Není vám jedno, jak skončí vaše již nenošené oblečení? Chcete pro něj najít další využití? Freshlabels startuje projekt Loop, který se snaží tyto problémy řešit. Původem teplická firma se snaží starat o zákazníky, kteří ocení kvalitní oblečení, potrpí si na férovou výrobu nebo hledají udržitelnější možnosti od svého založení v roce 2006. Nyní svou pozornost přesouvají také k oblečení, konkrétně k životnímu cyklu každého kousku a snaží se prodloužit jeho životnost, neboli uzavřít kruh. Ptáte se jak? V článku níže naleznete nejen odpovědi na tuto otázku.
Český prodejce módy a doplňků Freshlabels dělá další krok k tomu, aby se stal udržitelnějším na poli módního průmyslu. Nejenže na jaře letošního roku otevřel nový Sustainable Store na Letné nabízející pouze udržitelné produkty, ale také 8. 10. 2020 vypustil do světa novinku Loop. Ta spočívá ve výkupu již nenošeného Freshlabels oblečení od zákazníků, pro které najde další využití. Jednou z cest bude second hand, který plánuje v blízké době otevřít.
Novou prodejnu Freshlabels s udržitelnou módou naleznete na Letné. | Zdroj: Freshlabels
„Přemýšleli jsme, jak dát námi prodanému zboží další smysl a přispět tak ke snížení zbytečné zátěže na životní prostředí a uvědomili jsme si, že bez zapojení našich zákazníků to nepůjde. Není nám jedno, jak a kde končí věci, které nabízíme, a zároveň chceme naše zákazníky vést k myšlence cirkulární ekonomiky,“ říká CEO Jakub Veselský.
Zákazníkům tato služba umožní do kterékoliv pražské pobočky přinést k odkoupení své starší kousky od Freshlabels značek. Obchod za ně zákazníkům vystaví Loop kredit, který lze použít na nákup nového oblečení a doplňků. S takto vráceným oblečením mají ve Freshlabels hodně plánů. Nejzachovalejší kousky nabídnou ve vlastním second handu, další oblečení darují potřebným nebo je využijí k upcyklaci.
Barbora Geršlová dbá na značky zastoupené ve Sustainable Storu. | Zdroj: Freshlabels
„Věřím, že k tomuto přístupu budeme inspirovat také jiné subjekty nejen z módního segmentu a naše aktivita tak bude mít mnohem větší dopad,“ doplňuje Barbora Geršlová, která ve Freshlabels všechny udržitelné aktivity zastřešuje.
Po vzoru světové jedničky
Česká firma ale nevymyslela tento koncept sama. Americká firma Patagonia, která vznikla už před více než 40 lety, se snaží navrhovat a vyrábět s úctou k planetě již od začátku. Její zakladatel Yvon Chouinard napřed vyráběl oblečení a doplňky pro horolezce, kterým také byl, ale postupem času se Patagonia zaměřila i na další volnočasové aktivity. I díky této skutečnosti nese jeho firma název podle skal v Jižní Americe a stejné skály jsou vyobrazené i v logu Patagonie.
Patagonia přešla na výrobu z organické bavlny již na začátku 90. let a o pár let později vyrobila jako první firma fleece z recyklovaných lahví. Firma se taky snaží prodloužit životní cyklus oblečení, a to díky provozovnám, kam zákazníci mohou přinést svůj kousek k opravě. Jedním z dalších projektů Patagonie je Recrafted. Zde jsou nabízeny upcyklované kousky ze starých oděvů ke koupi.
Dalším přístupem, na který navazuje tým Freshlabels, je Worn Wear fungující jako second hand Patagonie. Zákazníci vrátí společnosti své obnošené oblečení, dostanou odměnu a firma jejich oblečení nabídne za zvýhodněnou cenu dalším zájemcům.
Firma je taky úzce spojená s ekologickými projekty, každoročně přispívá 1 % ze svých tržeb na výzkumy v oblasti životního prostředí a zákazníky vzdělává i svépomocí díky četnému množství publikací a dokumentů, které za svého působení vydala. Patagonia se tak stala bojovníkem za naši planetu a inspirací pro podobně smýšlející společnosti.
Freshlabels už dlouhou dobu nabízí produkty Patagonia. | Zdroj: Instagram Freshlabels
Jak na Loop reagují české designérky zabývající se šetrným přístupem k módě?
Oslovili jsme dvě české designérky, které se věnují udržitelnosti a hledají řešení, jak v módním průmyslu tolik nezatěžovat naši planetu. První z nich, Annu Vácovou, můžete znát nejen díky její diplomové práci, ve které se snažila zmapovat životní cyklus bílého trička. Anna vede svou módní značku, kde vytváří zejména zakázkovou tvorbu a pracuje na otevření půjčovny šatů VSL. Druhá designérka je Mimi Lan Nguyen pocházející z Vietnamu, která založila svou módní značku La Femme Mimi v roce 2008. Již od samého začátku naleznete u Mimi Lan Nguyen oblečení vyrobené ohleduplným způsobem, díky návrhářce, která je celý život zvyklá šít bezezbytkově a vášnivě proměňuje staré a zapomenuté věci v nové.
Anna Vácová
„Při mé diplomové práci, která se zabývala posuzováním životního cyklu bílého trička metodou LCA, se mimo jiné ukázalo, že velkou roli hraje délka jeho užívání. Obecně výsledky ukázaly, že čím déle člověk tričko používá, a čím méně elektrické energie a vody k jeho údržbě využije, tím je šetrnější k životnímu prostředí. Jsem příznivkyně nových přístupů a hodně důležité jsou impulsy od velkých módních společností, nicméně často se bohužel setkáváme s téměř čistým greenwashingem.“
„V případě projektu Freshlabels Loop mám pocit, že idea odběru oblečení za nákupní kredit je dobrá. Nesedí mi pouze skutečnost, že kredity dostáváte za ‚stále funkční‘ produkty vybraných kategorií a značek a utrácíte je pak za nové kousky (i když financované jen do 20 % ceny). Nahrává to skutečnosti, že naopak budete ‚vyměňovat‘ zánovní kousky za nové a tím podrážet ideál cirkularity. Mnohem zajímavější mi připadá varianta, kdy by v rámci Freshlabels vznikla platforma pro ‚swap‘, lidé by tak vyměňovali své zánovní Freshlabels kousky a nekupovali ihned nové. Každopádně budu projekt sledovat dál a věřím, že je to skutečně snaha o redukci odpadu a zodpovědnější přístup ve fashion businessu.“
Mimi Lan Nguyen
„Líbí se mi, když se některá větší firma začne ve směru udržitelnosti realizovat. Nezáleží na tom, jak dlouho to chtějí dělat. Tím, že s šetrným přístupem začali, dávají dobré znamení. Musí tak nabízet kvalitní oblečení, aby je kupující mohl znovu předat někomu jinému. Mě třeba velice těší, když vidím na fotkách od klientek LFM kousky, které už mají 10 let a stále je nosí a nebo je předaly svým dcerám.“
„Fandím jakémukoliv projektu zaměřenému na udržitelnost – u oblečení podporuji způsob sharing. Sama ho aplikuji se svými kamarádkami a i doma se svým 13letým synem. Momentálně mám na sobě jeho kalhoty a ponožky a také kašmírový svetr, který jsme si koupily s kamarádkou společně. Díky tomu se o svetr pečlivě staráme, aby si ho i druhá z nás mohla obléct.“
„Tímto způsobem určitě získá Freshlabels novou cílovou skupinu, ale tenhle marketingový tah se mi libí. Všichni začneme módu vnímat jinak. Nejde tady už jen o vydělávání mraků peněz, ale taky o lifestyle, kterým chceme žít a vyjadřovat tak samy sebe.“