Zavřít

Milí designéři,
chceme zjistit, jak vám novinky o vašem oboru zprostředkovat co nejlépe.

Pomozte nám zodpovězením 7 otázek

V české knižní produkci vidím stále více odvážných počinů, říká Kateřina Šlaufová, porotkyně soutěže Book in Progress

Soutěž Book in Progress podruhé. Která kniha zvítězí letos? Odborná porota vybere deset finalistů, kteří dostanou příležitost prezentovat své knihy v rámci konference Book In Progress #2. Ta se bude stejně jako minulý rok konat v pražském CAMPu (Centrum architektury a městského plánování) 23. listopadu 2020. Tři nejlepší projekty získají papír PERGRAPHICA a absolutní vítěz také dohodnutý tisk v tiskárně QUATRO PRINT. My přinášíme rozhovor s editorkou a porotkyní minulého ročníku Kateřinou Šlaufovou.

Přihlaste svou knihu 

Po velmi úspěšném prvním ročníku soutěže Book in Progress mají zájemci o vydání vlastní knihy opět možnost utkat se o papír a tisk v hodnotě 300. 000 Kč. Přihlásit je možné jakýkoliv knižní projekt se zajímavým grafickým zpracováním i tématem, ať už se jedná o autorské knihy, komiksové příběhy, fotografické nebo dětské knížky. Přihlášky jednoho či více projektů lze vyplňovat do 31. října 2020. 

1. místo v minulém ročníku obsadila Juliána Chomová s knihou Spiritistky | Zdroj: Book in Progress1. místo v minulém ročníku obsadila Juliána Chomová s knihou Spiritistky | Zdroj: Book in Progress

„Soutěž umožňuje vydat osobité knižní projekty, které sice nemají ambici stát se mainstreamovým bestsellerem, ale mají obrovský potenciál oslovit svou upřímností, originalitou a nadšením. Kromě význačné finanční odměny v podobě papíru a tisku zdarma soutěž autorům otevírá možnosti nové spolupráce. Celodenní konference je místem, kde se potkávají lidé, kteří milují knihy a svým umem, nápadem, či zkušenostmi chtějí knižní trh obohatit. Propojují se na ní všechny profese – přes autory, grafické designéry, ilustrátory, tiskaře, až po vydavatele a distributory, říká porotkyně minulého ročníku Kateřina Šlaufová, kterou jsme vyzpovídali v následujícím rozhovoru. 

Juliána Chomová, Spiritistky | Zdroj: Book in ProgressJuliána Chomová, Spiritistky | Zdroj: Book in Progress

Rozhovor s teoretičkou Kateřinou Šlaufovou

Co pro vás znamenají knihy? 

KATEŘINA: Každá kniha je pro mě unikátním světem, samostatným vesmírem. Čtenáři odkryje právě to, co je v danou chvíli ochoten hledat a co si z ní chce vzít. Každému dá něco jiného.

Co dělá knihu krásnou?

KATEŘINA: Soulad. Mezi volbou slov a vizuálním zpracováním. Mezi tím, jakým jazykem mluví, jakou emoci vzbuzuje, jak se drží v ruce, jak voní. Mezi fonty, barvami, formátem, papírem, tiskem, vazbou. Krásnou dělá knihu ona přirozenost, se kterou v ní všechny tyto složky splývají v jedno. 

Kateřina Šlaufová (vpravo) vystudovala teorii designu na UMPRUM a studium nových médií na UK. | Zdroj: siroko-daleko.czKateřina Šlaufová (vpravo) vystudovala teorii designu na UMPRUM a studium nových médií na UK. | Zdroj: siroko-daleko.cz

Kam se ubírá současný grafický design v knižní tvorbě? 

KATEŘINAV české knižní produkci vidím stále více odvážných počinů. Menší nakladatelství nebývají tak svázána pravidly, nechávají grafikům volnější ruce a tolik jim nevštěpují, jak má (či musí) kniha vypadat. Častěji si dovolí i netradiční knihařské zpracování, neobyčejný papír nebo nějakou srandičku. 

Navíc je stále snazší si knihu vydat sám, úplně podle sebe, o tématu, které třeba zajímá jenom mě. Takže bych řekla, že současný knižní design se ubírá cestou různorodosti. 

2. místo získala Veronika Opatrná s knihou Starý lev a mladá opice. | Zdroj: Book in Progress2. místo získala Veronika Opatrná s knihou Starý lev a mladá opice. | Zdroj: Book in Progress

Jaká je vaše nejoblíbenější kniha po formální stránce a jaká z hlediska obsahu?

KATEŘINA: Asi neodkážu odlišit obsah od vizuální stránky a od nějaké emoce, kterou mám s knihou spojenou – až už získanou jejím čtením, nebo okolnostmi, vzpomínkou... Hodně pro mě znamená kniha Pekař Jan Marhoul z roku 1929 s ilustracemi Toyen, kterou jsem dostala jako dárek. Nebo Alenka v říši divů v grafické úpravě Oldřicha Hlavsy s ilustracemi Markéty Prachatické z roku 1983. Skvělá je také nadčasově interaktivní Jakub a Jáchym s ilustracemi Heleny Zmatlíkové – ale ta vydaná v 80. letech – protože tu si z dětství pamatuji nazpaměť a teď ji čtu s dcerou. Nebo Trnkova Zahrada, protože v ní při každém čtení a prohlížení objevím nějakou novou ulítlost a vtip. Ale to jsem jen zběžně nahlédla do knihovny... 

Veronika Opatrná, Starý lev a mladá opice | Zdroj: Book in ProgressVeronika Opatrná, Starý lev a mladá opice | Zdroj: Book in Progress

Vnímáte dopady koronavirové krize na knižní produkci? 

KATEŘINA: Dopady jsou a budou velké. Kvůli zavřeným obchodům a nižším prodejům jsou v problémech někteří knihkupci, menší i větší nakladatelé. Odkládají, či úplně ruší vydávání nových titulů a stejně jako v jiných odvětvích jen věští, co přinese budoucnost. 

Doufám ale, že koronavirová krize může mít i pozitivní aspekt; že nás přinutí více přemýšlet o našem spotřebním chováním – od koho kupujeme, jakou má daná věc hodnotu, za jakých podmínek vznikla, jak dlouho nám vydrží a bude nám dělat radost, koho konkrétně její koupí podpoříme. Ano, platí to pro veškerou výrobu, ale pro knižní také. Pokud máte oblíbeného nakladatele nebo autora, vždy má cenu je napřímo podpořit, aby se svému oboru (někdy koníčku) mohli věnovat i nadále. 

Spot Book in Progress 2020 | Zdroj: Youtube Dipozitiv

O soutěži

Book in Progress #2 je teprve druhý ročník soutěže. Je něco, co jste pozměnili, vylepšili?  

KATEŘINA: Na prvním ročníku jsme si otestovali zájem a jelikož byl velký, víme, že má smysl pokračovat. Do soutěže se přihlásilo 85 knižních projektů převážně z České republiky a Slovenska a pozitivně hodnotíme i zájem o konferenci, kde jsme prezentovali finalisty a vyhlásili vítěze. 

Druhý ročník má stejný koncept, kromě papíru a tisku zdarma chceme ale nově nejlepším projektům zajistit i vydání knihy. Oslovujeme proto vybrané nakladatele, kteří by finalistům pomohli dotáhnout knihu do finální podoby a zajistit i její distribuci. Zároveň bychom letos na konferenci rádi přivítali zahraničního hosta. 

Fotografie z konference 2019 | Zdroj: Book in ProgressFotografie z konference 2019 | Zdroj: Book in Progress

Fotografie z konference 2019 | Zdroj: Book in ProgressFotografie z konference 2019 | Zdroj: Book in Progress

Jaké parametry při hodnocení přihlášených knih posuzujete?

KATEŘINA: Loni jsme byli v porotě tři – grafik Aleš Najbrt, ilustrátor a nakladatel Jindřich Janíček a já. Snažili jsme se hodnotit knihy komplexně – tak, aby byly vítězné knihy vizuálně krásné, precizně graficky, typograficky i tiskařsky zpracované a zároveň, aby něčím vybočovaly. Aby si je čtenář zapamatoval, aby se k nim vracel a aby ho zkrátka oslovily a dotkly se ho. 

Jednou z cen je papír PERGRAPHICA od významného dodavatele tiskových materiálů. Čím je jedinečný? 

KATEŘINA: Je strašně příjemný na dotek. Jedná se o nenatíraný designový papír s přírodním vzhledem, má různé odstíny bílé a drsný nebo hladký povrch, takže se dá dobře zvolit podle představ grafika a toho, jak má výsledná kniha působit. 

Jedinečný je také jeho výrobce, papírna Mondi, protože je otevřená spolupráci s mladými, neznámými a možná i zatím nezkušenými grafiky, podporuje je v jejich snahách a oceňuje jejich práci a přístup. Stejně jako tiskárně Quatro Print, která vítězný projekt na papír Pergraphica vytiskne, jí za tom patří dík. 

Přihlaste svůj knižní projekt  do 31. října 2020. | Zdroj: Book in ProgressPřihlaste svůj knižní projekt do 31. října 2020. | Zdroj: Book in Progress

Deadline: 31. 10. 2020
Kategorie: Grafický design Ilustrace 
Příležitost: Papír a tisk knihy zdarma
Odkaz: bip.dipozitiv.cz

Vstup je pro veřejnost na vyhlášení a konferenci zdarma. Do soutěže se můžete přihlásit přes webové stránky bip.dipozitiv.cz, kde je příslušný formulář.

Další články