Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Vlevo: 3v1 Lněné malinové šaty | Zdroj: 3v1 / uprostřed: Šaty snů | Zdroj: laskaje.cz / vpravo: Šaty BIO bavlna | Zdroj: Poď Si Store Vlevo: 3v1 Lněné malinové šaty | Zdroj: 3v1 / uprostřed: Šaty snů | Zdroj: laskaje.cz / vpravo: Šaty BIO bavlna | Zdroj: Poď Si Store

Z červeného koberce rovnou k šicímu stroji. České herečky se pustily do navrhování šatů, kde se vzal nový trend?

Českých hereček, které by měly také svoji vlastní značku oblečení, kolekci doplňků či šperků, v poslední době stále přibývá. Tyto tendence však nejsou jen českou výsadou. V zahraničí má svou módní značku mnoho hvězd stříbrného plátna. Jak se na tento trend dívají profesionálové v oboru – čeští módní návrháři či designéři šperků? Vnímají ho jako „fušování do řemesla“, či naopak pozitivně?

Vybudovat si vlastní značku stojí velké úsilí, čas, píli a peníze. Často trvá i několik let, než si po škole designéra někdo všimne a podaří se mu dostat do povědomí širší veřejnosti. To se nakonec stejně povede jen několika málo vyvoleným, bereme-li v potaz množství absolventů uměleckých škol. Lidé se obecně chytnou na zvučné jméno, což staví méně známé módní návrháře či šperkaře do začarovaného kruhu. Herečky mají v tomto ohledu značnou výhodu. Cesta lemovaná slávou je o mnoho snazší, jelikož jim prodává samotné jméno, za které si zákazníci v mnoha případech připlatí spíš než za kvalitu a dobře zpracovaný střih. A že se jedná o velmi kontroverzní téma, potvrzuje i neochota hereček i samotných designérek odpovědět na naše otázky týkající se tohoto tématu.

Diamanty, safír, apatit | Zdroj: adoresperky.comDiamanty, safír, apatit | Zdroj: adoresperky.com

Inspirace v zahraničí 

Skloubit dráhu herečky a módní návrhářky není v zahraničí ničím novým, svou oděvní značku si takto založily například herečky Reese Witherspoon, slavná dvojčata Mary-Kate a Ashley Olsenovy, Kate Hudson či Eva Mendes. Tento trend však není pouze doménou slavných hereček, do navrhování oblečení se zapojují jak zpěváci, tak i sportovci, stejně je tomu i u nás. Co přesně stojí za jejich rozhodnutím vrhnout se do jiného kreativního oboru? Je to touha po změně, dlouhodobá inklinace k módnímu průmyslu, nutnost přivýdělku či přání nabídnout zákazníkům něco, co na českém trhu dosud není?

U nás je samozřejmě situace jiná než v zahraničí, kde si mohou známé osobnosti dovolit velký tým specialistů, kteří se postarají o produkci, tým švadlen, promo, distribuci a další činnosti spjaté s chodem značky. České herečky, které se do tohoto typu podnikání pustily – Tereza Ramba, Barbora Poláková, trio 3v1, Dominika Býmová či Vlastina Svátková společně Zuzanou Šulajovou – si vše musí mnohdy zařídit samy. Jak na svých stránkách Láska je uvádí Tereza Ramba: Všechno děláme sami. Matyáš nahrává a stříhá podcasty, balí a odesílá vám trika a knihy, které skladujeme u Slunce v pokoji, ve kterém stejně nikdy nespí. Já trika skládám a žehlím a plánuju a doplňuju a nahrávám a píšu a takhle se radujeme. A strašně nás to baví.“ 

Vlevo: Kraťasy MOO, vpravo: Šaty MAAI s dlouhým rukávem | Zdroj: White SageVlevo: Kraťasy MOO, vpravo: Šaty MAAI s dlouhým rukávem | Zdroj: White Sage

Důraz na lokálnost

Myšlenka udržitelnosti hrála při zakládání vlastní značky White Sage hlavní roli například u herečky Dominiky Býmové: „Od toho se poté odvíjelo všechno ostatní. Přitom je však třeba zamyslet se nad slovem udržitelnost. Možná už nestačí současný stav udržovat, je třeba měnit postupy k lepšímu. Být lepší než udržitelní. Takže primární nápad se týkal ekologické podstaty a dělat něco prospěšného.“ Bez toho, aby měla značka alespoň jednu z nálepek – udržitelná, ekologická, lokální… – už snad ani nejde v dnešní době fungovat. Sázka na jedno z těchto kouzelných slůvek se také vyplácí, neboť začíná přibývat čím dál tím více lidí, které kromě samotného produktu zajímá i jeho příběh.

Šaty snů | Zdroj: laskaje.czŠaty snů | Zdroj: laskaje.cz

Výběrem správného materiálu trávím mnoho času. Prioritou jsou certifikované materiály a lokální tvorba. Záleží mi na přírodních materiálech nebo na materiálech inovativních, které jsou 100% recyklovatelné. Někdy mi splnění mých požadavků přijde jako nemožná mise, ale výsledek poté stojí za to. To znamená, že důležité aspekty v mé práci jsou ekologický dopad a etický přístup. Spolupracujeme s malými šicími dílnami a snažíme se obnovit řemeslnou výrobu,“ vysvětluje svůj přístup Dominika Býmová, jejíž značka nabízí kromě oblečení také ratanový nábytek a doplňky do domácnosti. Podobný přístup zvolila ostatně většina jmenovaných osobností. Kolekce Barbory Polákové jsou vyrobeny kompletně v Čechách, v dílně u Karlových Varů za použití bio bavlny, kterou ručně barví přírodními pigmenty, a bio bambusu s certifikací Gots. Stejně tak přistupuje k výrobě i Tereza Ramba.

Mikina s pruhem světle šedá | Zdroj: Poď Si storeMikina s pruhem světle šedá | Zdroj: Poď Si store

Značka, či merch? 

Hranice toho, zda se jedná o regulérní módní značku, či merch, který vznikne na podporu jména dané osobnosti, je velmi tenká. V některých případech se může zdát, že se tyto přístupy úplně nevylučují, když se na kolekci reklamních předmětů nabalí další kolekce. Tak tomu bylo například u slavného tria Nikol Štíbrové, Veroniky Arichtevy a Martiny Pártlové alias 3v1, které začínaly s prodejem cenově dostupných produktů s vtipnými vzkazy (zde asi otázka udržitelnosti roli nehrála) a časem pak začaly kolekci rozšiřovat o další, více propracované kousky.

Tento způsob tvorby influencerů vnímám spíš jako součást jejich ‚merche‘ než jako módní značku. Díky svobodnému prostoru internetu má hodně lidí touhu být umělci, designéry nebo návrháři. Je však důležité se ptát, co to přináší konkrétnímu oboru i naší planetě. Z podstaty fungování sociálních sítí se setkáváme s kopiemi toho, co zrovna trenduje ať už na Instagramu nebo Pinterestu. Často tyto kopie kopií mají nálepku lokální a udržitelné (podporují přece lokální business a švadlenky), takže o to lépe se tyto produkty prodávají. Konzument má pak mylný pocit, že koná dobro. Jejich produkty jsou někdy bohužel levnější než podobný kus od designéra, protože v něm nejsou zahrnuty náklady, vývoj, studium, marže obchodů, které se musí návrháři odrazit v ceně produktu. Ve srovnání s těmito ‚pseudo‘ módními značkami oblečení od návrháře působí jako předražené. Tito lidé si neuvědomují, jak místo pomoci lokálnímu trhu naopak škodí návrhářům, u kterých myšlenky, které jsou kopírovány, vznikly,“ popisuje svůj postoj vůči tomuto trendu módní návrhářka Tereza Rosalie Kladošová

Vlevo: 3v1 Lněné malinové šaty | Zdroj: 3v1 / vpravo: pánské tričko | Zdroj: 3v1Vlevo: 3v1 Lněné malinové šaty | Zdroj: 3v1 / vpravo: pánské tričko | Zdroj: 3v1

Pomoc od profesionálů

Z reklamních předmětů, které prodávala jen během svých koncertů, vybudovala právě i Barbora Poláková svůj vlastní e-shop s kolekcemi, na kterých spolupracuje s Vojtěchem Novotným, jenž stojí za střihy, stylistkou Terezou Kytkovou nebo grafičkou Lucií Tomiškovou. Před pěti lety jsem jela turné k první desce. Během příprav mě napadlo, že by bylo hezké mít trička s různými výkřiky z textů mých písní. K druhé desce pak vznikla kolekce, která v sobě už nesla celkem jednotný koncept,“ vysvětluje genezi vzniku své značky Poď Si Barbora Poláková, která zdůrazňuje, že svou kolekci vnímá hlavně jako součást merche, ne jako svébytnou oděvní značku. 

Šaty BIO bavlna, Přírodní | Zdroj: Poď Si StoreŠaty BIO bavlna, Přírodní | Zdroj: Poď Si Store

Na rozdíl od profesionálních módních designérek či šperkařek musejí často herečky hledat pomoc u profesionálů, kteří jim s realizací pomohou, nebo výrobu zadat kompletně u nějaké již zavedené firmy. Tereza Ramba si na pomoc přizvala například ilustrátorku a zároveň svou sestru Sáru Voříškovou nebo grafika Jakuba Straku, Dominika Býmová spolupracuje se svou dvorní švadlenou, stejně tak jako značka šperků Adore získává odbornou pomoc od profesionálů z různých odvětví včetně zlatníků. Kriticky se však na tento postup dívá Tereza Rosalie Kladošová: Ono je snadné přijít za kvalitní krejčovou, ukázat jí obrázek a říct jí, ať ty šaty z obrázku udělá maličko kratší, a já pak na to nažehlím nášivku a takhle to udělám několikrát a mám kolekci. Abraka dabra, je ze mě návrhář. Bohužel se s tím setkáváme nejen u hereček/influencerů, ale takto fungují i některé značky, které se tváří jako high-endové. Kdo se ale pohybuje v oboru a sleduje módní dění v zahraničí, vidí často až velmi blízké a přímé konotace. A smutné je, že se tyto kopie často velmi dobře prodávají, protože peníze a marketing mají daleko větší dosah než kvalita a autenticita. Otázkou je, jak ještě dlouho to může takto fungovat.“

Sako NAYELI z jemné, avšak pevné konopné látky a bio bavlny | Zdroj: White SageSako NAYELI z jemné, avšak pevné konopné látky a bio bavlny | Zdroj: White Sage

Naopak šperkařka Adéla Schicker v odpovědi na otázku, zda má pocit, že jí české herečky fušují do řemesla, oceňuje jistou odhodlanost, kterou při zakládání vlastní značky herečky musí prokázat: „Mám z toho někdy rozporuplný pocit, protože jejich jméno samozřejmě dobře prodává. Na druhou stranu mi připadá dobré, že někdo vybuduje firmu a projde tu složitou cestu od nevědomosti k realizaci. Takže ano, trochu mi fušují do řemesla, ale já zase fušuji do řemesla jiným, tak je všechno v pořádku.“ 

Co na tyto snahy čeští designéři?

Jak tyto snahy vnímají profesionální designéři? Mají pocit, že díky těmto počinům přicházejí o práci? Záleží, zda jde o spolupráci se zavedenou firmou (jako např. u Pietro Filipi nebo Praqia), kde jde o součást marketingové strategie, a vytvořené produkty jsou navržené tak, aby se líbily většině, tam není prostor pro inovace. Pak je tady ta tendence hlavně hereček přesahovat do jiných kreativních oborů, tomu se nedivím a té motivaci rozumím, někdy vzniknou zajímavé produkty, ale myslím, že ten fakt, že jde o vedlejší činnost nebo zájem, je většinou znát (volba nenáročných technologií např. u Adore jewels),“ vysvětluje svůj postoj šperkařka Adéla Schicker.

Podobný názor zaujímá i módní návrhářka Lay Sedláková, která věří, že zkušenost, léty budovaná zručnost, potažmo jisté koncepční a stylové přemýšlení o produktu je na něm určitě znát a najde si svého zákazníka, který se vrátí. Na druhou stranu může být i svazující, proto jsou někdy produkty celebrit a influencerů tak populární, protože k nim přistupují s lehkostí, otázka je, zda je to udržitelné. Pokud tito tvůrci ale svojí produkcí podpoří lokální výrobny a dílny, tak je to jen dobře. Rada bych ale dodala, že pokud všichni budeme dělat to, co skutečně umíme, bude na světě o něco líp.“

Šperky Adore jsou ručně modelované ve vosku, jsou ze 14karátového zlata a každý kus je naprostý originál. | Zdroj: Adoresperky.comŠperky Adore jsou ručně modelované ve vosku, jsou ze 14karátového zlata a každý kus je naprostý originál. | Zdroj: Adoresperky.com

Dominika Býmová naopak věří, že změna zaměření je naprosto přirozená, navíc pokud bereme v potaz události spojené s koronavirovou pandemií: Mám ve svém okolí mnoho přátel, kteří se věnují jinému oboru, než vystudovali. Kolik mých kolegů muselo v průběhu celého roku změnit profesi, protože nám nebylo umožněno hrát. Já White Sage vnímám jako přirozené vyústění mého životního stylu a více než módu jako takovou bych ráda předávala daleko hlubší myšlenky.“

3v1 Dámské modré šaty „Den jako korálek“ | Zdroj: 3v13v1 Dámské modré šaty „Den jako korálek“ | Zdroj: 3v1

Kam se tento trend posune do budoucna? Bude „merch“ hereček, nebo ať už jejich tvorbu nazýváme jakkoli, stejně důležitou součástí jejich prezentace, jako je tomu u zpěváků? Každý má samozřejmě právo věnovat se tomu, co ho naplňuje a baví, změna profese je pak často jen přirozeným důsledkem. Otázkou ale samozřejmě zůstává, jak podotkla Tereza Rosalie Kladošová, „jestli je opravdu potřeba vytvářet další ‚hadry‘ jen proto, že můžu a vím, že cokoliv, co budu nabízet svým followerům, prodám.“ Důležité si je proto uvědomit, do čeho chcete investovat. Je to jméno, kvalitní materiál, dobrý pocit, že kousek, který si kupujete, nešili lidé v nelidských podmínkách v Bangladéši nebo dobře zpracovaný střih a návrh, který za ním stojí? Jak uzavírá oděvní a grafická designérka Zuzana Patáková„Když přináší něco ojedinělého a kvalitního, tak proč ne. Ale když je z toho cítit, že je to spíš jen na generování peněz, tak je to smutné. Myslím, že by se mělo apelovat na lidi, ať přemýšlejí, kam a komu svým nákupem peníze posílají a koho tím podporují.“ 

Další články