Blocks jsou chytré boxy, které díky mobilní aplikaci umožňují vyzvedávání balíků ze všech e-shopů, předávání klíčů či ukládání osobních věcí. Celý projekt začal v rámci bakalářské práce Bartoloměje Holubáře, absolventa oboru Designu na FA ČVUT v Praze, který tehdy ve svých jednadvaceti letech prorazil spolu se stejně starým programátorem Alexem Studničkou s Blocks, dnes už úspěšným startupem, na český trh. Klienty střídá jedno velké jméno za druhým a velcí hráči na globálním poli se zázemím v Praze, Brně a Bratislavě. „Design je u nás mezi top prioritami. Blocks musí příjemně doplňovat naše každodenní prostředí a zároveň zapadat do studií architektů. Navíc je naše výroba zcela lokální,“ popisuje přednosti výdejních boxů nové generace Bartoloměj. Co za úspěchem tohoto start-upu stojí? Prozradil jeho spoluzakladatel v dnešním rozhovoru.
S Bartolomějem Holubářem, spoluzakladatelem Blocks, jsme se sešli jedno dopoledne v budově O2 a UniCredit Bank u boxů z dílny jeho týmu a bavili jsme se o začátcích a plánech tohoto rostoucího start-upu.
Chytré výdejní boxy
Jak hodnotíš výdejní boxy společností, jako je Alza, Mall nebo Zásilkovna? Čím se Blocks od nich liší?
BARTOLOMĚJ: Nechci je konkrétně hodnotit, protože využití těchto boxů je z podstaty jiné. V těchto případech se jedná se o nástroje pro zefektivnění logististiky jednotlivých hráčů. Blocks je otevřenou platformou boxů pro všechny dopravce i uživatele. Je to parťák, který vás zbaví časové a místní závislosti na nákupech ze všech e-shopů nebo třeba předávání klíčů a dokumentů.
Toto polidštění reflektuje samotný design. Blocks si totiž musí notovat nejen se všemi uživateli a zásilkami ale i se studiemi dalších architektů v rámci celých projektů. Snažíme se tak zjednodušit lidem život a do veřejných prostorů vnášet vizuálně kvalitní produkt, který ctí i rukopis designéra daného prostoru a není výdejním billboardem.
Bartoloměj Holubář vystudoval produktový design na ČVUT. | Foto: Kristína Opálková
S Blocks prakticky měníte pohled na význam slova skříň. Jak procházel proces návrhu produktu jako takového?
BARTOLOMĚJ: U Designu bylo potřeba dbát na maximální čistotu a modularitu. Výsledný produkt v sobě musel elegantně skrýt veškerou potřebnou technologii a vizuálně fungovat na stejných principech v kovovém i dřevěném provedení. Celým procesem navrhování se potom jako červená nit vinula ergonomie a funkční kompozice boxů, která je inspirována prvky mistra kompozice (z přelomu 19. a 20. století) Pieta Mondriana.
Blocks směřuje v budoucnu i do zahraničí, kde roste poptávka. | Foto: Kristína Opálková
Mezi vaše klienty patří například Deloitte, Skanska, UniCredit Bank ale i Pilulka.cz. Jak probíhá dialog mezi vámi a klientem, respektive, co vše si mohou nárokovat?
BARTOLOMĚJ: Deloitte si mohl nárokovat hodně (smích). Byl to náš první klient a náš tým byl plný mladých lidí. Produkt byl sice po fyzické stránce připravený pro instalaci, ale mnoho funkčních detailů jsme ladili až v průběhu na základě zpětné vazby. Jim i dalším prvním zákazníkům jsme moc vděční za počáteční trpělivost a chuť s námi posouvat poměrně konzervativní odvětví. Dnes nás firmy často oslovují na základě pozitivních referencí, což je pro nás velká odměna. Často spolupracujeme přímo s architekty, v případě Deloitte to byl ateliér Kunc nebo např. studio Perspektiv u projektu Bořislavka. U takových spoluprací produkt často uzpůsobujeme materiálově, dispozicí i softwarově směrem k vizi fungování daného prostoru.
Blocks v budově BBC Gamma společnosti IMMOFINANZ | Foto: Kristína Opálková
Design Blocks zákazníky často baví i pro aplikování už do hotových projektů, které vizuálně příjemně doplní a funkčně omladí. Jednotlivé moduly jsou pohledové ze všech stran a poslouží tak třeba i k oddělení funkčních zón. Důraz jsme kladli i na maximální příjemnost uživatelského rozhraní s bezbariérovostí nebo růst počtu boxů v čase na základě dat.
Ještě bez diplomu, o klienty přesto nebyla nouze
Jak jsme v úvodu zmínili, skříňky Blocks byly tématem tvé bakalářské práce na ČVUT. Jak je možné, že se podařilo Blocks uvést na trh již během studií, bylo to díky studijnímu zázemí na fakultě? Vnímal si podporu ze stran kantorů?
BARTOLOMĚJ: Se školou se to zvládat dalo. Kantoři byli hodně nápomocní a umožnili mi se firmě věnovat a respektovali tedy i moji nepřítomnost. Myslím, že mi důvěřovali hlavně kvůli tomu, že jsem měl viditelné výsledky. Ale že by zprostředkovali přímo know-how, jak implementovat produkt na trh, to bych neřekl, a dokonce si ani nemyslím, že je to jejich povinnost. Nakonec stejně nejvíce naučí reálná praxe. Profese designéra je zaměřená na tak širokou škálu výstupů, že studenti nemohou v průběhu pár let očekávat navedení v každém zaměření zvlášť. Jakýsi startovní balíček k rozjezdu vlastního projektu za mě na škole přítomný byl, ale mnohem zásadnější moment byl pro mě prostor k růstu, který mi fakulta vedle znalostí nabídla.
Produkt vznikl opravdu primárně jen jako bakalářská práce? Kdy tě napadlo, že by tvůj nápad mohl uspět i na trhu?
BARTOLOMĚJ: Obecně mě u boxů ohromně bavil prostor posunout celé odvětví blíže aktuálním potřebám díky technologiím a designu. Na práci jsem měl skoro půl roku a další projekt do šuplíku mě úplně nelákal.
Se stejně nastaveným programátorem Alexem potom bylo v této době možné rozběhnout první prototyp i po software stránce. Hranice mezi realitou a nápadem se tak začala pomalu stírat a vidinu proražení na trh jsem získal s prvními schůzkami s potenciálními klienty. Jejich zájem o produkt, který vlastně ještě fyzicky neexistoval, nám dodal ohromný drive.
Design a technologie, úspěšná rovnice?
Ty sám osciluješ mezi několika rolemi – vizionář, obchodník a produktový designér – nechybí ti ateliérové prostředí?
BARTOLOMĚJ: Design mě vždycky hodně bral, ale nestudoval jsem ho se záměrem být nutně designér. Fascinovaly mě technologie a přístup firem jako je Tesla či Apple díky propojení krásného hardwaru s nestárnoucím software. Ten se v čase neustále vyvíjí a s tím se posouvá i zážitek už z dříve zakoupeného produktu. Myslím, že rozjezd Blocks s tímto zájmem velmi úzce souvisel a studium určitě značně přispělo tomu, kde dnes je. Tvůrčí nasazení všech v týmu od vývoje po obchod a společná diskuse nad novými vylepšeními i zákaznickým feedbackem je ateliérovému prostředí hodně podobné. To věřím pomáhá i rychlému posunu celého projektu. Miluju propojení lidi různých zaměření a zkušeností a budovat společně celistvější produkt, často s úzkým kontaktem se zákazníky.
Máte s produktem nějaké další cíle?
BARTOLOMĚJ: Kromě těch krátkodobých u dílčích projektů, jsou to integrace a rozšiřování portfolia služeb, kterých si díky Blocks můžete užívat (např. nejen příjem ale i odesílání zásilek, služby čistíren apod.). Směřujeme také do zahraničí, odkud roste poptávka. Zákazníci chtějí náš design i software ale např. náklady na dopravu takového produktu celou záležitost poměrně prodražují. Chceme jim tak dopřát Blocks ala IKEA. Doručíme jim potřebnou elektroniku + software a spolu s tím naše design guidelines pro výrobu boxů partnerskou lokální firmou.
A měl by se podle tebe více propojovat svět designu a technologií na vysokých uměleckých školách?
BARTOLOMĚJ: Určitě by mohl více. Myslím si, že studenti uměleckých škol by tak lépe dosáhli potenciálu svých myšlenek a lépe znali, jaké jsou možnosti. Mnohem lépe by také ladili se skvělými mozky z IT, kteří jinak mluví trochu jiným jazykem. Ve fyzickém produktu se skýtá energie, která tyto dva světy může krásně propojit. Například softwarové vývojáře mnohem více naplňuje budování něčeho, čeho se finální uživatel reálně dotkne, interaguje s tím, a jinak než u appky v cloudu.
Vývoj Blocks si klade za cíl i maximální bezúdržbovost. | Foto: Kristína Opálková
Jak na úspěšný start up, co bys poradil absolventům, kteří třeba chtějí rozjet vlastní projekt?
BARTOLOMĚJ: To vnímám jako hodně individuální. V mém případě bylo nutné řešit problém, který trápí spoustu lidí v mém okolí včetně mě. Základem potom vnímám obklopit se u toho skvělými lidmi, kteří vynikají v oblastech, kde tolik silný nejsem a společně tvořit produkt nebo službu, kterou lidi nebudou používat jen protože je funkční, ale taky proto, že je baví.
Článek vznikl v rámci placené spolupráce.