Studenti ADD UTB navrhli v zimním semestru pomůcky do výuky mediální gramotnosti. Právě výuka mediální gramotnosti je klíčem, jak naučit společnost chápat fungování informací. Práce mladých designérů uvidíme v rámci Zlin Design Weeku od 6. do 13. května 2022 na zámku ve Zlíně.
„Dezinformace jsou čím dál tím větší problém, ale v českém školství jsou stále jen okrajovou záležitostí,“ vysvětluje Karolína Šimková z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a autorka výzkumu mediální gramotnosti projektu designformace.cz. Podle výzkumu STEM (2021) podlehlo 40 % Čechů dezinformacím spojených s covidem-19. „V Izraeli a ve Francii úspěšně zapojili designéry, aby veřejnosti přiblížili tento společenský problém. Jsem rád, že ke knihám, přednáškám a studiím přibývají i hravé, krásné a funkční nástroje,“ doplňuje Jindřich Oukropec, iniciátor projektu.
Anna Fischerová, Vyřeš pizza záhadu – práce s dezinformacemi | Zdroj: showcase.fmk.utb.cz
Izrael, Paříž a nyní Zlín
Vystavit problematiku dezinformací napadlo už Francouze a Izraelce. První výstavu dezinformací pořádalo Haifa Museum of Art v roce 2019. Výstava poukazovala na stírající se rozdíly mezi pravdou a lží a ztrátu důvěry v zavedené instituce.
Druhou výstavu od Fondation EDF s názvem Fake-news bylo možné navštívit minulý rok v samém centru Paříže. Dvě patra ukazovala nejen na praktiky, kterými autoři dezinformací matou ostatní, ale návštěvníci se mohli podívat na nejznámější deepfake videa nebo na stroj, který v reálném čase tiskl právě zveřejněné dezinformace.
Vždyť to psali na netu…
Výstava s trefným názvem Vždyť to psali na netu… poukáže mimo jiné na kognitivní zkratky a lenost našeho mozku, kvůli kterým přirozeně podléháme zkreslením. Návštěvníci se dozvědí základní poučky, jak se nenechat na internetu napálit a na co si dávat pozor. Mladí designéři vycházeli z knihy o dezinformacích, surfařova průvodce po internetu a průvodce po sociálních sítích. Vybíráme pro vás šest nejpovedenějších konceptů.
Klára Bárová, Materiály pro výuku mediální gramotnosti
Klára vycházela ze surfařova průvodce po internetu a její návrh kombinuje výuková videa, aplikace a desktopové rozhraní pro pedagoga. Každé téma doplňuje praktický úkol. Projekt je zpracován v již existující vizuální identitě organizace a doplněn o animované vektorové ilustrace.
Klára Bárová, Materiály pro výuku mediální gramotnosti | Zdroj: showcase.fmk.utb.cz
Viktória Kolesárová, Deepfake
Viktória upozorňuje na tzv. deepfake videa, která jsou téměř nerozeznatelná od skutečných videí. Navrhla webovou stránku, na které uživatel najde kvíz ze dvou kategorií: konspirační teorie a filmový deepfake. Každý kvíz je postaven na stejném principu, ale zdroje, videa, fotografie, příběh a také kategorie se mění na základě vybraného kvízu. Žáci se testují v úkolech, jako je porozumění textu, kontrola zdrojů, odhalování fotomontáží apod.
Viktória Kolesárová, Deepfake | Zdroj: showcase.fmk.utb.cz
Anna Fischerová, Vyřeš pizza záhadu – práce s dezinformacemi
Interaktivní hra zpracovává téma dezinformací humorným způsobem. Zaměřuje se na středoškolské studenty tak, aby pracovali v týmu a otestovali své schopnosti dedukce na základě předložených informací. Koncept stojí na vlivu získaných informací na pozdější rozhodování.
Anna Fischerová, Vyřeš pizza záhadu – práce s dezinformacemi | Zdroj: showcase.fmk.utb.cz
Adrián Gubrica, (Me)mediálně gramotný
Jedná se o interaktivní microsite, jejímž cílem je poskytnout sérii několika krátkých videí, kterými lze zahájit výuku jednotlivých oblastí mediální gramotnosti. Videa obsahují několik částí, kde se přehrávání videa zastaví a vzniká prostor pro diskusi se studenty. Přehrávání pokračuje až po interakci vyučujícího se stránkou.
Adrián Gubrica, (Me)mediálně gramotný | Zdroj: showcase.fmk.utb.cz
Markéta Babková, Nenech se zmást
Koncept má učitelům pomoci hodiny oživit zábavnější formou než jen prostým výkladem a studentům usnadnit chápání, jak s informacemi na internetu pracovat a vyhodnocovat jejich důvěryhodnost. Studenti tipují, zda je zpráva manipulativní a následně odhalují dezinformační techniky. Součástí webu je příručka, která má za cíl naučit studenty pracovat s informacemi.
Markéta Babková, Nenech se zmást | Zdroj: showcase.fmk.utb.cz
Jiří Fikejz, Jak se dělá hoax
Interaktivní průvodce umožní žákům vymyslet si vlastní hoax. K neutrálnímu novinovému titulku žáci přidávají „osvědčené“ metody, jak zaujmout a donutit kohokoliv sdílet i tu největší pitomost. Na závěr pak žáky čeká i krátký rozbor použitých triků a vysvětlení, jak fungují a na co si dávat pozor, aby jim sami nenaletěli.
Jiří Fikejz, Jak se dělá hoax | Zdroj: showcase.fmk.utb.cz
Prototypy budou ke shlédnutí na výstavě Vždyť to psali na netu…, která je součástí Zlin Design Weeku 2022. Zveme vás na Zlínský zámek od 6. do 13. května 2022.