Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Pro autorské fotografie se rozhodlo pražské Národní divadlo i brněnská Husa na provázku | Zdroj: Národní divadlo / Divadlo Husa na provázku Pro autorské fotografie se rozhodlo pražské Národní divadlo i brněnská Husa na provázku | Zdroj: Národní divadlo / Divadlo Husa na provázku

Volba kvalitní grafiky se vyplácí. Divadla po pandemii sázejí na osobité fotky i jednoduchá písma

Vizuální identita českých divadel v posledních sezónách nemohla nereagovat na současnou situaci, uzavření a opětovné otevírání kulturních institucí. Někde k tomu zvolili osobité umělecké fotografie, které ani nemusejí zobrazovat dané představení, ale spíše se věnují atmosféře divadla v širším kontextu, jako v pražském Národním divadle. Jinde zas vsadili na minimalistické typografické řešení, třeba výrazné dynamické písmo, jako hradecký festival Regiony.

Už nejen malé nezávislé scény, ale i ctihodná kamenná divadla ve své vizuální identitě využívají uměleckou fotografii a grafiku, ale taky nadsázku a humor. Pro jednotlivé sezóny hledají výrazné fotografické osobnosti, které pak vizuální prezentaci nových představení předávají svůj osobitý rukopis. Neomezují se také na divadelní prostředí a téma hry představují na různých netradičních místech.

Libuše Jarcovjáková zavedla diváky do zákulisí Národního divadla

To, že každá sezóna má svou tvář určenou osobností fotografa, není v Národním divadle novinkou, přesto byl vizuál covidové a pocovidové sezóny 2020/2021 a 2021/2022 výjimečný. Ujala se ho totiž Libuše Jarcovjáková, donedávna pozapomenutá fotografka tvořící autentické dokumentární fotografie. Převážně černobílé snímky, často zachycující noční život či lidi na okraji společnosti, pořizuje na analogový fotoaparát.

Libuše Jarcovjáková fotila v zákulisí Národního divadla. | Zdroj: Národní divadloLibuše Jarcovjáková fotila v zákulisí Národního divadla. | Zdroj: Národní divadlo

Také fotografie pro kampaň Činohry Národního divadla vznikaly tak trochu stranou honosných hlavních sálů. Při pátrání po esenci toho, co Činohra Národního divadla představuje, se Jarcovjáková dostala do sklepení, depozitářů, dílen a dalších míst jinak skrytých očím diváka. Modelem jí přitom nestály hlavní hvězdy souboru, do zapadlých koutů divadla vyrazila s jeho mladými zaměstnanci, s nimiž hledala spíše náladu, kterou divadelní prostředí na člověka působí. „Divadlo se pro mne rovná emoce,“ vysvětlila fotografka, která byla za práci pro Národní divadlo nominována na Ceny Czech Grand Design za rok 2021.

UŽ! přišla chvíle vrátit se do hlediště, vzkazuje kampaň Národního divadla

Zároveň v letošní sezóně pracuje pražské Národní divadlo s výrazným typografickým prvkem UŽ!, který je rovněž reakcí na znovuotevírání scény po dlouhé pandemické pauze. Toto snadno čitelné sdělení divákům jasně říká, že právě teď přišla chvíle, kdy si opět mohou koupit vstupenky a vyrazit za kulturou. Za graficky čistým konceptem, který divadlo využilo ve venkovní i on-line reklamě, stojí agentura Touch Branding.

Kampaň Národního divadla sází na jednoduché sdělení UŽ! | Zdroj: Národní divadloKampaň Národního divadla sází na jednoduché sdělení UŽ! | Zdroj: Národní divadlo

Husa na provázku hledá po pandemii nový svět

Také vizuál brněnského divadla Husa na Provázku je společný pro poslední dvě sezóny a ani on se nevyhýbá reakci na současné dění ohledně pandemie koronaviru. Také zde každou sezónu svěřují jinému fotografovi, rozhodli se ale jít cestou podpory mladých začínajících umělců, jejichž díla na provázkovských tiskovinách v grafice Martina Hrdiny vstupují do veřejného prostoru Brna a zároveň jsou k vidění i v Nepravidelné galerii divadla. Dvojsezóně 2020/2022 s podtitulem Brave new man daly tvář fotografky Lenka Glisníková a Karolína Matušková, spolupracující pod identitou shotby.us. Za své výtvarně stylizované snímky pro Radio Wave nebo Dolce Vita získaly ocenění Ceny Czech Grand Design v kategorii Fotograf roku 2020.

Vizuál současné dvojsezóny připravily pro brněnskou Husu na provázku fotografky shotby.us. | Divadlo Husa na provázkuVizuál současné dvojsezóny připravily pro brněnskou Husu na provázku fotografky shotby.us. | Divadlo Husa na provázku

Téma sezóny Husy na provázku navazuje na dystopickou vizi Aldouse Huxleyho Brave new world, vykreslující svět zaměřený na neustálý pokrok a výkon. „Poukazuje na limity, které tento technicistní a vlastně osvícenský přístup k tomu, kudy se má lidstvo vyvíjet, má. Přišlo nám, že se to zrcadlí v tom, z čeho nás usvědčila nebo v jaké situaci nás zastihla pandemie,“ vysvětlila dramaturgyně Kateřina Menclerová. Fotografky shotby.us v letošním vizuálu sérií fotomontáží navázaly na myšlenky svého předchozího cyklu Becoming an Apple of Perhaps a Shelf.

Královéhradecký festival Regiony vyzývá výrazným R k regeneraci kultury

Mezinárodní divadelní festival Regiony Hradec Králové ve svém letošním ročníku rovněž reflektuje pandemii a vyzývá k regeneraci kultury i jejímu využití k regeneraci společnosti jako takové. V jeho letošním vizuálu to vyjadřuje výrazné písmeno R. Dynamicky rozhýbané písmo poukazuje na nutnost vývoje, pohybu a neustrnutí na místě, stejně jako na pulzující organismus festivalového ducha.

Rozhýbané R hradeckých Regionů odkazuje k regeneraci kultury. | Zdroj: Přemysl ZajíčekRozhýbané R hradeckých Regionů odkazuje k regeneraci kultury. | Zdroj: Přemysl Zajíček

Vyjadřuje razantně růst, radost a refresh festivalu Regiony a divadla obecně po covidové vlně. Písmena vytváří silný grafický prvek, který bude provázet festivalem,“ vysvětluje myšlenku vizuálu jeho tvůrce Přemysl Zajíček. Ten stál již za loňskou změnou vizuální identity festivalu, spojenou se změnou jeho názvu, která rozhýbala logo festivalu.

Táborské divadlo novým písmem připomíná Oskara Nedbala

Na silný grafický, respektive typografický prvek vsadila také vizuální identita těchto sezón v táborském Divadle Oskara Nedbala. Právě z rukopisu skladatele a táborského rodáka, jehož jméno divadlo nese, vychází písmo, které divadlo využívá při výrobě programových brožur a měsíčních plakátů i ve svých interiérech.

Milostný dopis Josefíně, animace písma Oskar od Martina Bosáka

Autorem skriptového písma Oskar je Martin Bosák, který ho vytvořil jako svou diplomovou práci v ateliéru grafického designu na Fakultě umění a designu v Ústí nad Labem. „Výtvarně interpretoval rukopis skladatele Oskara Nedbala a následně jej reformuloval do nové podoby autorské abecedy. Vytvořil tak pro naše divadlo živé akcidenční písmo, které používáme ve 109. a 110. sezóně od září 2021 do června 2022,“ uvedl PR divadla Patrik Kučera. Zároveň je v tomto období ve foyer divadla k vidění animace s názvem Milostný dopis Josefíně, v níž Martin Bosák rozhýbal jedno z mnoha skladatelových písemných vyznání lásky jeho první ženě.

Pražské Divadlo X10 hravě pracuje s X ve svém názvu

Výrazné písmeno jako svůj vizuál zvolilo taky pražské nezávislé Divadlo X10, které ostatně má tento znak i v názvu. Hravé X s přizpůsobujícími se proporcemi do svých materiálů zavádí od roku 2019. Nová vizuální identita je spojená také s rozšířením aktivit Divadla X10, které se stalo producentem divadelních festivalů Kutná Hora a Space X, zaměřeného na alternativní hudbu. „Chtěli jsme, aby nová vizuální identita znázorňovala vše, co X10 reprezentuje: divadlo, prostor, komunitu, experiment, tvůrčí svobodu, reflexi, zážitek. Divadlo jako prostor, kde se může dít cokoliv,“ uvedla ředitelka Divadla X10 Lenka Havlíková.

Symbol X najdete na všech materiálech Divadla X10, pokaždé ale v jiném roztažení. | Zdroj: Divadlo X10Symbol X najdete na všech materiálech Divadla X10, pokaždé ale v jiném roztažení. | Zdroj: Divadlo X10

Vizuál podle návrhu Martina Poláčka chce X10 prezentovat jako sebevědomou a zároveň hravou značku, která podporuje experiment. Písmeno X je na každém materiálu maximálně roztažené a nefunguje tak jako klasické logo, ale spíš jako určitý symbol.

Galerie

Další články