizuální styl mění každé tři roky na základě tendrových soutěží. Novou etapu odstartovalo studio Najbrt, které přineslo inovativní přístup se „zpívajícími plakáty“ v kombinaci s minimalistickým designem a interaktivními prvky. Typografie a barvy vizuálně reprezentovaly melodické linie a motivy z klasických děl nebo koncové slabiky ze jmen skladatelů, polemizovaly s termínem „vážná“ a poprvé došlo i na interaktivní aplikace.

Nová etapa studia Najbrt, které přineslo inovativní přístup se „zpívajícími plakáty“ v kombinaci s minimalistickým designem a interaktivními prvky. | Zdroj: Pražské jaroNová etapa studia Najbrt, které přineslo inovativní přístup se „zpívajícími plakáty“ v kombinaci s minimalistickým designem a interaktivními prvky. | Zdroj: Pražské jaro

Typografie reprezentující koncové slabiky ze jmen skladatelů | Zdroj: Pražské jaroTypografie reprezentující koncové slabiky ze jmen skladatelů | Zdroj: Pražské jaro

Studio ReDesign se v letech 2014–2016 zaměřilo na abstraktní vizuální jazyk, který interpretoval hudební skladby prostřednictvím grafických prvků odpovídajících různým nástrojovým skupinám v orchestru. 

Vizuální jazyk, který interpretoval hudební skladby prostřednictvím grafických prvků. | Zdroj: Pražské jaroVizuální jazyk, který interpretoval hudební skladby prostřednictvím grafických prvků. | Zdroj: Pražské jaro

Vizuální identita Pražského jara ve veřejném prostoru z roku 2015 | Zdroj: Zdeněk ChrapekVizuální identita Pražského jara ve veřejném prostoru z roku 2015 | Zdroj: Zdeněk Chrapek

Dynamo Design mezi lety 2017 a 2019 potom v grafické prezentaci využilo surreálných estetických prvků, které propojovaly hudební tematiku s prvky jarní přírody. Vznikly imaginativní koláže se zpěvnými ptáky, hmyzem a rostlinami. Byly snadno zapamatovatelné a veřejnost si je rychle oblíbila, a poprvé se tak ujal festivalový merch.

První festivalový merch Pražského jara | Zdroj: Pražské jaroPrvní festivalový merch Pražského jara | Zdroj: Pražské jaro

Vizuální identita imaginativních koláží se zpěvnými ptáky, hmyzem a rostlinami | Zdroj: Pražské jaroVizuální identita imaginativních koláží se zpěvnými ptáky, hmyzem a rostlinami | Zdroj: Pražské jaro

Koncept lidských figur spojených s částmi hudebních nástrojů pak rozvíjelo studio Formata (2020–2022). Tato kampaň ilustrovala hudební názvosloví a vysvětlovala emoce vyvolané hudbou. Na plakátech ožívají pojmy jako pianissimo, allegro, triste nebo maestoso a evokují jedinečnou atmosféru hudebního zážitku.

Koncept lidských figur spojených s částmi hudebních nástrojů | Zdroj: Pražské jaroKoncept lidských figur spojených s částmi hudebních nástrojů | Zdroj: Pražské jaro

Na plakátech ožívají pojmy jako pianissimo, allegro, triste nebo maestoso | Zdroj: Pražské jaroNa plakátech ožívají pojmy jako pianissimo, allegro, triste nebo maestoso | Zdroj: Pražské jaro

Od loňské sezóny se o vizuální styl festivalu stará studio Colmo. Jeho koncept je založen na zkoumání vztahů mezi skladateli a jejich múzami. Za tento přístup, který klasickou hudbu představuje v osobnější rovině, získali nominaci na ceny Czech Grand Design. 

Art Salon

Paralelně s hlavním vizuálem od studia Colmo se na Pražské jaro letos vrací také Dynamo Design, a to s grafikou k novému doprovodnému projektu Pražské jaro Art Salon. Šestice významných osobností české výtvarné scény – Petr Nikl, Ivan Pinkava, Milan Grygar, Daniel Vlček, Jakub Roztočil a Ira Svobodová – vytvořila pro festival nová díla inspirovaná Mou vlastí

Pražské jaro Art Salon | Zdroj: Pražské jaro

Právě cyklem symfonických básní od Bedřicha Smetany je Pražské jaro každoročně 12. května slavnostně zahájeno a při té příležitosti proběhla i vernisáž výstavy. Díla můžete zhlédnout v Obecním domě a v Rudolfinu až do 26. května, než budou poté vydražena ve spolupráci s galerií KODLArtslimit.com. Výtěžek benefiční aukce poputuje ve prospěch festivalu Pražské jaro.

Související

Reflektuje meandry Ohře i okolní kopce. Studio Colmo navrhlo pro Klášterec nad Ohří novou vizuální identitu, včetně písma Kyselka
Grafický design

Reflektuje meandry Ohře i okolní kopce. Studio Colmo navrhlo pro Klášterec nad Ohří novou vizuální identitu, včetně písma Kyselka

Jarmila Řehořková - 7. 12. 2023 - 5 min.

Dva roky ostrého provozu přinesly spokojenost. Jak se město Kadaň sžilo s novým vizuálem od studia Colmo?
Ostatní

Dva roky ostrého provozu přinesly spokojenost. Jak se město Kadaň sžilo s novým vizuálem od studia Colmo?

Markéta Blažková - 16. 9. 2022 - 11 min.

Propojení moderního s historií. Město Kadaň představuje vizuální styl a logo od studia Colmo, vítěze designérské soutěže
Grafický design

Propojení moderního s historií. Město Kadaň představuje vizuální styl a logo od studia Colmo, vítěze designérské soutěže

Jarmila Řehořková - 1. 6. 2020 - 5 min.

jelínek
MYP 2024
botanická zahrada
SHOP Snoubení