Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Hůlkárna & Nikola Logosová a Nadace Veronica & studia Hrana jako vítězné projekty Výlohy roku 2020 | Zdroj: Výloha roku Hůlkárna & Nikola Logosová a Nadace Veronica & studia Hrana jako vítězné projekty Výlohy roku 2020 | Zdroj: Výloha roku

Vkusné a originální! Ty nejkrásnější výlohy má prodejna hůlek v Brně od Nikoly Logosové a nadace Veronica od studia Hrana

Známe výsledky unikátní soutěže, která si dává za cíl propojovat podnikatele s lidmi z kreativního sektoru. Mladá soutěž Výloha roku 2020 uskutečnila svůj druhý ročník. Její jedinečnost spočívá v tom, že nevybírá z hotových instalací ve výlohách, ale vítěze volí podle realizací vznikajících přímo v jejím rámci. Oproti loňskému roku se zapojilo 10 odvážných lokálních obchodů s 10 designéry, vznikl samostatný web a kanály na sociálních sítích přibližující průběh soutěže veřejnosti. I vy jste mohli hlasovat pro své favority, zda vyhráli se dozvíte níže.

Soutěž vznikla jako projekt grafické designérky Veroniky Rút Fullerové a architektky Alexandry Georgescu. Jde o jedinou přehlídku svého druhu. Veronika Rút Fullerová se dlouhodobě věnuje veřejnému prostoru a můžete ji znát jako představitelku boje s vizuálním smogem ve městech. 

Výloha pro obchod Budoár od Natálie Costantinové & Natálie Navrátilové. | Zdroj: Výloha rokuVýloha pro obchod Budoár od Natálie Costantinové & Natálie Navrátilové. | Zdroj: Výloha roku

Podstatou „Výlohy roku“ je propojení 10 designérů (vybraných v otevřené výzvě Open Call) s 10 brněnskými obchodníky. Designéři doloží své portfolio, motivační dopis a reference své práce. Obchodníci musí být lokální – tj. se sídlem v Brně nebo v Jihomoravském kraji. Všechny instalace pojí obdobný rozpočet na materiály (max. 10.000,- Kč) a především společná uzávěrka instalací. Propojením vznikají nová setkání podnikatelů a lidí z kreativního sektoru a spolupráce i její výsledky jsou sledovány diváky přes sociální média.

Mezi další soutěžící patřila dvojice Huy Pham & Filip Krampla s prodejnou Kopi Luwak a Pralinky Koruna od ATEPE & Valentýna Filípková. | Zdroj: Výloha rokuMezi další soutěžící patřila dvojice Huy Pham & Filip Krampla s prodejnou Kopi Luwak a Pralinky Koruna od ATEPE & Valentýna Filípková. | Zdroj: Výloha roku

Přes sociální média se podařilo oslovit přes 40.000 lidí v různých městech po celé republice. Sledovanost prezentačního videa každého obchodu, které lákalo na veřejné hlasování na webu, se pohybovala od 2.000 do 3.500 zhlédnutí. Ve veřejném hlasování na webu www.vyloharoku.cz dalo svůj hlas 3.441 lidí! Toto číslo považují organizátoři jako krásné gesto pro obchodníky v těžkém roce a skvělý feedback pro designéry.

Veřejnost hlasuje pro Veronicu!

Vítězství veřejnosti získalo studio Hrana s výlohou pro Nadaci Veronicu | Zdroj: Výloha rokuVítězství veřejnosti získalo studio Hrana s výlohou pro Nadaci Veronicu | Zdroj: Výloha roku

Ve veřejném hlasování, které probíhalo od 12. 9. do 15. 10. 2020, zvítězil obchůdek Nadace Veronica s instalací od studia HRANA. Tato výloha oslovila mnoho hlasujících a nakonec získala úctyhodných 935 hlasů. Obchůdek naleznete na Pekařské ulici v Brně. V průběhu hlasování šlo o dramatický souboj. Původně mělo značný náskok knihkupectví Cesta s instalací od Pavly Štefanové s motivem knihy Marka Váchy. Později zase vedla okouzlující křehká instalace od Porigami v dermacentru Chytré lékárny. Nakonec ale se značným odstupem zvítězila zmíněná instalace v nadaci Veronica.

Studio Hrana zvítězilo s 935 hlasy veřejnosti. | Zdroj: Výloha rokuStudio Hrana zvítězilo s 935 hlasy veřejnosti. | Zdroj: Výloha roku

Ředitelka nadace Veronica se o soutěži dozvěděla již během loňském ročníku a celý rok shromažďovala prostředky na kompletní proměnu, kterou nakonec dostalo na starost studio HRANA Radima Kučery a Jana Mikošky. Designéři zvolili razantní proměnu obchůdku, kdy vytvořili nové výlohy, změnili nátěr fasády, nainstovali nové markýzy a vymysleli nové firemní označení.

Poetická Hůlkárna Nikoly Logosové jako vítěz odborné poroty

Jemná a okouzlující instalace Nikoly Logosové pro Hůlkárnu. | Zdroj: Výloha rokuJemná a okouzlující instalace Nikoly Logosové pro Hůlkárnu. | Zdroj: Výloha roku

V hodnocení poroty zvítězila subtilní, hravá, jemná a přitom výrazná instalace ilustrátorky Nikoly Logosové v Hůlkárně na Panské ulici. Nikola (mimochodem vítězka Czech Grand Design Ilustrátor roku 2019) vytvořila instalaci s příběhy lidí, kteří s holí vyrážejí na výlety do přírody. Výloha se tak skládá z různých komických, dramatických i dojemných scén miniaturních „hůlkařů“. Divák si pokaždé najde nový příběh a výloha se snadno neokouká. Porota docenila především to, že Nikola dokázala vytvořit výlohu, která zcela souzní se zaměřením Hůlkárny – jemnou poetickou a okouzlující instalaci.

Porotu zaujala instalace s příběhy lidí, kteří s holí vyrážejí na výlety do přírody. | Zdroj: Výloha rokuPorotu zaujala instalace s příběhy lidí, kteří s holí vyrážejí na výlety do přírody. | Zdroj: Výloha roku

Porota udělila jednu  Honorable Mention pro Kolektiv Final_final za instalaci pro Butik Ael na Panské ulici. Porotci ocenili fakt, že se designéři rozhodli upozadit vlastní designérské ambice a místo toho pomoci majitelce s čištěním výlohy na nové adrese v Pekařské ulici, kam se bude v lednu stěhovat. Z čištění výlohy vzniklo prezentační video, které zaznamenává koncepci butiku na staré adrese a úspěšně jej transformuje na upravený koncept po přestěhování. Stěžejní součástí instalací v obou výlohách jsou pak právě tato dokumentační videa.

Speciální cena poroty pro kolektiv Final_final za pomoc majitelce obchodu Butik Ael. Zdroj: Výloha rokuSpeciální cena poroty pro kolektiv Final_final za pomoc majitelce obchodu Butik Ael. Zdroj: Výloha roku

V odborné porotě letos zasedli:

  • GRAFICKÝ DESIGN: Studio PIXLE – MgA. Pavlína Doležalová
  • ARCHITEKTURA: Ing. arch. MArch. Janica Šipulová (Consequence forma)
  • BYZNYS & DESIGN: Studio David Geč
  • TEORIE: Mgr. Jan Press
  • HISTORIE: PhDr. Ladislav Zikmund-Lende

Nevšední trofej

Originální trofej pro vítěze veřejného hlasování i odborné poroty vytvořil vítěz loňského ročníku Josef Rozehnal ze studia NAHAKU. Jde o upcyklovanou trofej z odpadu – starého rámu se sklem, který upomíná na tvar výlohy. Trofej se uprostřed dělí na část pro obchodníka a část pro designéra.

Letošní epidemiologická situace postihla také předávání trofejí. Bez diváku si nejen vítězové převzali svá ocenění, omezení se týkalo také natáčení prezentačních videí designérů a za stížených podmínek se natáčely také rozhovory mezi obchodníky a designéry ohledně zhodnocení spolupráce.

Další články