Tým mladých lékařů, studentů lékařských fakult a dalších profesionálů, kteří věří, že by pacienty neměli pouze léčit, ale také vést k prevenci nejrůznějších onemocnění. To je nezisková organizace Loono, mezi jejíž aktivity patří například on-line poradenství, workhopy nebo diskuze. V rámci projektu prevence odstartovali také kampaň Zůstaň negativní, v níž Loono upozorňuje na prevenci proti viru HIV a AIDS. Co na ní říkají čeští designéři?
Loono
„Od začátku jsme věděli, že nechceme virem HIV jen strašit, ale chceme vést komunikaci v pozitivním duchu. Odlehčenost a určitá dávka provokace se propisuje napříč všemi aktivitami, které děláme,“ uvedla ředitelka společnosti Loono Blanka Sigmundová. Vizuál totiž zdobí, jak trefně popsal Creative Director Jakub Hussar na Mediáři, „ladovsky laděné penisy“, jejímž autorem je kreativní agentura Isobar. Na CZECHDESIGNu hodnotíme kampaň nejen z hlediska kvality grafického zpracování, ale i obsahu.
Slogany ozdobí i speciální merchandise určený pro e-shop společnosti Loono. | Zdroj: Loono.cz
Ptali jsme se tří odvážných, kteří s lechtivým tématem v oblasti knižního, produktového a grafického designu mají co dočinění. Anny Marešové, autorky erotických pomůcek Whoop·de·doo, která v současné době pracuje na svém novém produktu menstruačního kalíšku, Matěje Chabery, jenž má za sebou redesign kondomů české značky Primeros a grafického designéra Tomáše Cikána, autora podoby knihy Bohemian Taboo Stories - Kniha o lidech, kteří dělají něco sexy.
Anna Marešová
Anna Marešová: Vibrátor Whoop.de.doo | Zdroj: annamaresova.com
1. Jak se vám líbí nová kampaň společnosti Loono, která se zabývá prevencí pohlavní choroby?
ANNA: Myslím, že je fajn. Kampaň je úplně jiná, než jsem na toto téma doposud viděla. Je vtipná a velmi česká. Jen je otázka, zda bude skutečně úderná. Uvidíme, jak bude fungovat. Držím Loonu palce!
2. Jak vnímáte humor a nadsázku v grafickém designu? Jsou v něm čeští grafičtí designéři dostatečně odvážní?
ANNA: Humor a nadsázka je důležitá, nejen v grafickém designu. Myslím si, že čeští grafičtí designéři dostatečně odvážní jsou. Odvahu by spíš potřebovali klienti.
Autorem kampaně Loono je kreativní agentura Isobar. | Loono.cz
3. Je spojení erotiky a designu v Čechách tabu?
ANNA: Vzhledem k mému zaměření to nejsem schopná zcela objektivně posoudit, neb je to pro mě denní chleba. Ale co se našich zákazníků týče, máme reakce hlavně pozitivní. Takže bych řekla, že to už takové tabu není.
Matěj Chabera
Matěj Chabera, designér a bývalý kreativní ředitel LUGI | Zdroj: Lugi
1. Jak se vám líbí nová kampaň společnosti Loono, která se zabývá prevencí pohlavní choroby?
MATĚJ: V prvé řadě bych tedy jasně zavrhnul snahu o „pinďourový“ humor v době, kdy nastupuje extrémně složitá tématika fluid genderu apod. Na to, myslím, není nikdo s aktuálním přehledem zvědavý a ve veřejném prostoru to bude způsobovat reakce spíš od mladších, kterých se sexualita ještě ani netýká.
Samotné provedení písma z penisů je amatérské a evidentně neprošlo žádným typografickým vývojem, je to spíš taková infantilní ilustrace. Použití lidově vzhlížejících rámečků a několika dalších písem to celé ještě víc rozmělňuje. Obecně mi přijde nevhodné důležité sdělení vysadit jakýmsi tematickým comic sansem, který má problémy s čitelností i estetikou. Pokud chce Loono oslovit široké spektrum lidí a udeřit na ně správným tónem, tak je, myslím, vhodnější vytvořit kampaň, která má opravdu kvalitní grafický design, není prvoplánově vtipná a nesází na nepotřebnou samolibou prokreslenost. Rafinovanost a jednoduchost jsou možná vhodnější. Už jen z úcty k tématu, které není pro všechny stejně „vtipné“. Už jen v zájmu veřejného prostoru, který je jako celek beztak postižený vizuálním smogem.
Vizuál nové kampaně Loono | Zdroj: Loono.cz
Dále mi přijde nevhodné postavit kampaň na jemné kresbě a tolika vizuálních detailech. To se možná hodí do knihy nebo kamkoliv, kde je zaručená pečlivá pozornost a krátká vzdálenost. Z tramvaje „línou buchtu“ nikdo nepřečte a to, že jde o HIV, už vůbec ne. A to je škoda.
Rozhodně si myslím, že koncept českých přísloví by šlo dotáhnout lépe a jazykově přesněji. Například slogan „Co není v gumě, není pro mě“ funguje dobře, ale někde se význam podle mě zcela vytratí („Líná buchta, holý neštěstí“). Možná by vůbec nevadilo jen nějaké strohé věcné sdělení, které není třeba luštit a interpretovat. Nějaká nahá pravda má tvrdší zásah než poetizované chození okolo.
Vizuál nové kampaně Loono | Zdroj: Loono.cz
Na závěr bych dodal, že Loono a všechny jejich aktivity jsou nesmírně hodnotná činnost. Ať už tedy tahle vizuální kampaň dopadne jakkoliv, jejich reálná práce a jejich poslání to celé převyšují mnohokrát.
2. Jak vnímáte humor a nadsázku v grafickém designu? Jsou v něm čeští grafičtí designéři dostatečně odvážní?
MATĚJ: Humor a nadsázku vnímám. Někde jsou úžasné, jinde trapné a zbytečné. Je těžké udělat grafiku, kterou většina pochopí a přijme a stejné to je i s humorem a nadsázkou. Jestli jsou čeští designéři odvážní v humoru, to si opravdu netroufám posoudit. Odvaha sama nedotáhne věc k dobrému výsledku, jsou tam i další faktory. Naše řešení krabiček Primeros obsahuje humor a nadsázku, ale ve velmi jemné rovině, která nekřičí prvoplánově sprostá hesla. Třeba kondom Innocent má na obalu velké I s padající svatozáří. Zároveň ten symbol vypadá jako něco projíždějící skrz něco jiného – základní princip sexu, ale vyjádřený naprosto abstraktně. Zbytek je nechaný na představivosti.
3. Je spojení erotiky a designu v Čechách tabu?
MATĚJ: Erotika není žádné tabu a design se pojí se vším, co není strom v lese nebo skála v horách. Můžeme vytáhnout Anny Marešové dilda a kuličky, ale ty už všichni stejně znají (nebo mají) a nikdo z toho žádné tabu nedělá. Není žádným tajemstvím proč se na diskuzních fórech všichni vyptávají, který materiál je pro Průšovy 3D tiskárny hygienický. Už mají právě vymodelované anální kolíky a dilda ve Sketch Up a nevědí, z čeho si je doma vytisknout...
Tomáš Cikán
Grafický designer Tomáš Cikán | Zdroj: bohemiantaboo.com
1. Jak se vám líbí nová kampaň společnosti Loono, která se zabývá prevencí pohlavní choroby?
TOMÁŠ: Upřímně řečeno mě tato kampaň moc neoslovuje. Nadsázka a humor byly odjakživa vítanou součástí vizuální komunikace, ale je velmi těžké humor prezentovat tak, aby nebyl prvoplánový, aby člověk musel trochu přemýšlet, než se začne smát. Zkrátka aby byl chytrý. To se v tomto případě bohužel moc nepovedlo. Myslím si, že stokrát zkopírovaný penis se okouká a ve finále vyzní trochu hloupě a vulgárně.
Další aspekt, který mi vadí, je samotné provedení. Ti, kdo měli možnost si zkusit nakreslit písmo, vědí, že dosáhnout tvarové harmonie a koncepčního výrazu je velmi obtížné a vyžaduje hodně vědomostí a praxi. Falické písmo je mnohdy disproporční, obloučky jsou u některých liter deformované. Pokud se ale tyto zdánlivě nepodstatné detaily berou v potaz, mohou posunout výsledek do profesionální a důstojné roviny, která je v případě těchto odvážných témat na místě.
Vizuál nové kampaně Loono | Zdroj: Loono.cz
Vizuály bude chtít Loono využít i při spolupráci s partnerským výrobcem kondomů. | Zdroj: Loono.cz
2. Jak vnímáte humor a nadsázku v grafickém designu? Jsou v něm čeští grafičtí designéři dostatečně odvážní?
TOMÁŠ: Obecně myslím, že ano. Ve veřejném prostoru jsou vidět nápady, u kterých se rád s úsměvem zastavím a v duchu je chválím. Platí ale v podstatě to, co jsem psal v první odpovědi. Křečovitý humor nikdy nefungoval. Známe to i ze společnosti. Když zajdete s přáteli na večeři, stačí jeden jediný vtipálek, který nezná míru a zábava je ta tam.
3. Je spojení erotiky a designu v Čechách tabu?
TOMÁŠ: Nemyslím si. Žijeme ve vyspělé společnosti a ze všech stran se na nás valí čím dál více různých podnětů. Lidé jsou už zvyklí na ledacos. Dokonce bych řekl, že žijeme v době, kdy je bourání všemožných tabu velmi populární.