Všechno zlato máme z recyklovaných materiálů. Značka Eppi nabízí luxusní, ale cenově dostupné zásnubní prsteny, které neopomíjejí ani udržitelnost

Eva Bunin a Matěj Sukovský jsou zakladatelé české značky šperků Eppi. | Foto: Lucie Urban Eva Bunin a Matěj Sukovský jsou zakladatelé české značky šperků Eppi. | Foto: Lucie Urban

Zásnuby jsou považovány za jeden z nejkrásnějších momentů v životě, který často provází dlouhé přípravy i lehká nervozita. Již tradičně k nim také patří darování prstenu jako symbolu věčné lásky. Jeho výběr může být, pokud se nesvěříte do rukou profesionálů, někdy pěkným oříškem. Čeho se při výběru vyvarovat, jaká varianta zásnubního prstenu je ta nejekologičtější nebo jaký kámen jinde než v Eppi neseženete? O těchto a dalších tématech jsme se bavili s Evou Bunin a Matějem Sukovským, zakladateli jednoho z předních českých klenotnictví.

Jsou pro Čechy důležité zásnubní prsteny? Jak tomu bylo v minulosti?

EVA: Určitě se to za několik posledních desetiletí proměnilo. Když se třeba podívám na generaci našich rodičů, ta zásnubní prsteny tolik neřešila. Většina z nich se zaměřovala až na ty snubní.

MATĚJ: Celkově se mění smýšlení lidí o tomto tématu. Když jsme začínali, nejprodávanějším prstenem byl ten s centrálním diamantem osázený postranními menšími diamanty. Vkus lidí se od té doby posunul. Teď prodáváme hodně zásnubních prstenů i s drahokamy, ekologickými moissanity nebo laboratorními diamanty, které jsou velmi oblíbené a trendy nejen kvůli své ceně. Poslední dobou chtějí lidé unikátnější věci, prsteny na zakázku, do kterých jde vtisknout jedinečný příběh každého z párů.

Jako jediné klenotnictví v Česku se pyšní také certifikátem CANADAMARK. | Foto: Lucie UrbanJako jediné klenotnictví v Česku se pyšní také certifikátem CANADAMARK. | Foto: Lucie Urban

EVA: Češi jsou ovlivněni globálními trendy. V 50. letech byla lidem tlačena marketingová kampaň, že zásnubní prsten musí být diamantový, s jedním centrálním diamantem v bílém zlatě. Ideálně v hodnotě tří měsíčních platů. Dnes je situace úplně odlišná. Do popředí se dostává žluté a růžové zlato, unikátní designy a muži si dávají záležet na tom, aby vystihli osobnost své partnerky. Co se týče ceny, snažíme se nabízet velmi dostupné zásnubní prsteny, ale nebojíme se i exkluzivních, dražších kousků. Někdy přichází páry vybrat zásnubní prsten společně.

Pokrývat díry na trhu

Liší se vkus Čechů, Slováků či Němců co se zásnubních prstenů týče? 

EVA: Na Slovensku mají obecně lidé raději trochu zdobnější prsteny.

MATĚJ: Máme tam zatím lehce jinou klientelu a jsme vnímáni jako prémiová značka. V Praze máme větší základnu, širší nabídku. Pozorujeme zde také silnější trend důrazu na ekologii. Lidé tady přemýšlí více nad jinými variantami klasického přírodního diamantu. V tom je Česko trochu dál. V Německu zase prodáváme unikátnější kousky. Máme tam hodně silnou pozici, co se týče moissanitů a „salt and pepper“ diamantů. Ty nenabízí tolik firem.

EVA: Také mají velmi rádi opály a měsíční kameny. Nemůžu to samozřejmě takto generalizovat, že tyto kameny mají Němci obecně rádi, ale u nás je nakupují velmi často.

MATĚJ: V Německu pokrýváme díry na trhu. Klasické prsteny se solitérními kameny tam jinak koupíte všude.

Zásnubních prsteny se Salt and Pepper diamtanty | Zdroj: EppiZásnubních prsteny se Salt and Pepper diamtanty | Zdroj: Eppi

Existují kameny, které v Česku jinde než u vás zákazníci neseženou?

EVA: Aktuálně jsme unikátní nabídkou lab-grown alexandritů. Alexandrit je jedinečný kámen, který dokáže být v přírodní formě dražší než diamant. Mění barvu od fialové přes modrou až do zelené.

MATĚJ: Na slunci vypadá jinak než ve stínu.

EVA: Vybírají si ho hlavně klienti, pro které je černý diamant moc tmavý, nechtějí klasiku a modrý safír je zase už moc nudný. Lab-grown varianta je navíc velmi cenově dostupná.

Stejně krásný, ale dostupnější

Mluvili jste o lab-grown diamantech, které jsou stále populárnější. Jak velký objem tvoří v celkové poptávce po diamantech?

MATĚJ: V současné době dominují. Jejich cena šla za poslední rok a půl strmě dolů. Lidé je více nakupují a vzrostl i počet producentů. Když k nám přijdou klienti a my jim vedle sebe ukážeme dva téměř totožné kameny s tím, že jeden by pořídili za 80 tisíc korun a druhý za 30 tisíc, rozhodnutí je jasné. Jejich cena hraje v rozhodování velkou roli.  

Sourozenci Eva Bunin a Matěj Sukovský | Foto: Lucie UrbanSourozenci Eva Bunin a Matěj Sukovský | Foto: Lucie Urban

Zároveň se však lab-grown diamanty nezhodnocují časem. Odrazuje toto potencionální zájemce?

MATĚJ: To se sice nezhodnocuje, ale jeho výhody jsou jinde. Dostanete krásný diamant za skvělou cenu. Příroda má omezené zdroje. Nárůst cen, který je také ovlivněn těžbou, je zřetelný. Přírodní diamanty si budou vždy držet hodnotu. Naopak lab-grow diamanty se vyrábějí stále ve větším a jejich cena jde dolů.

Pokud nechci přírodní ani lab-grown diamant, ale toužím po čirém kamenu, jaké mám další možnosti?

MATĚJ: To je právě moissanit. Jen pro porovnání, u půlkarátového moissanitu jsme na ceně 12 až 13 tisíc korun, u lab-grown diamantu na ceně 35 tisíc a u přírodního na ceně 70 tisíc. Klient nám tedy může říct, jaký prsten se mu líbí, a my mu pak podle jeho rozpočtu doporučíme kámen. Byli jsme první, kteří začali moissanity na českém trhu nabízet. Dali jsme o nich vědět a vybudovali si klientelu. Moissanit má dokonce větší refrakční index a brilanci než diamant. Je možné na něj dát doživotní záruku, jelikož má tvrdost 9.3, což je více než u safíru nebo rubínu.  

Prsten s rhodolitem, granátem, safírem, morganitem a olivínem. / Elegantní zlatý prsten s akvamarínem a diamanty. | Zdroj: EppiPrsten s rhodolitem, granátem, safírem, morganitem a olivínem. / Elegantní zlatý prsten s akvamarínem a diamanty. | Zdroj: Eppi

Pozná laik, že se nejedná o diamant?

MATĚJ: Když vám vedle sebe položím všechny tři kameny, mezi přírodním a lab-grown diamantem rozdíl nepoznáte, moissanit bude ale trochu odlišný.

EVA: Laik je ale podle mě nemá šanci rozeznat. Možná by si dokonce mohl myslet, že moissanit je diamant, protože se bude víc třpytit.

Pokud někomu záleží na ekologii, jaká je nejekologičtější varianta zásnubního prstenu?

MATĚJ: Cokoli, co je laboratorně vyrobené. Pro získání jednoho karátu přírodního diamantu je nutné vytěžit 20 až 200 tun skály a zeminy. Tam ta uhlíková stopa zůstává. Nabízíme tedy variantu laboratorně vyrobených diamantů i drahokamů, jako je smaragd, safír, rubín a dalších. U nich je uhlíková stopa, pokud se na to podíváme z matematického pohledu, nejnižší. Všechno zlato máme navíc z recyklovaných materiálů. Hlavně pro mladší generaci je to už téma.

Zlatníci ctí tradici a pořád využívají ruční postupy výroby šperků, ale v kombinaci s moderními technologiemi, díky kterým jsou šperky vyráběny mnohem přesněji, úsporněji a ekologičtěji. | Foto: Lucie UrbanZlatníci ctí tradici a pořád využívají ruční postupy výroby šperků, ale v kombinaci s moderními technologiemi, díky kterým jsou šperky vyráběny mnohem přesněji, úsporněji a ekologičtěji. | Foto: Lucie Urban

Na kameni záleží

Co ostatní drahokamy? Jaké byste doporučili, a naopak nedoporučili jako kámen do zásnubního prstenu? 

EVA: Drahokamy jsou má slabost. Určitě bych doporučila ty, které mají vyšší tvrdost. Takový měsíční kámen, jenž je krásný, bych si na denní nošení nevybrala.

MATĚJ: Stejně jako opály. Bez správného zacházení se mohou poškodit. To je pak právě ta odvrácená strana šperků. Vždy říkáme klientům, když odcházíte z domu, poslední věc, kterou si na sebe berete, jsou šperky. Přijdete domů, je to první věc, kterou sundáváte. Klienty se tímto snažíme vzdělávat.

Zlatý prsten s tanzanitem, safírem, rubínem a diamantem | Zdroj: EppiZlatý prsten s tanzanitem, safírem, rubínem a diamantem | Zdroj: Eppi

EVA: Třeba perly jsou také velmi náchylné na jakékoli poškození, ty do zásnubních prstenů vůbec nedoporučujeme. Když vidíme, že se nám nějaký druh šperku vrací častěji na opravy, zvažujeme i to, zda ho nestáhnout.

MATĚJ: Výběr máme široký, poslední slovo má samozřejmě klient, ale už při koupi je důležité zákazníkům říct, jak se o prsteny starat. Často to lidé nevědí, znalost o tom, jak se šperky správně zacházet, nám obecně chybí. Když se bavíme s lidmi ze šperkařského odvětví, říkají nám často, že zde v Evropě umíme šperky pořádně zničit.

EVA: Nabízíme zároveň profesionální čištění a servis, po kterém je prsten jako nový. Moc nás baví vracet život již dlouho nošenému prstenu, což je také do určité míry snaha o udržitelnost.

Cluster prsten s turmalínem, tanzanitem, rubínem a diamantem | Zdroj: EppiCluster prsten s turmalínem, tanzanitem, rubínem a diamantem | Zdroj: Eppi

Jaké jsou tedy základní poučky, co s prstenem rozhodně nedělat?

EVA: Nedezinfikovat si ruce, neuklízet v nich, nevystavovat je mechanickému tlaku. Diamantové prsteny vydrží hodně, ale mají své limity. Zvládnou i vaření, ale to zase není hygienické, slaná voda také není úplně ideální. Měli jsme tady jednu zákaznici, která s prstenem jela do Kolumbie a hned druhý den jí ho ukradli. Pohráváme si tedy s myšlenkou výroby maket ze stříbra a zirkonu k dražším prstenům, které by byly ideální právě do podobných situací – ztráta tohoto šperku by je tolik nemrzela a originál by byl uložený v bezpečí šperkovnice a pro výjimečné chvíle. Myšlenka verze těchto dvojčat s různými hodnotami se mi moc líbí.

MATĚJ: Máme řadu klientů, kteří již tyto požadavky mají. Hlavně pokud mají prsten v hodnotě nad 50 tisíc korun. Vyrábíme pro ně dva totožné šperky, rozdíl je však v jejich kvalitě. Drahý originál využijí na speciální události, levnější používají na běžné nošení. 

V Eppi kladou důraz na lokální výrobu a partnerství s osvědčenými dodavateli. | Zdroj: EppiV Eppi kladou důraz na lokální výrobu a partnerství s osvědčenými dodavateli. | Zdroj: Eppi

Když se ještě dotkneme barevných diamantů, jejichž obliba je na vzestupu, jaké barvy teď nejvíce letí?

MATĚJ: Modrá, žlutá a růžová.

EVA: I ty zelené.

MATĚJ: Nabízíme hlavně upravované diamanty, nově máme i lab-grown barevné diamanty, ty jsou už přímo vypěstované v dané barvě.

EVA: Žluté vypadají krásně, modrá je zase taková větší klasika, růžová je jen pro určitý typ ženy. V týmu milujeme s kolegyněmi kombinaci žlutého nebo růžového zlata se zelenými kameny. Teď máme ve výrobě obdélníkový zelený diamant, hodně se na něj těšíme.

Při výběru snubních šperků vám tým Eppi poskytne odborné rady. | Foto: Lucie UrbanPři výběru snubních šperků vám tým Eppi poskytne odborné rady. | Foto: Lucie Urban

A co přírodní barevné diamanty? Ty nenabízíte?

MATĚJ: „Fancy“ barevné diamanty jsou neskutečně drahé. U růžového nebo modrého diamantu se začínáme bavit o ceně nad 100 tisíc korun. Není ale ani výjimkou, že se dostaneme na částky 20 až 30 tisíc eur. Prodáváme je proto jen na vyžádání. Lidé je kupují spíše na investici. Bílých diamantů je obecně více, přírodní barevné diamanty nejsou tak obvyklé.

EVA: Snažíme se být ale velmi transparentní v tom, odkud diamanty získáváme, 90 % našich dodavatelů je součástí přední světové organizace Responsible Jewellery Council. Pokud není nějaký diamant perfektní, dá se zabarvit, třeba na černo. Jeho cena je pak dostupná. Kdyby chtěl někdo černý přírodní diamant, cenově by se to nedalo srovnávat.

Eppi tvoří šperky od roku 2011. Ve vlastní zlatnické dílně kombinují tradiční šperkařství s novými technologiemi. | Foto: Lucie UrbanEppi tvoří šperky od roku 2011. Ve vlastní zlatnické dílně kombinují tradiční šperkařství s novými technologiemi. | Foto: Lucie Urban

Jaké jsou největší zahraniční trendy, které budete chtít zahrnout do své vlastní nabídky?

MATĚJ: Jsou to určitě clustery.

EVA: Jedná se o shluky různých nepravidelných kamenů. Snažíme se dělat klasický design s clusterem, aby to ale nebylo hodně rušivé. Šperky v této kolekci budou velmi jemné. Pak také připravujeme naopak hodně výrazné prsteny v netradičních designech. Jsem sama zvědavá, jak na ně budou lidé reagovat. Obecně je teď ale velkým trendem jednoduchost.

MATĚJ: Jednoduchost s kapkou asymetričnosti.

Článek vznikl v rámci placené spolupráce.

Související

 Obchod a marketing vyměnili za prodej šperků. Značka Eppi se soustředí na výrobu prstenů na míru, které jsou cenově dostupné, přesto nadčasové
Móda a šperk

Obchod a marketing vyměnili za prodej šperků. Značka Eppi se soustředí na výrobu prstenů na míru, které jsou cenově dostupné, přesto nadčasové

Tereza Urban - 29. 5. 2023 - 9 min.

jelínek
MYP 2024