Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek
Za novou podobou předsálí Rudolfina stojí architektka Lenka Míková se svým týmem. | Foto: Tomáš Souček Za novou podobou předsálí Rudolfina stojí architektka Lenka Míková se svým týmem. | Foto: Tomáš Souček

V hlavní roli mosaz, tmavé dřevo a samet. Architektka vdechla foyer České filharmonie novou energii, která kombinuje moderní a historické prvky

Pražské Rudolfinum se pyšní novým vstupním prostorem, který vzešel z uzavřené designérské soutěže, pořádané Českou filharmonií ve spolupráci s organizací CZECHDESIGN. Vítězným se stal návrh od architektky Lenky Míkové, který se v předchozích měsících dočkal realizace. Lenka Míková se svým týmem citlivě přeměnila hlavní vstupní prostor Rudolfina a vytvořila nový provzdušněný obchod s dárkovými předměty, interaktivní poslechový salónek a výstavu o historii budovy v předsálí. Na všechny příchozí tak čeká renovovaný prostor, který nabízí mnoho nového a zároveň dotváří jedinečnou atmosféru celého Rudolfina.

Lenka Míková ve spolupráci s Martinem Surovcem, Matyášem Ciglerem, Dominikou Galandovou a grafickou designérkou Miroko Maroko zvítězila v uzavřené jednokolové soutěži na novou podobu vstupního prostoru Rudolfina, kterou pořádal pro Českou filharmonii CZECHDESIGN v roce 2018. Ve svém návrhu dokázala skloubit moderní pojetí s historickým a porotu oslovila neinvazivním přístupem. V její práci je znát návaznost na pokorný přístup architekta Karla Pragera, který byl v roce 1990 pověřen rekonstrukcí právě samotného Rudolfina.

Nové prvky jsou vyrobené z leštěné mosazi v kombinaci s tmavým dřevem. | Foto: Tomáš SoučekNové prvky jsou vyrobené z leštěné mosazi v kombinaci s tmavým dřevem. | Foto: Tomáš Souček

„Z nového vstupního prostoru jsme nadšeni. Těší nás, že místo, kam denně zavítá velký počet návštěvníků, konečně plní i užitnou, estetickou a informativní funkci. Návštěvníci se zde mohou dozvědět zajímavosti o Rudolfinu, poslechnout si nahrávky České filharmonie nebo si zakoupit nějaký pěkný předmět. Vše k sobě krásně ladí a navozuje jedinečnou atmosféru i pro lidi, kteří se nechystají na koncert nebo kteří sem náhodou zabloudí, chválí přeměnu vstupního prostoru marketingová specialistka České filharmonie Lenka Čápová.

Etablovaná architektka

Soutěže se zúčastnila celkem čtyři vyzvaná architektonická a designérská studia, která představila odlišné vize nového předsálí Rudolfina. Porotu nejvíce zaujal návrh od architektky Lenky Míkové, která skloubila moderní pojetí s respektem k historickému charakteru a atmosféře budovy.

Lenka Míková se již v minulosti setkala s mnoha realizacemi pro různé české kulturní instituce, ale jak sama přiznává, pro tak významnou instituci, jako je Rudolfinum, vytvářela návrh poprvé. Paralelně s realizací Rudolfina pracovala na instalaci výstavy Rembrandta pro Národní galerii, která ale byla kvůli situaci spjaté s koronavirem dlouhodobě zavřená.

Architektka Lenka Míková | Foto: Hana KnížováArchitektka Lenka Míková | Foto: Hana Knížová

Studio Lenky Míkové se nejčastěji věnuje architektuře menšího měřítka, jako jsou rekonstrukce historických objektů, interiéry a různé rezidenční projekty. V roce 2017 získala cenu Interiér roku za rekonstrukci jihočeské usedlosti a se svým týmem stojí také za podobou velmi oblíbeného Freshlabels Sustainable Store v pražské čtvrti Letná.

Spolupráce s Lenkou Míkovou byla velmi příjemná a kreativní. Vzhledem k naší spokojenosti s její prací jsme ji přizvali i k dalším projektům v Rudolfinu. Například k renovaci toalet administrativního zázemí, ale i ladíren, zaměstnanecké kantýny, recepce nebo nových zasedacích místností,“ prozrazuje Lenka Čápová.

S respektem a pokorou

Architektonické studio Lenky Míkové přineslo důstojné a nenásilné řešení interiéru předsálí Rudolfina, které svým minimalistickým pojetím spojuje nadčasovost s odkazem na historii. „Spolu s kolegy v mém ateliéru jsme hledali způsob, jak vyřešit nové využití funkčně a současně, ale zároveň nějak navázat na architekturu budovy a vizuálně ji spíš akcentovat a nepřebíjet. K tomu jsme si pomohli jednak vybranými materiály a efektem zrcadlení, a jednak tvarováním a návazností na ornamenty v podlaze. Největší výzvou bylo tedy popasovat se s daným historickým prostorem a jeho omezeními, což zároveň vytvořilo východiska pro náš koncept řešení,popisuje architektka Lenka Míková.

V předsálí Rudolfina přibyly výstavní panely, které návštěvníky seznamují s historií budovy. | Foto: Tomáš SoučekV předsálí Rudolfina přibyly výstavní panely, které návštěvníky seznamují s historií budovy. | Foto: Tomáš Souček

Kromě předsálí navrhla Lenka Míková i podobu souvenir shopu. | Foto: Tomáš SoučekKromě předsálí navrhla Lenka Míková i podobu souvenir shopu. | Foto: Tomáš Souček

Záměrem projektu bylo vytvořit nové využití pro prostory předsálí a zvednout úroveň stávajícího souvenir shopu, který prošel velkou proměnou. Nyní tak obchod se suvenýry působí důstojně a reprezentativně. V druhém salónku přibyly sedadla s možností poslechu hudby a v předsálí panely s výstavou a lavičky. „Všechny prvky interiéru používají stejné materiály a tvarování, aby bylo jasné, že šlo o ucelený návrh s respektem k architektuře budovy, a ne nahodilé zabydlování,“ říká o projektu Martin Surovec, architekt ze studia Lenka Míková architekti.

Hra s materiály

Při navrhování všech částí předsálí se studio Lenky Míkové zaměřilo na práci s materiály, a to konkrétně s těmi, které se již v Rudolfinu nacházely. Díky tomu se podařilo propojit stávající architekturu s novými prvky a vytvořit dobře komunikující celek. Mezi materiály tak nalezneme hojně využívanou mosaz, tmavé dřevo a samet.

V celém projektu dominuje mosaz, tmavé dřevo a samet. | Foto: Tomáš SoučekV celém projektu dominuje mosaz, tmavé dřevo a samet. | Foto: Tomáš Souček

Sametové sedačky slouží nejen k odpočinku, ale také k poslechu hudby. | Foto: Tomáš SoučekSametové sedačky slouží nejen k odpočinku, ale také k poslechu hudby. | Foto: Tomáš Souček

„Mosaz se v budově na historickém vybavení vyskytuje často, jen ne tolik v takto velkoplošné podobě a většinou už s patinou, my jsme jí nechali záměrně lehce zrcadlící efekt. Tmavé dřevo je také opakovaným materiálem, na dveřích a podobně se tam dokonce najde vícero různých odstínů dýhy, my se tónováním snažili přiblížit nejvíc k rámům oken. Tmavé dřevo s sebou nese určitou vážnost, vytváří hezký podklad pro různé objekty v design shopu i pro tiskoviny, důstojně stárne. Celou škálu pak doplňuje samet na polstrování, který přináší taky trochu noblesní charakter, odstínem navazuje na barevnost v budově, baví nás hodně jeho živost při různém dopadu světla a to, že láká k pohlazení, dodává o materiálech Lenka Míková.

Mosazné obelisky

V samotné středové části předsálí se nachází mosazné výstavní panely, které porota soutěže označila za nejhodnotnější prvky soutěžního návrhu. Komplexně zpracované panely jsou vyrobeny z mnoha materiálů a částí, které jsou doplněny o funkční informační výplně s možností obměny. Nejen detailně propracované řešení, ale také vhodně zvolená barevnost vytváří z jinak pouze informativních nosičů svébytné objekty se vztahem k prostoru.

Leštěná mosaz tvoří díky zrcadlení jedinečné efekty. | Foto: Tomáš SoučekLeštěná mosaz tvoří díky zrcadlení jedinečné efekty. | Foto: Tomáš Souček

Ukázka soutěžního návrhu předsálí | Zdroj: archiv Lenka Míková architektiUkázka soutěžního návrhu předsálí | Zdroj: archiv Lenka Míková architekti

„Nejsložitější částí projektu byly asi výstavní panely – volně stojící objekty, v podstatě takové mosazné obelisky. Jejich řešení muselo zohlednit spoustu praktických věcí, možnost přesunu, výškové limity i například bezpečnost při úniku osob ze sálu a podobně. Samotné naše výtvarné řešení prezentace byl tak trochu experiment, který vyžadoval jistý vývoj a pokusy. Celý výrobek je složený z mnoha různých komponentů a materiálů, takže přestože navenek působí úplně jednoduše, byl to řemeslně poměrně oříšek a výrobní dokumentace připomínala spíš strojařský než stavební výkres s precizností na milimetry,“ popisuje architektka Lenka Míková.

Spolupráce s grafickou designérkou

Mezi jinými soutěžními požadavky pro návrh nového vstupního prostoru Rudolfina bylo i celkové ztvárnění výstavy, včetně jejího grafického zpracování. Lenka Míková si tak ke spolupráci přizvala svou blízkou kamarádku Miroslavu Mitískovou, neboli Miroko Maroko, která měla na starosti grafické řešení a podílela se i na celém konceptu výstavních panelů.

Výstavní panely slouží jako edukační prvky v předsálí. | Foto: Tomáš SoučekVýstavní panely slouží jako edukační prvky v předsálí. | Foto: Tomáš Souček

Za grafickou úpravou výstavy stojí designérka Miroko Maroko. | Foto: Tomáš SoučekZa grafickou úpravou výstavy stojí designérka Miroko Maroko. | Foto: Tomáš Souček

Společně jsme vynalezli princip výstavy, která stručně představuje historii budovy Rudolfina – informace nejsou prvoplánově postavené před diváka, ale vynořují se jakoby z hloubky těch dvou zrcadlících objektů. Ty z dálky působí spíš tajemně, ale tím právě mají návštěvníky lákat k sobě blíž a pak pomyslně i dál do salonků. Kdo chce ale jen tak projít, toho informace neruší. Technicky to je řešené skrz několik vrstev reflexního skla a plexiskla se stmívatelným podsvícením. S tím nám radil umělec Michal Pustějovský, který nám vyrobil i testovací model,“ popisuje vznik výstavních panelů Lenka Míková.

Miroko Maroko stojí za grafickým řešením projektu. Během realizace vítězného návrhu Lenky Míkové zpracovala ve spolupráci s kurátorem výstavy celé grafické řešení včetně postprodukce historických fotografií.

Ohlédnutí za soutěží

Cílem soutěže, která byla vyhlášena Českou filharmonií a organizována organizací CZECHDESIGN v roce 2018, bylo cíleně zatraktivnit vstupní prostor Rudolfina a vytvořit z něj reprezentativní a přátelské místo, kde se bude nacházet kromě souvenir shopu České filharmonie i komorní výstava o historii Rudolfina a místo k sezení a poslechu hudby.

„Jsem ráda, že také díky námi pořádané soutěži mohl v Rudolfinu vzniknout nový, citlivě řešený vstupní prostor ze strany náměstí Jana Palacha. Dříve nevyužívané prostory předsálí nyní nabízí nové využití, které, věřím, ocení všichni návštěvníci Rudolfina, komentuje nový vstupní prostor Rudolfina Jana Vinšová, ředitelka CZECHDESIGNu.

Axonometrie řešeného prostoru | Zdroj: archiv Lenka Míková architektiAxonometrie řešeného prostoru | Zdroj: archiv Lenka Míková architekti

Pro dosažení profesionálních výstupů soutěžících se organizátoři soutěže rozhodli oslovit pouze vybraná studia, čehož si cení i Lenka Míková: Soutěž byla z mého pohledu skvěle organizovaná právě díky CZECHDESIGNu a přišlo mi i rozumné, že byla vyzvaná pro čtyři předvybrané soutěžící na základě portfolia. Pro nás to byla úžasná příležitost a moc hezká spolupráce s Českou filharmonií, na základě oboustranné spokojenosti pokračujeme dál v řešení úprav interiérů v zázemí budovy.“

Mezi hlavními požadavky soutěže byl návrh citlivého řešení vstupního prostoru ve vztahu k architektuře, interiéru a atmosféře Rudolfina, provázanost a návaznost všech řešených místností a schopnost interiéru souvenir shopu atraktivně prezentovat prodávané produkty.

Souvenir shop získal díky návrhu reprezentativnější charakter. | Foto: Tomáš SoučekSouvenir shop získal díky návrhu reprezentativnější charakter. | Foto: Tomáš Souček

Jednokolovou uzavřenou soutěž hodnotila odborná porota složená ze zástupců obou pořádajících organizací a dalších přizvaných odborníků. Lenka Čápová, marketingová specialistka České filharmonie, hodnotí průběh soutěže takto: „Byli jsme spokojeni, vše proběhlo hladce, díky spolupráci jsme dostali hodně důležitých podnětů a soutěž tak mohla proběhnout co nejlepším způsobem. Konzultační služby organizace CZECHDESIGN jsme následně využili i pro naše výběrové řízení na novou vizuální identitu.

Vstříc lepším zítřkům

Po vyhlášení vítězů soutěže se začalo s realizací nového vstupního prostoru, která ovšem díky koronavirové pandemii trvala déle, než bylo původně předpokládáno. „Sice nám to vlastně svým způsobem dalo prostor v klidu vše dotáhnout a řemeslníkům vychytat všechny detaily, ale bylo mi moc líto, že provoz České filharmonie a Rudolfina byl omezen,“ říká Lenka Míková.

Lavice z tmavého dřeva se nachází v jednom ze salónků. | Foto: Tomáš SoučekLavice z tmavého dřeva se nachází v jednom ze salónků. | Foto: Tomáš Souček

Rádi bychom, aby se prostor stal hojně navštěvovaným místem, které bude sloužit všem potřebám, se kterými sem návštěvníci budou vstupovat. Pozornost nyní soustředíme především na sortiment Rudolfinum shopu, kde vidíme největší potenciál,“ dodává Lenka Čápová.

Pokud se stejně jako my nemůžete dočkat, až nové předsálí a souvenir shop Rudolfina navštívíte, s radostí vám oznamujeme, že Česká filharmonie obnovuje svůj provoz a od nadcházejících dní bude Rudolfinum a s ním i jeho nové vstupní prostory pro veřejnost zase otevřené.

Další články