Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
„LOCKERS je pro nás krokem do neznáma, ale strašně nás to baví,“ říká Ondřej Malý, výkonný ředitel firmy BRICK. | Zdroj: Archiv BRICK / LOCKERS jsou úložná řešení pro domov i kanceláře. | Zdroj: Archiv BRICK „LOCKERS je pro nás krokem do neznáma, ale strašně nás to baví,“ říká Ondřej Malý, výkonný ředitel firmy BRICK. | Zdroj: Archiv BRICK / LOCKERS jsou úložná řešení pro domov i kanceláře. | Zdroj: Archiv BRICK

Vymysleli úložné skříňky do škol nebo kanceláří, které vynikají jednoduchým a nadčasovým provedením. Představujeme značku LOCKERS

Firma BRICK letos oslaví 30. narozeniny. Se svou dlouholetou tradicí si na trhu kancelářských interiérů udržuje neoddiskutovatelné postavení. Začátkem tohoto roku přišla s novým projektem LOCKERS propojujícím kvalitní minimalistický design s inovativním technologickým řešením zámku. Jak budou vypadat kanceláře blízké budoucnosti?

V posledních letech prochází kancelářské prostory velkými proměnami. První vlna přišla s finanční krizí roku 2007, následovaly proměny na základě budování silnější firemní kultury, a poslední, nejméně vyzpytatelné změny probíhají v posledních dvou letech v návaznosti na pandemickou situaci. Společnost BRICK, která na trhu funguje již od začátku devadesátých let, drží krok. Sleduje nové potřeby a zároveň vyvíjí produkty, které jí dělají radost. A tak vznikly LOCKERS, značka kombinující nové technologie zamykacích systémů s kvalitním minimalistickým designem. „Nejedná se pouze o navržení a výrobu nějakého produktu, ale o edukaci a kultivaci prostoru v širším kontextu. Chceme vytvářet produkty, které z technologického i estetického hlediska přispějí k lepším pracovním podmínkám,“ vysvětluje Ondřej Malý, výkonný ředitel společnosti BRICK. Jak konkrétně se kanceláře v posledních letech proměnily, jakým směrem se v rámci covidu budou ubírat a proč je třeba kultivovat jejich současný stav?

Za 30 let své existence si společnost BRICK stihla vybudovat ve svém sektoru velmi silnou pozici. | Foto: Archiv BRICKZa 30 let své existence si společnost BRICK stihla vybudovat ve svém sektoru velmi silnou pozici. | Foto: Archiv BRICK

Firma BRICK letos oslaví třicáté výročí, to je dlouhá doba. Jak se za dobu vašeho podnikání proměnil sektor kancelářského vybavení, a byly nějaké konkrétní těžké momenty, které vás hodně poznamenaly?

ONDŘEJ: Asi největší proměny přišly s finanční krizí okolo roku 2007. V té době jsme měli skvěle našlápnuto, ve firmě nás bylo více než 60, opravdu se nám dařilo. V roce 2007 se ale trh velmi seškrtil, nikdo do ničeho neinvestoval. A už vůbec ne do kanceláří, což byl základ našeho podnikání. Museli jsme na to nějak reagovat. Posunuli jsme se do trochu jiného segmentu, realizovali jsme společné prostory hotelů, restaurace a podobně, ale stejně jsme pořád věděli, v čem jsme nejlepší a kam se musíme vrátit. Do kancelářského segmentu.

Po skončení krize jsme získali spoustu nových zákazníků, investovali jsme ohromné částky a opět jsme se jako ostatní vrátili na koně. Zhruba v polovině druhého desetiletí přišla silná vlna nového přístupu k budování kanceláří, na které jsme se, stejně jako všichni v tomto segmentu, tak nějak svezli a začali dělat věci trochu jinak.

Rozhovor s Ondřejem Malým se uskutečnil v zázemí firmy BRICK na Kolbenově, kam firma v polovině 90. let přesídlila. | Foto: Michal HančovskýRozhovor s Ondřejem Malým se uskutečnil v zázemí firmy BRICK na Kolbenově, kam firma v polovině 90. let přesídlila. | Foto: Michal Hančovský

Jaké proměny s sebou zmiňovaná vlna přinesla?

ONDŘEJ: Velká změna přišla zhruba před pěti, šesti lety, kdy kanceláře přestaly být pouze pracovním místem se zašitou kuchyňkou v rohu, ale staly se společným a reprezentativním prostorem. Musely zaujmout nové zaměstnance a těm stávajícím poskytnout dostatečný komfort, aby ve firmě chtěli zůstat. Začalo se hodně dbát na firemní kulturu, aby zaměstnanci do práce chodili rádi a mohli tak podávat výkony, které od nich zaměstnavatel očekává. My jsme tyto proměny hodně sledovali a postupně jsme specifikovali zásadní nové interiérové prvky, podle kterých jsme se dále řídili.

Které z těchto nových prvků vás vedly k vytvoření značky LOCKERS?

ONDŘEJ: Asi nejvíce nás inspirovala proměna způsobu, jakým se ve firmě pracuje. Například to, že si zaměstnanci chtějí v práci nechávat věci. Nemají potřebu vše každý den nosit domů, nicméně pro udržení pracovní hygieny chtějí ráno přicházet k prázdnému, uklizenému stolu. Vznikla tedy potřeba prostoru, kam si zaměstnanci své osobní věci mohou uložit. Vyráběli jsme více a více nábytku pro tyto účely a zjistili jsme, že na našem trhu není jediný výrobce, který by se takovými produkty zabýval.

Projekt LOCKERS reaguje na současnou změnu požadavků na kancelářské a pracovní prostory. | Foto: Archiv BRICKProjekt LOCKERS reaguje na současnou změnu požadavků na kancelářské a pracovní prostory. | Foto: Archiv BRICK

Je nějaký konkrétní moment, kdy jste se rozhodli, že byste lockery měli vyrábět pod jejich vlastní značkou?

ONDŘEJ: Na Orgatecu, což je velký veletrh interiérů v Kolíně nad Rýnem, jsme si našli tři partnery z Rakouska, Německa a Švédska, kteří zámkové systémy vyrábí, a my je do ČR dovážíme. V té době ještě značka LOCKERS neexistovala a tyto zakázky jsme dělali přímo pod hlavičkou značky BRICK. Pak ale přišla velká zakázka pro Deloitte, asi 1800 lockerů se specifickým firmwarem. Na vývoji tohoto systému jsme kromě rakouských partnerů spolupracovali ještě s IT týmem Spaceti, který do procesu přinesl mnoho dalších inovací, a nakonec s ním spolupracujeme dodnes. V návaznosti na tuto zakázku jsme se rozhodli, že je na čase udělat lockerům vlastní platformu, takovou sesterskou značku značky BRICK.

Kromě technologické a designérského zpracování hledí LOCKERS na udržitelnost a kontinuální kultivaci pracovních prostor. | Foto: Archiv BRICKKromě technologické a designérského zpracování hledí LOCKERS na udržitelnost a kontinuální kultivaci pracovních prostor. | Foto: Archiv BRICK

Říkal jste, že na našem trhu chybí výrobce, který by se těmto produktům věnoval, nicméně úložné skříňky vyrábí mnoho dalších firem. Jak se LOCKERS od ostatních skříněk odlišují? Co se snažíte dělat jinak?

ONDŘEJ: Z našeho hlediska se nejedná pouze o navržení a výrobu nějakého produktu, ale o edukaci a kultivaci prostoru v širším kontextu. Chceme na základě hloubkového výzkumu a kvalitních spoluprací s odborníky vytvářet produkty, nad kterými zákazník nemusí přemýšlet. Klient k nám tak může přijít s jasným požadavkem, ale my mu jsme zároveň ochotni poskytnout praktické poradenství a společnými silami zjistit, jaký produkt pro něj bude tím nejlepším. Asi největší sílu cítíme v širokém výběru a kvalitě technologického zpracování zamykacích systémů, kterými jsme schopni vyhovět snad všem, od škol a galerií, které chtějí skříňky na klasický zámek, až po špičkové gigantické vývojářské společnosti s centrálním digitálním systémem.

V rámci udržitelnosti se k výrobě lockerů používají z velké části i recyklované dřevěné desky. | Foto: Archiv BRICKV rámci udržitelnosti se k výrobě lockerů používají z velké části i recyklované dřevěné desky. | Foto: Archiv BRICK

Kromě technologického zpracování ale lockery mají velmi specifický, minimalistický design…

ONDŘEJ: Když jsme značku zakládali, přemýšleli jsme, zda se vydat pouze technologickou cestou a jakkoli přizpůsobovat produkty zákazníkům. Nakonec jsme ale zvolili trochu jiný přístup a vsadili jsme na unikátní design. Oslovili jsme architekty a designéry ze studia Perspektiv, se kterými spolupracujeme mnoho let, a oni pro nás připravili návrhy lockerů tak, jak je známe dnes.

Z jakých principů tedy v designérském zpracování vycházíte?

ONDŘEJ: Snažíme se zužitkovat design, který se nám líbí a osobně ho považujeme za takový kancelářský šperk. Není třeba na něm nic ladit, funguje jako svébytný prvek, který může stát v prostoru (má i pohledová záda). Lockery kromě účelové funkce plní i estetické požadavky a mohou být stěžejním prvkem celé kanceláře. Po výrobní i materiálové stránce se snažíme vyhovět vysokým nárokům klientů a zároveň přemýšlíme udržitelně v rámci globálního ekologického měřítka. Na výrobu lockerů tak například z velké části používáme dřevěné recyklované desky.

Jedna z nejzásadnějších dosavadních realizací LOCKERS, vybavení kancelářských prostor pro firmu Adastra. | Foto: Archiv BRICKJedna z nejzásadnějších dosavadních realizací LOCKERS, vybavení kancelářských prostor pro firmu Adastra. | Foto: Archiv BRICK

Značka LOCKERS jako taková funguje teprve od ledna tohoto roku. Můžete ale i tak jmenovat nějaké zajímavé spolupráce a realizace?

ONDŘEJ: Pro nás jsou asi všechny realizace zajímavé. Ta aktuální je například velmi specifická v tom, že se k nám zákazník přišel podívat na lockery, byl tady asi pět minut, během kterých jsme si neuvěřitelně sedli, a vznikla z toho spolupráce na celém interiéru o rozloze 4500 metrů. Jedná se o kanceláře firmy Adastra. Máme spolu super mindset a těší nás, že můžeme spolupracovat s tak skvělými lidmi.

Jinak asi z mého pohledu nejatraktivnější zakázkou posledního roku byly kanceláře na Brumlovce pro Anheuser-Busch. Tam se nám podařilo dodat zhruba 600 lockerů.

Když dojde k takto velké spolupráci, jste ochotni design či technologické zpracování upravit dle přání zákazníků?

ONDŘEJ: Rádi bychom vyráběli hlavně naše vlastní designové produkty, ale druhá cesta je spolupráce, kdy jsme ochotni o estetickém i technickém zpracování diskutovat. Primárně vycházíme ze sedmi barev a tří základních modelů, držíme design, ale lockery vždy vyrábíme až pro konkrétní zakázky, a tak je téměř vždy upravujeme podle přesných požadavků. Je naprosto pochopitelné, že každý prostor i zaměření firmy vyžaduje jiný přístup a my s tím při každé zakázce počítáme.

Nejoblíbenějším typem Ondřeje Malého je Lockers 4.5. Má ho i ve své kanceláři. | Foto: Michal HančovskýNejoblíbenějším typem Ondřeje Malého je Lockers 4.5. Má ho i ve své kanceláři. | Foto: Michal Hančovský

BRICK realizuje spolu s významnými externími architekty nejrůznější coworkingové a kancelářské prostory jako například kanceláře pro AVAST, TRASK, HUB HUB, Fortunu a mnoho dalších. Plánujete i do těchto realizací lockery zahrnout?

ONDŘEJ: Jasně, to je určitě naším cílem, mnoho z výše zmíněných klientů již naše LOCKERS ve svých prostorech mají. Chceme LOCKERS dostat do povědomí architektů, kteří by je mohli považovat za stejně hodnotný a svébytný designérský prvek, jako je považujeme my. Naším největším cílem je nyní navázat co nejvíce zajímavých a smysluplných spoluprací.

Jedna z realizací firmy BRICK, coworkingové prostory HUB HUB | Foto: BoysPlayNiceJedna z realizací firmy BRICK, coworkingové prostory HUB HUB | Foto: BoysPlayNice

Pokud se bavíme o segmentu kancelářských prostor, nejde nereflektovat pandemické období posledních dvou let. Jaké největší proměny v rámci fungování kanceláří podle vás covid přinesl?

ONDŘEJ: Před covidem to bylo celkem jasné – kancelářím vládl openspace s komunitními zónami pro setkávání, ale i s klidnými prostory pro jednání, jako jsou zasedací místnosti. Po covidu se tyto preference u mnoha firem změnily – společnosti začaly chápat, že jejich zaměstnanci v kanceláři nemusí sedět pět dní v týdnu a není na škodu kombinovat osobní setkávání s home office. To je podle mě zásadní změna.

Nyní nelze zcela predikovat, jak kanceláře budou vypadat, až se vše ustálí. Pravděpodobně se budou dělat menší a více komunitní, aby doba strávená v kanceláři vykompenzovala samostatnou práci z domovů. Mnohem více se bude dbát na budování firemní kultury a týmovost. Je to ale také jistě o druhu podnikání, kterým se daná firma zabývá.

Zkoušeli jste už sami v rámci těchto proměn lockery modifikovat?

ONDŘEJ: Zatím jsme ve fázi sběru informací a reakcí. LOCKERS jede naplno teprve od ledna a co se covidu týče, teprve se ukáže, co funguje a co ne. Na podzim chystáme prezentaci na Designbloku, od které si slibujeme konkrétní a kritickou zpětnou vazbu, na které by se dalo dále stavět.

Chápu, že budoucnost je v tomto momentě značně nepředvídatelná. Máte ale nějaké plány nebo vize, které byste v budoucích dnech rádi naplnili?

ONDŘEJ: Jak říkáte, je to těžké předpovídat. V současné chvíli nedokáže nikdo s jistotou říct, jak budou kancelářské prostory vypadat za dva roky. My máme nějakou vlastní vizi, ale může to být úplně jinak.  Obecně nechceme pracovat s žádným jasným plánem. Jdeme do toho hodně intuitivně a spíš čekáme, co přijde a kam nás to posune. Tento segment je pro nás v podstatě novinkou, krokem do neznáma, ale strašně nás to baví. Do práce investujeme spoustu času, snažíme se učit a jsme opravdu rádi, když z druhé strany slyšíme pozitivní reakce.

Další články