Vymysleli jak usnadnit pobyt v koupelně. Česká firma RAVAK boduje v inovacích i designérských soutěžích

Řada umyvadel RAVAK Moon, zdroj: RAVAK Řada umyvadel RAVAK Moon, zdroj: RAVAK

Když majitelé společnosti RAVAK firmu v roce 1991 zakládali, zřejmě nesnili o světových oceněních. Čas ale nakonec ukázal, že by si to mohli dovolit, protože jejich vlastní výrobky už jich získaly mnoho. A ne jedenkrát!

„Design, pronikání do světa umění a estetiky, je naším primárním cílem,“ říká společnost RAVAK dnes. V začátcích sice pracovala formou licenční výroby, ale velmi brzo navázal vlastní vývoj a postupné rozšiřování produktové řady.

Vana LoveStory II, zdroj: RAVAKVana LoveStory II, zdroj: RAVAK

Někdy směrem konvenčním, někdy revolučním. Příkladem může být specifická rohová vana LoveStory, která umožňuje společné koupaní dvou lidí vedle sebe, nikoliv naproti. Pro RAVAK ji navrhlo designérské studio Achima Storze. Princip, kdy firma spolupracuje s externím designérem se ukázal jako úspěšně fungující. Po 20 letech pak výrobky začaly získávat laická i odborná uznání. Prvně v domácím prostředí a postupně i za hranicemi.

Achim Storz, zakladatel studia Storz, zdroj: RAVAKAchim Storz, zakladatel studia Storz, zdroj: RAVAK

Kořeny těchto úspěchů je třeba hledat o něco dříve a je vidět, že dlouhodobá snaha přináší ovoce. RAVAK se s designérem Kryštofem Nosálem potkal už v dobách jeho studia na VŠUP. Vznikla vana Evolution a první společné zkušenosti. „Nezapomenu na ten pocit, když jsem ji pak poprvé viděl v obchodě,“ vzpomíná dnes sám designér.

Vana RAVAK Evolution, zdroj: RAVAKVana RAVAK Evolution, zdroj: RAVAK

Postupně se stal autorem podoby celé řady výrobků společnosti, přelomovým pak byl Koncept 10°, který postupně začali oceňovat sami designéři, kurátoři a teoretici. „Číslice 10 představuje přesně tolik stupňů, o kolik jsme všechny výrobky v sérii pootočili nebo naklonili tak, aby vyšly uživatelům vstříc a usnadnily každodenní pobyt v koupelně.“ V roce 2015 tato myšlenka bodovala hned třikrát. Získala Top Design Award veletrhu v polské Poznani. Národní cenu a nominaci do mezinárodního finále mu přisoudila porota Elle Decoration International Design Award. Úspěchem nejcennějším pak byla nepochybně cena Red Dot získaná v kategorii koupelny.

Promo video, Koncept 10° od Kryštofa Nosála, RAVAK

Ocenění v asi nejprestižnější designovém klání si cení i majitelé a byl pro ně dalším důkazem o správnosti cesty, kterou s RAVAKEM razí. „Red Dot je pro nás potvrzením úspěchu při naplňování naší dlouhodobé strategie jít cestou inovací a odvádět kvalitní práci nejen u luxusních, ale také u masových produktů, dosažitelných pro každého. Zákazníkům se snažíme ukazovat cestu na trhu přesyceném bezejmennými výrobky kolísavé kvality,“ říká Jana Šlefrová, PR manažerka RAVAK. Následný zisk iF Design Award už mohl jen upevnit dřívější přesvědčení.

RAVAK Koncept 10°, zdroj: RAVAKRAVAK Koncept 10°, zdroj: RAVAK

Jestliže je těžké zvítězit, ne nadarmo se říká, že ještě těžší je úspěch obhájit. Pokud to navíc zvládnete na dvou frontách... Spolupráce mezi RAVAKEMKryštofem Nosálem zafungovala znovu, když vznikl set umyvadel na desku Moon. Archetypální motiv kruhu designér rozpracoval do pěti variant různých tvarů a možností odkládání a společnost je začala z litého mramoru vyrábět. „Umyvadla Moon ukazují promyšlené užití kruhu jako charakteristického designového prvku zkombinované s vysokou a na uživatele orientovanou funkčností,“ vysvětlila porota Red Dot design Award, proč udělila sérii své ocenění. Podobné motivy měli i zástupci iF Design Award a práce na umyvadlech Moon přinesla Kryštofu Nosálovi i individuální úspěch, Czech Grand Design jej nominoval na Designéra roku 2016.

Umyvadlo RAVAK Moon, zdroj: RAVAKUmyvadlo RAVAK Moon, zdroj: RAVAK

A co dál? Když získáte nejprestižnější ocenění, je velmi obtížné hledat další podobné výzvy a ustat ve svém snažení je naopak velmi jednoduché. RAVAK proto má vlastní projekt RAVAK DESIGN LAB, jehož prostřednictvím spolupracuje se světovými i českými designéry. „Neopomíjíme ale ani výchovu nových talentů. Věříme mladému českému designu a proto oslovujeme umělecké školy a zveme ke spolupráci perspektivní mladé umělce,“ dodává společnost.

Designér Kryštof Nosál, zdroj: RAVAKDesignér Kryštof Nosál, zdroj: RAVAK

Tah s Kryštofem Nosálem byl úspěšný, stejně tak i jiné spolupráce, které firma rozvíjí a třeba na ně jen nedopadá sláva získaná formou světových cen. Držme palce, každý úspěch českého designu je hodnota, která pomáhá všem.

Související

České rukavice pro hasiče získaly prestižní ocenění Red Dot Design Award
Produktový design

České rukavice pro hasiče získaly prestižní ocenění Red Dot Design Award

Petra Boháčová - 21. 8. 2018 - 4 min.

Umyvadla značky RAVAK sbírají ocenění. Mantinely jsou v designu potřeba, říká jejich autor Kryštof Nosál
Produktový design

Umyvadla značky RAVAK sbírají ocenění. Mantinely jsou v designu potřeba, říká jejich autor Kryštof Nosál

Kristýna Mikešová - 11. 6. 2018 - 7 min.

Ocenění Red Dot Design má přece každý. Omyl! Ročně ho získá jen procento přihlášených. Kdo z ČR se jím pyšní?
Produktový design

Ocenění Red Dot Design má přece každý. Omyl! Ročně ho získá jen procento přihlášených. Kdo z ČR se jím pyšní?

Tomáš Čech - 24. 5. 2018 - 3 min.

jelínek
MYP 2024
botanická zahrada
SHOP Snoubení