Většina učebnic je naprosto neuspokojivých, říká dvojice autorek, které vymyslely kreativní sešity spojující ilustraci s edukací

Ilustrace s Karlem Plackou na platformě Listovatel.cz | Zdroj: Archiv Karly Gondekové a Karolíny Matuškové
Ilustrace s Karlem Plackou na platformě Listovatel.cz | Zdroj: Archiv Karly Gondekové a Karolíny Matuškové

Mladé designérky Karla Gondeková a Karolína Matušková sdílejí nejen vášeň ke grafickému designu, ale i touhu o zpřístupnění kvalitních vizuálních materiálů všem, a to hlavně těm nejmenším. Ve své tvorbě se věnují vytváření nadčasových vzdělávacích aktivit pro děti a jejich předchozí mnohočetná spolupráce vyvrcholila společným absolventským projektem Listovatel a Otevřený sešit Karla Placky, poprvé představeným v červnu letošního roku na výstavě UMPRUM v Hale 13.

Platforma Listovatel a Otevřený sešit Karla Placky na výstavě absolventských prací studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, DIPLOMKY a BAKALÁŘKY 2021 | Zdroj: Archiv Karly Gondekové a Karolíny MatuškovéPlatforma Listovatel a Otevřený sešit Karla Placky na výstavě absolventských prací studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, DIPLOMKY a BAKALÁŘKY 2021 | Zdroj: Archiv Karly Gondekové a Karolíny Matuškové

Propojení dětských her a grafického designu

Kreativní zvídavost provází obě už od dětství. Jako dítě jsem chtěla být malířkou a štětec v ruce byl jednou z mých nejoblíbenějších hraček,“ vysvětluje Karla Gondeková. V ZUŠ si vyzkoušela celou řadu všedních i nezvyklých výtvarných technik a své nadšení pro vizuální umění dále rozvíjela v oboru Propagačního výtvarnictví na SUPŠ v Karlových Varech. Příběh Karolíny Matuškové je podobný. „Ačkoliv nepocházím z umělecké rodiny, neustále jsem se odmala v něčem vrtala a tvořila. Mamka mimo vyučování na ZŠ vedla kroužky keramiky v kulturním centru Nová Trojka, kam si mě po školce brala. Tam jsem si vždy něco patlala z hlíny a můj zájem o kreativní činnost rostl.“ Po absolvování ZUŠ Karolína vystudovala grafický design na SUŠVH v Praze.

Vlevo: Ukázka z projektu Písmocvik, který vznikl na základě spolupráce Karolíny Matuškové a Terezy Saitz. Vpravo: Ukázka z projektu Stampic Karly Gondekové. | Zdroj: Archiv Karly Gondekové a Karolíny MatuškovéVlevo: Ukázka z projektu Písmocvik, který vznikl na základě spolupráce Karolíny Matuškové a Terezy Saitz. Vpravo: Ukázka z projektu Stampic Karly Gondekové. | Zdroj: Archiv Karly Gondekové a Karolíny Matuškové

Cesty obou umělkyň se zkřížily při bakalářském studiu grafického designu na UJEP v Ústí nad Labem a poté při společném studiu na UMPRUM, Karla v Ateliéru ilustrace a grafiky a Karolína v Ateliéru grafického designu a vizuální komunikace. Při studiu v sobě objevily zájem o edukativní grafiku a zkoumání fúze dětských her, grafického designu a ilustrace. Karolína pochází z učitelské rodiny, což jí umožnilo přístup k současným vzdělávacím materiálům pro základní školy. Jak říká: „Většina učebnic je naprosto neuspokojivých jak po vizuální, tak i po obsahové stránce. To jsme si mohli blíže oťukat během studia na UMPRUM, kde jsme v rámci ateliéru GDVK zpracovávali slabikáře. Tyto poznatky a kreativní řešení autorek se odrazily v projektech jako Písmocvik, abecední sešit pro předškolní výuku, či v razítkové hře Stampic.

Platforma Listovatel s Otevřeným sešitem Karla Placky na výstavě absolventských prací studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, DIPLOMKY a BAKALÁŘKY 2021 | Zdroj: Archiv Karly Gondekové a Karolíny MatuškovéPlatforma Listovatel s Otevřeným sešitem Karla Placky na výstavě absolventských prací studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, DIPLOMKY a BAKALÁŘKY 2021 | Zdroj: Archiv Karly Gondekové a Karolíny Matuškové

Reakce na pandemii

Jejich zájmy je přivedly k vzájemné kreativní spolupráci a nakonec i ke společnému diplomovému projektu. Pracovní listy Otevřený sešit Karla Placky a webová platforma Listovatel, která listy distribuuje, se zrodily v době, kdy se svět dětí zcela přesunul do virtuální roviny. Tam se prakticky odehrávalo vše od výuky a tělocviku ke hře a komunikaci s vnějším okolím. „Chtěly jsme reagovat na vývoj pandemie a přesun výuky dětí ze škol domů k obrazovkám, uzavření obchodů s literaturou a také finanční tíseň některých rodičů, kteří museli zůstat doma s dětmi,“ vysvětluje Karla.

Pracovní listy jsou určeny pro volný čas či jako doplňující materiál nad rámec výuky a již na první pohled slibují spoustu zábavy a kreativní i intelektuální stimulace. „U dětí rozvíjí logiku, kreativitu, myšlení v souvislostech, jemnou motoriku a sebereflexi.“ Děti, rodiče či učitelé si mohou v databázi zvolit mezi více než šedesáti aktivitami. Listovatel nabízí hned pět tematických okruhů, jako jsou například komunikace, světlo či pohyb. Jedním z pojících témat je i design, který, jak podotýká Karla, v současné české výuce zcela chybí. 

Otevřený sešit Karla Placky byl představen v tištěné podobě na výstavě absolventských prací studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, DIPLOMKY a BAKALÁŘKY 2021. | Zdroj: Archiv Karly Gondekové a Karolíny MatuškovéOtevřený sešit Karla Placky byl představen v tištěné podobě na výstavě absolventských prací studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, DIPLOMKY a BAKALÁŘKY 2021. | Zdroj: Archiv Karly Gondekové a Karolíny Matuškové

Kvalitní vzdělávací materiály pro všechny

 

Základním rysem pracovních listů byla od začátku jejich dostupnost. Listy jsou volně ke stažení a jsou uzpůsobeny pro běžný černobílý tisk ve formátu A4. Karla a Karolína poukazují na fakt, že na trhu je mnoho krásných a kvalitních knih a sešitů, kterým nechtějí konkurovat. Ony se však snaží tvořit pro ty, kteří si ne vždy mohou dovolit vizuálně i obsahově kvalitní materiály, a proto volí levnější varianty nižší kvality. „K & K volí logicky nejskromnější technologii, která potěší každého typografa i milovníka výrazných ilustrací — tisk černou na recyklovaný papír. Pracovní listy (...) si můžete doma vytisknout v ostrém rozlišení, bez velkého plýtvání tonerem. Ilustrátorka Karla Gondeková používá jednoduchou uzavřenou linku, kterou pro částečný kontrast doplňuje rastry (...). Designérka Karolína pak volí lehký grotesk a vzdušné promyšlené kompozice,“ komentuje projekt vedoucí Ateliéru ilustrace a grafiky UMPRUM Juraj Horváth. Dodává, že projekt vyniká právě svou „obyčejností a neokázalostí. Jednotným grafickým řešením, které v sobě dobře propojuje nápad, formulaci problému i ilustrátorské řešení“.

Detail z výstavy absolventských prací studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, DIPLOMKY a BAKALÁŘKY 2021 | Zdroj: Archiv Karly Gondekové a Karolíny MatuškovéDetail z výstavy absolventských prací studentů Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze, DIPLOMKY a BAKALÁŘKY 2021 | Zdroj: Archiv Karly Gondekové a Karolíny Matuškové

A kdo je vlastně Karel Placka? Postava je pojítkem různorodých témat listů. Přicestoval svým strojem Časolítákem z minulosti a chce, aby mu děti pomohly poznat dnešní, pro Karla fascinující, svět. Na oplátku vypráví dětem o svých znalostech a zkušenostech z historie, která dala základy světu, jak jej známe dnes. Staršího hlavního hrdinu jsme zvolily z důvodu, že se stále víc prohlubuje propast mezi generacemi dětí a prarodičů, kteří mají o čem vyprávět. Naopak děti rostou společně s vývojem technologií a mnohem snadněji se v nich orientují, a proto to jsou právě ony, kdo má starší generace zasvěcovat a začleňovat do nového světa,“ objasňují designérky. 

Autorky měly možnost projekt ještě před publikováním otestovat jak se žáky ZŠ Chmelnice v Praze, tak se spolužáky na UMPRUM. Na výstavě v Pražské tržnici zaznamenaly spoustu pozitivních ohlasů. O listy byl zájem nejen v řadách dětí, ale i dospělých. Tvůrkyně mají v rukávu další kreativní nápady a chtějí projekt dále rozvíjet. „Chceme listy udržet bezplatně dostupné, proto půjdeme asi cestou grantů,“ sdílí Karolína.

Testování pracovních listů s žáky ZŠ Chmelnice v Praze | Zdroj: Archiv Karly Gondekové a Karolíny MatuškovéTestování pracovních listů s žáky ZŠ Chmelnice v Praze | Zdroj: Archiv Karly Gondekové a Karolíny Matuškové

Rozvoj dětské fantazie a kreativity

Kvalitní zpracování výukových materiálů je podle obou tvůrkyň zásadní. Poukazují na vizuální smog, se kterým se čtenáři v dnešních učebnicích často setkávají a který je spíše vyrušuje při učení. „Vizuální podoba by měla informace podpořit a ne je přebíjet. Materiály by měly být přehledné a strukturované a volené ilustrace i vizuální prvky opodstatněné, “ argumentují. Dodávají, že často není podstatou edukativních aktivit, aby dětem poskytly správné a přímočaré odpovědi, ale aby právě naopak pokládaly lépe směřované otázky a úkoly. Tím dětem nabídnou prostor k rozvoji vlastní fantazie a kreativního a kritického myšlení, tedy klíčových schopností budoucích generací k úspěšnému fungování v profesích 21. století. „Technologie s aplikacemi a hrami mají dané vizuální prostředí, ve kterém se děti pohybují a jsou jím formovány. Mnoho dětí neumí vzít do ruky tužku a samy si zvolit, co by mohly nakreslit.“ Autorky se proto rozhodly do listů zařadit i kreativněji orientované úkoly, kde je dětem dán prostor k osobitému pojetí a budování kreativní sebedůvěry.

Související

Neobyčejně kouzelné dřevěné hračky. Figurky Tititi Terezy Talichové se ve vašich rodinách budou dědit po generace
Produktový design

Neobyčejně kouzelné dřevěné hračky. Figurky Tititi Terezy Talichové se ve vašich rodinách budou dědit po generace

Tereza Bíbová - 17. 6. 2021 - 7 min.

Vyrůstat s designem odmala. Vybíráme tvůrce, kteří umí vymyslet funkční a krásné produkty pro nejmenší – 2. díl
Produktový design

Vyrůstat s designem odmala. Vybíráme tvůrce, kteří umí vymyslet funkční a krásné produkty pro nejmenší – 2. díl

Tereza Bíbová - 9. 4. 2021 - 7 min.

Kdo si hraje nezlobí. Tipy na 5 aktivit pro děti v karanténě
Ilustrace

Kdo si hraje nezlobí. Tipy na 5 aktivit pro děti v karanténě

Tereza Bíbová - 17. 4. 2020 - 6 min.

Konec přeplněným a nevkusným dětským koutkům. Přinášíme 3 tipy na stylová místa kam s dětmi
Ostatní

Konec přeplněným a nevkusným dětským koutkům. Přinášíme 3 tipy na stylová místa kam s dětmi

Jana Mattas Horáčková - 18. 2. 2020 - 6 min.

Naučit lidi vnímat les. Ilustrovaná kniha To jsem z toho jelen nabízí exkurz do světa myslivosti
Grafický design

Naučit lidi vnímat les. Ilustrovaná kniha To jsem z toho jelen nabízí exkurz do světa myslivosti

Jana Mattas Horáčková - 30. 12. 2019 - 4 min.

Aby dobré nápady nezapadly. Ilustrátor Patrik Antczak se rozhodl další knihy vydávat sám
Ilustrace

Aby dobré nápady nezapadly. Ilustrátor Patrik Antczak se rozhodl další knihy vydávat sám

Kamila Nováková - 13. 3. 2019 - 9 min.

MYP 2024
Design do uší
pop up 2024
Štěpí soutěž