Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Šéfredaktorka magazínu Czechdesign Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Paseková Šéfredaktorka magazínu Czechdesign Veronika Pařízková | Foto: Štěpánka Paseková

Volání o pomoc. Leden pohledem šéfredaktorky

Mrazivý leden lámal teplotní rekordy a stejně tak byla u ledu i většina aktivit v České republice. Koronavirus se jí drží urputně a my můžeme jen se smutkem sledovat, že design a jeho nástroje zatím příliš ku pomoci nikdo nevolá. Přitom nápadů, jak ho efektivně využít, mají i Češi spoustu. Leží ale často ladem.

Očkování s přehledem

Pěkným příkladem, kdy designér nečekal na pokyn shůry, ale pustil se do práce sám (přesněji na popud Jiřího Sekery, spoluzakladatele Czech Digital), je práce Štěpána Holiče. Ten navrhl a zdarma všem zájemcům v nemocnicích zpřístupnil navigační systém pro očkovací centra, případně by byl využitelný i pro místa, kde se testuje. Bohužel většina těchto míst, kam člověk dnes zavítá, si vystačí s bílým papírem a na tiskárně vytištěnou šipkou. Při velké kumulaci lidí, nervozitě i zmatcích, které jsou v podobných případech přirozené, by přímočarý a srozumitelný ukazatel jistě znatelně pomohl. Testování i očkování tady s námi jistě ještě nějaký pátek zůstane, maximálně usnadnit orientaci je pak to nejmenší, co lze rychle vyřešit. Snad bude Štěpánova práce brzy viset všude. 

Volně dostupný navigační systém pro očkovací místa od Štěpána Holiče | Zdroj: Facebook Lemon designVolně dostupný navigační systém pro očkovací místa od Štěpána Holiče | Zdroj: Facebook Lemon design

Výlohy jako novodobé galerie

Neustupující pandemie přirozeně zamávala i s kulturou. Pokud se něco děje, musí to být online. A co si budeme nalhávat, živé umění potřebuje především interakci. Schůdným řešením (do doby, než bude zakázáno chodit ven úplně) je kreativní využití výloh kaváren a obchodů. Není to úplná novinka, vzpomeňme třeba projekt NIKA ve vestibulu metra Karlovo náměstí, kde již řadu let vystavují své práce ve vitríně studenti UMPRUM, nebo progresivní a invenční Galerii Ferdinanda Baumanna, která si zabrala výlohy v průchodu na Praze 1. Nyní ale jiná šance, jak seznámit diváky s designem a uměním, není. A organizátoři se tak snaží do ulic dostat maximum.

Výstava ateliéru Keramický design v oknech Galerie Ladislava Sutnara | Zdroj: fdu.zcu.czVýstava ateliéru Keramický design v oknech Galerie Ladislava Sutnara | Zdroj: fdu.zcu.cz

Za nás je určitě lákavá procházka po pražských kavárnách, kterou organizuje Pecha Kucha. V desítce oblíbených lokací si nyní můžete vyzvednout nejen kafe do ruky, ale potěšit se i prací některého z vystavujících. Namátkou dvojice Herrmann a Coufal, fotografa Václava Jiráska nebo Michala Bačáka a Adély Fejtkové. Pozadu pak není ani Plzeň, kde se chopila iniciativy tamní Sutnarka a práce svých studentů keramiky a porcelánu představuje v oknech Galerie Ladislava Sutnara v centru města. Na první pohled skvělé produkty a snad i inspirace pro další školy – ostatně kdy jindy než dnes by mělo platit přísloví o Mohamedovi a hoře.

Úspěch za hranicemi

Český design v zahraničí, řekněme si to na rovinu, moc často mezi přední ligu nepatří. Některá jména sice hrají extratřídu, ale spočítáme je na prstech jedné ruky. O to radostnější byla zpráva, že globální hráč na trhu s módou a doplňky, švédský Arket, zařadil do svého portfolia hned dva „Čechoslováky“.

Kolekce šperků Zuzany Spustové pro Arket | Zdroj: arket.comKolekce šperků Zuzany Spustové pro Arket | Zdroj: arket.com

První je zakladatelka značky Neva Oslo, Slovenka Zuzana Spustová, která se soustředí na luxusní šperky a jejíž náramky s písmenky byly nedávno must–have každé správné influencerky. Pro značku, která patří společnosti H&M, navrhla Zuzana cenově dostupnou, přesto na pohled efektní a zářivou sadu náušnic, náramků a náhrdelníku. Stejný zářez si připsal česko–indický pár tvořící textilní doplňky pod jménem Jain&Kříž. Neodolali jsme koupi od obou a doufáme, že se podobným způsobem do širokého povědomí brzy dostanou i další designéři. Promlouvat skrze dostupný produkt je bezpochyby šance na širší odezvu než cesta čistě přes luxus.  

A pokud byste si rádi přivolali jaro a zároveň toužíte pomoci designérům přežít náročné období, máme pro vás tři tipy. Fotografie Michala Ureše na zeď s květinami Viktorie Beldové, v grafice Miroko Maroko. Květinové límce Terezy Rozálie Kladošové. Nebo přímo živé květiny od Loukykvět, které si můžete nově vyzvednout u nás v Myslíkově 5. 

Další články