Výhra je skvělým bonusem a „samolepkou“ do mého portfolia. Designéři hodnotí, jak jim v kariéře pomůže úspěch v soutěži Model Young Package

Soutěž Model Young Package pořádá skupina Model Group každoročně již od roku 1996 a sdružuje stovky designérských talentů, působivé výtvory z udržitelných materiálů a inspirativní výměnu nápadů o obalech budoucnosti. | Zdroj: MYP Soutěž Model Young Package pořádá skupina Model Group každoročně již od roku 1996 a sdružuje stovky designérských talentů, působivé výtvory z udržitelných materiálů a inspirativní výměnu nápadů o obalech budoucnosti. | Zdroj: MYP

Účastníci letošního ročníku soutěže Model Young Package uhasili žízeň po kreativních a inovativních obalech. Na téma „Thirsty for Packaging“ vznikla řada originálních a zajímavých konceptů pro nápoje všeho druhu – pomyslné cílové pásky však dosáhlo pouze několik návrhů. Zeptali jsme se finalistů, co je během tvorby nejvíce potrápilo, a zjistili jsme, co považují za největší přínos soutěže.

Mariia Sokolova

2. cena 3 000 EUR v kategorii Unlimited – univerzity a designéři bez omezení věku, FA ČVUT, Česká republika: Flat Juice Packaging

Obal Flat Juice přináší jedinečné řešení pro balení nápojů. S formátem o velikosti A5 se pohodlně vejde do tašek nebo batohů vedle knih a lze jej složit napůl pro menší kabelky. | Zdroj: Mariia Sokolova, MYPObal Flat Juice přináší jedinečné řešení pro balení nápojů. S formátem o velikosti A5 se pohodlně vejde do tašek nebo batohů vedle knih a lze jej složit napůl pro menší kabelky. | Zdroj: Mariia Sokolova, MYP

Co očekáváte od výhry v soutěži Model Young Package?

Tato výhra mě inspiruje k další tvorbě a k účasti v dalších designérských soutěžích. Samozřejmě bych se ráda zúčastnila i příštího ročníku, protože organizace MYP byla na špičkové úrovni. 

Jaký byl pro vás největší oříšek při návrhu?

Když jsem začínala s navrhováním, připadalo mi, že všechny nejvhodnější obaly na nápoje už byly vymyšleny přede mnou. Mnoho mých původních nápadů, ačkoli měly smysl, prohrálo s klasickými obaly na džusy nebo víno. Chtěla jsem přijít s tvarem obalu, který by byl lepší než standardní rovnoběžný obal. Doufám, že se mi to podařilo. 

Jak vám vyhovovalo letošní téma?

Pokud jde o téma obalů na nápoje, považuji je za velmi zajímavé. Když vejdeme do supermarketu, většinou vidíme stejné obaly s minimálními rozdíly. A já jako designér si pak kladu otázku, proč všechny vypadají právě takhle a jestli existuje jiný vhodný tvar. Může se zdát, že všechno už bylo vymyšleno před námi, ale praxe ukazuje, že prostor pro kreativitu je neomezený. 

Pokud se budeme bavit o novém tématu příštího roku, je neméně zajímavé. Jestliže tekutinám můžeme dát jakýkoli tvar a vymyslet tu nejneobvyklejší formu obalu, u sladkostí tomu tak nebude. Zajímavé je, že zatímco u loňského tématu si dokážeme jasně představit, jak vypadá klasický obal džusu nebo jiného nápoje, rozmanitost obalů na sladkosti v obchodech je obrovská. Je zajímavé přehodnotit věci, které jsou pro nás běžné, a ozvláštnit je designem. Vyzkouším si to pro příští rok? Určitě. 

Sebastian Sikora

1. cena 3 000 EUR v kategorii Žáci středních škol od 15 let, SUŠ Ostrava, Česká republika: Jägermeister #SAVETHENIGHT

Návrh pro limitovanou edici obalu Jägermeister s názvem #SAVETHENIGHT ohromuje minimalistickým, luxusním designem a unikátním otevíráním. Obsahuje láhev o objemu 0,7 litru a je vyroben z papíru s pozlacenými a stříbrnými prvky. | Foto: Jakub Zeman, MYPNávrh pro limitovanou edici obalu Jägermeister s názvem #SAVETHENIGHT ohromuje minimalistickým, luxusním designem a unikátním otevíráním. Obsahuje láhev o objemu 0,7 litru a je vyroben z papíru s pozlacenými a stříbrnými prvky. | Foto: Jakub Zeman, MYP

Co očekáváte od výhry v soutěži Model Young Package?

V první řadě mi výhra přinesla nový pohled na to, jak porota v designérských soutěžích hodnotí jednotlivé projekty i díky přítomnosti na slavnostním vyhlášení. Do budoucna si myslím, že díky již vybudovanému jménu a historii soutěže je výhra v MYP skvělým bonusem a určitou „samolepkou“ do mého portfolia.

Jaký byl pro vás největší oříšek při návrhu?

Vypořádat se se spojením jednotlivých částí v celek. Chtěl jsem, aby na obale, i přesto, že je složený ze tří různých částí, bylo použito co nejméně lepení, což se mi nakonec myslím celkem povedlo.

Jak vám vyhovovalo letošní téma?

Téma se mi líbilo. Již ze začátku jsem věděl, že se chci zaměřit na kategorii high-end obalu, a proto jsem si taky vybral dárkový obal. 

Se Hyeon Won

1. cena 5 000 EUR v kategorii Unlimited – univerzity a designéři bez omezení věku, Burg Giebichenstein Kunsthochschule Halle, Jižní Korea: Fold up Pick up

Fold up Pick up je univerzální obal, který se přizpůsobuje různým fázím dodavatelského řetězce a nabízí jedno řešení pro různé potřeby. Začíná jako běžná krabice pro distribuci a skladování, odtrhnutím bočních klop a jejich složením se promění na prodejní obal. | Zdroj: MYPFold up Pick up je univerzální obal, který se přizpůsobuje různým fázím dodavatelského řetězce a nabízí jedno řešení pro různé potřeby. Začíná jako běžná krabice pro distribuci a skladování, odtrhnutím bočních klop a jejich složením se promění na prodejní obal. | Zdroj: MYP

Co očekáváte od výhry v soutěži Model Young Package?

V Koreji jsem dal výpověď a přijel do Německa studovat design, takže jsem se soutěže zúčastnil, protože jsem si chtěl vyzkoušet své dosavadní designérské schopnosti. Abych byl upřímný, chtěl jsem vyhrát cenu, ale nejlákavější pro mě bylo to, že soutěž nabízela možnost stáže v oblasti designu. Zatím nemám potvrzený žádný plán, ale pokud se naskytne příležitost, rád bych absolvoval stáž v oblasti obalového designu ve společnosti Model Group.

Jaký byl pro vás největší oříšek při návrhu?

Navrhování trojrozměrných předmětů z papíru je něco, co průmysloví designéři dělají odjakživa, takže mi to bylo velmi blízké. Bylo však obtížné navrhnout užitečný obal pro celý všestranný proces. Pokud je vhodný pro skladování, není tak hezký, když je vystaven, a pokud je zaměřen pouze na vystavení, doručení se stává obtížným. Vyvážit design tak, aby do určité míry vyhovoval všem těmto situacím, bylo velmi důležité a obtížné. 

Jak vám vyhovovalo letošní téma?

Nápoje, to je téma, které se mně osobně velmi líbilo. Vzhledem k tomu, že obaly na nápoje patří k obalům, se kterými se v reálném životě setkáváme nejčastěji, bylo o to lepší se do tématu ponořit. A velmi žádoucí mi přišlo věnovat při řešení úlohy pozornost udržitelnosti a ochraně životního prostředí. Domnívám se, že designéři, kteří navrhují nové věci, musí brát ohled na udržitelnost, a myslím, že jsem se při této příležitosti o designu obalů a udržitelnosti hodně naučil. 

Rolf Weilenmann

1. cena 8 000 EUR v kategorii vybraných designérů od Model Group, Švýcarsko: Fab Four

Užívání luxusního obalu Fab Four je pohodlné pro prodejce i zákazníka – snadné sestavení a uzavření doplňuje o vestavěné ucho pro odnos, perforovanou zadní část pro snadné vyjmutí plechovek a také možnost přidat vnější vrstvu pro dodatečnou ochranu při dopravě. | Foto: Jakub Zeman, MYPUžívání luxusního obalu Fab Four je pohodlné pro prodejce i zákazníka – snadné sestavení a uzavření doplňuje o vestavěné ucho pro odnos, perforovanou zadní část pro snadné vyjmutí plechovek a také možnost přidat vnější vrstvu pro dodatečnou ochranu při dopravě. | Foto: Jakub Zeman, MYP

Co očekáváte od výhry v soutěži Model Young Package?

Moje očekávání již byla naplněna (smích). Doufal jsem v zajímavý úkol, abych mohl vytvořit obal, který se nevidí každý den. Zároveň jsem byl zvědavý na práci ostatních designérů a na jejich setkání při předávání cen.

Jaký byl pro vás největší oříšek při návrhu?

Časově nejnáročnější byl začátek. Určit, kolik plechovek by měl obal obsahovat a jak by ve finále měly být prezentovány v regálu. Jakmile jsem učinil tato rozhodnutí, zbytek přišel automaticky.

Jak vám vyhovovalo letošní téma?

Když jsem se dozvěděl, že by se mělo jednat o plechovkový obal, zprvu jsem si pomyslel, že zadání neponechává mnoho prostoru kreativitě. Když jsem se ale do práce na Clock a plechovkách více zapojil, uvědomil jsem si, že kombinace skvělého designu Clock a toho, že lze plechovky balit ručně, otevírá vzrušující možnosti. 

Sára Hejčíková

3. cena 1 000 EUR v kategorii Žáci středních škol od 15 let, SUŠ Ostrava, Česká republika: Tatra Tea

Tatra Tea je vyroben z potaženého kartonu s parciálním stříbrným lakem a skládá se ze tří částí: dna, víka a vložky. Obsahuje integrované magnety pro zajištění uzávěru a využívá kombinace černé a stříbrné barvy, která ladí s designem lahví Tatranského čaje. | Zdroj: Sára Hejčíková, MYPTatra Tea je vyroben z potaženého kartonu s parciálním stříbrným lakem a skládá se ze tří částí: dna, víka a vložky. Obsahuje integrované magnety pro zajištění uzávěru a využívá kombinace černé a stříbrné barvy, která ladí s designem lahví Tatranského čaje. | Zdroj: Sára Hejčíková, MYP

Co očekáváte od výhry v soutěži Model Young Package?

Výhra předčila mé očekávání. Překvapilo mě, že jsem se umístila na oceněném místě. Potěšilo by mě, kdyby o mě projevila zájem nějaká firma, kterou by zaujaly moje nápady.

Jaký byl pro vás největší oříšek při návrhu?

Největší oříšek pro mě bylo vymyslet vhodné otevírání pomocí vsazených stuh.

Jak vám vyhovovalo letošní téma?

Letošní téma mi velmi vyhovovalo, jelikož bylo možné si vybrat ze tří zadání. Mám ráda výzvy, tak jsem si vybrala jednu z náročnějších technik. Jednalo se o potahování materiálu a výrobek také obsahuje vsazené magnety.

Phillip Hainke

2. cena 4 000 EUR v kategorii vybraných designérů od Model Group, Německo: Clock Pack C6x0.5

Clock pack C6x0.5 je obal z jednoho kusu, který pojme šest plechovek o objemu 0,5 litru. Jeho dno se skládá automaticky, obal k tomu navíc obsahuje přepážky pro efektivní manipulaci. | Zdroj: Phillip Hainke, MYPClock pack C6x0.5 je obal z jednoho kusu, který pojme šest plechovek o objemu 0,5 litru. Jeho dno se skládá automaticky, obal k tomu navíc obsahuje přepážky pro efektivní manipulaci. | Zdroj: Phillip Hainke, MYP

Co očekáváte od výhry v soutěži Model Young Package?​

Chystám se s dlouholetým kolegou založit nové designérské studio se zaměřením na obaly. Můj kolega má vzdělání v oblasti brandingu a grafiky, já působím v oblasti průmyslového designu. Model Young Package nabízí skvělou příležitost k propagaci našeho nového projektu. 

Jaký byl pro vás největší oříšek při návrhu?

Vzhledem k tomu, že jsem se rozhodl pracovat s multikanálovým tématem, výzvou pro mě bylo sloučit různé potřeby obalu. Můj návrh je dodáván jako plochý obal a funguje jako přepravní krabice pro e-shop, ale zároveň jej lze použít pro vystavení v obchodě s možností odběru. 

Jak vám vyhovovalo letošní téma?

Práce s letošní tematikou nápojů mě bavila, protože je to všudypřítomné téma, a také mi umožnila pracovat se standardními lahvemi a plechovkami. To je skvělé, protože obaly, které vyvinete, lze využívat pro celou řadu účelů. 

Eduard Špička

2. cena 2 000 EUR v kategorii Žáci středních škol od 15 let, VOŠ a SPŠ Šumperk, Česká republika: BOX Wine

BOX Wine slouží zároveň jako primární i sekundární obal, což snižuje odpad. Nabízí možnost stohování, snadnou přepravu a otevření, čímž propojuje vlastnosti drahých lahví od vína s dostupnějšími kartony pro přepravu. | Zdroj: Eduard ŠpičkaBOX Wine slouží zároveň jako primární i sekundární obal, což snižuje odpad. Nabízí možnost stohování, snadnou přepravu a otevření, čímž propojuje vlastnosti drahých lahví od vína s dostupnějšími kartony pro přepravu. | Zdroj: Eduard Špička

Co očekáváte od výhry v soutěži Model Young Package?

Věcná část, konkrétně peněžitá výhra je příjemným bonusem do další práce, ale od samotného titulu příliš neočekávám. Jsme malý rybník uprostřed Evropy a design stále imponuje spíš určitému spektru osob. Což se nedá říct například u filmu, o který je zájem logicky větší. Troufám si říct, že jemu dopřávám stejnou pozornost a pozoruji markantní rozdíl v mediálním i společenském zájmu. Je ale také dost možné, že se mýlím a budu do budoucna příjemně překvapen. Uvidíme. 

Jaký byl pro vás největší oříšek při návrhu?

Neměl jsem žádnou zkušenost s obalovým designem. Což samo o sobě považuji za velký oříšek. I když navenek BOX Wine vypadá jako běžná krabice, chtěl jsem do funkčnosti implementovat „vtipný“ prvek. Podařilo se, a nakonec usnadní celou manipulaci. Když krabici obrátíte, vyjede hrdlo, které uchopíte a i s krabicí odnesete. Jednoduché, avšak nelehké vymyslet.

Jak vám vyhovovalo letošní téma?

Téma bylo víceméně podobné minulým ročníkům. Za příjemnou změnu považuji rozdělení do kategorií přepravního, udržitelného a designového obalu. Snad tímto zvýšili objektivitu posuzování jednotlivých konceptů.

Katarína Davidová

Cena předsedy poroty, Střední škola Strážnice

Foltio řeší problém přeplněných papírových kontejnerů při třídění odpadu. Šikovným složením kartonu minimalizuje plýtvání prostorem. | Zdroj: MYPFoltio řeší problém přeplněných papírových kontejnerů při třídění odpadu. Šikovným složením kartonu minimalizuje plýtvání prostorem. | Zdroj: MYP

Co očekáváte od výhry v soutěži Model Young Package?​

Od výhry v soutěži nic neočekávám. Už jen samotná účast mi toho dala hodně. Ukázala mi směr, kterým se chci vydat, co mě skutečně baví a v čem se chci zdokonalovat.

Jaký byl pro vás největší oříšek při návrhu?

Nejtěžší bylo sestrojit prvotní funkční prototyp, vypočítat rozměry tak, aby se krabička dala hezky poskládat a nevznikaly při skládání žádné zádrhely. 

Jak vám vyhovovalo letošní téma?

Téma mi moc vyhovovalo.

Norman Drescher

3. cena 2 000 EUR v kategorii vybraných designérů od Model Group, Německo: Diamonds Inside – a jewel case

Tento kompaktní přepravní obal se pyšní atraktivním designem připomínajícím vybroušený diamant. Při otevření překvapivě odhalí všechny plechovky uvnitř, ze kterých si příjemce snadno může vybrat a vytáhnout svoji oblíbenou. | Zdroj: Norman Drescher, MYPTento kompaktní přepravní obal se pyšní atraktivním designem připomínajícím vybroušený diamant. Při otevření překvapivě odhalí všechny plechovky uvnitř, ze kterých si příjemce snadno může vybrat a vytáhnout svoji oblíbenou. | Zdroj: Norman Drescher, MYP

Co očekáváte od výhry v soutěži Model Young Package?

Nejpřínosnější byl pro mě tvůrčí proces. Stanovit si cíl, vytvarovat myšlenku, zpochybnit ji a zdokonalit. A porovnat výsledek s dalšími velmi schopnými lidmi v oboru. Díky tomu člověk nabývá zkušeností, sebedůvěry a klidu. A koneckonců ocenění klientů je příjemnou odměnou. 

Jaký byl pro vás největší oříšek při návrhu?

Rozhodnout se pro jeden základní princip a dále ho rozvíjet mezi ostatními slibnými přístupy.

Jak vám vyhovovalo letošní téma?

Obaly na nápoje nabízejí širokou škálu možností. Avšak ušít krabici na míru pro pivo Clock bylo velice specifické, protože se jedná o výjimečný produkt vyrobený s maximálním nasazením a láskou. Dodává se v pestrých, umělecky pojatých plechovkách, které si opravdu zaslouží mimořádný obal. Bavilo mě vložit do takového projektu celé své srdce.

Samuel Bratko

Divácké ocenění Online Award a Cena Inovačního Centra 1 000 EUR s placenou stáží u společnosti Model Group, ŠUP Josefa Vydru, Slovensko: Le Tosque

Le TOSQUE ztělesňuje jednoduchost, všestrannost a jedinečnost. Jedná se o prototyp nápojového obalu, který se svými elegantními křivkami vymyká běžným hranatým designům a vytváří optický klam o svém těžišti. | Zdroj: Samuel Bratko, MYPLe TOSQUE ztělesňuje jednoduchost, všestrannost a jedinečnost. Jedná se o prototyp nápojového obalu, který se svými elegantními křivkami vymyká běžným hranatým designům a vytváří optický klam o svém těžišti. | Zdroj: Samuel Bratko, MYP

Co očekáváte od výhry v soutěži Model Young Package?​

Výhra je pro mě novým prvkem do portfolia mých úspěchů a návrhů a očekávám, že mi v budoucnu může přinést zajímavé zakázky. Také se těším na stáž v Modelu, kde získám spoustu nových zkušeností.

Jaký byl pro vás největší oříšek při návrhu?

Největším oříškem pro mě bylo najít ideální poměr vzdáleností křivek, na kterých závisí objem a tvar obalu.

Jak vám vyhovovalo letošní téma?

Téma mi velmi vyhovovalo, protože mám rád eleganci a dlouhé zaoblené linie. Nápoje, konkrétně vína, mohou být velmi elegantní a luxusní nápoje, což se hodí k mému designérskému projevu.

Související

Klaplo to skvěle! Josefína Váchová vymyslela materiál, který netradičně kombinuje papír se skleněnými perličkami a vyhrála Master of Crystal
Produktový design

Klaplo to skvěle! Josefína Váchová vymyslela materiál, který netradičně kombinuje papír se skleněnými perličkami a vyhrála Master of Crystal

Tereza Patzenhauerová - 10. 11. 2023

Nejlepší mladou sklářkou je Váchová. Porota vybrala dalšího vítěze soutěže Master of Crystal
Hot news

Nejlepší mladou sklářkou je Váchová. Porota vybrala dalšího vítěze soutěže Master of Crystal

Redakce Czechdesign - 18. 10. 2023

Našli nápojové obaly, které mění pravidla hry! V soutěži Model Young Package zvítězila invenční řešení, co myslí na design i praktičnost
Ostatní

Našli nápojové obaly, které mění pravidla hry! V soutěži Model Young Package zvítězila invenční řešení, co myslí na design i praktičnost

Redakce Czechdesign - 5. 10. 2023

Mladá krev oddaná sklu. Studenti využili tradiční materiál k nečekaným výsledkům během soutěže Master of Crystal 2023
Produktový design

Mladá krev oddaná sklu. Studenti využili tradiční materiál k nečekaným výsledkům během soutěže Master of Crystal 2023

Tereza Urban - 14. 9. 2023

Zabalili knedlíčky i oplatky. Atraktivně a ekologicky. Největší mezinárodní soutěž obalového designu představuje výsledky
Produktový design

Zabalili knedlíčky i oplatky. Atraktivně a ekologicky. Největší mezinárodní soutěž obalového designu představuje výsledky

Jarmila Řehořková - 18. 10. 2022

Hravost, zážitek z rozbalování a ekologie. Mezinárodní soutěž obalového designu představuje výsledky
Produktový design

Hravost, zážitek z rozbalování a ekologie. Mezinárodní soutěž obalového designu představuje výsledky

Jarmila Řehořková - 23. 9. 2019

SHOP 2023
fotograf
GG 2023
SHOP Snoubení