Dezinformace jsou čím dál tím více palčivějším společenským problémem. Ať už se jedná o fámy o covidu-19, nebo různé verze současné války na Ukrajině, část Čechů stále podléhá nejrůznějším fámám na internetu. Pod iniciativou Zvolsi.info se studenti Ateliéru digitálního designu Fakulty multimediálních komunikaci Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně seznámili s problematikou dezinformací a jako třetí na světě podpořili osvětu tématu výstavou.
Studenti ADD UTB navrhli v zimním semestru pomůcky do výuky mediální gramotnosti. Právě výuka mediální gramotnosti je klíčem, jak naučit společnost chápat fungování informací. Práce mladých designérů uvidíme v rámci Zlin Design Weeku od 6. do 13. května 2022 na zámku ve Zlíně.
„Dezinformace jsou čím dál tím větší problém, ale v českém školství jsou stále jen okrajovou záležitostí,“ vysvětluje Karolína Šimková z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a autorka výzkumu mediální gramotnosti projektu designformace.cz. Podle výzkumu STEM (2021) podlehlo 40 % Čechů dezinformacím spojených s covidem-19. „V Izraeli a ve Francii úspěšně zapojili designéry, aby veřejnosti přiblížili tento společenský problém. Jsem rád, že ke knihám, přednáškám a studiím přibývají i hravé, krásné a funkční nástroje,“ doplňuje Jindřich Oukropec, iniciátor projektu.
Anna Fischerová, Vyřeš pizza záhadu – práce s dezinformacemi | Zdroj: showcase.fmk.utb.cz
Izrael, Paříž a nyní Zlín
Vystavit problematiku dezinformací napadlo už Francouze a Izraelce. První výstavu dezinformací pořádalo Haifa Museum of Art v roce 2019. Výstava poukazovala na stírající se rozdíly mezi pravdou a lží a ztrátu důvěry v zavedené instituce.
Druhou výstavu od Fondation EDF s názvem Fake-news bylo možné navštívit minulý rok v samém centru Paříže. Dvě patra ukazovala nejen na praktiky, kterými autoři dezinformací matou ostatní, ale návštěvníci se mohli podívat na nejznámější deepfake videa nebo na stroj, který v reálném čase tiskl právě zveřejněné dezinformace.
Vždyť to psali na netu…
Výstava s trefným názvem Vždyť to psali na netu… poukáže mimo jiné na kognitivní zkratky a lenost našeho mozku, kvůli kterým přirozeně podléháme zkreslením. Návštěvníci se dozvědí základní poučky, jak se nenechat na internetu napálit a na co si dávat pozor. Mladí designéři vycházeli z knihy o dezinformacích, surfařova průvodce po internetu a průvodce po sociálních sítích. Vybíráme pro vás šest nejpovedenějších konceptů.
Klára Bárová, Materiály pro výuku mediální gramotnosti
Klára vycházela ze surfařova průvodce po internetu a její návrh kombinuje výuková videa, aplikace a desktopové rozhraní pro pedagoga. Každé téma doplňuje praktický úkol. Projekt je zpracován v již existující vizuální identitě organizace a doplněn o animované vektorové ilustrace.
Klára Bárová, Materiály pro výuku mediální gramotnosti | Zdroj: showcase.fmk.utb.cz
Viktória Kolesárová, Deepfake
Viktória upozorňuje na tzv. deepfake videa, která jsou téměř nerozeznatelná od skutečných videí. Navrhla webovou stránku, na které uživatel najde kvíz ze dvou kategorií: konspirační teorie a filmový deepfake. Každý kvíz je postaven na stejném principu, ale zdroje, videa, fotografie, příběh a také kategorie se mění na základě vybraného kvízu. Žáci se testují v úkolech, jako je porozumění textu, kontrola zdrojů, odhalování fotomontáží apod.
Viktória Kolesárová, Deepfake | Zdroj: showcase.fmk.utb.cz
Anna Fischerová, Vyřeš pizza záhadu – práce s dezinformacemi
Interaktivní hra zpracovává téma dezinformací humorným způsobem. Zaměřuje se na středoškolské studenty tak, aby pracovali v týmu a otestovali své schopnosti dedukce na základě předložených informací. Koncept stojí na vlivu získaných informací na pozdější rozhodování.
Anna Fischerová, Vyřeš pizza záhadu – práce s dezinformacemi | Zdroj: showcase.fmk.utb.cz
Adrián Gubrica, (Me)mediálně gramotný
Jedná se o interaktivní microsite, jejímž cílem je poskytnout sérii několika krátkých videí, kterými lze zahájit výuku jednotlivých oblastí mediální gramotnosti. Videa obsahují několik částí, kde se přehrávání videa zastaví a vzniká prostor pro diskusi se studenty. Přehrávání pokračuje až po interakci vyučujícího se stránkou.
Adrián Gubrica, (Me)mediálně gramotný | Zdroj: showcase.fmk.utb.cz
Markéta Babková, Nenech se zmást
Koncept má učitelům pomoci hodiny oživit zábavnější formou než jen prostým výkladem a studentům usnadnit chápání, jak s informacemi na internetu pracovat a vyhodnocovat jejich důvěryhodnost. Studenti tipují, zda je zpráva manipulativní a následně odhalují dezinformační techniky. Součástí webu je příručka, která má za cíl naučit studenty pracovat s informacemi.
Markéta Babková, Nenech se zmást | Zdroj: showcase.fmk.utb.cz
Jiří Fikejz, Jak se dělá hoax
Interaktivní průvodce umožní žákům vymyslet si vlastní hoax. K neutrálnímu novinovému titulku žáci přidávají „osvědčené“ metody, jak zaujmout a donutit kohokoliv sdílet i tu největší pitomost. Na závěr pak žáky čeká i krátký rozbor použitých triků a vysvětlení, jak fungují a na co si dávat pozor, aby jim sami nenaletěli.
Jiří Fikejz, Jak se dělá hoax | Zdroj: showcase.fmk.utb.cz
Prototypy budou ke shlédnutí na výstavě Vždyť to psali na netu…, která je součástí Zlin Design Weeku 2022. Zveme vás na Zlínský zámek od 6. do 13. května 2022.