Vystudovaná geoložka dává ve Frýdku-Místku prostor lokálním designérům. Jak se daří kultivovat vkus na severu Moravy?

Kateřina Fenclová před obchodem KALEO concept store ve Frýdku-Místku | Zdroj: KALEO concept store Kateřina Fenclová před obchodem KALEO concept store ve Frýdku-Místku | Zdroj: KALEO concept store

Designové obchody se začínají objevovat i v malých městech, často tam ale působí jako zjevení a musí si svou pozici obhajovat. KALEO concept store ve Frýdku-Místku je jedním z nich. Založila jej vystudovaná geoložka, která dnes dává prodejní prostor místním tvůrcům a sama vyrábí produkty z betonu. Jak se žije majiteli designového obchodu na malém městě, s čím se potýká a jak vnímá ostravskou duši?

Láska dovedla Kateřinu Fenclovou v roce 2016 z Prahy až do Frýdku-Místku, kde se po prvotním rozkoukávání pustila sama do výroby šperků z betonu a založení vlastního obchodu s designem. První písmena jména Katky a jejího přítele Leonarda dala dohromady název KALEO concept store. Dnes si získává pozornost obyvatel svým neotřelým konceptem, snaží se rozšiřovat téma udržitelnosti a kultivovat místní veřejný prostor.

Proč jsi se pustila do výroby zrovna z betonu?

KATEŘINA: Potřebu tvořit mám odmalička, ale kvůli studiu vědeckého oboru geologie jsem to trochu upozadila. Když jsem vymýšlela, co budu ve Frýdku-Místku dělat, ovlivnila mě cesta do Amsterdamu, kde jsem se poprvé se šperky z betonu setkala. Nějak mě fascinovala ta surovost snad i proto, že nejsem na první pohled holka z cukru a ten beton se tak nějak ke mně hodí. Je to dostupný a univerzální materiál, pracuje a chytá patinu. Pak už doma následovala cesta pro první hobby beton a pokusy, omyly a alchymie, jak betonu dát tvar a jak s ním co nejlépe pracovat.

Za dva měsíce jsem se přihlásila na malý design market ve Frýdku-Místku, takže jsem musela doslova přes noc vymyslet název, design, dát produktu příběh a betonovat dnem i nocí. Zpětná vazba od lidí, kteří do té doby znali beton jen jako stavební materiál, byla pozitivní a mě kontakt s nimi bavil. Získala jsem kontakty na další tvůrce z regionu, kteří ale neměli, kde výrobky prodávat. Teď jsou u mě v shopu.

KALEO betonové výrobky | Zdroj: KALEO concept storeKALEO betonové výrobky | Zdroj: KALEO concept store

Jak na tvůj obchod tady reagovali? Předpokládám, že žádný podobný zde dosud nebyl.

KATEŘINA: Lidé většinou chodí cíleně, ale okruh zákazníků se postupně rozšiřuje. Nejlépe tu funguje klasická reklama, tedy že se lidem u mě líbí a řeknou to dalším. Bylo ale zajímavé, že před Vánocemi ke mně zavítali i ti, co obyčejně nechodí. Sebrali odvahu a rozhodli se vstoupit. Jak mi sami říkali, můj obchod na ně působil tajemně a výloha zvláštně.

Výloha obchodu KALEO concept store ve Frýdku-Místku | Zdroj: KALEO concept storeVýloha obchodu KALEO concept store ve Frýdku-Místku | Zdroj: KALEO concept store

Oslovují tě často značky a lokální tvůrci s cílem navázání spolupráce?

KATEŘINA: Jak se šíří známost mého obchodu, roste s tím i poptávka po tom, abych něčí zboží prodávala. Vybírám si, daleko více mě osloví, když mi napíše někdo cílený mail, ukáže, že zná můj příběh a do konceptu by se hodil. Musím občas potlačovat osobní vkus a přemýšlet, co by se líbilo i ostatním, zároveň si zatím i stát.

Jak tě ovlivňuje to, že máš obchod právě zrovna ve Frýdku-Místku?

KATEŘINA: Bylo a stále je potřeba mít na mysli, že je to tady zcela nový koncept obchodu. Ve FM není cool hipster prostředí, jako třeba v Praze, lidé jsou tu trochu konzervativnější. Obecně jsem se musela hodně přizpůsobit tomu, jak tady lidé žijí. Např. je tu častá práce na směny, pracuje se spíše od brzkých ranních hodin a po 17 hodině se město vyprazdňuje. Tomu jsem musela přizpůsobit otevírací dobu, do jisté míry to ovlivňuje i skladbu výrobků.

KALEO concept store ve Frýdku-Místku | Zdroj: KALEO concept storeKALEO concept store ve Frýdku-Místku | Zdroj: KALEO concept store

Co udržitelná témata, rezonují i v tomto regionu a propisují se do toho, co prodáváš?

KATEŘINA: Hodně lidí tady žije udržitelně, aniž by si to primárně uvědomovali. Pěstují si vlastní zeleninu, chovají zvířata, věci si opravují a nevyhazují. Možná za to může i blízkost Beskyd a starost o přírodu, ale i nižší životní úroveň. To, jak já sebe a svůj obchod prezentuji navenek, reflektuje i to, jaká cílovka ke mně chodí. Společně otevíráme udržitelná témata, diskutujeme.

Občas se někdo pozastaví nad cenou nějakého produktu, ale jakmile pochopí, co za výrobkem stojí a že koupí podpoří lokální tvůrce, cena pro ně přestává hrát hlavní roli. Například upcyklované věci u mě ale moc nefungují, někteří tu stále nechápou, proč by si měli kupovat něco třeba ze starého oblečení. Možná to souvisí i s tím, že je tu velká tradice textilního průmyslu, skoro každý má v rodině někoho, kdo má šicí stroj a šije.

Kateřina Fenclová a KALEO concept store ve Frýdku-Místku | Zdroj: KALEO concept storeKateřina Fenclová a KALEO concept store ve Frýdku-Místku | Zdroj: KALEO concept store

Jak se žije majiteli obchodu s designem na malém městě?

KATEŘINA: Já jsem do toho šla po hlavě, nebála jsem se a neměla jsem přehnaná očekávání. Nutno ale podotknout, že pro mě projekt shopu nebyl zásadním životním bodem, prostě jsem to chtěla zkusit a konceptu zaměření na malé tvůrce a udržitelnost jsem věřila. Musela jsem zkombinovat prodejní dovednosti a marketing, obory, které jsem díky předchozí práci jako vedoucí prodejen pro firmu Triola znala.

Na začátku jsem ale ještě měla brigádu v kavárně, abych zaplatila nájem obchodu. Překvapila mě ale oblast byrokracie, založit obchod bylo celkem snadné. Velkou podporu jsem měla a mám v rodině a kamarádech. Právě ti totiž, hlavně na začátku, tvořili mé jediné zákazníky a pomáhali mi šířit povědomí o existenci KALEO concept store. Zásadní je tady objevovat se na lokálních akcích jako Meat Design nebo Colours of Ostrava, aby se o vás rozšířilo povědomí.

Kateřina Fenclová na MINT Market Ostrava | Zdroj: KALEO concept storeKateřina Fenclová na MINT Market Ostrava | Zdroj: KALEO concept store

Vnímáš tady nějakou specifickou regionální duši?

KATEŘINA: Myslím si, že se zdejší region stále hledá, lidé řeší, jak se vyjádřit. Dlouho byla pozornost upnuta na Prahu a Brno, Ostravsko bylo daleko za tím vnímáno jako „špína” republiky. Situace se mění, lidé v tom začínají hledat pozitiva a začínají svoji historii přijímat takovou, jaká byla.

Projevuje se probouzející se regionální duše i v designu?

KATEŘINA: I v designu se lokálové nebojí dělat věci jinak, jsou odvážní, nemají co ztratit. V Praze je trh saturovaný, tady je větší šance prosadit se. A jsou to velcí patrioti, což se projevuje jak v jejich osobité tvorbě, tak v navazování spoluprací, spíše upřednostní Ostraváka před Čechem.

KALEO srdce z betonu | Zdroj: KALEO concept storeKALEO srdce z betonu | Zdroj: KALEO concept store

Existuje tu spolupráce s Polskem?

KATEŘINA: Polští tvůrci se objevují na akcích jako Meat Design Ostrava a sklízí úspěch, větší spolupráce tu ale nefunguje. Ale je to téma, které řeším i já. Přijde mi daleko smysluplnější prodávat věci z mého okolí bez ohledu na to, zda je ze Slovenska nebo z Polska než z daleka z Čech. Každopádně tu mám jednu srdcovku, kožené rukavice z mého rodného Dobříše, bývalé velmoci rukavic, kde se dnes výroba obnovuje, byť v malém rozsahu.

Jaký má obchod ambice?

KATEŘINA: Rádi bychom svým působením přispěli k oživení města, protože když jdete o víkendu centrem Místku, skoro nikoho nepotkáte, náměstí je mrtvé a chybí tu dynamika. Obchodníci v centru snad ani nemají potřebu nic měnit, takže když už se tu děje nějaká akce, nenapadne je svůj obchod otevřít a něco vydělat. Já se chci podílet na zlepšování kvality života ve městě, přinášet sem něco nového. Už teď v obchodě organizujeme přednášky nebo workshopy např. pletení, na jaro plánujeme rostlinný swap, a další.

Ambice mám také se svou vlastní tvorbou. Vyvíjím se i materiálově, kdy začínám experimentovat třeba s lokálními horninami, které jsou trochu neprávem upozaděny za líbivými minerály, kde je ovšem často sporná otázka etického zpracování.

Nechám se samotnou překvapit, jak se věci budou vyvíjet. Nejsem člověk, co je schopen setrvat na jednom místě moc dlouho. Až ucítím, že tady už nic nového nepřináším a že to hlavně neobohacuje mě samotnou, posunu se dál.

Související

Severský design na dosah ruky. Značka DesignVille nabádá k investování do kvality
Produktový design

Severský design na dosah ruky. Značka DesignVille nabádá k investování do kvality

Tereza Urban - 2. 4. 2020 - 5 min.

Bez perfektní prezentace designér neuspěje. Ostravský Meat Design ocenil nejlepší studentské práce
Produktový design

Bez perfektní prezentace designér neuspěje. Ostravský Meat Design ocenil nejlepší studentské práce

Hana Havlová - 23. 11. 2019 - 4 min.

Čerstvý vítr z jižní Moravy. 5 nových míst v Brně, která snoubí vkus a kvalitu
Interiér a architektura

Čerstvý vítr z jižní Moravy. 5 nových míst v Brně, která snoubí vkus a kvalitu

Kateřina Tobišková - 13. 9. 2019 - 5 min.

TOP 15 design shops & galleries in Prague: ultimate Prague design guide
Móda a šperk

TOP 15 design shops & galleries in Prague: ultimate Prague design guide

Kate Spacek - 24. 8. 2023 - 10 min.

Nebojte se severu aneb kam za uměním, architekturou a designem na severní Moravě
Interiér a architektura

Nebojte se severu aneb kam za uměním, architekturou a designem na severní Moravě

Jana Mattas Horáčková - 4. 8. 2017 - 5 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž