Všude dobře, Na Výstavišti nejlíp! Jak se Letná sžila s novou vizuální identitou svého oblíbené volnočasového areálu?

Jak se daří po dvou letech vizuální identitě Na Výstavišti? | Vyfoceno Na Výstavišti Jak se daří po dvou letech vizuální identitě Na Výstavišti? | Vyfoceno Na Výstavišti

Chcete-li v Praze sportovat, obklopovat se kulturou nebo jen lelkovat, tak kde jinde než Na Výstavišti? Již dva roky uplynuly od představení odvážné a živé vizuální identity, za kterou stojí trio grafických designérů - Tereza Hejmová, Štěpán Malovec a Martin Odehnal. Jak nová identita baví návštěvníky, na které překážky designéři narazili a co plánuje vedení areálu do budoucna, se dočtete v našem článku.

Výstaviště Praha za poslední čtyři roky prošlo a stále prochází významnou revitalizací, kterou v roce 2020 doplnil i nový vizuální styl. Více než dva roky se Výstaviště spolu s grafickými designéry snaží komunikovat s návštěvníky areálu pro volnočasové aktivity ucelenou identitou. Slovní hříčky, začleněné do jinak minimalistického vizuálu, dokázaly propojit tradiční místo s dlouhou historií s moderním areálem.

V návaznosti na historii

Výstaviště Praha, nacházející se v městské části Praha 7, vzniklo v roce 1891 jako místo pro Jubilejní zemskou výstavu, která se zde téhož roku uskutečnila. Jeho hlavním znakem se stal bezpochyby Průmyslový palác. Ten se v areálu zachoval i do dnešních dní a v současné době prochází rekonstrukcí.

Hlavní dominantou areálu je Průmyslový palác. | Vyfoceno Na VýstavištiHlavní dominantou areálu je Průmyslový palác. | Vyfoceno Na Výstavišti

Co se ale změnilo, je význam samotného slova výstaviště. „Slovo má význam, který je vzhledem k dnešní, a hlavně budoucí funkci areálu spíše okrajový, rozhodně nevystihuje jeho podstatu a rozsah. Zároveň jde ale o zažitý pojem, který každý v Praze (a nejen tam) zná a používá, vysvětlili svůj záměr pracovat se zažitým pojmem v rámci nového vizuálního stylu jeho autoři, Tereza Hejmová, Štěpán Malovec a Martin Odehnal.

Díky výše zmíněnému doplnili grafičtí designéři slovo „výstaviště“ o předložku „na“, čímž z jinak obecného pojmu definovali místo pro volnočasové aktivity. Zábavný vizuální styl je od té doby na světě.

Slovní hříčky

Naše logo není obrázek s textem, ale je to vlastně komunikační koncept, který je (a musí být) živý i hravý. Což marketingové oddělení od začátku 100% pochopilo, vzalo ho za svůj, rozvíjí ho a podle všeho s ním rádo pracuje,“ chválí si spolupráci s vedením areálu grafičtí designéři.

Vizuální styl je postaven na hravých textech. | Vyfoceno Na VýstavištiVizuální styl je postaven na hravých textech. | Vyfoceno Na Výstavišti

Komunikační koncept má svou sílu ve vtáhnutí návštěvníků do samotné identity. Dokáže vzbuzovat emoce, nabízí téma k diskuzi a vytváří tak jasně identifikovatelnou značku, kterou se Výstaviště Praha dozajista stává.

„Až samotná praxe ukázala, jak flexibilně v dobrém slova smyslu nová vizuální identita funguje. Dá se neustále rozvíjet, je hravá a nadčasová. Se základními grafickými prvky (rámeček a slovní spojení Na Výstavišti) se dá variabilně pracovat, ale zároveň je to dostatečně silný symbol, aby naše komunikace byla jasně rozpoznatelná,říká o novém grafickém stylu Milena Mauricová, marketingová ředitelka Na Výstavišti.

Koncept, který baví nejen návštěvníky

„Nebudu zastírat, že po vyhlášení vítěze byli někteří z kolegů trochu rozpačití, protože naše vizuální identita potřebuje čas, aby si na ni člověk zvykl,“ uznává Milena Mauricová a dodává, „jakmile ji začnete vnímat skrze více materiálů, tak vás začne bavit její hravost. A přesně to se stalo i uvnitř firmy, kdy zaměstnanci, kteří z počátku nebyli úplně přesvědčení, s postupem času sami chodili s pochvalnými komentáři.“

Nejen USB disk a pero, ale také deku a deštník si můžete pořídit Na Výstavišti. | Vyfoceno Na VýstavištiNejen USB disk a pero, ale také deku a deštník si můžete pořídit Na Výstavišti. | Vyfoceno Na Výstavišti

Nejen slovní hříčky, ale i filmové hlášky se objevují na mnoha předmětech Výstaviště. | Vyfoceno Na VýstavištiNejen slovní hříčky, ale i filmové hlášky se objevují na mnoha předmětech Výstaviště. | Vyfoceno Na Výstavišti

Mnohá slovní spojení vykouzlila úsměv na tváři nejednomu návštěvníkovi či zaměstnanci pražského areálu v Holešovicích. Na upomínkových předmětech se nachází různorodé texty od rýmů až po narážky na slavné filmové hlášky. Na termohrncích vás může překvapit nápis „Někdo to rád horké na Výstavišti“.

„Zaznamenali jsme i přání, aby byla možnost si některé interní materiály (bloky, tužky, tašky…) zakoupit. A to potěší, ne že ne. Na druhou stranu je nám jasné, že negativní reakce budou určitě také a velkému procentu návštěvníků je vizuální identita úplně ‚šumák‘,“ hodnotí přijetí vizuálu grafičtí designéři.

Marketingové oddělení Výstaviště přání svých návštěvníků vyslyšelo a nyní pracuje na zprovoznění e-shopu, který by měl být na jaře příštího roku hotový.

Děti potěší barevné křídy a pastelky z Výstaviště. | Vyfoceno Na VýstavištiDěti potěší barevné křídy a pastelky z Výstaviště. | Vyfoceno Na Výstavišti

Převážně pozitivní komentáře získala vizuální identita již po zveřejnění výsledků soutěže na sociálních sítích. Kromě kladného přijetí mezi návštěvníky se vizuál dočkal i chvályhodné nominace, o které říká Milena Mauricová následující: „Fakt, že byla naše nová vizuální identita vloni nominována na prestižní ocenění Czech Grand Design, rovněž o něčem svědčí.“

Běh na dlouhou trať

Zavádění nového vizuálního systému není otázkou dnů či týdnů, ale může se protáhnout i do několika let. Své o tom ví i grafičtí designéři, kteří nynější situaci Na Výstavišti popisují následovně: „Někdo by si mohl oprávněně myslet, že dva roky od soutěže je už všechno hotové a sem tam se řeší nějaká kampaň, letáček na příměstský tábor a podobně. Pravda je však taková, že jsme do vod Výstaviště vstoupili těsně před velkou vlnou rekonstrukcí různých budov a prostor v areálu, takže například v oblasti infosystémů a navigace se zatím jedná o dočasná řešení, aby se lidé v rámci možností zorientovali. Takže hotovo ještě zdaleka není.“

Infosystémy již vznikají podle návrhů grafických designérů. | Vyfoceno Na VýstavištiInfosystémy již vznikají podle návrhů grafických designérů. | Vyfoceno Na Výstavišti

Rekonstrukce areálu zbrzdila implementaci vizuálního stylu, který se postupem času stane jeho nedílnou součástí. Dočasná řešení infosystémů zanedlouho nahradí trvalé grafické prvky nové identity. V současné době se již Výstaviště prezentuje webovými stránkami, plakáty a dalšími propagačními předměty podle návrhů grafických designérů.

„Cokoli je nyní v produkci Výstaviště, ať už jsou to jím pořádané akce (koncerty, tábory a podobně), nebo selfpromo na různá místa areálu, nese už prvky vizuálního systému,“ popisují autoři a dále vysvětlují, „areál je ale i místo pro konání mnoha akcí pod hlavičkou různých produkcí, které si jedou vlastní komunikační kampaně. Takže někdy je to logicky pelmel.“

Ukázka implementace infografiky v areálu | Vyfoceno Na VýstavištiUkázka implementace infografiky v areálu | Vyfoceno Na Výstavišti

Na Výstavišti vznikají plakáty ve stylu nového vizuálu. | Vyfoceno Na VýstavištiNa Výstavišti vznikají plakáty ve stylu nového vizuálu. | Vyfoceno Na Výstavišti

Mnoho práce ještě čeká trojici designérů spolu s marketingovým oddělením v zavádění nového vizuálu. To, že jsou ale obě strany na stejné vlně, dokazuje i Milena Mauricová, která dodává: „Mám velkou radost, že designérské trio Hejmová, Malovec, Odehnal s námi spolupracuje a nezůstalo pouze u vymyšlení vizuální identity a předání manuálu. I díky tomu se identita může neustále vyvíjet.“

Ve stopách minimalismu

Z původního loga zůstalo v novém vizuálním systému pouze slovo výstaviště. Grafičtí designéři zvolili cestu minimalismu a vsadili na jednoduchou typografii a autentické texty. Síla identity se nachází taky v její jednoduchosti, která ovšem nenudí, ale snadno se aplikuje na různorodé projekty a kulturní akce, které se v areálu konají.

U minimalistických věcí, kde záleží na detailech, je vždy jistá míra rizika, že to jiný autor bude cítit jinak. Takže než vznikl manuál a nastavilo se základní ukotvení pravidel, tak ne každá realizace byla třetí stranou zpracována tak, jak bychom si přáli. Ale svět se nezbořil a hlavně – na funkci to nemělo vliv. Momentálně už je vidět, že díky nastaveným základním pravidlům je vše na dobré cestě,“ popisují autoři.

Grafičtí designéři navrhli i celou řadu piktogramů, které doplňují infografiky Na Výstavišti. | Vyfoceno Na VýstavištiGrafičtí designéři navrhli i celou řadu piktogramů, které doplňují infografiky Na Výstavišti. | Vyfoceno Na Výstavišti

To, že je vše na dobré cestě, dokazuje i Milena Mauricová, která je s výběrem nového vizuálu i jeho implementací velmi spokojená: „Při výběru vítězného návrhu jsme věděli, že děláme dobré rozhodnutí, ale nečekala jsem, že se s naší vizuální identitou bude tak dobře pracovat.“

Z výstaviště na tržnici

Kromě neustálého rozvíjení stávající vizuální identity Výstaviště jsme začátkem května opět ve spolupráci s odbornou organizací Czechdesign vyhlásili novou soutěž, tentokrát na vizuální identitu Pražské tržnice, kterou máme od 1. 7. 2022 ve své správě,“ prozrazuje Milena Mauricová.

Pražská tržnice v Holešovicích se v budoucnosti stane centrem kultury, gastronomie, volnočasových aktivit, služeb a obchodu. Kromě nové podoby meziprostor areálu, který vznikne na základě vítězného návrhu od Studia Perspektiv, se tržnice dočkala i nové vizuální identity. Z dvoufázové kombinované designérské soutěže vzešel vítězný koncept od Josefiny Karlíkové a Mateje Vojtuše, který „obleče“ vizuál Pražské tržnice do nového kabátu. Novou identitu tržnice jsme v polovině října představili v samostatném článku v magazínu Czechdesign a přejeme jí, aby se jí dařilo minimálně stejně dobře jako té Na Výstavišti!

Na Výstavišti stále probíhá rekonstrukce areálu, který je ale i přesto stále přístupný veřejnosti. | Vyfoceno Na VýstavištiNa Výstavišti stále probíhá rekonstrukce areálu, který je ale i přesto stále přístupný veřejnosti. | Vyfoceno Na Výstavišti

Je příjemné nechat věci na profesionálech, kteří nejenže vše zorganizují, ale jsou i zároveň garantem vysoké kvality, a toho si cením nejvíce. Prostě už na začátku víte, že na konci bude něco super a těšíte se na celý průběh,“ říká s úsměvem Milena Mauricová o spolupráci s organizací Czechdesign. Tak na viděnou Na Výstavišti!

Související

Tržnice pro všechny. Holešovická ikona představuje svůj vizuální styl
Grafický design

Tržnice pro všechny. Holešovická ikona představuje svůj vizuální styl

Jarmila Řehořková - 20. 10. 2022

Už se nebude dál rozpadat. Studio Perspektiv vyhrálo soutěž na novou podobu léta chátrající holešovické tržnice
Interiér a architektura

Už se nebude dál rozpadat. Studio Perspektiv vyhrálo soutěž na novou podobu léta chátrající holešovické tržnice

Redakce Czechdesign - 20. 4. 2022

Výstaviště Praha s novou vizuální identitou. Představujeme finálové návrhy v designérské soutěži
Grafický design

Výstaviště Praha s novou vizuální identitou. Představujeme finálové návrhy v designérské soutěži

Jarmila Řehořková - 3. 3. 2021

Na Výstavišti! Výstaviště Praha prochází změnou a představuje silnou a nápaditou vizuální identitu od designérského tria
Grafický design

Na Výstavišti! Výstaviště Praha prochází změnou a představuje silnou a nápaditou vizuální identitu od designérského tria

Jarmila Řehořková - 20. 7. 2020

Nová éra Výstaviště. Jantarový pavilon od studia Papundekl návštěvníkům nabídne výčep i toalety
Interiér a architektura

Nová éra Výstaviště. Jantarový pavilon od studia Papundekl návštěvníkům nabídne výčep i toalety

Tereza Bíbová - 15. 5. 2020

SHOP Snoubení
kruh 2024
zuz banner
ujep 2024