Na první pohled na Instagramu a webových stránkách získáte dojem, že se díváte na portfolio značky pocházející ze středomořských států, jako je Itálie či Španělsko. O to větší překvapení je, že firma Todus věnující se výrobě nábytku do exteriéru pochází ze srdce Slezska – z Opavy. A právě tam jsme se setkali se Zuzanou Kollárovitsovou, která nás provedla výrobou a odhalila zákulisí tvorby židlí, stolků, křesel či pohovek vhodných na balkóny a terasy, které mimo soukromých rezidencí zdobí i nejeden luxusní hotel či restauraci po celém světě.
„Naše tradice sahá až do roku 1991, kdy firmu vyrábějící venkovní nábytek pod názvem H+H výroba a obchod založil můj otec. Rozhodně však nešlo o designový nábytek, ale o běžnou výrobu, která směřovala do německých hobbymarketů,“ vypráví Zuzana Kollárovitsová. Protože se však v této oblasti konkurence neustále zvětšovala, firma se rozhodla jít cestou tak trochu „niche“ produkce a upřednostnila kvalitu a design nad kvantitou.
Cesta do českého rybníčku
„Dnes máme klienty především ze zahraničí a do povědomí v Česku se paradoxně teprve dostáváme,“ říká Zuzana a dodává, že je poměrně malé povědomí o značce v tuzemsku také způsobeno tím, že se zatím soustředili převážně na export a budování značky v zahraničí. „Jsme sice zastoupeni v několika tuzemských showroomech, ale vlastní prostor máme zatím pouze v Opavě. A na Designbloku jsme v loňském roce byli úplně poprvé,“ dodává kreativní manažerka značky.
Na Designbloku 2020 s tématem Vášeň se Todus představil s instalací rozdělenou na dvě části. V jedné části expozice byly vystaveny výrobky v bílé barvě, které symbolizovaly sádrové modely používané při tvorbě architektonických návrhů, druhá část pak znázorňovala stejné výrobky, ale v jejich surovém stavu. Tento koncept nabízel návštěvníkům příležitost vnímat krásu zpracovávaného materiálu a sledovat jeho přeměnu ve finální výrobek. „Byla to vlastně náhoda, Designbloku jsme se zúčastnili hlavně díky tomu, že se vloni nekonal veletrh Salone del Mobile v Miláně, kam jezdíme spolu s partnerskou firmou z Belgie,“ směje se Zuzana. „Letos se ale už hlásíme také, byl to pro nás v prezentaci pro český trh opravdu významný krok.“
Nová belgická stopa
Výrobní firma, pod kterou značka Todus spadá, je i po přeměně struktury a zaměření stále převážně rodinnou firmou. „Celá naše rodina včetně manžela je součástí firmy. Mé vzdělání s tím, co tu dělám, vlastně vůbec nesouvisí, ale postupně nám to tu tak vyplynulo. Mám na starosti katalog, grafiku, sociální sítě,” popisuje Zuzana svoji pozici v rodinném tandemu. „Stěžejní je pro nás ale spolupráce s designéry,“ dostává se Zuzana k významnému přelomu v historii značky.
V roce 2015 Todus oslovil produktové designéry Wima a Boba Segerse ze Studia Segers, které sídlí v belgickém Maaseiku. Do té doby nesl nábytek Todus rukopis zejména Jiřího Španihela, který stál u samotného zrodu značky. Jeho návrhy včetně modulární sedačky Lotos byly poznávacím znamením firmy Todus po dlouhou dobu.
„V Německu nebo ve Švýcarsku se tyto výrobky ze surové nerezi stále prodávají a jsou oblíbené, nicméně my už se snažíme prezentovat spíše designem Studia Segers, tedy oblejšími tvary a lakovanou nerezovou ocelí,“ vysvětluje Zuzana. „Škála barevných kombinací je u lakovaných výrobků mnohem větší, aktuálně pracujeme s paletou, která zahrnuje i odstíny růžové a zelené, zákazníci ale nejčastěji stejně sáhnou po univerzálnější antracitové kostře a šedém polstrování. V každé zemi je ale poptávka trochu jiná, například Francouzi jsou v barvách odvážnější.“
Nábytek, který posouvá hranice
Nesmírně zajímavé je i ono materiálové složení nábytku, který Todus vyrábí. U venkovního nábytku je velmi důležité, aby odolal nejrůznějším meteorologickým podmínkám, jako je déšť, ale i extrémní horko. „Protože máme produkty skutečně v lokalitách s nejrůznějším podnebím, musíme přemýšlet o tom, co vše by nábytek měl vydržet. Ideální stav je, když ho můžete mít stále venku a nemusíte ho uklízet, a to za jakéhokoliv počasí,“ popisuje Zuzana.
A právě to nábytek Todus včetně polstrování splňuje. Přitom právě polstrování je u venkovního nábytku na údržbu nejnáročnější. Todus nicméně vyrábí z takových materiálů, které vydrží i déšť. Z obdobného materiálu vznikají například sedací plochy na jachty a další lodě.
Navázání spolupráce s belgickým Studiem Segers bylo tedy pro Todus zásadní nejen co se týče samotných produktů, ale i v celkové vizuální prezentaci značky. „Chtěli jsme rozšířit portfolio našich výrobků, a tak jsme oslovili další designéry. Po Jiřím Španihelovi jsme tedy krátce spolupracovali s Alexandrem Guflerem, který je nyní kreativním ředitelem Tonu, ten nám navrhl jednu židli,“ vypráví Zuzana.
„Manžel ale jezdil často do Belgie, což byl jeden z našich hlavních trhů, a tam mu říkali: ‚Ano, máte to hezké, ale nikdo vás moc nezná, musíte se spojit s designéry, kteří jsou známí i u nás.‘ A dali nám kontakt právě na Studio Segers,“ pokračuje. Studio Segers má v segmentu zahradního nábytku letité zkušenosti a dobré jméno, například pro firmu Tribù navrhovalo jejich nejúspěšnější kolekce.
„Takže manžel sebral odvahu, zajel za nimi a oni byli hned od začátku ze vzájemné spolupráci nadšení. Hlavně je zaujalo, že všechno vyrábíme v Česku, protože na tom my si velmi zakládáme. Zjistili, že potenciál toho, co vše jsme schopni vyrobit, je velký, takže jsme udělali první kolekci a spolupráce trvá dodnes,“ popisuje s nadšením Zuzana.
Neokázalý a přitom stylový design
„Velmi nás posunuli i ve všech jiných ohledech, i díky nim teď fotíme takové katalogy, jaké fotíme, potřebovali jsme nový impuls. Samozřejmě jsme vždycky tušili, že musíme fotit na skutečně hezkých místech, ale chyběla nám odvaha, a tu nám Segersovi dodali. Kladou nám do cesty výzvy, které my se snažíme naplňovat.“ Segersovi pro Todus dělají například i stánky na veletrhy, celkově pomáhají s vizuální prezentací, vyhledáváním lokací pro focení nových kolekcí a účastní se také samotného focení.
Díky spolupráci se Studiem Segers se posunula i vizuální prezentace značky. | Zdroj: archiv Todus
„Líbí se nám, že jejich design není nějak okázalý. Je praktický, ale přitom velmi estetický a nadčasový. Přemýšlejí o ekonomice produktu, kolik to bude stát, jestli se to bude prodávat, jak jsou na tom konkurenti, co trh potřebuje, co nám chybí,... Na design se dívají komplexně a jsou skutečně precizní.“ Spolupráci se Studiem Segers nemá Zuzana se svým týmem nijak časově ohraničenou, aktuálně jde o jejich výhradní designéry.
„Nikoho dalšího jsme ani hledat neplánovali. Nicméně nás oslovila česká designérka Lucie Koldová, jejíž návrhy se nám líbily, a společně již připravujeme novou kolekci na příští rok,“ prozrazuje Zuzana první vlaštovky z dalšího směřování firmy, na které se můžeme těšit právě na zmiňovaném Designbloku.