Vyrábějí hračky, které jednou budou sběratelské unikáty. Studio MY DVĚ boří hranice mezi dětskou tvorbou a uměním

Veronika Watzková a Monika Matějková se potkaly při studiu pražské UMPRUM. | Foto: Štěpánka Piskáčková Veronika Watzková a Monika Matějková se potkaly při studiu pražské UMPRUM. | Foto: Štěpánka Piskáčková

Je to hračka, nebo socha? Design, nebo umění? A je podobné škatulkování důležité? Tvorba autorské dvojice Monika Matějková a Veronika Watzková balancuje na hraně, znejišťuje a baví zároveň. Především však představuje výjimečný umělecký přístup k tvorbě, který zaslouží pozornost.

Úchylka ve fantasmagoření

Monika s Veronikou jsou jako oheň a voda. První divoká, přesvědčivá a zdravě sebevědomá, druhá pak tichá, skromná a s nekonečnou fantazií. I přes tuto povahovou rozdílnost si mladé designérky padly do oka už na škole, a tak vzniklo uskupení MY DVĚ. Na pražské UMPRUM sice každá původně studovala v jiném ateliéru, nakonec je ale dohromady svedla stáž. A záliba v magické, nespoutané fantazii, které se nekladou žádné překážky. Ostatně i proto už jejich první společný projekt patřil dětem. „Obě máme úchylku ve fantasmagoření,“ přibližuje s nadsázkou Monika, proč je baví tvorba pro nejmenší. Spouštěčem tvorby se podle nich ale stal především ateliérový úkol, kdy měla Veronika v ateliéru K.O.V. vytvořit nové návrhy hraček pro tradičního výrobce Detoa z Albrechtic. „Trochu jsme je ve firmě překvapily a naše návrhy nebyli schopni zařadit,“ přiznává Veronika, ale obě se shodují, že to byla příjemná spolupráce. A odrazový můstek pro první společnou kolekci. 

Hračka od studia MY DVĚ | Foto: Štěpánka PiskáčkováHračka od studia MY DVĚ | Foto: Štěpánka Piskáčková

Vesmírná Odyssea

Jmenovala se MIMOZEM a vznikla v roce 2016. Dřevěné hračky připomínající vesmírné rakety byly jednoduché, přímočaré a přitom poetické. Stavebnice měly připomínat útěk do jiných světů a dvojice je začala cíleně nabízet v galeriích. A měly úspěch, na který navázal ještě větší s kolekcí ZAHUMNY. „Dostávaly jsme nabídky od firem, které by je vyráběly a ve velkém prodávaly do Číny, ale my se nedokázaly vzdát kontroly nad kvalitou.“ A dobrovolně tak řekly ne velkovýrobě a velkému zisku. Osobní přístup a dohled nad výsledkem byl mnohem důležitější. A tak to pro MY DVĚ zůstalo dodnes. 

Kolekce MIMOZEM vznikla v roce 2016 a odkazovala k vesmíru a životu mimo naši planetu. | Foto: Archiv MY DVĚKolekce MIMOZEM vznikla v roce 2016 a odkazovala k vesmíru a životu mimo naši planetu. | Foto: Archiv MY DVĚ

 „Moc nám pomohlo, když nás oslovila Tereza Bruthansová, kurátorka výstavy Mini Wonders, která představovala českou hračku v Českých centrech po celém světě.“ Tereza si vybrala i vesmírné hračky a ty díky výstavě cestovaly na nejprestižnější veletrh designu na světě do italského Milána. Zde se ovšem setkaly poprvé s kritikou, která je nastartovala novým směrem. „MIMOZEM zde viděl odborník z tamní knihovny designu, který nás chválil za formu, ale přivedl nás na myšlenku věnovat se víc volné tvorbě a vsadit na malé, unikátní série, které nám budou bližší.“ A nemýlil se. Zanedlouho spatřila světlo světa zmiňovaná sběratelská série figurek ZAHUMNY, která designérky dostala do první ligy. 

Projekt ZAHUMNY pro dvojici představoval kariérní přelom. Pohádkové postavičky procestovaly svět. | Foto: Anna PleslováProjekt ZAHUMNY pro dvojici představoval kariérní přelom. Pohádkové postavičky procestovaly svět. | Foto: Anna Pleslová

Grandiózní úspěch

Mladým autorkám se zde povedlo dotknout tématu, který u veřejnosti i odborníků silně rezonoval. Tvorba pro děti, která odkazuje k tradicím českého loutkářství, pracím Jiřího Trnky, ale i scénografickým koncepcím přelomu 19. a 20. století zaujala a dvojici se začalo dařit. ZAHUMNY už svým názvem evokovala klasické pohádkové příběhy našeho dětství. Ale i dětství našich maminek a babiček. Postavy princezny, draka nebo smrtky se staly doslova senzací. Objevily se v řadě časopisů, v roce 2017 získaly nominaci na Ceny Czech Grand Design, pro autorky už druhou v pořadí. Pracně vyráběná pohádková figurka vznikala i celý měsíc. Zájem o ně značně převyšoval možnosti, které Veronika s Monikou měly, a musely si tak poprvé nechat ve výrobě pomoct. „Za půl roku jsme zvládly vyrobit třeba 20 ks a všechny se prodaly.“ A o co byl největší zájem? O smrtky a princezny. Jako dárky pro klienty je například nakupovaly i ambasády a designérky přiznávají, že se celé dva roky výrobě pohádkových sběratelských figur velmi dařilo. A pak přišel covid. 

Výroba jedné figurky si žádá spoustu času. | Foto: Štěpánka PiskáčkováVýroba jedné figurky si žádá spoustu času. | Foto: Štěpánka Piskáčková

Bloudi s přesahem

Dvojice ale cítila už nějaký čas, že se potřebuje posunout dál a vyvíjet se. Pomalu tak začal vznikat další společný projekt nazvaný BLUDÁRIUM. „Bloudi“, jak jim Veronika s Monikou familiárně říkají, se již definitivně přesunuli od klasické hračky ke sběratelskému objektu. Malé sochy, jejichž srdcem je dřevo a hlína, jsou suverénní a vizuálně nespoutané odrazy imaginace. Volba surových materiálů, které jsou často přiznaně neopracované, kontrastuje s barvami, jako je růžová nebo blankytně modrá. Od přívětivých a předvídatelných postav z kolekce ZAHUMNY přešly v BLUDÁRIU k vizuálně nesourodým, znejišťujícím objektům. Jsou nezařaditelní, a proto tak lákaví. A ačkoliv dvojice ví, že někdo se jich může i bát, ohlasy sbírají veskrze jen pozitivní. 

I proto se nebrání tomu, že by svoje malé „obludy“ přenesly do většího měřítka a umístily je do veřejného prostoru. Vytvořit dětské hřiště nebo objekt, kde by mohl i „ztrápený dospělák“ vzpomínat na časy, kdy byl malý, to je aktuálně sen, který by lákalo talentovanou dvojici naplnit. Stejně tak se nebrání intenzivnější spolupráci s architekty, urbanisty nebo krajináři. Pokud se jim zadaří, bude to i splněná touha řady těch, kteří by ve veřejném prostoru opět rádi viděli invenci a fantazii. MY DVĚ mají obého na rozdávání. 

Originální figurky se možná v budoucnu dočkají i velkého měřítka. | Foto: Štěpánka PiskáčkováOriginální figurky se možná v budoucnu dočkají i velkého měřítka. | Foto: Štěpánka Piskáčková

Související

Většina dětských produktů je postavena na marketingu hloupých pohádek, tvrdí tvůrce panenky Zoe, který říká dost zbytečným hračkám
Ostatní

Většina dětských produktů je postavena na marketingu hloupých pohádek, tvrdí tvůrce panenky Zoe, který říká dost zbytečným hračkám

Tereza Bíbová - 18. 11. 2021

Dva kamarádi z Brna se rozhodli vyrábět hračky jinak. Lokálně, udržitelně a hlavně vkusně
Produktový design

Dva kamarádi z Brna se rozhodli vyrábět hračky jinak. Lokálně, udržitelně a hlavně vkusně

Markéta Blažková - 6. 9. 2021

Neobyčejně kouzelné dřevěné hračky. Figurky Tititi Terezy Talichové se ve vašich rodinách budou dědit po generace
Produktový design

Neobyčejně kouzelné dřevěné hračky. Figurky Tititi Terezy Talichové se ve vašich rodinách budou dědit po generace

Tereza Bíbová - 17. 6. 2021

Chyběla jim ideální hračka pro vlastní děti, navrhli ji proto sami. Manželé ze Šumperka a příběh dřevěné stavebnice Urbix
Produktový design

Chyběla jim ideální hračka pro vlastní děti, navrhli ji proto sami. Manželé ze Šumperka a příběh dřevěné stavebnice Urbix

Tereza Bíbová - 24. 6. 2020

Advokátka radí designérům. Jak na design hraček
Produktový design

Advokátka radí designérům. Jak na design hraček

Lucie Brostíková - 24. 6. 2019

job shop
výstava czd
kruh 2024 duben
shop 4/2024