Pomůcka pro nevidomé
„CleS je koncept nákrčníku pro nevidomé, který je dokáže přes aplikaci v telefonu spojit buď s navigačním centrem nebo blízkou osobou. V situaci, kdy si nevidomý není jistý, kam má jít a nebo co se před ním nachází, může mu asistent na dálku poradit díky GPS navigaci či pomoct s orientací v komplikované situaci díky videopřenosu z kamery v nákrčníku,“ popisuje produkt autorka.
Díky váze baterií drží produkt na místě kolem krku a kamera míří dopředu, zdroj: Tereza Vacková
Samotná aplikace pro nevidomé již existuje, ovládá se však přes telefon. Nevidomý musí přístroj držet před sebou a mířit kamerou přibližně směrem, kde se má nacházet překážka. Chůze s telefonem v ruce však může být nejen poměrně náročná, ale také nebezpečná. Vacková tak nabízí bezpečnější variantu pomůcky, která nevidomému pomáhá s orientací v prostoru. „Hlavní práce designéra je pochopit co nejlépe potřeby koncového uživatele, a proto jsem chtěla vyzkoušet specifickou skupinu se zvláštními potřebami, které nejdou nijak obejít.“
Komunikace s přístrojem
Nákrčník je navržen tak, aby držel díky váze baterií na místě kolem krku a kamera mířila dopředu. Vnitřní obvod je pogumován, takže neklouže, a díky silikonovým výstupkům se uživatel na krku ani nepotí. „Obzvlášť důležitá je pro nevidomé haptičnost ovládání, takže jsem reliéfy a tvar tlačítek s nevidomými konzultovala tak, aby bylo každé jedinečné a tím pádem nezaměnitelné.“
Pro snadné ovládání je každé tlačítko jedinečné a tím pádem nezaměnitelné, zdroj: Tereza Vacková
Autorka řešila v rozhraní také problematiku oznámení, kterými nákrčník komunikuje důležitá upozornění uživateli. „Dnešní svět je přesycen zvuky z různých elektronických zařízení a samotní nevidomí používají spousty pomůcek, každou s jiným typem zvukové notifikace. Abych nepřidávala další tóny do té matoucí kakofonie, zvolila jsem pro okolí nenápadné vibrační notifikace.“
Letošní ročník přesáhl 20 000 přihlášených soutěžních prací, zdroj: Tereza Vacková
Plány
Nákrčník zatím neexistuje ve funkční verzi, neboť vývoj prototypu je prací pro celý multioborový tým a tedy běh na dlouhou trať. Prototyp by musel projít také několika koly testování. „Nevzdávám se myšlenky, že se mi podaří spojit se správnými lidmi a koncept posunout o něco dál. Zatím si nejsem jistá, kam přesně se bude moje další práce ubírat, ale mou představou je navázat na mé zkušenosti ze zahraničí a využít spolupráce se studenty z jiných fakult. Ve hře je i širší téma design help."