WebExpo: Tohle je Mark Boulton

Mark Boulton na Smashing Conf 2012. Foto: Alessio Carone.
Mark Boulton na Smashing Conf 2012. Foto: Alessio Carone.

I když se ilustrátoři a fotografové mohou snažit jak chtějí, web je hlavně textové médium. Takže dokud nezvítězí hlasová rozhraní, budou potřeba designéři a typografové, jako je Mark Boulton.

Když byly internetové prohlížeče a „surfování“ v začátcích, dala se použitelná písma spočítat na prstech jedné ruky. Některá z nich — například Verdana nebo Georgia — s námi zůstala dodnes. Nepoznáte mezi nimi rozdíl? Tak vězte, že vybrat vhodné písmo může kromě vzhledu ovlivnit také úspěch produktu. Dnes to platí možná ještě víc, protože množství webových fontů se vyrovná formátům pro tisk.

Vraťme se ale zpět do devadesátých let, kdy Mark Boulton dokončil studia grafického designu a typografie. Začal si hledat práci a po zkušenostech ve vydavatelství a brandingu ho zaujala tvorba webových stránek:

„Probíhalo několik tuhých válek mezi prohlížeči Netscape a IE, navíc frontend byl naprosto šílená záležitost — stejně to byly skvělé časy.“ Pro designéry může být zajímavé, jak Mark propojil svoje univerzitní dovednosti s novou technologií: od začátku používal měřítko a velikost prvků, bílé místo, zarovnání a tloušťky čar. Čím se však dnešní webdesign určitě liší, je množství používaných zařízení a s tím související responzivnost.

Proměnlivost layoutu podle šířky prohlížeče patřilo mezi první témata, která Mark začal zpracovávat na svém blogu. Tou dobou měl za sebou práci v BBC a pro několik agentur v Austrálii a Velké Británii. Začal více přednášet, pracovat na vlastních zakázkách a v roce 2006 založil vlastní studio a spoluvytvořil také nástroj Gridset, který usnadňuje práci s responzivním layoutem. A nejlepší příklady responzivního designu podle Marka? Například weby Gov.uk nebo CERN (na kterém se dříve podílel), protože technologie grafiky a layoutu se zde nepletou do obsahu.

Zaměřte se na dobrou typografii, obsah, strukturu a UX ještě předtím, než budete rozhodovat o responzivitě. Skutečné problémy jsou vždy větší než šířka 400 pixelů.

Markovo studio fungovalo do roku 2014, kdy došlo k akvizici typografickou agenturou a písmolijnou Monotype. Během osmi let tak stihli pracovat pro velké klienty jako Drupal, De Standaard, zmíněný CERN nebo stanici Al Jazeera. Pomohli také malým značkám Sugru a Hiut Denim prodat jejich velké nápady. V Monotype působí Mark jako Design Director, což znamená opět možnost pracovat s typografií. Součástí jeho práce je také výzkum toho, jak lidem, kteří nejsou školení v grafickém designu, prezentovat písma a typografii přímo v kontextech použití.

„Je vidět, že dnes trochu mizí styl a všechno vypadá velice podobně. Podle některých je to prostě estetika webu, ale s tím nesouhlasím. Myslím, že se jedná hlavně o příliš rychlá rozhodnutí. Prostě se použije Proxima Nova, protože je všude.“

Vidíte, proč se Mark rozčiluje? (Poznámka: Google už ‚to‘ opravil.) Kromě zmíněného blogu si přečtěte hlavně knihu A Practical Guide to Designing for the Web, ve které Mark shrnul všechno, co by dobrý webdesignér měl znát: od „klasických“ dovedností (tvorba layoutu, barva, základy typografie) až po zvládání projektů — jeho kapitolu o zadání (The Brief) doporučujeme i pokročilým!

Mark se ve svojí přednášce zaměří na shrnutí hlavních těžkostí a výzev, kterými se v posledních několika letech zabýval. V loňském roce si dal od konferencí odpočinek, ale letos už má za sebou přednášku pro design team v Amazonu a konference Design Exchange v Nottinghamu a Smashing Conf v San Franciscu. Z jeho Twitteru jsme se také dozvěděli, že má doma trochu trable s vosami. Snad to dopadne dobře a těšíme se!

Konference se koná 23. — 24. září v Praze. Mezi největší star patří Harry Roberts, Michael Lopp a také Peter Morville nebo Mark Boulton. Lístky se zatím ještě dají koupit.

Článek byl původně publikován pro WebExpo.

Související

WebExpo - Praha 2017
 

WebExpo - Praha 2017

Prezentace
22. 9. 2017 - 23. 9. 2017

Identita míří do kin. Film o grafickém designu vyzdvihne Baťu, turistické značky i současnou generaci tvůrců
Grafický design

Identita míří do kin. Film o grafickém designu vyzdvihne Baťu, turistické značky i současnou generaci tvůrců

Redakce Czechdesign - 15. 4. 2024

AI potřebuje člověka, který ji kreativně vede. Výzkumnice Lenka Hámošová vysvětluje, jakou máme oproti umělé inteligenci konkurenční výhodu
Grafický design

AI potřebuje člověka, který ji kreativně vede. Výzkumnice Lenka Hámošová vysvětluje, jakou máme oproti umělé inteligenci konkurenční výhodu

Barbora Čápová - 25. 3. 2024

Cukr, káva, limonáda. Přivítejte blížící se jaro s chutnými a vizuálně atraktivními nápoji od srdcařů v oboru
Grafický design

Cukr, káva, limonáda. Přivítejte blížící se jaro s chutnými a vizuálně atraktivními nápoji od srdcařů v oboru

Tereza Urban - 13. 3. 2024

Jak to mohlo dopadnout? Představujeme návrhy ze soutěže na vizuální identitu městské části Praha 10
Grafický design

Jak to mohlo dopadnout? Představujeme návrhy ze soutěže na vizuální identitu městské části Praha 10

Jarmila Řehořková - 13. 2. 2024

Městská část Praha 10 představuje výrazné logo a vizuální identitu od studia MadLove
Grafický design

Městská část Praha 10 představuje výrazné logo a vizuální identitu od studia MadLove

Jarmila Řehořková - 8. 2. 2024

Skrytý poklad veřejného prostoru. V Ústí nad Orlicí vznikl podchod, který může být vzorem i ostatním
Grafický design

Skrytý poklad veřejného prostoru. V Ústí nad Orlicí vznikl podchod, který může být vzorem i ostatním

Adéla Zahálková - 4. 3. 2024

job shop
výstava czd
kruh 2024 duben
shop 4/2024