Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Největší mezinárodní veletrh bytového textilu Heimtextil letos hostil téměř 3 000 vystavovatelů. zdroj: Messe Frankfurt GmbH / Pietro Sutera Největší mezinárodní veletrh bytového textilu Heimtextil letos hostil téměř 3 000 vystavovatelů. zdroj: Messe Frankfurt GmbH / Pietro Sutera

Vlákna z ananasů a odpadová vlna. Heimtextil 2018 očima dvojice designérek

Heimtextil jsme letos navštívily poprvé. Avšak od největšího veletrhu bytového textilu jsme očekávaly, že bude zahrnovat kromě tkanin také pleteniny a objevíme nové výrobce přízí a koberců. Přece jenom kvůli nim jsme na veletrh primárně jely, jelikož jsme se jejich výrobou samy začaly zabývat. Rozměr veletrhu je každopádně obrovský, a i když bohužel nenaplnil naše představy o tom, co jsme si původně chtěly odvézt a vidět, zmíníme zde pár částí veletrhu, které nás zajímaly nejvíce.

Nejdéle jsme se zdržely v části veletrhu, která byla koncepčně zaměřená na prezentaci trendů a životního stylu, ne pouze v rámci textilního designu. V letošním roce se této části kurátorsky ujalo trend-forecastové studio Franklin Till z Londýna. Expozice nazvaná The Future is Urban zkoumá, jakým způsobem se bude měnit městský prostor, ve kterém žijeme, pracujeme, nakupujeme a socializujeme se. Prezentováno ve čtyřech kategoriích.

1. The Flexible Space
Si klade otázku, jak optimalizovat prostor ve kterém žijeme, vzhledem k růstu populace a počtu lidí, kteří žijí sami, pracují z domu nebo finančně nedosahují na pořízení většího prostoru. Co vidíme častěji je touha po zážitcích a ne vlastnictví, což se odráží v této části expozice.

Úsporné interiéry od studiomama. Zdroj. Anna ŠtěpánkováÚsporné interiéry od studiomama. Zdroj. Anna Štěpánková

2. The Maker Space
S heslem "mysli globálně, vyráběj lokálně" byla prezentovaná platforma Opendesk, která reprezentuje nezávislé designéry a jejich produkty a propojuje zákazníka s lokálním marketem v jeho zemi. To, co designér prodává, je know-how a návod, jak produkt vyrobit buď sám, nebo pomocí lokálních výrobců.

Další prezentovaná platforma je tzv. Fablab, představuje otevřenou digitální dílnu, která nabízí prostředí a vybavení k výrobě vlastních produktů. První otevřená digitální dílna v České Republice se nachází v Brně. Snad Praha nebude dlouho pozadu.

3. The Healthy Space
Expozice healthy space poukazovala na důležitost obklopovat se rostlinami nejen ve svých domácnostech, ale i v pracovním prostoru. Rostlinami se taktéž my obklopujeme rády a dlouho, takže to nevnímáme úplně jako nový trend. Nicméně rostlin není nikdy dost, proto vzestupný zájem o zeleň s radostí kvitujeme. Ti, kteří náhodou ještě neobjevili prostor Haenke Haenke v Praze, doporučujeme, zajděte si tam pro rostlinku.

Sekce Green Workspace se zaměřila na zakomponování rostlin do nejen pracovního prostoru, ve kterém trávíme často velkou část dne. zdroj: Messe Frankfurt GmbH / Pietro SuteraSekce Green Workspace se zaměřila na zakomponování rostlin do nejen pracovního prostoru, ve kterém trávíme často velkou část dne. zdroj: Messe Frankfurt GmbH / Pietro Sutera

4. The Re-Made Space
Nejzajímavější z expozic se zabývala experimentálním zpracováním odpadních materiálů. Obsahovala ideové experimenty, nebo již materiály, které je možné koupit.

Jedním z nich byl například Bahia denim od Sophie Rowley, která zpracovává textilní odpad z produkce denimu. Materiál vzniká vrstvením odstřižků denimu a následným probrušováním vrstev. Vzniká tak textílie využitelná v interiéru, ať už na nábytek nebo jiné povrchy.

Heimtextil 2018Heimtextil 2018

Dalším prezentovaným kompozitním materiálem je Solidwool, který přináší nové využití odpadové vlny. Typově jde o sklolaminát. Namísto skla je použitá vlna a pojidlem je biologická pryskyřice. Materiál je udržitelnou alternativou k vyztuženým plastům, založeným na petrochemii.

Piňatex je inovativní přírodní textilie vyrobená z vláken ananasových listů. Listy jsou vedlejším produktem stávajícího zemědělství a jejich využití vytváří další příjem pro zemědělské komunity. Textilie má charakter kůže a je skvěle využitelná na oděvní doplňky, interiérové doplňky a obuv.

 

Heimtextil 2018Heimtextil 2018

Smile plastic studio dokáže vyrobit deskový materiál téměř z jakéhokoliv odpadového plastu. Tyto panely mají využití v architektuře a produktovém designu. Materiály dělají i na zakázku podle vašich požadavků, přimíchají třeba více obalů od jogurtů, gumáků nebo i přírodní materiály jako kávu, čaj apod.

Projekt Joining bottles od Micaely Pedros je experimentální princip spojování dřevěného materiálu pomocí použitých plastových lahví. Teplem se plast obalí okolo dřeva a vytvoří pevný spoj. Kusy dřeva a plastové lahve jsou nejčastějším odpadem ve městech. Projekt jako takový vybízí ke sběru tohoto odpadového materiálu a ukazuje možnosti, jak materiál, který je všude kolem nás, využít jinak. Jakou formou nechat vstoupit do procesu náhodu a spontaneitu.

V sekcie Design live mali možnost designéři, ilustrátoři a výtvarníci osobně představovat grafické podoby tapet a jiných použití jejich motivů. zdroj: Messe Frankfurt GmbH / Jochen Günther V sekcie Design live mali možnost designéři, ilustrátoři a výtvarníci osobně představovat grafické podoby tapet a jiných použití jejich motivů. zdroj: Messe Frankfurt GmbH / Jochen Günther

Hala s tapetami a graficky zpracovanými motivy

Další část veletrhu, která pro nás byla velkým objevem byla výstavní hala, kde designérská studia, ilustrátoři a výtvarníci prodávali své dezény a textilní vzorky, aplikovatelné na různé povrchy, jako například tapety, potisk oděvního a interiérového textilu a potisk předmětů.

Heimtextil 2018Heimtextil 2018

Velmi se nám líbil projekt Pattern Lab založený na Aalto University School of Arts Design and Architecture v roce 1999 v Helsinkách. Pattern Lab je fungující značka, která prodává právě kolekce navržených dezénů. Funguje tak, že každý rok je několik studentů napříč obory součástí této značky a pod vedením lektora se učí reálnému fungování. Učí se, jak správně nejen navrhnout vzory, tak aby fungovaly na různých površích (od tapet, potisku oděvního i interiérového textilu apod.), ale hlavně se učí pracovat jako tým, který vytváří komerční produkt v reálném profesionálním obchodním prostředí pro národní i mezinárodní trh. Kolekce jsou prezentovány na nejdůležitějších mezinárodních veletrzích a studenti se tak učí jednat s klienty, zařizovat následnou produkci, výrobu a jsou součástí celého procesu. 

Heimtextil 2018Heimtextil 2018

Dle našeho názoru, právě takovýto projekt postrádáme na českých vysokých školách, které vychovávají budoucí výtvarníky a designéry. Projekt, kde si student ověří svoje schopnosti, slabé i silné stránky, naučí se pracovat v týmu a komunikovat všechny klíčové dovednosti pro úspěšné fungování jako freelance designér. 

Anna Štěpánková a Tereza Rosalie Kladošová, absolventky UMPRUM. zdroj: autorky textuAnna Štěpánková a Tereza Rosalie Kladošová, absolventky UMPRUM. zdroj: autorky textu

Text pro CZECHDESIGN připravily Anna Štěpánková & Tereza Rosalie Kladošová

Anna Štěpánková a Tereza Rosalie Kladošová spolupracují od roku 2014, původně pod názvem Zachumlání laní, nyní pod svými jmény jako Štěpánková & Kladošová.  Dlouho se staraly o výlohy klenotnictví Halada. Jejich klientem je například restaurace Eska v Karlíně, kterou zdobí prostorovými objekty nebo Nadace Karla Janečka, pro kterou vytvořily objekt houpačky, která byla k vidění například na piazzettě Národního divadla. Pod názvem Salone del Unicorn si od nich můžete pořídit roztomilé chlupaté polštáře jednorožců a jiných ohrožených druhů. Momentálně chystají scénografii pro předávání cen Czech Grand Design, kde se objevily i v nominaci na designéra roku za vlněné koberce s názvem Chopit. Za tuto kolekci byly letos oceněny cenou Edida časopisu Elle decoration.

Další články