Vánoce bez kýče a pozlátka. Mladí designéři navrhují sofistikované ozdoby, které potěší všechny náročné estéty

Text představuje přístupy tří designérek: Anny Rauferové, Martiny Klbečkové a Terezy Drobné. / Foto: Václav Záhorský, archiv autorek Text představuje přístupy tří designérek: Anny Rauferové, Martiny Klbečkové a Terezy Drobné. / Foto: Václav Záhorský, archiv autorek

Lpíme na nich, dědíme je, rozbíjíme a po zbytek roku schováváme v krabicích. I přes relativně malou užívanost toho ale spoustu vypovídají o našich tradicích a materiální produkci. Kde se vzala tendence zdobit jehličnan v obýváku? Letmo mapujeme tuzemský pohled na produkci vánočních ozdob a jeho historické i současné přístupy.

Pro jehličnaté stromy je charakteristická vytrvalá zelená barva — považována za symbol věčného života. Jako symbol Vánoc se strom do Čech rozšířil v 19. století, pravděpodobně z Bavorska. Ten úplně první nazdobil údajně v roce 1812 režisér Stavovského divadla Jan Karel Leibich. Do nižších vrstev začal tento zvyk prosakovat až k polovině století. Původní tendence zdobení stromů odkazovaly k období plodnosti — stromečky se zdobily sušeným ovocem, které se pomalu transformovalo na ozdoby slaměné a postupem času i na ozdoby z papíru a dřeva. Jak už to tak bývá, s jejich podstatou zamávala průmyslová výroba. Z objektů intimního rázu se stal sortiment a původní podstata tradice se začala vytrácet.

V Česku je oblast vánočních ozdob silně provázána s tradicí sklářství — můžeme se pyšnit celým repertoárem perličkových i foukaných ozdob. Škála jejich témat se ale mnohá léta neměla tendenci aktualizovat ani rozšiřovat. V posledních letech se objevilo několik snah o posunutí jejich vizuální stránky, což se většinou vyznačovalo jejich minimalizováním. 

V tomto článku ukazujeme trojici designérek, které nejdou po povrchu. Jejich návrhy vánočních ozdob jsou výsledkem svěžích přístupů k tradici, obecnému standardu vizuality Vánoc i její potenciální transformace. Zároveň zahrnují nemalou dávku humoru, představivosti i prostoru pro vzpomínky, které se k ozdobám i Vánocům samotným pojí především.

Anna Rauferová

Studuje na ústecké FUD UJEP v ateliéru Sklo a právě tady jako její diplomová práce vznikla série foukaných skleněných ozdob alaFo. Annu na vánočních ozdobách fascinuje právě onen unikátní životní cyklus. ,,I přes křehkost jsou často téměř nesmrtelné a předávají se z generace na generaci. Různě se darují, dědí a kombinují. Míváme k nim silný vztah, ačkoliv je nemáme na očích celý rok, ale jen několik týdnů v roce.“ Zároveň zmiňuje hodnotu nostalgie, kterou vánoční ozdoby zprostředkovávají. ,,Když se každoročně vracím na Vánoce domů, na stromku visí stejná ozdoba, která tam visela vždy. Najdu si tu svojí oblíbenou, každý snad nějakou má, ne? Je starší než já, pokaždé za ten rok malinko zapomenu, jak vypadá, a znovu si ji prohlížím se stejným zaujetím.“  

Anny cílem bylo vytvořit ozdoby zbavené všudypřítomné vánoční doslovnosti. Její ozdoby proto dávají prostor pro domyšlení. | Foto: Václav ZáhorskýAnny cílem bylo vytvořit ozdoby zbavené všudypřítomné vánoční doslovnosti. Její ozdoby proto dávají prostor pro domyšlení. | Foto: Václav Záhorský

Anna koncepčně těžila z přírody, vzpomínek a tradičního sklářství. Řemeslné zpracování ale současně kombinovala s velmi nevšední, autentickou formou. Jak se v tak tradicemi prosáklé události, jako Vánoce jsou, adaptují novoty? ,,Lidem moje ozdoby připomínají to, co znají z domova: typické vystříbřené koule, foukané šišky, hruštičky a podobné. Zároveň ale je organický tvar značně provokativní a narušuje jejich představu o tradiční ozdobě.“ Vizuálně se Anna pohybovala na hraně odkazu k tradici a zcela nového provokativního přístupu k tvaru samotné ozdoby. Kýč je v kontextu Vánoc mnohem stravitelnější než autenticita. ,,S líbivostí je to složité. Já mám na Vánocích ráda takové to tajemství, kterým jsou opředené. Magii spojenou s dětskou představivostí. Každý si představuje jiné věci, jiné příběhy, každý slaví Vánoce jinak,“ dodává designérka.

AlaFo bylo součástí sekce Crafts v Uměleckoprůmyslovém Muzeu v rámci letošního Designbloku. | Foto: Václav ZáhorskýAlaFo bylo součástí sekce Crafts v Uměleckoprůmyslovém Muzeu v rámci letošního Designbloku. | Foto: Václav Záhorský

Přístup Anny představuje nový pohled na ručně foukané vánoční ozdoby, nevázaný na tradiční detaily. Od těch se rozhodně nedistancuje, nicméně je minimalizuje do stravitelnější podoby. Anna pracuje s mírou představivosti a typickou formu vánočních koulí přeměnila do organického tvaru. ,,Těžila jsem především z přírody — období přelomu roku je silně spojeno se sezónní transformací: baňky pučí, odkapávají a mění se. Současně ozdoby koncipuji jako talismany, které provází etapami života, emočně silnými momenty a časem na pomezí starého a nového roku.“

Martina Klbečková * Minka

Také pro Martinu Klbečkovou — tvořící pod přízviskem Minka — jsou ozdoby symbolem pomyslného milníku mezi kalendářními roky. ,,Jsou pro mě dětstvím, rituálem, magií a zároveň tečkou na konci roku… také ‚díkybohu‘ začínáme od znova!“ Ozdoby od Minky jsou ale především nekonvenčním počinem plným upřímných hříček. S jemně lidským humorem nám Minka servíruje absurdity, přesto chtěla nejvíce zprostředkovat úsměv. ,,Mé ozdoby odrážejí návrat do dětské radosti i pro dospělé.“ Stejně jako v jejím obvyklém zaměření, šperku, hrají v jejích ozdobách hlavní roli zvířata. Zlaté prasátko, štědrá sýkorka, ryba jako špička stromu a i letošní přírůstek — řez kaprem s něžným dekorem.  

Širokou škálu Martininých ozdob, ale i šperků, najdete v našem shopu. | Zdroj: archiv CZECHDESIGN shop, archiv autorkyŠirokou škálu Martininých ozdob, ale i šperků, najdete v našem shopu. | Zdroj: archiv CZECHDESIGN shop, archiv autorky

S porcelánem pracuje Minka už od vysoké školy. Jeho užití je signifikantní především pro její repertoár designu šperků — a už v této oblasti je tím značně netradiční. Co jinačího přináší porcelán do vánočních ozdob? ,,Oproti ostatním materiálům přináší křehkost i pevnost, trvanlivost, ale i pomíjivost skrz rozbití. Sklo i porcelán jsou materiály, které se s hrdostí sbírají a dědí.“ I s opomenutím netradičního materiálu jsou ozdoby Minky přívětivě autentické, což je vlastnost, která se mezi ostatním vánočním sortimentem jeví být spíše výjimkou. Určitou nekonvencí disponují i její šperky: v honosných perlových náhrdelnících se objevují žáby i kozy. 

Ikonické ozdoby Minky mají přitom společného jmenovatele, který jim dovoluje tvořit zábavné kombinace. | Zdroj: archiv CZECHDESIGN shopuIkonické ozdoby Minky mají přitom společného jmenovatele, který jim dovoluje tvořit zábavné kombinace. | Zdroj: archiv CZECHDESIGN shopu

Tereza Drobná

I designérka Tereza Drobná vnímá vánoční ozdoby jako prostředek nostalgie,,Znamenají pro mě především vzpomínky. Vždy jsme v rodině vlastnili různorodé kusové ozdoby a samotný moment zdobení stromku mi evokuje chvíle s nimi spojené,“ říká autorka vánočních ozdob „Miracle“ firmy Rautis. „Každý rok přibyde alespoň jedna další a spolu s opravdu starými po babičce s dědou je stromeček nastrojený krásným mixem. Spoustu barev a tvarů. Ale to k Vánocům patří.“

Terezy počin ukazuje tradiční téma betlému i neméně tradiční skleněné perle v nových kontextech. | Zdroj: archiv CZECHDESIGN shopu, archiv autorkyTerezy počin ukazuje tradiční téma betlému i neméně tradiční skleněné perle v nových kontextech. | Zdroj: archiv CZECHDESIGN shopu, archiv autorky

Perličkové ozdoby se mohou na první pohled jevit jako nenapravitelný kýč. Tereza je ale vnímá především jako naši tradiční jedinečnost. ,,Perličkové ozdoby jsou nádherné a autenticky barevné. Kýč jsou pro mne spíš foukané ozdoby do tvaru půllitru piva.“ Její návrh pro firmu Rautis tedy spočíval spíše ve změně přístupu ke konceptu a jeho následném redesignu. ,,Při navrhování jsem se rozhodla použít spíše šperkařské metody. Zároveň pro mě bylo stěžejní, aby duté perly v návrhu vynikly. Použila jsem je proto v kombinaci materiálů, které jsou zároveň přiznané a na nic si nehrají: kameny a ocel.“

Surovější materiály kontrastují se skleněnými perlami. | Zdroj: Archiv CZECHDESIGN shopu, archiv autorkySurovější materiály kontrastují se skleněnými perlami. | Zdroj: Archiv CZECHDESIGN shopu, archiv autorky

Samotné téma už poté dle Terezy nebylo těžké domyslet. ,,Chtěla jsem něco, co k Vánocům patří a trochu mi i v nabídce ozdob Rautisu chybělo,“ vysvětluje. ,,Zalíbila se mi možnost vystavit betlém nikoliv pod stromeček, ale naopak ho jím ozdobit. Proto v sérii figurují jednotlivé symboly: svatá rodina, kometa nebo anděl.“ Takové pojmy se pojí především s Vánoci, jakožto křesťanským svátkem. Zajímá mě proto, jak podle Terezy vnímá Vánoce současná společnost. ,,To odhadnout nedokážu. Vánoce jsou především o tradicích a o zvycích, ke kterým se vracíme, ačkoliv některé významy už vnímáme především přeneseně. Jsou to symboly a tyto symboly se na vánočních ozdobách zjednodušují.“

Související

Super krásné, přesto dostupné. TIC BRNO připravil sérii produktů k Vánocům, která vyrazí dech
Hot news

Super krásné, přesto dostupné. TIC BRNO připravil sérii produktů k Vánocům, která vyrazí dech

Redakce Czechdesign - 20. 12. 2023

Naše ozdoby nejsou spotřebním zbožím. Ptáme se výrobců vánočních pokladů, jaká úskalí má jejich výroba v 21. století
Produktový design

Naše ozdoby nejsou spotřebním zbožím. Ptáme se výrobců vánočních pokladů, jaká úskalí má jejich výroba v 21. století

Simona Hertlová - 20. 12. 2021

Představuje nejkrásnější vánoční ozdoby. Výstava v Paříži a Nizozemsku ukazuje, jak lze propojit současný design s letitou tradicí
Produktový design

Představuje nejkrásnější vánoční ozdoby. Výstava v Paříži a Nizozemsku ukazuje, jak lze propojit současný design s letitou tradicí

Kateřina Hubertová - 23. 12. 2021

SHOP Snoubení
kruh 2024
zuz banner
ujep 2024