WebExpo: 4 spíkři: Interakční design a UX

Jan Kvasnička, zdroj: instagram 
Jan Kvasnička, zdroj: instagram

Představujeme další čtyři řečníky, pro které design znamená to, co věci dělají. Akce je pro ně důležitější než ornamenty a kudrlinky. Interakce je totiž hlavní vlastnost, odlišující web od série plakátů.

Marcy Sutton
Jedno ze základních pravidel přístupného designu zní, že omezení není primárně vlastností člověka, ale vyplývá ze špatně navrženého prostředí. Pracovní náplní Marcy Sutton je vytvářet vývojářské nástroje pro testování přístupnosti webových aplikací a UI. Zaměstnává ji firma Deque Systems, kde se jako Senior Front-End Engineer podílí na systému aXe.

O čem vlastně webová přístupnost je? Marcy to pro článek v deníku Guardian shrnuje takto: „Přístupnost znamená navrhovat a vyvíjet s ohledem na co největší množství lidí. Dělat web více inkluzivní s každým řádkem kódu je ta správná věc, které se musíme věnovat.“ Prakticky to přináší hlavně možnost automatického čtení, lepší rozpoznání hlasu, určité úpravy v SEO a navigaci, možnost zoomování v prohlížeči — tedy přesně to, co využívají občas i uživatelé bez brýlí a s ostrým sluchem.

Marcy studovala fotožurnalistiku na uměleckých školách v Seattlu — už tehdy ale začala pracovat s HTML a později se zamilovala do JavaScriptu. Pořád ji inspiruje street-art, hudba a hlavně jízda na horském kole.

Marcy Sutton, zdroj: instagramMarcy Sutton, zdroj: instagram

Za svoji práci v oboru obdržela letos dokonce prestižní Web Platform Award od organizace O’Reilly. Přístupnost by vás měla určitě zajímat a proto doporučujeme její osobní blog a hlavně projekt Accessibility Wins, který shrnuje zajímavé příklady, nástroje a zdroje. Začít můžete třeba u článku Web Accessability Resources, kde shrnuje opravdové základy nebo Links vs. Buttons in Modern Web Applications.

Připomínáme, že kromě konference Angular Connect v Londýně je WebExpo pro Marcy zatím jediné letošní vystoupení v Evropě.

Martin Charlier
Když se začne mluvit o pojmu Internet of Things, snadno se dostaneme k tomu, že to může ovlivnit všechny věci, které nás obklopují. Nebo alespoň většinu z nich. Martin Charlier je designér, který se celistvému pojetí nevyhýbá: „Pamatuju si jeden projekt, kdy jsme pracovali na designu pro sporák. Vůbec nebylo možné ovlivnit, jak se bude ovládat — měli jsme za úkol jen navrhnout vzhled. Tehdy jsem si uvědomil, jak je to nepřirozený přístup k práci — navrhnout jenom obal a nechat ostatní, aby se postarali o funkci nebo naopak. A že takhle už nikdy pracovat nechci.“ IoT znamená hlavně vztah mezi produktem a službou, která jej obklopuje a rozšiřuje — častým příkladem bývá třeba systém Nespresso, kdy se výrobce kávy (služba) stal dodavatelem kávovarů (produkt). 

Martin Charlier v akci. Foto: Martin CharlierMartin Charlier v akci. Foto: Martin Charlier

Martin vystudoval v Londýně na univerzitě Ravensbourne a už během studií se naučil chápat interakční design a design služeb jako jednotný problém. Svoje pracovní zkušenosti nasbíral například ve světových designérsko-strategických studiích Fjord nebo Frog Design a v posledních letech funguje jako freelancer. Je ale především spoluautorem loňské knižní novinky Designing Connected Products (O’Reilly).

Rozhodně ale nemluví jen o příkladech a abstraktních metodách — zabývá se i tak praktickými věcmi jako je prototypování a testování a letos na konferenci Interaction16 v Helsinkách vedl workshop o tvorbě videoprototypů. Je také členem programové rady konference O’Reilly Design a spoluzakladatelem startupu Rain Cloud.

Adrian Zumbrunnen
Když Adrian Zumbrunnen v roce 2013 mluvil na konferenci UX Lausanne, jeden z jeho závěru zněl pro některé designéry poněkud nezvykle: „Lidi nechtějí na webu používat váš design. Chtějí informace.“ Zmíněná přednáška se jmenovala Creating Distraction-Free Reading Experience. Pokud řešíte, kam dávat reklamy (podle Adriana až na konec textu) a co dělat s menu nabídkou na mobilních zařízeních, je to čtení přesně pro vás. Z pohledu UX designu napsal také články o používání animací (pro Smashing Magazine) a o časování prvků na stránce (pro FastCo Design).

Letos pro změnu zajímavým způsobem zareagoval na další trend: svůj web postavil jako konverzační rozhraní. Komunikace je přizpůsobená tomu, jak Adrian píše: „Původně to byl jen experiment, ale zjistil jsem, že je to opravdu dobré pro předání charakteru a osobnosti, statický text na to potřebuje více prostoru než chatbot.“ Jeho dvojníka si lidé oblíbili: návštěvnost mu vzrostla na 1000% a během 48 hodin dostal skrz nový web přes 250 mailů.

Designéři by měli na trendy reagovat prakticky i teoreticky a Adrian to podle nás zajímavým způsobem kombinuje. Aktuálně spolupracuje s Google jako UX Designer, předtím působil ve firmě iA a pomáhal klientům jako The Guardian, Monotype nebo Red Bull.

Jan Kvasnička
Honza Kvasnička se věnuje všemu, co souvisí s dovedením uživatele ke konverzi bez zbytečného přemýšlení a obtíží. Mezi jeho témata patří propojení znalostí v šedé zóně mezi designem a marketingem. Na toto téma pořádá spolu s Pavlem Ungrem kurz SEOUX, cílený na online podnikatele v několika českých městech. Tvorbu webu je podle nich nutné vidět vždy v souvislostech: „Chceme lidem hlavně ukázat cestu, jak funkční web skutečně vytvořit. Vysvětlit, že za tím stojí opravdu hodně práce a že tvorbou webu nic nekončí, ale začíná.“ Přesahy by ale měli mít nejen designéři, ale i copywriteři: „Jediné slovo dokáže pro návštěvníka ovlivnit celou danou část webu!“

Honza je rodák z Ostravy, avšak pracovně působí již dva a půl roku v Praze. Loni si na šest týdnů zkusil pracovat z Thajska a zalíbilo se mu to natolik, že se letos stal skutečným digitálním nomádem v Asii. Nebojte se, už je hezkých pár týdnů zpátky a na jeho show o chybách při návrhu mobilního webu se těšíme, protože bude ukazovat i příklady možných řešení.

Konference se koná 23. — 24. září v Praze. Mezi největší star patří Harry Roberts, Michael Lopp a také Peter Morville nebo Mark Boulton.
Lístky se zatím ještě dají koupit. Těšíte se? Máte otázky nebo připomínky? Pište si s námi třeba na Twitteru. 

„U používání interaktivního produktu bychom měli co nejméně přemýšlet, při jeho navrhování naopak co nejvíc. Výsledky je s lidmi třeba postupně testovat, od nápadu až po výsledný produkt.“ 

Související

WebExpo - Praha 2017
 

WebExpo - Praha 2017

Prezentace
22. 9. 2017 - 23. 9. 2017

Identita míří do kin. Film o grafickém designu vyzdvihne Baťu, turistické značky i současnou generaci tvůrců
Grafický design

Identita míří do kin. Film o grafickém designu vyzdvihne Baťu, turistické značky i současnou generaci tvůrců

Redakce Czechdesign - 15. 4. 2024

AI potřebuje člověka, který ji kreativně vede. Výzkumnice Lenka Hámošová vysvětluje, jakou máme oproti umělé inteligenci konkurenční výhodu
Grafický design

AI potřebuje člověka, který ji kreativně vede. Výzkumnice Lenka Hámošová vysvětluje, jakou máme oproti umělé inteligenci konkurenční výhodu

Barbora Čápová - 25. 3. 2024

Cukr, káva, limonáda. Přivítejte blížící se jaro s chutnými a vizuálně atraktivními nápoji od srdcařů v oboru
Grafický design

Cukr, káva, limonáda. Přivítejte blížící se jaro s chutnými a vizuálně atraktivními nápoji od srdcařů v oboru

Tereza Urban - 13. 3. 2024

Jak to mohlo dopadnout? Představujeme návrhy ze soutěže na vizuální identitu městské části Praha 10
Grafický design

Jak to mohlo dopadnout? Představujeme návrhy ze soutěže na vizuální identitu městské části Praha 10

Jarmila Řehořková - 13. 2. 2024

Městská část Praha 10 představuje výrazné logo a vizuální identitu od studia MadLove
Grafický design

Městská část Praha 10 představuje výrazné logo a vizuální identitu od studia MadLove

Jarmila Řehořková - 8. 2. 2024

Skrytý poklad veřejného prostoru. V Ústí nad Orlicí vznikl podchod, který může být vzorem i ostatním
Grafický design

Skrytý poklad veřejného prostoru. V Ústí nad Orlicí vznikl podchod, který může být vzorem i ostatním

Adéla Zahálková - 4. 3. 2024

job shop
výstava czd
kruh 2024 duben
shop 4/2024