Vína, radost pohledět. Představujeme 5 vinařství, která mají áčkové obaly!

Připravili jsme pro vás výběr z těch nejlepších vinět českého designu. I Zdroj: Najbrt / Zdroj: Side2 Připravili jsme pro vás výběr z těch nejlepších vinět českého designu. I Zdroj: Najbrt / Zdroj: Side2

Design etikety vína by měl zákazníkovi poskytnout důvod, proč si ho koupit, a to nejlépe opakovaně. My jsme pro vás připravili výběr pěti vinět, které bychom si už jen z tohoto důvodu pořídili domů hned dvakrát.

Vinařství Obelisk

Kousek od zámku Lednice, v Lednicko-valtickém areálu, sídlí jedinečné vinařství Františka Fabičovice. Název Obelisk je odvozen od zdejšího monumentálního sloupu, který je místním obyvatelstvem také nazýván „Facka“. 

Pro majitele je inspirací období kulturního rozkvětu starověké řecké a římské říše, tedy antika. Ta se odráží jak v moderním pojetí architektury celého areálu, tak i ve vizuálním stylu navrženém pražským grafickým studiem Najbrt. Logo vychází z písmena „O“ a pracuje s čistou bílo-zlatou barevností. Ve vizuálu je použit font Trivia od Františka Štorma, který jednoduchost a čistotu celé identity podtrhuje. Viněty zdobené metalickou ražbou se tak nesou v minimalistickém duchu. Dokonalý tvar kruhu je rozpoznatelný a dobře zapamatovatelný, a proto nás velmi baví.

Vinařství Obelisk ideově navazuje na působení rodu Lichtenštejnů. I Zdroj: NajbrtVinařství Obelisk ideově navazuje na působení rodu Lichtenštejnů. I Zdroj: Najbrt

Vinařství Rozařín

Své vinice obhospodařuje rodina Janoušků v Moutnicích a kolem obce Sokolnice. Vinařství dostalo název Rozařín podle osady, ve které sídlí, a podle její patronky sv. Rozálie z Palerma. Vizuální identitu a vzhled etiket mělo na starost brněnské studio David Geč, které s tímto návrhem zabodovalo v roce 2020 v soutěži Obal roku.

Design vychází ze dvou hlavních prvků – růže jako asociace ke slovu Rosalia a paprsků jako asociace ke slovu „rozzářím“. Pracuje se zde hlavně s kontrastem světla a stínu, který vytváří jakousi tajuplnou atmosféru. Studio navrhlo tři kolekce vinět – Rozbřesk, Soumrak a Záblesk. Na vinětách je použit jemný embossing a horká ražba. Pro tvorbu slunečních paprsků ražbou jsou zkombinovány dva odstíny zlaté. Takto náročný proces výroby viněty skutečně rozzářil.

Rozařín představuje svá nová vína vždy o letním a zimním slunovratu. I Zdroj: David Geč studioRozařín představuje svá nová vína vždy o letním a zimním slunovratu. I Zdroj: David Geč studio

Vinařství Kolby

Nedaleko obce Pouzdřany se nachází národní přírodní památka Pouzdřanská step. Ta díky ojedinělému mikroklimatu propůjčuje vínu z místního vinařství netradiční chuť. Kolby získalo název právě podle stejnojmenného svahu na okraji této unikátní přírodní památky.

Autory vizuální identity jsou Tomáš Machek a Richard Jaroš ze studia Side2. Celá identita je pojata čistě typograficky a velmi moderně. Používá se zde svébytné šablonové písmo Dala Moa od britského typografa Paula Barnese a práce s černobílou škálou barev. Viněty jsou rozděleny do tří kategorií s jasně odlišitelnou identitou. V těchto řadách (Classic, Selection a Premium) je použita práce s typografií s poměrně velkými velikostmi a kombinacemi řezů písma.

Historie pěstování vinné révy na kopci Kolby sahá podle písemných záznamů do období panování krále Přemysla Otakara II. I Zdroj: Side2Historie pěstování vinné révy na kopci Kolby sahá podle písemných záznamů do období panování krále Přemysla Otakara II. I Zdroj: Side2

Vinařství Kořenek

Rodinné vinařství Kořenek v Bavorech se může pochlubit jak kvalitním vínem, tak i propracovaným vizuálním stylem. Ten vznikl jako diplomová práce studentky pražské UMPRUM Marty Maštálkové. Minimalistický vizuál pokrývá celý proces výroby od pěstování vína až po distribuci.

Nejvýraznějším prvkem je samostatné logo, které vychází z písmene „K“ a z kresby vinné révy. Logo je použitelné hned ve 3 variantách. První varianta je určena pro sudová vína a má formu ve tvaru kořene vinné révy. Druhá varianta ve tvaru větviček keříku je určena pro všechna jakostní vína a třetí varianta v podobě rozvětvené vinné révy s výhonkem je určena pro přívlastková vína. Maštálková pro vinařství také navrhla kartónové balení a originální dárkové balení na láhev z hlíny.

V současné době vinařství obdělává téměř 8 hektarů vinic. I Zdroj: Vinařství KořenekV současné době vinařství obdělává téměř 8 hektarů vinic. I Zdroj: Vinařství Kořenek

Vinařství Pitra

Dolní Dunajovice na jižní Moravě jsou domovem malého rodinného vinařství Pitra. Zakladateli tohoto milého vinařství jsou Alois Pitra a jeho manželka Radmila Pitrová. Nápad oslovit pražské studio Remembership a vytvořit nový vzhled vinařství měl však jejich nejstarší syn Martin Pitra.

Hlavní myšlenkou celého vizuálu je představa vinařství jako „rodinného“. Z tohoto důvodu se i logo skládá z monogramu tří počátečních písmen jmen Aloise, Radmily a Martina. Studio vyšlo ze jmen psaných vlastnoručně Martinem, které následně upravilo do finální verze. Výsledný vzhled etiket je laděn do tmavých tónů kontrastujících se zlatými akcenty.

Logo se skládá z počátečních písmen jmen Aloise, Radmily a Martina. I Zdroj: Vinařství PitraLogo se skládá z počátečních písmen jmen Aloise, Radmily a Martina. I Zdroj: Vinařství Pitra

Související

Národní pivovar mění etikety. Budějovický Budvar sází na české a srozumitelné názvosloví
Grafický design

Národní pivovar mění etikety. Budějovický Budvar sází na české a srozumitelné názvosloví

Tereza Urban - 12. 3. 2021

Pivní etiketa z Brna zabodovala v mezinárodní soutěži. Pivovar Richard vsadil na tvář bohéma a světáka
Grafický design

Pivní etiketa z Brna zabodovala v mezinárodní soutěži. Pivovar Richard vsadil na tvář bohéma a světáka

Nela Kuhnová - 1. 10. 2019

Oceňovaná láhev Fruttimo má novou etiketu od českých designérů
Grafický design

Oceňovaná láhev Fruttimo má novou etiketu od českých designérů

Filip Platoš - 7. 9. 2017

job shop
Přerov lab
výstava czd
SHOP Snoubení