Vítejte ve světě folklóru, ilustrace a důvtipu, vítejte v ateliéru Michala Bačáka

Michal Bačák a Křehký Mikulov, fotografie Kristiny Hrabětové. Zdroj: Michal Bačák. Michal Bačák a Křehký Mikulov, fotografie Kristiny Hrabětové. Zdroj: Michal Bačák.

Michal Bačák patří k ilustrátorům, v jehož bohatém vnitřním světě bych chtěla žít. S lehkostí mísí folklórní, přírodní i vědecko-fantastické motivy, které u nepozorného diváka snadno vyvolají dojem, že se jedná o realistické kresby. Při bližším zkoumání ovšem odhalují drobné hříčky fantazie a nevinné výtvarné vtipy pro lidi, kteří někdy zauvažovali o příbuzenském vztahu ptáků a dinosaurů nebo o provázanosti světových kultur, jež ve svém folklóru vždy vycházejí ze svého okolí a přírody, která je obklopuje. S Michalem Bačákem a jeho spolupracovnicí Jankou Novou jsme se sešli v nevlídném zimním odpoledni v Café Jedna, za jehož obrovskými okny se válela mlha a my jsme si u horké kávy povídali o ilustraci, ovocných sadech, včelách a hudbě.

Mohl byste mi na začátek říct, na čem teď pracujete a čemu se věnujete?

Říkal jsem si, že bych letos rád přišel s nějakým dlouhodobým projektem, na kterém bych mohl pracovat třeba celý rok, přinášel by mi radost a teprve po čase by z něj vzniklo nějaké větší dílo. Jinak samozřejmě teď na začátku roku pracujeme na domluvených zakázkách, například pro Studio Najbrt doděláváme plakát na reSITE festival nebo navrhujeme tapetu pro kavárnu Neustadt.

Oslovujete klienty, se kterými byste chtěl spolupracovat, nebo za vámi chodí sami?

Nikoho neoslovuji. Mám asi štěstí a jsem za to rád, že klienti chodí za mnou, aniž bych svou práci musel propagovat. Kromě toho dlouhodobě spolupracuji s kamarády, třeba se studiem DECHEM, což je pro mě taková kratochvíle. A hodně příjemná je pro mě spolupráce s galerií Křehký, se kterou připravuji festival Křehký Mikulov. Občas se ale také stane, že si najdu sám něco, co bych pro někoho rád dělal. Například pro místa, odkud pocházím nebo kde jsem vyrostl. Jinak mi ani mé časové možnosti nedovolují oslovovat další klienty.

Michal Bačák: porcelánový talíř C3P0, galerie Křehký. Zdroj: Michal Bačák.Michal Bačák: porcelánový talíř C3P0, galerie Křehký. Zdroj: Michal Bačák.

Michal Bačák, Gabriel Vach: Chudá sada, galerie Křehký. Zdroj: Michal Bačák.Michal Bačák, Gabriel Vach: Chudá sada, galerie Křehký. Zdroj: Michal Bačák.

Vidíte rozdíl v tom, když pracujete s designéry, jako je třeba studio DECHEM, nebo s firmou, která se sama nevěnuje designu, ale má zájem o vaše ilustrace?

Komunikace s DECHEM je mnohem jednodušší, protože mají podobné vnímání jako já. U jiných klientů to může být náročnější, nesetkávám se vždy s úplným pochopením a taková práce pak vyžaduje mnohem víc energie a nápadů. U některých komerčních zakázek si navíc nejsem jistý, nakolik mě to opravdu baví. A pak je to řehole, i když skvělá. Samozřejmě to vždy chci udělat co nejlépe, ale už to není moje záliba, jako třeba ilustrace pro DECHEM.

Michal Bačák: Mould, ilustrace pro studio DECHEM. Zdroj: Michal Bačák.Michal Bačák: Mould, ilustrace pro studio DECHEM. Zdroj: Michal Bačák.

Máte vůbec po celodenní ilustrátorské práci chuť k vlastní volné tvorbě?

O to víc. Vždycky se těším, až práci dodělám, a pak se mohu věnovat něčemu novému nebo svému. Mám vlastně poměrně velkolepé plány na spoustu věcí, které bych chtěl dělat a nemám na ně čas. Přeci jen jsou pro mě v tuto chvíli komerční zakázky pořád důležité a na to ostatní nezbývá tolik času.

Michal Bačák: Papoušci. Zdroj: Michal Bačák.Michal Bačák: Papoušci. Zdroj: Michal Bačák.

Nezdá se vám, že je autorská ilustrace v poslední době stále více vidět, například v nominacích na Czech Grand Design?

To, že Czech Grand Design zahrnul do nominací i ilustrace, je skvělá motivace a zároveň důkaz, že je dnes ilustrace brána vážně a je vnímána jako důležité médium. Nemusí to být už jen knižní ilustrace, ale třeba i využití ilustrace v interiéru a v dalším kontextu. Tím, že sám nedělám knižní ilustraci, všímám si  její aplikaci někde jinde, třeba právě na tapetách v kavárně.

Michal Bačák: tapeta East of Eden, Vyrobeno Lesem. Zdroj: Michal Bačák.Michal Bačák: tapeta East of Eden, Vyrobeno Lesem. Zdroj: Michal Bačák.

Je nějaký druh aplikace, který vás obzvlášť baví nebo zajímá?

V tuto chvíli bych se přeci jen nejradši soustředil na volnou tvorbu, na samotnou ilustraci jako takovou. Jinak mě ale baví dekory, například na textilu, tapetách nebo porcelánu. Moje největší srdcovka je spojení s porcelánem (Křehký) a sklem (DECHEM), i když tam je to spíš volnější. Souvisí to asi také s mým obdivem ke starému řemeslu.

Michal Bačák: keramická mísa s malbou vdovy z Papui - Nových Milotic, galerie Křehký, výroba Keramika Hanák. Zdroj: Michal Bačák.Michal Bačák: keramická mísa s malbou vdovy z Papui - Nových Milotic, galerie Křehký, výroba Keramika Hanák. Zdroj: Michal Bačák.

Michal Bačák: porcelánový talíř Živa, galerie Křehký. Zdroj: Michal Bačák.Michal Bačák: porcelánový talíř Živa, galerie Křehký. Zdroj: Michal Bačák.

Co děláte, když nekreslíte a nepracujete?

Jezdím rád do přírody, podnikám takové drobné výlety po kopcích kolem. Zkouším najít vztah k půdě a rád bych si zkusil třeba něco pěstovat nebo pečovat o vlastní sad. I v ateliéru máme teď takové období, kdy se věnujeme tématu zahrady a včelařství.

U práce také rád poslouchám hudbu. Záleží na tom, co zrovna dělám, někdy hrozně rád poslouchám soundtrack z Blade Runner nebo Moderat. Když zrovna dělám něco, co mě nebaví, třeba úpravy ve Photoshopu, rád si pouštím něco, co znám a můžu si to také zpívat. Ale čím dál častěji poslouchám vážnou hudbu, může být současná, jako je třeba tvorba Stephena Reicha, ale i barokní nebo pozdně renesanční. Když Janka není v ateliéru, zní tam hudba krále Ludvíka XIII., což mě pak ovlivňuje, když pracuji na dekorativních motivech. Podobně na mě působí i třeba turecká hudba z dob Osmanské říše. Má tvorba má pak tendenci nést se v podobném duchu jako to, co poslouchám. A když už se mi to zdá příliš staromilské, tak si pustíme nějaké techno nebo Einstürzende Neubauten.

Michal Bačák: ilustrace z cyklu Herbarium. Zdroj: Michal Bačák.Michal Bačák: ilustrace z cyklu Herbarium. Zdroj: Michal Bačák.

Dokážete si představit, že se přestěhujete mimo Prahu, budete se starat o svůj sad a u toho pracovat?

Nezkoušel jsem to, ale připadá mi to celkem reálné. Potřebuji vlastně jen stůl, barvy, počítač a skener, všechno se dá kamkoli přenést. Zároveň už mám v Praze dost kontaktů, které mohu udržovat na dálku. Dovedu si to představit a možná to tak jednou dopadne. Zároveň jsem tady rád, protože zůstávám pořád v kontaktu s tvůrčím prostředím, které mi nedovolí ustrnout. Pro volnou tvorbu by bylo asi ideální utéct z Prahy, u komerčních zakázek už je to složitější.

Pro mou tvorbu je důležité být sám a mít skutečně klid na práci. Často se mi nejlépe pracuje v noci, kdy už nečtu e-maily, nejsem na facebooku a na instagramu. Na druhou stranu vím, že bych někdy potřeboval interakci ještě s někým, kdo dělá totéž, co já. Já vlastně úplně nevím, jak bych měl věci dělat správně, ke všemu jsem si tak nějak došel sám. Zároveň když jsem sám příliš dlouho, propadám pocitům, že nic z toho, co dělám, nemá smysl a není to dost dobré. Právě proto mi teď vyhovuje spolupracovat s Jankou Novou, která mi řekne i svůj pohled na věc.

Michal Bačák: ilustrace pro časopis Newsweek Česko. Zdroj: Michal Bačák.Michal Bačák: ilustrace pro časopis Newsweek Česko. Zdroj: Michal Bačák.

Máte nějaké ilustrátory, jejichž práci sledujete a je vám blízká?

Rozhodně Maria Makeeva, potom Honza ŠrámekTomski & Polanski. Vždycky to pro mě byly takové ikony, jejichž práci jsem sledoval, když jsem sám začínal. Ze zahraničních mě baví Klaus Haapaniemi, protože mám rád aplikovanou ilustraci a on dělal třeba potisky na porcelán a dekory pro firmu Iittala. Na setkávání s ilustrátory je u nás skvělý festival LUSTR nebo knihkupectví Page Five. Já se jinak pohybuji spíš mezi designéry, všichni se pak pravidelně potkáváme na Designbloku.

Michal Bačák, Klára Šumová: Vázy Naše Květena pro galerii Křehký. Zdroj: Michal Bačák.Michal Bačák, Klára Šumová: Vázy Naše Květena pro galerii Křehký. Zdroj: Michal Bačák.

Michal Bačák: Kompozice dekorů pro vázy Naše květena. Zdroj: Michal Bačák.Michal Bačák: Kompozice dekorů pro vázy Naše květena. Zdroj: Michal Bačák.

---

Když se s Michalem Bačákem potkáte, pravděpodobně vám nebude chtít dlouze vykládat o svých zakázkách, o které by se mladí ilustrátoři možná rvali do posledního dechu. Ale když ho pozvete na pivo (káva v tomto ohledu funguje pouze částečně), třeba vás na chvíli nechá nahlédnout do světa svých kreseb, kde jako by se potkávaly různé časové epochy i roztodivné kouty světa a vesmíru, a přitom vznikají v holešovickém ateliéru za poslechu směsice vážné i elektronické hudby. A nebo vám poví vtip, pro který v tomto médiu již nebyl prostor.

Související

Křehký Mikulov 2017
 

Křehký Mikulov 2017

Festival
26. 5. 2017 - 28. 5. 2017

Nominace na Czech Grand Design zveřejněny, šanci má 116 autorů
Grafický design

Nominace na Czech Grand Design zveřejněny, šanci má 116 autorů

Jindřich Oukropec - 25. 1. 2017 - 8 min.

Studio DECHEM a jiskřivost českého skla
Produktový design

Studio DECHEM a jiskřivost českého skla

Barbora Langmajerová - 30. 1. 2017 - 8 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž