Šátky Carré, kravaty, kožené rukavice, plstěné klobouky, náramky i porcelán. Ve čtyřech výkladech butiku Hermès v Pařížské ulici si můžete prohlédnout nejen výše zmíněné módní a interiérové doplňky, ale zároveň se i pozastavit nad způsobem jejich prezentace.
V prvé řadě zapuďte představu klasických figurín či levitujících kabelek zavěšených na rybářských vlascích. Výkladní skříně v Pařížské ulici nenabízejí pouze pohled na exkluzivní šperky, perfektně střižené kabáty nebo ručně šité boty. Způsob prezentace je mnohdy neméně pozoruhodný, nežli samotné módní kolekce. Hermès, Dior, Tod's a další pečlivě dbají na nápaditost prezentace kolekcí a scénografické pojetí výkladů.
Kdo jsou tvůrci rozmanitých pojetí výkladů? Ve většině případů jsou autory lokální umělci, scénografové nebo designéři. Není tomu jinak ani v českém prostředí, kde výklady Hermès často navrhuje scénograf a kostýmový výtvarník Marek Cpin, jehož cit pro módu i scénu se propisuje do samotných instalací výloh.
VÝKLADY V POJETÍ STUDENTŮ UMPRUM
V letošním roce módní dům Hermès oslovil studenty a stážisty katedry designu Umprum, aby navrhli scénografii zimních výloh. Vedoucí pedagogové Ateliéru produktového designu Michal Froněk a Jan Němeček vytváří průřez mezi zadáními akademického i praktického typu, v rámci nichž studenti pravidelně spolupracují s firmami, mezi něž se řadí Nike či v letním semestru minulého akademického roku restaurační síť Ambiente. Hermès má nepochybně stejně tak, jako Nike či Ambiente vlastní strategii a filosofii, ale asi nemusím příliš zdůrazňovat, že se jedná o značku zcela odlišného charakteru. Prezentace Hermès musí být především vysoce vkusná, elegantní a exkluzivní, ovšem také smyslná, hravá a experimentální. Výklad je jistým statusem a samozřejmě reprezentací podstaty módního domu.
V rámci Ateliéru produktového designu navrhovalo výlohy pět skupin studentů. Jeden tým tvořili Michaela Doležalová (studentka Ateliéru skla), Natálie Navrátilová, Štěpán Smetana (student Ateliéru architektura I) a Linda Vránová, kteří svůj vítězný návrh koncem září letošního roku realizovali. Jak v jejich pojetí vypadají zimní výlohy módního domu Hermès?
Než se na samotné řešení výloh podíváme detailněji, je nezbytné zmínit, že Hermès již od konce 80. let každoročně volí jedno téma, v jehož duchu se ponesou kolekce daného roku. Zastřešující téma letošního roku je Příroda v plném poklusu, na nějž pochopitelně reaguje i vítězný návrh studentů Umprum, s titulem Všechny cesty vedou k vrcholu.
OD VÝCHODU SLUNCE AŽ PO JEHO ZÁPAD
Italská broušená bavlna, která v rozmanitých barvách vytváří základ scén všech čtyř výkladů, je na první pohled delikátní, a zároveň díky způsobu opracování mírně ohroublá. Do textilie jsou zapíchány tenké mosazné pruty, čímž vzniká nejen zajímavý vizuální efekt a stínohra, ale především samotné gesto evokuje surovou podstatu horské přírody. V tomto prostředí, které je decentní a nápadité zároveň, znamenitě vynikají dokonalé hedvábné šátky, porcelán, náramky i kravaty.
Michaela Doležalová, Natálie Navrátilová, Štěpán Smetana a Linda Vránová vytvořili z kovových prutů subtilní scenérie, které kopírují obrysy majestátních hor. Díky lehkému a vzdušnému pojetí výkladu se zdá, jako by se prezentované artefakty téměř vznášely. Součástí abstrahovaného pojetí hor jsou i drobné figurky zvířat, které pouze účelově nedotváří scénu, ale fauna je zároveň jednou ze složek, která se pravidelně v různých podobách propisuje do kolekcí Hermès.
Čtyři výlohy v pojetí studentů Umprum představují jednotlivé fáze dne. Od východu slunce až po jeho západ. V prvním výkladu, který ztvárňuje ranní atmosféru prosycenou vycházejícím sluncem, je vystavena na jemně růžovém pozadí z broušené bavlny kolekce tenkostěnného porcelánu. Hermès není činný pouze ve světě oděvů, šperků, parfémů, módních doplňků, ale značka volně vstupuje na pole interiérových doplňků a tableware. Poslední kolekce porcelánu s názvem Carnets d'Equateur je velmi specifická a zároveň klasická, což je jedním z výrazných rysů samotné podstaty módního domu Hermès. Tenký pozlacený porcelán je zdoben motivy jihoamerické fauny a flóry. Nejedná se o stylizovaná zvířata a rostliny, jako tomu bylo např. v případě předchozí kolekce Cheval d'Orient ve stylu perských miniatur. Podoba divokých zvířat, jaguárů, levhartů a křehkých volavek je určena přírodovědeckými ilustracemi Roberta Dalleta. Realistické kresebné ztvárnění zvířat v jejich divokosti, působí v kombinaci s delikátní povahou tenkého porcelánu velmi elegantně a exkluzivně, zároveň svěže a odlehčeně.
Je poledne a ocitáme se před druhou, lehce namodralou výlohou. Hedvábné kravaty, které jsou neodmyslitelnou součástí každé kolekce Hermès, se vinou se po mosazné konstrukci jako sílící horské bystřiny, a následně spadají do majestátních vodopádů. Z pánského hedvábného kapesníčku se stává v pojetí studentů Umprum jezero v údolí. I takové výjevy lze s notnou dávkou důvtipu pánskými doplňky vyjádřit.
Ve třetím výkladu slunce zapadá. Lehké červánky naznačuje pozadí scény v jemném broskvovém odstínu. Vedle emailovaných náramků je ve výkladu prezentována nestárnoucí klasika v novém. Na mysli mám Carré, tedy hedvábné šátky přísně čtvercových tvarů, které Hermès uvedl na trh roku 1937. Do šátků se propisuje historie značky, která je neodmyslitelně spjatá s výrobou kožených jezdeckých sedel. Šátky dodnes zdobí lovecké scény, kočáry, lodě, koňské postroje, ale i exotické motivy, monochromy a mytologické výjevy. Nejklasičtější z Carré má rozměr 90 x 90 cm, váží pouhých 65 gramů a je vyroben z 3 861 m hedvábné nitě utkané 250 bourci morušovými. Díky unikátní technice tisku na hedvábí jsou s absolutní přesností na látky přenášeny motivy v jasných a ostrých barvách. Každý odstín je barven zvlášť, postupně jsou přidávána síta v takovém počtu, kolik má každý motiv odstínů. Různě barevná místa se navzájem propojují, čímž vystupují kýžené výjevy. Na šátcích Carré se v minulosti objevily přetisky monochromů Josefa Alberse, designy Daniela Buerena, Hiroshi Sugimota či v nedávné době Julia Le Parca, které považuji za zcela mimořádné.
Šátky ve výkladu Pařížské ulice pod taktovkou studentů Umprum představují poslední sluneční paprsky, které dopadají na štíty hor, a zároveň se snoubí s již padající tmou. V letošní kolekci šátků La Fabrique de la Soie jsou jezdecké motivy kombinovány s orientální atmosférou, prosycenou pestrými barvami i divokými zvířaty. Výjevy jsou zčásti či zcela organizovány až přísně symetricky, jindy jsou naopak pojaty ve jménu divokosti a hravosti.
Poslední, tedy čtvrtá výloha, která zasahuje do Kostečné ulice, je půlnoční. V tomto výkladu bývá obvykle prezentován porcelán a tableware. Nyní zde designérské kvarteto rozehrálo noční symfonii červených a černých klobouků a perfektně šitých kožených rukavic ve stejných barvách. Dvě inverzní kombinace nesené na zlatavé diagonále vytváří dynamiku a protiklad ke štíhlým vertikálám hor.
Výklady jsou obměňovány několikrát ročně, přičemž letošní téma Příroda v plném poklusu, završuje poslední série designu výloh, jejíž autory jsou právě studenti Umprum. Pod názvem Všechny cesty vedou k vrcholu, navrhli řešení, které považuji za jedno z nejzdařilejších v letošní sezóně. Scénografie není těžkopádná, příliš hmotná, čehož jsme mohli být v letošní sezóně také svědky, ale naopak velmi subtilní a elegantní, čímž dává hravým způsobem vyniknout celé kolekci.
VÝKLADNÍ SKŘÍŇ JAKO…
Výkladní skříň je účinným vnějším stimulem, jak získat pozornost zákazníků. Je otázkou, do jaké míry má Hermès zapotřebí „získávat pozornost (potenciálních) zákazníků“. Nejde jen o prezentaci nejnovější kolekce, výlohy Hermès jsou formou reprezentace značky, jejíhož ducha se Michaele Doležalové, Natálii Navrátilové, Štěpánu Smetanovi a Lindě Vránové podařilo dobře vystihnout. Devízou týmu je i fakt, že se studenti nevěnují výlučně designu, ale také sklářské tvorbě nebo architektuře.
Scénografické řešení výloh se může zdát jako poměrně banální zadání. Často se jedná o malou architekturu, kdy designér pracuje s velmi limitovaným prostorem a je pouze jeho dílem, kterak z limitů vytvoří přednosti, což se ve výše zmíněném případě, myslím, velmi podařilo.
Všechny cesty vedou k vrcholu
Hermès
Pařížská ulice, Praha
24. 10. 2016 – 7. 1. 2017
design: Michaela Doležalová, Natálie Navrátilová, Štěpán Smetana, Linda Vránová


















