Velké dějiny nejlépe přiblíží konkrétní lidský osud. V Pardubicích vzniklo ambiciózní muzeum nové generace organizace Post Bellum

Výtvarné zpracování výstavy měl na starosti Josef Lepša. | Zdroj: 3dsense Výtvarné zpracování výstavy měl na starosti Josef Lepša. | Zdroj: 3dsense

Jak má vypadat muzeum 21. století? Odpověď na tuto otázku přináší nezisková organizace Post Bellum ve spolupráci se studiem 3dsense a Monument Office. V Pardubicích totiž otevřeli první dlouhodobou expozici v rámci plánované sítě Institutů Paměti národa, která je přístupná již od 15. března. Projekt „muzea nové generace“, jak tvůrci o expozici mluví, má být svěžím pojetím historické výstavy, která nemá v českém ani světovém kontextu mnoho konkurence.

Historie jazykem současnosti

Paměť národa, vlajkový projekt neziskové organizace Post Bellum, si klade za cíl zaznamenávat a uchovávat příběhy pamětníků rozhodujících událostí naší novodobé historie. K těmto výpovědím má přístup kdokoliv v rámci online úložiště naší národní kolektivní paměti. Iniciativa nicméně cítí i nutnost prezentovat část sbírky uživatelsky přístupnějším způsobem. Post Bellum proto oslovilo studio 3dsense, které se modernizací výstavní prezentace zabývá, a architekty ze studia Monument Office, aby jim pomohli převést pohnuté osudy pamětníků do jazyka současné mladé generace. Jak se to povedlo, odhaluje výstava Za Československo!

Expozice pardubického Institutu paměti národa | Zdroj: 3dsenseExpozice pardubického Institutu paměti národa | Zdroj: 3dsense

Kurátor Viktor Portel k prezentaci jednoho z největších archivů svého typu na světě přistoupil specifickým způsobem. To, co odlišuje novou pardubickou výstavu od podobných počinů, je nesporně fakt, že samotná výstava stojí na osobním příběhu dvou skutečných pamětníků z druhé světové války. „Věřím, že ‚velké dějiny‘ nejlépe přiblíží právě konkrétní lidský osud. Pro první výstavu v Pardubicích jsme vybrali zatím dva pamětnické příběhy a po čase plánujeme další přidávat. K dispozici jich máme ve sbírce Paměť národa více než třináct tisíc,“ říká kurátor. V budoucnu plánuje Post Bellum otevřít instituty i v dalších krajských městech. V každém z institutů se vám příběh turbulentních událostí nedávné historie rozvine díky jiným osudům, některé aspekty budou přizpůsobeny na míru konkrétnímu městu. Výstavní plán je ale takový, že se ve všech institutech bude koncept odvíjet od stejných parametrů. Jedním z těchto parametrů je i velice podstatný digitální průvodce.

Digitální průvodce výstavou upravuje průchod návštěvníků tak, aby z něj všichni měli co nejlepší zážitek. | Zdroj: 3dsenseDigitální průvodce výstavou upravuje průchod návštěvníků tak, aby z něj všichni měli co nejlepší zážitek. | Zdroj: 3dsense

Průvodce na míru

Technickou páteř celé výstavy, a zároveň základ návštěvnického zážitku, tvoří digitální průvodce studia 3dsense. Ten vám skrze výstavu vypráví příběh jednoho z pamětníků. Každý z hostů dostane při vstupu do expozice tablet se sluchátky, na kterých si vybere, zda chce následujících 50 minut prožít skrze vzpomínky důstojníka Tomáše Sedláčka, nebo Jaryny Mlchové. Takovýto počin je na poli interaktivních výstav atypický, jako celé zadání pro tento projekt. I díky tomu nelze výstavní koncept srovnávat s jinými projekty.

Digitální průvodce je technickou páteří výstavy. | Zdroj: Institut paměti národaDigitální průvodce je technickou páteří výstavy. | Zdroj: Institut paměti národa

„Návštěvníky výstavou provádí digitální průvodce, který je přivádí k jednotlivým exponátům, pomáhá jim s orientací a koordinuje skupinu všech přítomných tak, aby se vzájemně nerušili. Digitálního průvodce jsme vyvinuli speciálně pro Institut Paměti národa, ale věříme, že najde uplatnění i na dalších výstavách,“ vysvětluje zakladatel kreativního studia 3dsense Jan Hrdlička. Digitální průvodce navíc zajišťuje přizpůsobení zážitku specifické situaci v expozici. „Vzhledem k omezené kapacitě výstavy jsme potřebovali vyřešit průchod několika skupin expozicí tak, abychom využívali stejné exponáty ovšem s obsahem zapadajícím do pamětnického příběhu té které skupinky.“ Díky soukromí, které individuální průvodce poskytuje, je možné se naplno ponořit do těchto pohnutých osudů, které jsou součástí naší historie.

Výstava pracuje s několika interaktivními prvky. | Zdroj: 3dsenseVýstava pracuje s několika interaktivními prvky. | Zdroj: 3dsense

Technologie na druhém místě

Modernizace výstavních prezentací je jednou z aktivit, kterými se studio dlouhodobě zabývá, má na kontě například spolupráci na veleúspěšné výstavě Národního muzea Sluneční králové. Jak ale Hrdlička doplňuje: Stále platí fakt, že sebemodernější technologie jsou jenom prostředek k interpretaci obsahu. Snad se nám podařilo z obrovského zdroje Paměti národa vytvořit zážitek, o kterém budou lidé přemýšlet i potom, co výstavu opustí.“ 

Autoři výstavy se díky novým technologiím snažili dosáhnout co největší uživatelské přístupnosti. | Zdroj: 3dsenseAutoři výstavy se díky novým technologiím snažili dosáhnout co největší uživatelské přístupnosti. | Zdroj: 3dsense

Expozice dále využívá rozšířenou realitu, speciální promítací komory s kouřovými efekty nebo dotykové obrazovky. Tento výčet pravděpodobně málokomu evokuje výstavu, kde se má přiučit o historii. I přes veškerou technickou pokrokovost se ale autoři výstavy drželi toho nejpodstatnějšího, a to vyzdvihnutí příběhů, které jim technologie pomáhá vyprávět. Interaktivita expozice by na sebe tedy neměla strhávat pozornost na úkor srozumitelnosti obsahu, který je tím hlavním, co si má návštěvník odnést domů. Hlavní je pro studio 3dsense plynulost ve vyprávění příběhů a uživatelská přístupnost všem generacím. „V našem případě bylo zásadní vyprávět už zaznamenaný příběh co nejsrozumitelněji, tedy pracovat s interaktivitou tak, aby na sebe nestrhávala pozornost a zároveň byla uživatelsky co nejpřívětivější všem typům návštěvníků,“ uvádí Jan Hrdlička.

Podobné expozice jsou do budoucna v plánu ve všech krajských městech. | Zdroj: 3dsense Podobné expozice jsou do budoucna v plánu ve všech krajských městech. | Zdroj: 3dsense

Plány do budoucna

Zaprášené vitríny s těžko určitelnými historickými předměty zde tedy rozhodně nečekejte. „Důležité je říct, že naše expozice až na výjimky nepracuje s fyzickými objekty. Nenajdete u nás žádnou vitrínu. Na začátku dostanete tablet, který se spolu se sluchátky stane vaším průvodcem celou expozicí. Pak už putujete po připravených zastávkách libreta: jednou se kocháte širokoúhlou projekcí, jindy na sebe necháváte působit imerzivní světelnou show či scénu augmentované reality. Vše ale není jen o projekcích – prohlédnout a vzít si do rukou lze i deníky a další předměty odkazující na vyprávěné příběhy,“ uvedl kurátor výstavy. 

V roce 2021 vznikla úplně první takováto výstava v Plzni. Ta byla ovšem krátkodobá. | Zdroj: Institut paměti národaV roce 2021 vznikla úplně první takováto výstava v Plzni. Ta byla ovšem krátkodobá. | Zdroj: Institut paměti národa

Jednotlivé zastávky při prohlídce fungují různě pro oba digitální průvodce. Aby to mohlo fungovat, byl nepochybně zásadní také příspěvek studia Monument Office architekta a designéra Václava Mlynáře. Ten je autorem prostorového pojetí výstavy. Jednotlivé exponáty bylo nutné navrhnout tak, aby mohly zprostředkovat více typů příběhů, a to nejen těch, které zatím můžete v Pardubicích prožít. V plánu je přidávat další, proto bylo nutné, aby byly předměty co nejobecnějšího charakteru, a bylo tak možné bez větších zásahů do celé výstavy pouze rozšiřovat možnosti, které institut nabízí. 

Jednotlivé exponáty navrhl Václav Mlynář tak, aby byly použitelné i pro další příběhy pamětníků. Ty se mají k expozici postupně přidávat. | Zdroj: 3dsenseJednotlivé exponáty navrhl Václav Mlynář tak, aby byly použitelné i pro další příběhy pamětníků. Ty se mají k expozici postupně přidávat. | Zdroj: 3dsense

Pardubice tedy už dávno nejsou jen město „koní a perníku“. Od března je to také město, kde můžete navštívit unikátní výstavní projekt Paměti národa, a to hned kousek od Třídy míru, v Machoňově pasáži. Otevřeno mají každý den kromě pondělí a pátku, určitě je ale lepší informovat se na webových stránkách. Zajeďte se přesvědčit, že historické příběhy a technologie mohou být kombinací budoucnosti!

Související

Nový ambiciózní projekt se nemůže vyvíjet bez emocí, říká hlavní kurátorka čerstvě otevřené Kunsthalle, která přišla do Prahy z Francie po revoluci
Ostatní

Nový ambiciózní projekt se nemůže vyvíjet bez emocí, říká hlavní kurátorka čerstvě otevřené Kunsthalle, která přišla do Prahy z Francie po revoluci

Nikol Galé - 23. 2. 2022

 Naše estetická měřítka byla od začátku evropská, ne lokální, říká ředitelka TIC BRNO. Jak pořádat vánoční trhy vkusně a s vtipem?
Ostatní

Naše estetická měřítka byla od začátku evropská, ne lokální, říká ředitelka TIC BRNO. Jak pořádat vánoční trhy vkusně a s vtipem?

Tereza Urban - 27. 11. 2020

Člověk nemusí rozumět umění, aby přišel do muzea. Muzeum umění a designu Benešov je otevřeno všem generacím, říká ředitelka Lenka Škvorová
Kritika a teorie

Člověk nemusí rozumět umění, aby přišel do muzea. Muzeum umění a designu Benešov je otevřeno všem generacím, říká ředitelka Lenka Škvorová

Veronika Soukupová - 2. 1. 2020

ujep 2024
zuz banner