Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
LEMARKET | Zdroj: Facebook LEMARKET LEMARKET | Zdroj: Facebook LEMARKET

Všude samý design market. Veletrhů, které nabízejí české tvůrce, je čím dál víc, není ale jejich koncept už vyčerpaný?

Má pro značky a nezávislé tvůrce smysl účastnit se, mezi návštěvníky tak populárních, design marketů? Je pro ně tento typ prodeje výhodný? Jaká negativa případně přináší? Oslovili jsme vystavovatele, aby se s námi podělili o své zkušenosti, a zaměřili jsme se při tom na tři nejznámější markety u nás – Dyzajn market, Mint Market a LEMARKET.

Markety

Pojďme si prvně všechny sledované markety blíže představit. Jednou z největších prodejních přehlídek v Praze je jednoznačně Dyzajn market, který před více než 10 lety založila Terezie Tunková. Na prodejní výběrové výstavě konající se tradičně pod širým nebem můžete nakoupit širokou škálu produktů (oblečení, doplňky, porcelán, sklo, hračky, papírenské zboží a další) od tvůrců nejen z České republiky. Součástí Dyzajn marketu bývá i food zóna a doprovodný program, jako jsou workshopy, různorodé dílny nebo divadelní představení.

Dyzajn Market | Zdroj: Facebook Dyzajn MarketDyzajn Market | Zdroj: Facebook Dyzajn Market

MINT Market, nabízející svěží módu, šperky, design a delikatesy, se od ostatních liší tím, že se na něj můžete vydat opravdu po celé České republice. Ještě, než vznikl MINT Market, uspořádali v roce 2011 zakladatelé – Kateřina Pletichová, Zbyněk Banán Hanko a Omri Goz – první Holešovice Fashion Market. V roce 2015 už pro nás byla tržnice malá a Prague Fashion Market se poprvé konal na Smíchovské náplavce. Tehdy se k týmu přidala Lenka (Lenka Šašková, pozn. red.), která převzala uzdu kočovného cirkusu. A potom i Martin (Martin Rozbroj, pozn. red.) a Klárka (Klára Vernarcová, pozn. red.), kteří se starají o to, aby se o akcích vědělo i na Měsíci. Vizuálně pak všechny akce doprovází Petrovy ruční kresby. Společně se tak vydali objevovat opuštěná, ale o to zajímavější místa v patnácti městech pod zastřešujícím názvem MINT Market,“ uvádí na svých stránkách zakladatelé této akce.

MINT Market | Zdroj: Facebook MINT MarketMINT Market | Zdroj: Facebook MINT Market

Nejmladší z této trojice je pak LEMARKET, který před devíti lety založila Elena Janota. LEMARKET, konající se pravidelně v Praze a nově také v Brně, si zakládá na kurátorovaném výběru značek, estetickém prostředí a širokém výběru produktů. Kromě marketů se LEMARKET v rámci svého kreativního studia zaměřuje i na podporu designérů skrze pomoc s tvorbou webu a e-shopů, grafikou, designem interiérů, správou sociálních sítí a celkově s celou marketingovou a business stránkou projektu.

LEMARKET | Zdroj: Facebook LEMARKETLEMARKET | Zdroj: Facebook LEMARKET

Na vlastní kůži

Marketů se ročně účastní tisíce malých značek a tvůrců. My jsme oslovili pár z nich a zeptali jsme se na jejich zkušenosti, doporučení ke zlepšení a na to, jak moc jsou pro existenci jejich značky tyto markety klíčové.

Většina oslovených značek se shoduje na tom, že prezentace na podobných marketech pro ně důležitá je. Kromě toho, že jde o teoreticky dobrou příležitost ke zviditelnění značky, se jedná o možnost potkat se osobně se zákazníkem a oslovit i jinou skupinu lidí, než na kterou značka organicky cílí skrze své kanály.

Vlevo: Blue Nude limitovaná edice, originálni linorytový tisk v limitované edici 15 tisků / vpravo: Nude 02 | Zdroj: NEBBOVlevo: Blue Nude limitovaná edice, originálni linorytový tisk v limitované edici 15 tisků / vpravo: Nude 02 | Zdroj: NEBBO

Například pro Evu Roverovou stojící za značkou Nebbo je existence design marketů „naprosto klíčová“. „Tyto akce mi umožňují ukázat mou značku reálně před ‚publikem‘ a okamžitě reflektují zájem nebo opak. Mohu pozorovat reakce okolí, zodpovědět dotazy, vysvětlit detaily a šířit povědomí o značce přímou prezentací. Také vnímám to, že kupující rádi vidí autora, tvůrce, který za produkty stojí. Osobně mě kontakt s lidmi, jež autorská tvorba zajímá nebo se jí také věnují (kupující / komunita tvůrců), velmi baví. Nabíjí mě energií, inspirací, objevuji nové věci, seznamuji se se zajímavými lidmi. Na základě některých podnětů na marketech vznikly nové produkty, dozvěděla jsem se nové technické informace, zjednodušila některé postupy apod.,“ vyjmenovává pozitiva marketů Eva. „Lidé mají díky marketům možnost si materiál osahat, seznámit se s produkty a prohodit pár milých slov se samotným tvůrcem,“ souhlasí Monika Neužilová, zakladatelka značky Yesmonite.

Vlevo: stolní lampa Slečna Terrazzo / vpravo: květináč terracotta | Zdroj: YesmoniteVlevo: stolní lampa Slečna Terrazzo / vpravo: květináč terracotta | Zdroj: Yesmonite

Účast na podobných akcích je pro vystavovatele náročná, jak po finanční, psychické, tak i fyzické stránce. Akce se konají zpravidla o víkendu, což pro prodejce znamená hodiny práce navíc. Pokud jste na nějakém ze zmíněných marketů byli, víte, že na stáncích nebývají jen brigádníci, nýbrž samotní zakladatelé značek, na kterých je vidět neskutečné zapálení. „Je skvělé vidět reakce lidí na šperky, ať už pozitivní, nebo i ty negativní, mít zpětnou vazbu. Tyto akce jsou sice fyzicky náročné, ale věřím, že nás prodejce vždy nabijí energií, kterou získáme od lidí, a posouvají nás dál,“ potvrzuje Kristýna Černá, zakladatelka značky Du Coeur.

Vlevo: Earcuff FLEUVE / vpravo: náramek Corail | Zdroj: Du CoeurVlevo: Earcuff FLEUVE / vpravo: náramek Corail | Zdroj: Du Coeur

Ne všichni jsou však s celkovým konceptem marketů stoprocentně spokojeni. „Pro brand našeho typu – kvalitní designové oděvní kolekce, které vyrábíme v malých sériích – svým způsobem chybí event, kde bychom se mohli prezentovat. Markety a trhy jsou pro nás dočasné řešení, které nám umožňuje se ukázat širšímu publiku, ale svým způsobem to může v očích našich některých zákazníků degradovat značku. Já bych doporučila od sebe akce více rozlišit, protože dnes je to všechno na podobný způsob. A nabídnout brandům, které se zabývají oděvním designem, jako jsme třeba my, nějakou zajímavou prezentaci,“ myslí si Anna Havlíčková, jež stojí za značkou Appre. „Skvělým eventem v tomto směru byl pro nás Má Vlast EDIT, kterého jsme se účastnili v minulém roce. Nejedná se ovšem ani tak o prodejní market, jako spíše o oslavu toho, co se na české módní scéně za poslední měsíce událo nového,“ doplňuje. 

Vlevo: Úpletové šaty s rolákem z organické GOTS bavlny – krátký rukáv – skořicové / vpravo: Kalhoty z prémiové vlny – se zavazováním – šedé | Zdroj: AppreVlevo: Úpletové šaty s rolákem z organické GOTS bavlny – krátký rukáv – skořicové / vpravo: Kalhoty z prémiové vlny – se zavazováním – šedé | Zdroj: Appre

Hlavně nezapadnout

Co se vizibility týče, hodnotí prodejci ze svých zkušeností velmi dobře především Dyzajn market. Uvádí, že je, alespoň dle jejich názoru, nejlépe zavedený. Jak ale dodává Alena Barnová, COO MARIELI: „Když jdete na takovou akci, vždy si musíte předem říct, co je cílem, abyste si díky tomu nastavili očekávání, rozpočet a také design stánku, propagační materiály.“ Samotná účast není samospasná.

Produkty Marieli | Foto: Archiv MARIELIProdukty Marieli | Foto: Archiv MARIELI

Dyzajn market je také, dle reakcí, akcí, na kterou chodí lidé s cílem opravdu nakoupit. Často mají už dopředu rozmyšlené, jaké značky rozhodně musí obejít, na jaké novinky se jdou podívat. Pro samotné prodejce, jak potvrzuje Petra Čuřínová, zakladatelka značky prémiových lůžkovin GIVILI, je tudíž velmi důležité, dokázat na prodejní markety své zákazníky nalákat dopředu. U MINT Marketu je situace trochu specifická z podstaty toho, že se odehrává v různých městech České republiky. „Velmi záleží na tom, do jakého města se vydáte a také jaký máte produkt. Nákupní síla se totiž v každém městě liší,“ popisuje Petra své zkušenosti. 

Povlečení GIVILI | Zdroj: GIVILIPovlečení GIVILI | Zdroj: GIVILI

Na produkční stránku marketů si z oslovených prodejců nikdo nestěžuje, naopak. Dyzajn market i MINT Market jsou dle Kateřiny Tygl, zakladatelky značky La Malina v organizaci skvělé. „Instrukce jsou srozumitelné a vše vždycky běží jako po másle. Nejvíce oceňujeme profesionalitu a vstřícnost organizátorů, kteří si i přes vysoký počet stánkařů vždy najdou čas na individuální přístup a v době marketu jsou na příjmu doslova ve dne v noci.“ Stejnou zkušenost s těmito markety má i Eva Roverová, jež navíc vyzdvihuje skvělou komunikaci, stejně tak Alena Barnová z MARIELI, která například velmi kvituje koordinační call se všemi vystavovateli, který před akcí Dyzajn market pořádá.

Všechny modely jsou navržené tak, aby hezky seděly a přiléhaly k vašim křivkám. | Zdroj: La MalinaVšechny modely jsou navržené tak, aby hezky seděly a přiléhaly k vašim křivkám. | Zdroj: La Malina

V očích Anny Havlíčkové se na pomyslné špičce, co se do organizace a prestiže týče, umístil LEMARKET. Nutno podotknout, že se neúčastnila Dyzajn marketu. Má však zkušenosti i z dalších, menších prodejních podniků. „LEMARKET si z akcí, kterých jsme se účastnili, podle nás drží největší úroveň, profesionalitu i návštěvnost. Pozitivně také hodnotím to, že například poslední LEMARKET byl oproti předchozímu roku, co se týče rozsahu, o něco menší. Když je akce už moc velká, vnímám to spíše jako nevýhodu, protože potom už návštěvníci nemají kapacitu aktivně projít všechny brandy.“ Na LEMARKETU si oslovení pochvalují především bravurně zvládnutý marketing a to, jakým způsobem organizátoři přistupují k výběru vystavujících.

Kristýna Černá, jež se LEMARKETU účastnila již třikrát, potvrzuje, že značky jsou opravdu dobře vybrané. „Mám pocit, že i prodejci jsou většinou spokojeni a dobře utrží. V začátcích značky, kdy nebyl ještě dominantním příjmem e-shop, byl LEMARKET určitě akcí, kde výdělek obsahoval určitou rezervu do dalšího roku, a mohla jsem tak rozvíjet značku, investovat do nových materiálů, lepších obalů, marketingu a podobně.“ Už zařazení své značky na tento market vnímají samotní vystavovatelé až jako takovou prestiž. Vybraných značek totiž není tak velká řada jako u ostatních dvou marketů, a sám LEMARKET je tím stylem i prezentuje. 

LEMARKET - moderní tržiště | Zdroj: LEMARKETLEMARKET - moderní tržiště | Zdroj: LEMARKET

Rady a postřehy do budoucna

Pokud jste dobří, neznamená to, že nemůžete být ještě lepší. Prostor ke zlepšení se najde vždy. Co by na jednotlivých marketech změnili nebo vylepšili samotní vystavující? „MINT Market by mohl lépe prohlédnout stany, které půjčuje. My jsme měli ten náš docela zašpiněný. Ale chápu, že organizace není lehká. Dyzajn market by mohl mít zase hezčí cedulky s označením značky, které si vystavující kupuje,“ nabízí pár návrhů na změnu Kateřina Tygl.

Nespornou výhodou MINT Marketu je fakt, že si na trh můžete zajít i v menším městě. | Zdroj: MINT MarketNespornou výhodou MINT Marketu je fakt, že si na trh můžete zajít i v menším městě. | Zdroj: MINT Market

Eva Roverová by naopak ocenila „drobný info balíček pro úplně nové tvůrce, kteří se účastní poprvé, protože tam je ta nervozita z premiéry velká“. Podnět ke zlepšení má pro Dyzajn market Monika Neužilová, která by mu vytkla „přívod elektřiny (který se ke mně dostal až dvě hodiny po začátku akce), zmíněný Dyzajn market se konal na náměstí Václava Havla na Praze 1, tam jsem tenkrát byla nováčkem, ovšem velkou zásluhu na technickém zkratu mělo nepříznivé počasí, které nám ten den nepřálo. A druhá věc, která mě překvapila, že jsem mohla být více informována o umístění jednotlivých stánků. Bohužel kvůli malému prostoru náměstí nebyly mezi stany uličky (neměla jsem tomu totiž uzpůsobený stánek), takže jako nováček bych uvítala podrobnější informace před začátkem akce“.

Jak upozorňuje Petra Čuřínová, je dobré se dopředu informovat o tom, jak dané prodejní místo vypadá. Na lokaci záleží více, než jsem si zprvu myslela. Například v Brně jsem se účastnila MINT Marketu na Zelném trhu, kde se celá akce odehrává ve třech patrech. V přízemí se ale reálně bohužel moc lidí, alespoň v zimních měsících, nezdrží, jelikož je tam zima. Raději co nejrychleji postupují do vyšších pater, kde je příjemně.“ Detail, který vám ale může první zážitek z účasti na dlouho zkazit. 

Prosincový Dyzajn market | Zdroj: Dyzajn marketProsincový Dyzajn market | Zdroj: Dyzajn market

Každý od marketů podobného typu očekává možná trochu něco jiného. Na české scéně jich naštěstí existuje opravdu velká řada, lze si tedy vybírat a účastnit se toho, který svým zaměřením a zacílením odpovídá nejvíce vašim potřebám. Jak se říká – sto lidí, sto chutí. Otázkou však zůstává, zda už není podobný koncept přežitý a zda do budoucna nezačnou vystavovatelé vyžadovat trochu jiný koncept. 

Další články